Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Første godstog til Hirtshals på torsdag (Generelt)

af andersj, Aalborg, 13/9 2016, 22:12 (2753 dage siden)

På torsdag ankommer det første godstog til den nye kombiterminal i Hirtshals. Godset er eternitplader til Cembrit i Aalborg. Togene plejer at køre til Aalborg Øst, men strækningen derud er spærret i øjeblikket pga. etablering af en bro og sænkning af banelegement.

Ankomst Hirtshals ved 5 tiden og afgang 19:30.

--
Mvh Anders

Første godstog til Hirtshals på torsdag

af Østjyden, 13/9 2016, 22:48 (2753 dage siden) @ andersj

På torsdag ankommer det første godstog til den nye kombiterminal i Hirtshals. Godset er eternitplader til Cembrit i Aalborg. Togene plejer at køre til Aalborg Øst, men strækningen derud er spærret i øjeblikket pga. etablering af en bro og sænkning af banelegement.

Ankomst Hirtshals ved 5 tiden og afgang 19:30.


Tak for info.
Du skulle vel ikke ligge inde med nogle ca.-tider fra Padborg, Fredericia, Aarhus, Aalborg oh Hjørring begge veje?

M v h
Peter

Første godstog til Hirtshals på torsdag

af andersj, Aalborg, 14/9 2016, 22:12 (2752 dage siden) @ Østjyden

På torsdag ankommer det første godstog til den nye kombiterminal i Hirtshals. Godset er eternitplader til Cembrit i Aalborg. Togene plejer at køre til Aalborg Øst, men strækningen derud er spærret i øjeblikket pga. etablering af en bro og sænkning af banelegement.

Ankomst Hirtshals ved 5 tiden og afgang 19:30.

Tak for info.
Du skulle vel ikke ligge inde med nogle ca.-tider fra Padborg, Fredericia, Aarhus, Aalborg oh Hjørring begge veje?

M v h
Peter

Kun at det skulle ramme Aalborg omkring klokken 3 i nat. Hjemturen bliver nok afgang fra Hjørring lidt over 20 og afgang fra Aalborg omkring 21:25. Tiderne for hjemturen er baseret på gæt udfra at Aalborg-Hjørring er fri for trafik fra klokken 20 i øjeblikket og da Ellidshøj ikke er betjent om aftenen så skal de afvente at IC 180 er i Skørping 21:25.

--
Mvh Anders

Avatar

Godsterminalen i Hirtshals behørigt indviet

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 15/9 2016, 07:52 (2751 dage siden) @ andersj

Jeg tror, at det er i en af "Dødbringende Våben"-filmene sætningen "I'm too old for this shit"-forekommer. Sådan følte jeg det, da jeg sent i går aftes kørte til Hirtshals for at forevige "indvielsen" af godsterminalen i Hirtshals. Man kunne jo ikke vide, om toget var indtil flere timer foran køreplanen, så jeg tilbragte nogle fornøjelige timer i tilbagelænet stilling i bilen med dyne og pude.

Klokken 4.42 var der bid: Jeg vågnede op til en godsplads badet i lys og klokken 5.11 ankom MZ 1425+24 vogne+MY 1134. Toget kørte ind på det nordligste spor og efter nogen tid rangerede det mod syd ind på godspladsen (der er en ret god stigning op til godspladsen). Det gik langsomt. Meget langsomt. Jeg ved ikke, om 1134 var alene om at trække eller om 1425 skubbede på i den anden ende. Men godt lød det og det har sikkert vækket det meste af byen. Sådan skal en MY fra 1957 lyde!

Det er første gang, jeg forsøger mig ud i natfotograferingens svære kunst. Andre viser sikkert flere "daglysbilleder" senere i dag.

Klik på billederne for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]Set fra nordvest. Klokken er 5.11 og godstoget triller forbi Hirtshals stations indkørselssignal. Til højre Hirtshals stations U-signal og Lilleheden trinbræt, der ligger på Hirtshals station. Klik på billedet for højere opløsning.

[image]Set fra sydøst. Klokken er 6.05. Få minutter efter rangertrækket gik i holdt, blev godsvognene åbnet og gaffeltrucks gik i gang med at tømme godsvognene. Klik på billedet for højere opløsning.

Begge fotos: Hirtshals 15. september 2016. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Godsterminalen i Hirtshals behørigt indviet

af Niels Munch, 15/9 2016, 08:43 (2751 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas,

Der er (også) natteliv i privatbanerne!

Tak for billederne og for den heroiske indsats, der ligger bag.

Selv har jeg vist ikke foretaget mig noget lignende, siden jeg den 17.06.1976 kl. 04:15 jagtede ØSJS' morgenposttog i Køge :-D . Men da var solen stået op .....


Bedste hilsener
Niels

Godsterminalen i Hirtshals behørigt indviet

af Claus Madsen, 15/9 2016, 08:55 (2751 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der skal også herfra lyde et stort tak for den store indsats, og for de flotte billeder.

Lad os håbe at denne nyhed kommer bredt ud, og får andre til at bruge banen igen.

Godsterminalen i Hirtshals behørigt indviet

af Gæst1, 15/9 2016, 10:31 (2751 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Dejligt at se.

Men havde man ikke varslet støjkrav, der gjorde losning/læsning umulig i nattetimerne?

Avatar

Godsterminalen i Hirtshals behørigt indviet

af jhcn, Århus, 15/9 2016, 11:59 (2751 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas

Mange tak for at du tog en ordentlig en for holdet!!!! Det fik du gode billeder ud af

--
Henrik
[image]

Første godstog til Hirtshals på torsdag

af Thorbjørn, 15/9 2016, 14:14 (2751 dage siden) @ andersj

Spændende, men jeg sidder tilbage med en stille undren over, at man kører tagplader til fabrikken og ikke fra den.

Første godstog til Hirtshals på torsdag

af Claus Madsen, 15/9 2016, 14:53 (2751 dage siden) @ Thorbjørn

Cembrit har ikke produktion i DK mere. Toget kommer med varer fra fabrikken i Tjekkiet til lageret i Aalborg.

Første godstog til Hirtshals på torsdag

af Jan9850, 15/9 2016, 20:13 (2751 dage siden) @ andersj

Her er en video(fra mobil), hvor toget passerer Horne trinbræt 19.30 torsdag

https://youtu.be/1fAgtpBaJpM

mvh
Jan

Avatar

Skydelokomotiv?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 15/9 2016, 22:35 (2751 dage siden) @ Jan9850
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 15/9 2016, 22:59

Her er en video(fra mobil), hvor toget passerer Horne trinbræt 19.30 torsdag

https://youtu.be/1fAgtpBaJpM


Et spørgsmål, som har brændt sig på siden kl. 5.11 i morges:

Tagpladetoget Hjørring-Hirtshals-Hjørring havde i dag et lokomotiv i hver ende. (MZ forrest Hjørring-Hirtshals og MY forrest Hirtshals-Hjørring). Var det kun lokomotivet forrest i kørselsretningen, der "arbejdede" eller blev det bagerste brugt som "skydelokomotiv"? Og er svaret det samme, når vi taler om rangeringen i Hirtshals?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Skydelokomotiv?

af Jan9850, 16/9 2016, 13:06 (2750 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg kunne ikke høre om MZ arbejdede da jeg tog videoen, om MY var der ingen tvivl, den kunne høres langt væk, medens den arbejdede sig fra Hirtshals op til Horne.

Jeg vedhæfter et par billeder med rangersporet mellem Lilleheden og Hirtshals
1. Mod Hirtshals rangerspor(højre) forsætter næsten til Hirtshals station
[image]
2. Mod Hjørring(Combiterminal) kan anes i baggrunden
[image]

Skydelokomotiv?

af Poul Andersen, 16/9 2016, 16:48 (2750 dage siden) @ Jan9850

Man har således undgået omløbsbøvlet i Hirtshals og tilsvarende i Hjørring.

Mvh.
poul.

Første godstog til Hirtshals på torsdag

af Claus Madsen, 15/9 2016, 20:50 (2751 dage siden) @ andersj

Toget passerede Brønderslev ca. 20.40 med MZ forrest.

Første godstog til Hirtshals på torsdag

af Østjyden, 15/9 2016, 23:51 (2751 dage siden) @ andersj

Toget er kørt fra Aarhus kl. 23:40. MZ 1425 kørte 1f2, MY 1134 kørte 2f2.

M v h
Peter

Første godstog til Hirtshals på torsdag

af Østjyden, 17/9 2016, 23:26 (2749 dage siden) @ andersj

Er der nogen herinde, der ved, hvornår næste Captrain-godstog til Hirtshals kører?

M v h
Peter

Første godstog til Hirtshals på torsdag

af Niels Bak, 18/9 2016, 13:52 (2748 dage siden) @ andersj

Ifølge transportnyhederne, så har Captrain lejet terminalen de næste halvanden måned, og håbet er at den midlertidige udlejning vil være et godt udstillingsvindue for at få en permanent operatør.

I artiklen står der, at togene ankommer 4.45 og afgår 19.30, men ikke hvilke dage.

PS - transportnyhederne har normalt en paywall på i hverdagene med i weekenderne og nogen gange også om aftenen, kan man se deres artikler gratis.

Avatar

Returgods fra Hirtshals?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/9 2016, 13:26 (2744 dage siden) @ andersj

Et eller andet tyder på, at tagpladetoget ikke kører tomt fra Hirtshals og sydpå men at der medbringes "returgods". Nogen der ved mere?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Returgods fra Hirtshals?

af Johnni Christensen, 22/9 2016, 15:04 (2744 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Et eller andet tyder på, at tagpladetoget ikke kører tomt fra Hirtshals og sydpå men at der medbringes "returgods". Nogen der ved mere?

Der blev også kørt returgods fra Aalborg, mon ikke det er det samme de kører med fra Hirtshals?

Johnni

Returgods fra Hirtshals?

af andersj, Aalborg, 22/9 2016, 15:23 (2744 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Et eller andet tyder på, at tagpladetoget ikke kører tomt fra Hirtshals og sydpå men at der medbringes "returgods". Nogen der ved mere?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Det skulle være cementsække der køres med retur.

--
Mvh Anders

Avatar

Returgods fra Hirtshals?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/9 2016, 16:58 (2744 dage siden) @ andersj

Et eller andet tyder på, at tagpladetoget ikke kører tomt fra Hirtshals og sydpå men at der medbringes "returgods". Nogen der ved mere?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg


Det skulle være cementsække der køres med retur.


Tak for svar. Jeg var faktisk ikke klar over, at der også var tale om returgods fra Aalborg Øst.

Tagplade(- og cement)toget er i Hirtshals i dag, og jeg kan på et billede, der ligger på Facebook, og som er taget i dag, se, at der står "Densit" på de sække, der læsses på toget. Hvor skal de i øvrigt hen i verden?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Avatar

Returgods fra Hirtshals?

af Jan Nielsen, Nørresundby, 22/9 2016, 17:02 (2744 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas
Densit bliver brugt i produktionen af nogle typer tagplader.


Mvh
Jan

Første godstog til Hirtshals på torsdag

af andersj, Aalborg, 22/9 2016, 20:25 (2744 dage siden) @ andersj

Enten er toget kørt før tid eller også er det forsinket i dag. Jeg stod på Hjørring station fra 19:45 til 20:10 og der var ingen spor af noget tog.

--
Mvh Anders

Første godstog til Hirtshals på torsdag

af Østjyden, 22/9 2016, 20:31 (2744 dage siden) @ andersj

Enten er toget kørt før tid eller også er det forsinket i dag. Jeg stod på Hjørring station fra 19:45 til 20:10 og der var ingen spor af noget tog.


Jeg har fået oplyst, at toget først skal køre fra Hjørring kl. 20:40.

M v h
Peter

Første godstog til Hirtshals på torsdag

af Kim Bach, 23/9 2016, 01:05 (2744 dage siden) @ Østjyden

Det kom først fra Hirtshals kort før kl. 23 og fra Hjørring (med omløb af MY) ved midnatstid.

Første godstog til Hirtshals på torsdag

af Østjyden, 23/9 2016, 14:38 (2743 dage siden) @ Kim Bach

Tak til Kim Bach for informationen.

M v h
Peter

Første godstog til Hirtshals på torsdag

af Lasse Duusgaard, Aalborg SØ, 23/9 2016, 16:52 (2743 dage siden) @ Østjyden

[image][image][image][image][image][image][image][image][image][image][image]

Her lidt billeder fra vores tur til Hirtshals/Lilleheden i går. Som Kim skriver så afgik toget først fra combiterminalen kl 22:36. Det trillede stille ud fra terminalen, men da det så skulle køre mod Hjørring, så var det lidt op ad bakke, og her måtte MY'eren trække og MZ'eren pænt skubbe bagpå - det tog lidt tid at komme ordentligt i gang. Jeg optog en lille video - ganske vist uden ret meget lys, men lyden fra de to GM maskiner fejler bestemt ikke noget https://www.youtube.com/watch?v=iekeDVvpAVc

Da toget ankom til Hjørring fik de sat MY'eren foran MZ'eren og kørte mod syd med en enorm lyd...

I følge Nordjyske Jernbaners lods, så kører de vist tre ture i oktober igen...

Med venlig hilsen

Lasse Duusgaard

Første godstog til Hirtshals på torsdag

af Egon Schmidt, 23/9 2016, 17:45 (2743 dage siden) @ Lasse Duusgaard

Ja gamle 1134 gør det sgu godt
Egon

Avatar

Skydelokomotiv - igen igen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 23/9 2016, 18:10 (2743 dage siden) @ Lasse Duusgaard

Det trillede stille ud fra terminalen, men da det så skulle køre mod Hjørring, så var det lidt op ad bakke, og her måtte MY'eren trække og MZ'eren pænt skubbe bagpå - det tog lidt tid at komme ordentligt i gang


Jeg har stillet spørgsmålet før. Det er stadig ubesvaret:

"Skyder" MZ'eren virkelig, eller er det bare noget der gættes på?

Jeg kan i øvrigt ikke finde noget instruktionsstof, der beskriver, om det i dag er tilladt at anvende skydelokomotiv.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Skydelokomotiv - igen igen

af Lasse Duusgaard, Aalborg SØ, 23/9 2016, 18:26 (2743 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der var ikke et multikabel mellem de to lokomotiver mellem Lilleheden oh Hjørring. Da toget havde lavet omløb i Hjørring og de to lokomotiver atter var koblet sammen satte de multikabel mellem de to lokomotiver.

Desuden var der en lokomotivfører i hvert lokomotiv mellem Lilleheden og Hjørring.

Så ja, det tyder på at det var skydelokomotiv.

Skydelokomotiv - igen igen

af Jens V, 23/9 2016, 21:08 (2743 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg kan i øvrigt ikke finde noget instruktionsstof, der beskriver, om det i dag er tilladt at anvende skydelokomotiv.


Jo, det kan du godt...

SR paragraf 2:

5.1. Manøvrering og betjening
Hvis hastigheden er over 25 km/t, skal der i spidsen af toget være en
førerplads, hvorfra lokomotivføreren kan
- betjene alle virksomme bremser
- manøvrere alle arbejdende lokomotiver.

(Min fremhævning)

Avatar

Skydelokomotiv - igen igen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 23/9 2016, 21:14 (2743 dage siden) @ Jens V

Jeg kan i øvrigt ikke finde noget instruktionsstof, der beskriver, om det i dag er tilladt at anvende skydelokomotiv.


Jo, det kan du godt...

SR paragraf 2:

5.1. Manøvrering og betjening
Hvis hastigheden er over 25 km/t, skal der i spidsen af toget være en
førerplads, hvorfra lokomotivføreren kan
- betjene alle virksomme bremser
- manøvrere alle arbejdende lokomotiver.

(Min fremhævning)


Kære Jens

Mange tak!

Så hvis de har luntet med under 25 km/t fra Lilleheden til Hjørring har alt været i orden? Eller hvad? :-)

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Skydelokomotiv - igen igen

af Bent Larsen, Kalundborg, 23/9 2016, 22:50 (2743 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej
Som jeg læser det, må de kører over 25 km/t for når det forreste lok. bremser bliver trækkraften på det bageste slået fra.
vh
Bent Larsen

Skydelokomotiv - igen igen

af Østjyden, 24/9 2016, 00:08 (2743 dage siden) @ Bent Larsen

Lokomotivførerne skal være i radiokontakt med hinanden under hele kørslen.

M v h
Peter

Skydelokomotiv - igen igen

af Svend, 24/9 2016, 00:20 (2743 dage siden) @ Østjyden

Lokomotivførerne skal være i radiokontakt med hinanden under hele kørslen.

M v h
Peter

Hvilken skriftlig instruktion beskriver dette?

Lokomotivfabrikker

Indsend billederSvenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak