Status på elektrificering til Esbjerg (Generelt)
Er der noget i forummet, der har en status på, hvordan det går med elektrificeringen til Esbjerg? Hvor langt er man kommet med at ramme fundamenter og sætte master op?
af Fwronah, 1/9 2016, 10:07 (2793 dage siden)
Er der noget i forummet, der har en status på, hvordan det går med elektrificeringen til Esbjerg? Hvor langt er man kommet med at ramme fundamenter og sætte master op?
af Tonny Brandt Andersen , 1/9 2016, 12:28 (2793 dage siden) @ Fwronah
Her er et billede fra Vejen station den 18. august 2016.
af Niels Munch, 1/9 2016, 14:55 (2792 dage siden) @ Fwronah
Denne tråd om emnet er senest ajourført med billeder pr. 13. august 2016.
M.v.h.
Niels
af Tonny Brandt Andersen , 13/9 2016, 17:49 (2780 dage siden) @ Fwronah
Jeg var på Vejen station 12. september 2016. Her er 3 billeder:
af Fwronah, 23/9 2016, 16:00 (2770 dage siden) @ Fwronah
Tak for de fine billeder
Er der nogen, der ligger inde med opdateret status (eksempelvis Esbjerg station). Var der noget med, at prøvekørsel skulle starte op i oktober?
af Jens V, 25/9 2016, 16:54 (2768 dage siden) @ Fwronah
Er der nogen, der ligger inde med opdateret status (eksempelvis Esbjerg station). Var der noget med, at prøvekørsel skulle starte op i oktober?
På selve Esbjerg station er der fortsat ikke noget at se, men der måles og markeres, så måske...
Dagens fine vejr indbød til lidt status-billeder andre steder på strækningen...:
I Holsted er der nu master hele vejen igennem stationen og de første tråde (minus køretråd) er sat op. De fleste K-ophæng findes også.
Master for 1. hsp er opsat på perronen. Velsagtens for at komme "fri" af stationsbygningen - og længere henne overkørslen:
I 2. hsp er der "udliggere", som vel også tjener det formål at få trådene væk fra bygningerne og de ret lange/høje bomme.
Gørding er blevet forsynet med galger over perronerne...
... og også her er trådene ført lidt væk fra bomarmene.
På vej-fronten er tavlerne A73, "Jernbaneoverkørsel med bomme", blevet forsynet med UA73, "Varsling af elektrificeret bane" - den ene er allerede blevet påkørt. Det tegner fint...
Bramming - og Esbjerg i øvrigt - blev for år tilbage udstyret med køreledningsgalger til visse signaler. Men fremsynetheden rakte måske alligevel ikke, når der nu bliver tale om et nyt "system". I hvert fald bruges denne galge blot til (foreløbig) fastgørelse af trådene med gaffa-tape.
af ulca, 25/9 2016, 17:41 (2768 dage siden) @ Jens V
Rigtig flotte billeder og positivt at projektet efter alt at dømme går frem efter planen.
Måske et kort sidespor: Er der nogen som har en status for den ombygning af et antal IR4 sæt til InterCity drift? Og hvor meget eller lidt skulle denne ombygning være; kun ændret opstilling af sæder/sofaer eller udskiftning til samme type som i IC3?
af Søren fra KM, 25/9 2016, 17:58 (2768 dage siden) @ ulca
De to ledninger der er hængt op flere steder er det forstærkningsledning øverst og returleder nederst? Det må da gi' en masse kapacitiv kobling...?
(Er med til at bygge 132KV/10KV stationer p.t. og lærer en masse, men ikke så meget om køreledningsanlæg... )
-S
af Jens V, 25/9 2016, 18:08 (2768 dage siden) @ Søren fra KM
De to ledninger der er hængt op flere steder er det forstærkningsledning øverst og returleder nederst? Det må da gi' en masse kapacitiv kobling...?
Der blev skrevet lidt om emnet i en anden tråd...: Her: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=112764
af Scharfenberg, 1/10 2016, 22:43 (2762 dage siden) @ ulca
Måske et kort sidespor: Er der nogen som har en status for den ombygning af et antal IR4 sæt til InterCity drift? Og hvor meget eller lidt skulle denne ombygning være; kun ændret opstilling af sæder/sofaer eller udskiftning til samme type som i IC3?
Alle 44 IR4 er ombygget i 2015. Der var 25 mio. kr. i puljen (bevilget af Folketingets forligskreds), og det viste sig hurtigt, at man ikke får så meget for ca. 600.000 kr. pr. togsæt. Så man har bevaret alle sæder men i en af FR-vognene opstillet dem vis-a-vis. Dvs. ingen nye sæder, som kan indstilles i to stillinger som i IC3. Det er vist også på tale at ombygge handicaptoiletterne i alle IR4.
IR4 fik for mange år siden indbygget elektronisk pladsreservationssystem, og der er cateringfaciliteter ligesom i IC3, så det er som sådan klar til at køre IC-drift helt til Esbjerg. Udfordringen er dog at få frigivet IR4 fra Slagelse/Ringsted-Østerport-systemet. Er der nogen, der ved, hvor mange IR4, der skal frigives til Odense-Esbjerg, hvis alle IC-tog skal køres med IR4? 2, 3, 4 togsæt?
af andersj, Aalborg, 1/10 2016, 22:56 (2762 dage siden) @ Scharfenberg
Måske et kort sidespor: Er der nogen som har en status for den ombygning af et antal IR4 sæt til InterCity drift? Og hvor meget eller lidt skulle denne ombygning være; kun ændret opstilling af sæder/sofaer eller udskiftning til samme type som i IC3?
Alle 44 IR4 er ombygget i 2015. Der var 25 mio. kr. i puljen (bevilget af Folketingets forligskreds), og det viste sig hurtigt, at man ikke får så meget for ca. 600.000 kr. pr. togsæt. Så man har bevaret alle sæder men i en af FR-vognene opstillet dem vis-a-vis. Dvs. ingen nye sæder, som kan indstilles i to stillinger som i IC3. Det er vist også på tale at ombygge handicaptoiletterne i alle IR4.IR4 fik for mange år siden indbygget elektronisk pladsreservationssystem, og der er cateringfaciliteter ligesom i IC3, så det er som sådan klar til at køre IC-drift helt til Esbjerg. Udfordringen er dog at få frigivet IR4 fra Slagelse/Ringsted-Østerport-systemet. Er der nogen, der ved, hvor mange IR4, der skal frigives til Odense-Esbjerg, hvis alle IC-tog skal køres med IR4? 2, 3, 4 togsæt?
Det tager 8 timer og 22 minutter for et togsæt at køre Østerport-Esbjerg-Østerport. Da man så vidt muligt har decentral forsyning af tog hos DSB (dvs. i Esbjerg) vil det samme tog muligvis kunne returnere efter 9 timer til Esbjerg igen. Det giver et forbrug på 8 togsæt. Eventuelle opformeringer består allerede i dag, så vidt jeg ved, af IR4 togsæt til/fra Odense, så her skal der ikke findes ekstra togsæt. Dog har jeg set at nogle tog til Esbjerg i dag kører med 2xIC3, så der kan være brug for flere togsæt end de 8, medmindre man vælger at kører IR4+IC3.
--
Mvh Anders
af Kaj Aage Holdt , Køge, 3/10 2016, 15:16 (2760 dage siden) @ Scharfenberg
Måske et kort sidespor: Er der nogen som har en status for den ombygning af et antal IR4 sæt til InterCity drift? Og hvor meget eller lidt skulle denne ombygning være; kun ændret opstilling af sæder/sofaer eller udskiftning til samme type som i IC3?
Alle 44 IR4 er ombygget i 2015. Der var 25 mio. kr. i puljen (bevilget af Folketingets forligskreds), og det viste sig hurtigt, at man ikke får så meget for ca. 600.000 kr. pr. togsæt. Så man har bevaret alle sæder men i en af FR-vognene opstillet dem vis-a-vis. Dvs. ingen nye sæder, som kan indstilles i to stillinger som i IC3. Det er vist også på tale at ombygge handicaptoiletterne i alle IR4.
Der er også blevet plads til fire sæder ekstra i den ene FR-vogn. Havde i går pladsbillet til plads 57 i vogn 62 i en ER. Jeg ved ikke hvorfor man har valgt at spare 20-30 cm netop ved de enste vis-a-vis sæder i den ene FR-vogn, men det betyder bare at det er umuligt at få plads til benene hvis man er mere end 170 cm høj og ikke har ben med samme omkreds som en stork... Jeg synes det var en lang tur fra Odense til København H hvor jeg måtte flette ben med herren over for mig og alligevel sad ingen af os bare nogenlunde behageligt. Det er i hvert fald en ommer set fra mit perspektiv.
af LarsJels, Jels, 26/9 2016, 08:24 (2768 dage siden) @ Jens V
Er der nogen, der ligger inde med opdateret status (eksempelvis Esbjerg station). Var der noget med, at prøvekørsel skulle starte op i oktober?
På selve Esbjerg station er der fortsat ikke noget at se, men der måles og markeres, så måske...
I flg. http://www.bane.dk/visArtikel.asp?artikelID=24433 skal der rammes master på Esbjerg station i denne uge.
MVH, Lars
af Jens V, 1/10 2016, 16:13 (2762 dage siden) @ LarsJels
På selve Esbjerg station er der fortsat ikke noget at se, men der måles og markeres, så måske...
I flg. http://www.bane.dk/visArtikel.asp?artikelID=24433 skal der rammes master på Esbjerg station i denne uge.
Det er svært af se en egentlig plan i arbejdet, men den er der jo nok...
Ud mod Guldager er der rammet fundamenter ned, omend nogle af dem ser ud til at have en lidt pudsig højde...
Til den andre side..., der hvor det egentligt gælder, er der kun lagt fundamenter ud. Det ser ud til, at masteopsætningen foreløbigt er standset ved "Storegadebroen" en kilometers penge ude.
Der er dog rigeligt af fundamenter at tage af - men lige umiddelbart kun få master på "lageret" indtil videre.
I baggrunden ses det nye shoppingcenter, "Broen". Der er udlagt mastefundamenter på havnesiden af det også, men onde tunger påstår, at det er bygget for lavt til køreledning. Det er forhåbentlig en and, for så dårlig planlægning KAN da ikke forekomme, vel?
af Erik H, Frederikssund, 1/10 2016, 21:43 (2762 dage siden) @ Jens V
Man skal aldrig sige aldrig......
Mvh.
Erik H
--
Erik H
af Bjarke Hvass, Valby, 1/10 2016, 22:46 (2762 dage siden) @ Erik H
Man skal aldrig sige aldrig......
Mvh.
Erik H
Centeret er forberedt for elektrificering og er derfor ikke for lavt ift. gældende normer.
af Gæst1, 7/10 2016, 13:28 (2757 dage siden) @ Bjarke Hvass
Jeps, der er plads til elektrificering under centeret. Vandrehistorien skyldes den oprindelige plan for centeret, hvor man udregnede profilet til køreledninger baseret på "jordoverfladen" og ikke "skinnehøjden", der jo er temmelig meget højere, når sporkasse, ballast og 60kg/m skinner tælles med. Det blev nu ret hurtigt rettet til, men gav en god historie, der altså åbenbart stadig lever
af Jens V, 9/10 2016, 15:22 (2754 dage siden) @ Jens V
redigeret af Jens V, 9/10 2016, 15:36
Nogle dagfriske fotoopdateringer fra TIB 29.
I Bramming er perronafsnittet nu spundet ind i ledninger og galger. Der er køreledning over spor 1, og der er ophæng over spor 2, men endnu intet over spor 3.
Arriva-Lint til Niebüll i spor 3:
- og en østgående IC'er i spor 2:
Der er opsat master et stykke ud ad strk 30 mod Gredstedbro:
...hvilket måske kunne give anledning til et besøg af Signalkommissionen. Men måske har man været der, og alt er ok, når man ser set fra førerstolen:
Og lidt OT i denne sammenhæng...: Gu' ve' hvor mange mekaniske sporskiftesignaler ved "englændere", der er tilbage... med træ-render til trækstængerne?
Og apropos Signalkommissionen... Det kunne godt se ud som om, der måtte to forsøg til, før mastefundamentet stod rigtigt i forhold til Tjæreborgs I-signal i 1. hsp fra Bramming.
Samme sted, nu med tog...
I Esbjerg er de - for mig at se - første master ankommet til materiale-pladsen...
Bag det nye center ligger dog stadig kun de fundamenter, som blev lagt for snart længe siden:
af Tonny Brandt Andersen , 7/10 2016, 12:10 (2757 dage siden) @ LarsJels
Undskyld kvaliteten af billedet, men klokken var 05.44 da jeg ankom til Vejen station. Jeg så at der var kommet, det jeg formoder er køreledning, over sporet hvor man kører øst på. Jeg forsøgte derfor med et billede, som selvfølgelig ikke vinder fotokonkurrencer, men nok kan bruges til at vise hvad der er lavet.
af Henrik Hansen , Vejen, 7/10 2016, 19:04 (2756 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen
Hej,
Her er et par billeder fra i eftermiddags, der viser at der er ophængt køretråd i det sydlige spor, endnu mangler der hængere imellem bæretov og køretråd.
Strækningen imod Esbjerg
Vejen station
af Jens V, 6/11 2016, 15:45 (2726 dage siden) @ Fwronah
Der sker hele tiden lidt... Nu er der opsat master i indkørslsen og lidt ind på stationen. Længere inde er der rammet en del fundamenter ned.
Lidt overraskende - for mig i hvert fald - er det, at der ned mod havnen er mastefundamenter helt ned til Estrupvej. Troede, at det ville stoppe længere oppe.
af Poul Andersen, 6/11 2016, 17:00 (2726 dage siden) @ Jens V
Når køreledningen forhåbentlig føres helt frem til Estrupvej, er der mulighed for evt. nødvendig rangering efter togankomst, hvilket ville være ganske umuligt hvis den var endt lige efter Sko 101 og Sporskifte 102.
Det optimale ville jo være køreledning helt ud til terminalen, men det er nok for meget at ønske
Mvh.
Poul - der i Railiontiden flere gange var tæt på Estrupvej når morgengodstoget skulle deles.
af LarsJels, Jels, 6/11 2016, 19:27 (2726 dage siden) @ Poul Andersen
Hej
I flg. bane.dk skal der rammes master i Esbjerg i de to kommende uger. Det er den sidste del, som mangler, og sikkert også den mest komplicerede.
MVH, Lars
af LarsJels, Jels, 6/11 2016, 19:29 (2726 dage siden) @ LarsJels
Øh, ja. Det er altså fundamenterne, der bliver rammet - ikke masterne. Beklager!
MVH, Lars
af LarsJels, Jels, 9/11 2016, 19:39 (2723 dage siden) @ LarsJels
Hej
De sidste fundamenter skulle blive rammet i Esbjerg i uge 47: http://www.bane.dk/visNyhed.asp?artikelID=25265
MVH, Lars
af Jens V, 24/11 2016, 14:15 (2708 dage siden) @ Jens V
Der sker hele tiden lidt... Nu er der opsat master i indkørslsen og lidt ind på stationen. Længere inde er der rammet en del fundamenter ned.
Nu har de tidlige master efterhånden stået så længe, at deres frø er begyndt at spire og flere, nye master er vokset frem... af forskellig højde og drøjde, nogle tydeligvis til galger. Om de i forvejen opsatte galger skal/kan genanvendes, ved jeg ikke.
Siden sidst er jeg dog blevet så meget klogere, at selve Esbjerg station udstyres med det "konventionelle" køreledningssystem. Det "nye" etableres reelt kun mellem de to omformerstationer i hhv. Anst og Esbjerg (øst). Det "nye" kan bl.a. kendes på de lodretstående isolatorer øverst på masterne til den ekstre fødeledning... der findes enkelte af dem i selve Esbjerg også, men hvorfor ved jeg faktisk ikke. Mon ikke nogen er (endnu) klogere end mig...?
af Poul Andersen, 24/11 2016, 14:45 (2708 dage siden) @ Jens V
Tak for opdateringen fra Esbjerg.
Det undre mig til gengæld, at der i Bramming som ellers ser "færdig ud" i spor 1 og 2, ikke er rejst noget i spor 3 og 4,
bortset fra nogle master ud af Tønderbanen.
Mvh.
Poul.
af Jens V, 24/11 2016, 15:09 (2708 dage siden) @ Poul Andersen
Det undre mig til gengæld, at der i Bramming som ellers ser "færdig ud" i spor 1 og 2, ikke er rejst noget i spor 3 og 4, bortset fra nogle master ud af Tønderbanen.
Ifølge de planer, som jeg kender, skal spor 4 ikke forsynes med køreledning. Men spor 3 skal...
af C. F. Andersen, 24/11 2016, 19:12 (2708 dage siden) @ Jens V
På syd siden af spor 4 i bm, er der sat rør i jorden med en diameter tæt på 1 meter. Deri skal masterne til spor 3 sikkert placeres.
af Jens V, 12/12 2016, 14:40 (2690 dage siden) @ Jens V
Det undre mig til gengæld, at der i Bramming som ellers ser "færdig ud" i spor 1 og 2, ikke er rejst noget i spor 3 og 4, bortset fra nogle master ud af Tønderbanen.
Ifølge de planer, som jeg kender, skal spor 4 ikke forsynes med køreledning. Men spor 3 skal...
Så er der køretråd over sp 3 i Bramming. De "tønder", der var rammet ned, indeholder nu fundamenter til nogle særligt kraftige master, som rækker over både sp 4 og 3. Det ser ud til, at der er fastgøringspunkter for K-ophæng til sp 4 også, men det er som nævnt vistnok ikke med i planerne.
af dr42 , 24/11 2016, 15:00 (2708 dage siden) @ Jens V
Tak for opdateringen! Efter denne artikel
http://www.jv.dk/artikel/2431636:Regionalt--Undrer-du-dig-over-rystelser-i-Esbjerg--De-...
havde jeg faktisk ventet på det.
af Tommy Nilsson , Ringsted, 24/11 2016, 19:58 (2708 dage siden) @ Jens V
--
af Jens V, 24/11 2016, 20:43 (2708 dage siden) @ Tommy Nilsson
31.12.2000:
??.??.1980 (ikke eget foto. Ophavsmand ukendt. Hvis nogen bliver ophavsretskrænket, sig venligst til):
af Søren fra KM, 25/11 2016, 18:23 (2707 dage siden) @ Jens V
En håndteringsfejl på en transformator på en af fødestationerne (150/25 kV) har medført skader på en gennemføringsisolator. Transformatoren -og jeg gætter på også isolatoren- er af kinesisk fabrikat, forlyder det.
Reparationen kræver specialviden og teknisk udstyr der ikke er så meget af her i landet. Det menes ikke i følge min kilde, at der bliver nogen forsinkelse på ibrugtagningen.
Rart at kunne følge med i projektet med alle de fine billeder.
-S
af Jens V, 27/11 2016, 15:11 (2705 dage siden) @ Jens V
Der sker hele tiden lidt...
...skrev jeg selv først på måneden, men nu ser det ud til, at anlægget er (næsten) færdigt frem til udkanten af Esbjerg.
Tog i dag turen fra Andst Fordelingsstation (Anf) til Esbjerg Fordelingsstation (Esf), og det ser ud til, at der nu er køretråd hele vejen i begge hovedspor, så dette er nok sidste omgang statusbilleder fra den del af TIB 29 fra min hånd.
Alle billeder 27.11.2016.
Andst Fordelingsstation (har også set betegnelsen Omformerstation og Forsyningsstation, vælg selv...)
Om indpakningen skyldes inspiration fra den kommende højtid, ved jeg ikke. Det har ikke set sådan ud tidligere.
Bemærk, at anlægget hertil er af traditionel type.
Andst (tidl.) station set mod øst:
Vest for Andst mod vest:
Vejen:
Vestenden af Vejen med infrastrukturpladsen ved sidesporene. Gl. Post 2 til højre:
Vejen mod vest:
Brørup:
Holsted:
Holsted mod øst. Den grønne bygning til venstre indeholder, hvad der kaldes en Autotransformator, som skulle have nogenlunde samme funktion som det traditionelle anlægs sugetransformatorer:
Ovk 48:
Gørding mod vest:
Gørding og ovk 63 mod øst:
Bramming. I forgrunden et af de rør, som tilsyneladende skal holde master for spor 3 ud for perron - omtalt tidligere i tråden:
Bramming mod øst:
Tjæreborg mod vest:
Tjæreborg mod øst - her ses relativt tydeligt, hvordan køreledningsophænget "snor" sig:
Esbjerg Fordelingsstation (Esf):
Både her og i Andst undrede jeg mig over de mange "radioantenner" - men efter hjemkomst funderer jeg over, om det måske snarere er lynafledere...?
af Poul Andersen, 27/11 2016, 16:57 (2705 dage siden) @ Jens V
Tak for opdateringen Jens, - nu ligner det noget der snart er klar til brug.
Så ville det være rart om hastighedsprofilen på strækningen fik et løft.
Det er underligt, at de i 2011 ombyggede sporafsnit mellem Lunderskov og Vejen samt mellem Esbjerg og Bramming,
aldrig har fået hastigheden forøget til 180 km/t., men fortsat kun er på 120 og 140 km/t.
Det er lidt tankevækkende, at der køres op til 180 km/t. på det gamle spor, og ned til 120 km/t. på et spor der kun er få år gammelt.
Mvh.
Poul.
af UTJ, 27/11 2016, 17:19 (2705 dage siden) @ Jens V
Det er næsten sørgeligt at konstatere hvor hurtigt ekektrificering kan gøres, når man tænker på hvor mange år der er gået med at finde midlerne til det. Ikke just effektiv beslutningsproces, når man jo i rigtig mange år (siden 1980'erne) har vidst hilken vej det skulle gå.
--
ئۇلغىك
af dr42 , 28/11 2016, 04:33 (2705 dage siden) @ Jens V
Meget pæn doku, tak for den. Tja, med kun stationen i Esbjerg udestående må man næsten spørge sig om der er andre grunde for, at 'de' måske ikke vil åbne for el-trafik den 11.12.?
af PF, 28/11 2016, 17:51 (2704 dage siden) @ Jens V
Både her og i Andst undrede jeg mig over de mange "radioantenner" - men efter hjemkomst funderer jeg over, om det måske snarere er lynafledere...?
Det er det :)
af Jens V, 26/12 2016, 13:49 (2676 dage siden) @ Fwronah
Så kom der master op på perronen mellem sp 2 og 3... Også op igennem det go'e, gamle perrontag. (Mobilfotos, beklager!)
af dr42 , 26/12 2016, 14:29 (2676 dage siden) @ Jens V
Tak for det! Og jeg troede denne tråd var afgået ved døden.
af Niels Munch, 26/12 2016, 15:44 (2676 dage siden) @ dr42
Tak for det! Og jeg troede denne tråd var afgået ved døden.
Det er nok, fordi der har været liv i denne tråd i mellemtiden .
af andersj, Aalborg, 3/1 2017, 16:49 (2668 dage siden) @ Fwronah
Der er dags dato blevet uploadet en førerrumsvideo fra Esbjerg til Fredericia på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=qNuCFQEI4eI
--
Mvh Anders