Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tyske ingeniører foreslår anden løsning under Femern Bælt (Generelt)

af ulca, 9/9 2016, 23:42 (2779 dage siden)

Artikel på ing.dk

Nu er der nogle tyske ingeniører som mener at man burde lav forbindelsen under Femern Bælt som to store borede tunneller, som de hævder er billigere og bedre for miljøet.

Spændende forslag men noget sent, og det vil sandsynligvis være svært eller umuligt at ændre beslutningen om hvilken type tunnel man vil bygge.

I mine øjne burde man helt fra starten af projektet have droppet motorvejsdelen, og istedet lade vejkøretøjer (biler, lastbiler og motorcykler) tage toget under vandet. Den løsning har været i brug i 22 år andetsteds i EU, og selve tunnelrørene er så vidt jeg husker ikke så meget større end hvad man anvendte til tunnellerne under Storebælt. Her kan man trække på såvel erfaringer som teknik fra det andet projekt, således at der ikke skal udvikles især de fornødne vogne til transport af vejkøretøjer, omend at baseret på de to brande der har været ved lastbiltog burde vognene hertil også bygges som lukkede vogne hvor en begyndende brand kan kvæles før den udvikler sig.

Avatar

Tyske ingeniører foreslår anden løsning under Femern Bælt

af gaest, 10/9 2016, 05:06 (2779 dage siden) @ ulca

I stedet kunne man vælge kun at føre motorvejen over/under Fehmernbæltet. Det løser samtidigt tyskernes problemer/uvilje mod at opdatere jernbanen. Så kan de fortsætte med romantiske Stellwerke og manuelle bomme.
Skulle man alligevel vælge at føre banen med i projektet vil det uden tvivl komme som en stor overraskelse at der så ikke er nogen der har tog der kan køre på strækningen. Det skal naturligvis være de statslige operatører der kører på banen. DB's interesse i forbindelsen er minimal, DSB interesserer sig heller ikke nævneværdigt for international trafik, og hvad vil de så køre med? IC3? Fætter BR?

Tyske ingeniører foreslår anden løsning under Femern Bælt

af UTJ, 10/9 2016, 05:37 (2779 dage siden) @ gaest

I stedet kunne man vælge kun at føre motorvejen over/under Fehmernbæltet. Det løser samtidigt tyskernes problemer/uvilje mod at opdatere jernbanen. Så kan de fortsætte med romantiske Stellwerke og manuelle bomme.
Skulle man alligevel vælge at føre banen med i projektet vil det uden tvivl komme som en stor overraskelse at der så ikke er nogen der har tog der kan køre på strækningen. Det skal naturligvis være de statslige operatører der kører på banen. DB's interesse i forbindelsen er minimal, DSB interesserer sig heller ikke nævneværdigt for international trafik, og hvad vil de så køre med? IC3? Fætter BR?

NIX. Det er ikke problemet i den nuværende konstruktion. Selvfølgelig er fjernbusser den mest oplagte løsning, men truslen mod toget og i det hele taget forbindelsen er de urealistiske brugerbetalingstakster, som vil gøre enhver alternativ rute (færge, fly, storebælt osv) mere attraktiv.

Tyske ingeniører foreslår anden løsning under Femern Bælt

af ulca, 10/9 2016, 07:54 (2779 dage siden) @ gaest

I stedet kunne man vælge kun at føre motorvejen over/under Fehmernbæltet. Det løser samtidigt tyskernes problemer/uvilje mod at opdatere jernbanen. Så kan de fortsætte med romantiske Stellwerke og manuelle bomme.
Skulle man alligevel vælge at føre banen med i projektet vil det uden tvivl komme som en stor overraskelse at der så ikke er nogen der har tog der kan køre på strækningen. Det skal naturligvis være de statslige operatører der kører på banen. DB's interesse i forbindelsen er minimal, DSB interesserer sig heller ikke nævneværdigt for international trafik, og hvad vil de så køre med? IC3? Fætter BR?

Der findes især en operatør som vil sætte stor pris, DB Schenker Rail (reelt set den tyske stat), på kunne spare 160 cm og ca 2 timers køretid fra Sverige til Maschen (Europas største rangerbanegård, næste største i verden, lidt syd for Hamburg). Denne operatør er trods den største operatør med jernbanegods her i DK.

Hvad angår person så har tyskerne togsæt som kører til Frankrig og en enkelt gang Lolland (begge anvender samme strøm os) og desuden skulle det kommende ICx (som har omtalt som en "tysk IC4" pga gentagne forsinkelser) være flerstrøms. Og mon dog ikke, at DSB vil sørge for at kunne købe til såvel Sverige som Tyskland.

Tyske ingeniører foreslår anden løsning under Femern Bælt

af andersj, Aalborg, 10/9 2016, 09:30 (2779 dage siden) @ ulca

I stedet kunne man vælge kun at føre motorvejen over/under Fehmernbæltet. Det løser samtidigt tyskernes problemer/uvilje mod at opdatere jernbanen. Så kan de fortsætte med romantiske Stellwerke og manuelle bomme.
Skulle man alligevel vælge at føre banen med i projektet vil det uden tvivl komme som en stor overraskelse at der så ikke er nogen der har tog der kan køre på strækningen. Det skal naturligvis være de statslige operatører der kører på banen. DB's interesse i forbindelsen er minimal, DSB interesserer sig heller ikke nævneværdigt for international trafik, og hvad vil de så køre med? IC3? Fætter BR?

Hvad angår person så har tyskerne togsæt som kører til Frankrig og en enkelt gang Lolland (begge anvender samme strøm os) og desuden skulle det kommende ICx (som har omtalt som en "tysk IC4" pga gentagne forsinkelser) være flerstrøms. Og mon dog ikke, at DSB vil sørge for at kunne købe til såvel Sverige som Tyskland.

Der har mig bekendt aldrig været elektriske togsæt på Lolland.
Materielplanen er at indkøbe 12 to-strøms lokomotiver med en max. hastighed på 200 km/t samt nye personvogne. DB har officielt udmeldt at de ikke har eller kommer til at have materiel til at køre til Danmark og DSB har udmeldt at de ikke vil benytte togsæt til Tysklands trafikken i fremtiden.

--
Mvh Anders

Tyske ingeniører foreslår anden løsning under Femern Bælt

af ulca, 10/9 2016, 09:51 (2779 dage siden) @ andersj

I stedet kunne man vælge kun at føre motorvejen over/under Fehmernbæltet. Det løser samtidigt tyskernes problemer/uvilje mod at opdatere jernbanen. Så kan de fortsætte med romantiske Stellwerke og manuelle bomme.
Skulle man alligevel vælge at føre banen med i projektet vil det uden tvivl komme som en stor overraskelse at der så ikke er nogen der har tog der kan køre på strækningen. Det skal naturligvis være de statslige operatører der kører på banen. DB's interesse i forbindelsen er minimal, DSB interesserer sig heller ikke nævneværdigt for international trafik, og hvad vil de så køre med? IC3? Fætter BR?

Hvad angår person så har tyskerne togsæt som kører til Frankrig og en enkelt gang Lolland (begge anvender samme strøm os) og desuden skulle det kommende ICx (som har omtalt som en "tysk IC4" pga gentagne forsinkelser) være flerstrøms. Og mon dog ikke, at DSB vil sørge for at kunne købe til såvel Sverige som Tyskland.


Der har mig bekendt aldrig været elektriske togsæt på Lolland.

Nej, af den simple grund af ingen af de lollandske strækninger, privat/lokal baner eller DSB/BaneDanmark, er elektrificeret. Men det skal de som bekendt i forbindelse med opgraderingen af strækningen Ringsted - Holeby, som skal elektrificeres og det skal være muligt at køre 200 km/t.
At så en direktør for Lollandsbanen mens man overvejede at man skulle anskaffe et antal akkumulatortogsæt (de tyske ETA 150), er så en anden historie idet man istedet anskaffede Y-togene.

Materielplanen er at indkøbe 12 to-strøms lokomotiver med en max. hastighed på 200 km/t samt nye personvogne. DB har officielt udmeldt at de ikke har eller kommer til at have materiel til at køre til Danmark og DSB har udmeldt at de ikke vil benytte togsæt til Tysklands trafikken i fremtiden.

Hvad angår DB, så gælder det vel at hvis de har en type togsæt som kan køre på "dansk" (25 kV 50 Hz) og "tysk" (15 kV 2/3 Hz) strøm og er udstyret med ETCS udstyr så kan det køre til Danmark.
Hvad angår DSB, så tyder det på at man kun vil køre en form grænseoverskridende regionaltog (EuroRegional som det kaldes andre steder.
Men uanset hvad, så er jeg sikker på at man vil have EC (EuroCity) til Hamburg og Berlin (via Büchen hvor den sydgående strækning fra Lübeck møder strækningen Hamburg - Berlin), og mon dog ikke at det bliver DB eller DSB som vil byde på denne kørsel.

Tyske ingeniører foreslår anden løsning under Femern Bælt

af andersj, Aalborg, 10/9 2016, 10:20 (2778 dage siden) @ ulca

I stedet kunne man vælge kun at føre motorvejen over/under Fehmernbæltet. Det løser samtidigt tyskernes problemer/uvilje mod at opdatere jernbanen. Så kan de fortsætte med romantiske Stellwerke og manuelle bomme.
Skulle man alligevel vælge at føre banen med i projektet vil det uden tvivl komme som en stor overraskelse at der så ikke er nogen der har tog der kan køre på strækningen. Det skal naturligvis være de statslige operatører der kører på banen. DB's interesse i forbindelsen er minimal, DSB interesserer sig heller ikke nævneværdigt for international trafik, og hvad vil de så køre med? IC3? Fætter BR?

Hvad angår person så har tyskerne togsæt som kører til Frankrig og en enkelt gang Lolland (begge anvender samme strøm os) og desuden skulle det kommende ICx (som har omtalt som en "tysk IC4" pga gentagne forsinkelser) være flerstrøms. Og mon dog ikke, at DSB vil sørge for at kunne købe til såvel Sverige som Tyskland.


Der har mig bekendt aldrig været elektriske togsæt på Lolland.


Nej, af den simple grund af ingen af de lollandske strækninger, privat/lokal baner eller DSB/BaneDanmark, er elektrificeret. Men det skal de som bekendt i forbindelse med opgraderingen af strækningen Ringsted - Holeby, som skal elektrificeres og det skal være muligt at køre 200 km/t.
At så en direktør for Lollandsbanen mens man overvejede at man skulle anskaffe et antal akkumulatortogsæt (de tyske ETA 150), er så en anden historie idet man istedet anskaffede Y-togene.

Hvorfor skrev du så "Hvad angår person så har tyskerne togsæt som kører til Frankrig og en enkelt gang Lolland"?

Materielplanen er at indkøbe 12 to-strøms lokomotiver med en max. hastighed på 200 km/t samt nye personvogne. DB har officielt udmeldt at de ikke har eller kommer til at have materiel til at køre til Danmark og DSB har udmeldt at de ikke vil benytte togsæt til Tysklands trafikken i fremtiden.


Hvad angår DB, så gælder det vel at hvis de har en type togsæt som kan køre på "dansk" (25 kV 50 Hz) og "tysk" (15 kV 2/3 Hz) strøm og er udstyret med ETCS udstyr så kan det køre til Danmark.
Hvad angår DSB, så tyder det på at man kun vil køre en form grænseoverskridende regionaltog (EuroRegional som det kaldes andre steder.
Men uanset hvad, så er jeg sikker på at man vil have EC (EuroCity) til Hamburg og Berlin (via Büchen hvor den sydgående strækning fra Lübeck møder strækningen Hamburg - Berlin), og mon dog ikke at det bliver DB eller DSB som vil byde på denne kørsel.

Men DB har ikke og får ikke nogle togsæt der kan køre til Danmark. ICE4 er et et-system tog til brug i Tyskland, Østrig og Schweiz. DSB's plan er at indkøbe personvogne til EuroCity trafikken. At der skulle komme regionaltog over/under Fehmarn ser jeg som urealistisk da der ikke er et behov. (Hvem skulle have behov for at rejse uden skift mellem Glumsø og Grossenbrode? Nej vel?)

--
Mvh Anders

Tyske ingeniører foreslår anden løsning under Femern Bælt

af ulca, 10/9 2016, 10:53 (2778 dage siden) @ andersj

Men DB har ikke og får ikke nogle togsæt der kan køre til Danmark. ICE4 er et et-system tog til brug i Tyskland, Østrig og Schweiz. DSB's plan er at indkøbe personvogne til EuroCity trafikken. At der skulle komme regionaltog over/under Fehmarn ser jeg som urealistisk da der ikke er et behov. (Hvem skulle have behov for at rejse uden skift mellem Glumsø og Grossenbrode? Nej vel?)

Hvis DB har, og det mener jeg at de har, togsæt som kan køre til Frankrig på de såkaldte LGV-strækninger (Ligne Grand Vitesse: Strækning stor hastighed) hvor TGV også kører og benytter det samme strømsystem som os, kan de køre i Danmark. Godt nok er der så signalsystemet, men det er under gradvis udskiftning.

At der måske ikke umiddelbart er et behov for regionaltog via Fehmarn til/fra Danmark hhv. Tyskland betyder jo ikke at der ikke kan komme et behov sidenhen. Nu f.eks. med hensyn til den integration mellem områderne omkring Fehmarn man gerne vil se, så kan det måske være at nogen flytter fra ét sted i regionen til et andet. Her vil man vel gerne kunne besøge venner og bekendte, og potentielt kan det måske vise sig at nogen vælger at pendle til f.eks. arbejde eller uddannelse.

Argumentet at fordi der ikke er et behov for et givet produkt eller en givet ydelse så kan det ikke sælges. Sat lidt på en spids kan man sige, at for 20 - 25 år havde folk ikke behov for en forbindelse til Internettet, eller for at bruge diverse sociale medier; men den dag i dag er behovet der fordi nogen fik en ide, som man kunne sælge eller give videre.

Tyske ingeniører foreslår anden løsning under Femern Bælt

af caprani ⌂, København, 5/10 2016, 08:49 (2754 dage siden) @ ulca

Elementært. Al økonomisk "vækst" bygger i sin essens på, at skabe behov som ikke findes.........

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Tyske ingeniører foreslår anden løsning under Femern Bælt

af Østjyden, 10/9 2016, 15:08 (2778 dage siden) @ ulca

Der findes især en operatør som vil sætte stor pris, DB Schenker Rail (reelt set den tyske stat), på kunne spare 160 cm og ca 2 timers køretid fra Sverige til Maschen (Europas største rangerbanegård, næste største i verden, lidt syd for Hamburg). Denne operatør er trods den største operatør med jernbanegods her i DK.

Hvad angår person så har tyskerne togsæt som kører til Frankrig og en enkelt gang Lolland (begge anvender samme strøm os) og desuden skulle det kommende ICx (som har omtalt som en "tysk IC4" pga gentagne forsinkelser) være flerstrøms. Og mon dog ikke, at DSB vil sørge for at kunne købe til såvel Sverige som Tyskland.


Det er nu da ikke den store afstand/omvej du sparer, men det er godt nok meget køretid, du sparer i forhold til afstand/omvej.
Så vidt jeg ved, så er der, da vist ikke elektrificeret på Lolland endnu, vel?
Se venligst det markerede i din tekst.

Tyske ingeniører foreslår anden løsning under Femern Bælt

af ulca, 10/9 2016, 16:11 (2778 dage siden) @ Østjyden

Der findes især en operatør som vil sætte stor pris, DB Schenker Rail (reelt set den tyske stat), på kunne spare 160 cm og ca 2 timers køretid fra Sverige til Maschen (Europas største rangerbanegård, næste største i verden, lidt syd for Hamburg). Denne operatør er trods den største operatør med jernbanegods her i DK.

Hvad angår person så har tyskerne togsæt som kører til Frankrig og en enkelt gang Lolland (begge anvender samme strøm os) og desuden skulle det kommende ICx (som har omtalt som en "tysk IC4" pga gentagne forsinkelser) være flerstrøms. Og mon dog ikke, at DSB vil sørge for at kunne købe til såvel Sverige som Tyskland.

Det er nu da ikke den store afstand/omvej du sparer, men det er godt nok meget køretid, du sparer i forhold til afstand/omvej.
Så vidt jeg ved, så er der, da vist ikke elektrificeret på Lolland endnu, vel?
Se venligst det markerede i din tekst.

Nej, afstanden har jeg skrevet forkert, det er ca. 160 km der spares ved ikke at tage omvejen via Fyn og Jylland, og når et godstog kører 80 km/t (det er mig bekendt normalt det højeste de må køre) er det i runde tal 2 timer, mindre hvis de får lov at køre hurtigere; jeg mindes at man nogle steder må køre så hurtigt som 120 km/t med godstog.

Og nej, endnu er der ikke elektrificeret på Lolland, omend de oprindelige elektrificeringsplaner fra omkring 1980 lagde op til at det skulle der være omkring 1990 afht. godstrafikken via Fugleflugtslinjen. Og som jeg har nævnt andetsteds, så overvejede LJs direktør omkring 1960 at anskaffe akkumulatortog til LJ, de tyske ETA 150, men som bekendt blev det i stedet nogle år senere Y-togene der blev anskaffet.

Tyske ingeniører foreslår anden løsning under Femern Bælt

af hansenph, 10/9 2016, 16:24 (2778 dage siden) @ ulca

Normalhastighed for godstog på hovedbaner er 100 km/t (jævnfør TKG16).
Enkelte godstog kan fremføres med 120 km/t.

Med venlig hilsen
Poul Henning Hansen

Tyske ingeniører foreslår anden løsning under Femern Bælt

af bastholm, 10/9 2016, 17:04 (2778 dage siden) @ hansenph

Men gennemsnitshastigheden er vel kun omkring 50 km/t

Tyske ingeniører foreslår anden løsning under Femern Bælt

af steenth, 10/9 2016, 10:32 (2778 dage siden) @ ulca

I mine øjne burde man helt fra starten af projektet have droppet motorvejsdelen, og istedet lade vejkøretøjer (biler, lastbiler og motorcykler) tage toget under vandet.

Biltog virker som færger - dvs biler og lastbiler får ikke nogen fordel ud det og de vil bruge færger i stedet. Dvs det bliver svært at få økonomi i projektet. Kanaltunnelen fx, har det økonomisk dårlig. De fleste kommer over via færgefart.

Tyske ingeniører foreslår anden løsning under Femern Bælt

af Lars Jensen, 10/9 2016, 15:40 (2778 dage siden) @ steenth

Både Lillebæltsbroen og Storebæltsbroen var af jernbaneromantikere ønsket som rene togforbindelser, hvilket de heldigvis ikke blev.

Rent personligt så jeg hellere en forbindelse der kunne erstatte Gedser-Rostock og skære 2 timer af køretiden til Stettin

Tyske ingeniører foreslår anden løsning under Femern Bælt

af steenth, 10/9 2016, 18:04 (2778 dage siden) @ Lars Jensen

Rent personligt så jeg hellere en forbindelse der kunne erstatte Gedser-Rostock og skære 2 timer af køretiden til Stettin

Der er stadig 4 gange mere trafik over Rødby-Puttgarden.....

Tyske ingeniører foreslår anden løsning under Femern Bælt

af Lars Jensen, 12/9 2016, 08:13 (2777 dage siden) @ steenth

Den nuværende forbindelse gør heller ikke meget for at ændre på det forhold.

Prisen! : Små 1000 kr for en personbil én vej.

Unødvendige hastighedsbegrænsninger på vejen fra motorvejen til Nykøbing, hvor man kunne få Danmarks billigste opgradering af vejen ved at nedrive den håndfuld huse som legitimerer hastighedsgrænser på 60 og 70.

En sejltid på officielt 7 kvarter, der gerne bliver til 2 fulde timer eller lidt til. Ikke stort bedre end da Easy Line sejlede med de gamle Vognmandsrutefærger.

De nye færger er langsommere end de gamle, fordi operation letning ikke var tilstrækkelig, og der sker det samme som med Peter Pårs og Niel Kliim, nemlig at færgerne suges mod havbunden, fordi der er for lidt vand under kølen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak