Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Afskaf togene

af gaest, 15/9 2016, 11:36 (2779 dage siden) @ Tommy Nilsson

Her i landet kører vi jo ikke tog for at transportere passagerer, men for at holde liv i DSB. Ja, der var jo lige den med Arriva der fik et ben indenfor i Vestjylland, men det sker når man skifter hest i vadestedet. Det var jo ellers meningen at DSB skulle have fortsat der.
Det kan da være at "autoen" er løsningen på alle DSB's problemermed overbelægning, tog der ikke kan køre etc. Med ERTMS går det hele vel alligevel i stå ;)

Afskaf togene

af FutteV, 15/9 2016, 14:52 (2779 dage siden) @ gaest

Autoen. Ja Så har vi jo så den som vil skrue prisen op på det samme som DSB når togene er væk, også har vi et nyt kredsløb, for så kan de jo kører som det passer dem og de kan køre flere kilometer end målet for den rejsende. Den kan kun tage få passere, og vejene vil blive ubeskrivelige trafikeret. Rigtig smart tænkt, næh lad nu toget blive her.

Afskaf bilerne!

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 19/9 2016, 17:02 (2775 dage siden) @ FutteV

Deltog i dag i en præsentation af trends og ideer til fremtiden (som led i opvarmningen til morgendagens InnoTrans), der netop omhandlede forskellige analyser omkring fremtidens mobilitet.

En af de mest interessante forventninger er, at kollektiv transport vil vokse. De store bilproducenter forventer et fald i antallet af solgte privatbiler på mellem 25 og 50% over de kommende 20 års tid. Faldet af biler på vejene bliver dog ikke aktuelt - istedet køber firmaer som "Uber" "GoMore" m.fl. større flåder af moderne personbiler til car-pooling/taxa lignende ordninger. I Danmark går der nok nogle år, før dén trend slår igennem, mens det i lande som Schweiz hvor antallet af personbiler pr indbygger er markant højere end i Danmark (og jernbanens markedsandel også er meget højere end i Danmark) ventes det at slå igennem indenfor de næste 5-8 år.

Faldet i antallet af privatejede biler vil give store muligheder for den kollektive transport, hvis denne forstår at tilpasse sig et samlet transportbehov fra hjem til destination - evt med car-pooling som en del af rejsen.
Altså: Man beslutter sig først for sin rejse relativt kort tid før, man er klar til at tage afsted (med mindre "big-data beslutter den for dig). Her vil en række parametre afgøre, om man tager en dele-bil, car-pooler, tager bussen eller toget lige præcis til denne rejse. Disse parametre vil kunne ændres hver dag, af hver enkelt rejsende - eller ændres undervejs...
Udviklingen af rejse-apps går stærkt, og der findes allerede apps på vej, hvor man eksempelvis kan indstille hvor mange kalorier, man vil forbrænde på sin tur til arbejde, og så udregnes en komplet ruteplan (med påmindelse og undervejs-opdateringer), som du får direkte på mobilen. Kalorieberegneren kan endda indlægge et togskifte, hvor du er tvunget til at gå på trapper for at skifte perron...

Generelt snakkes der om konkurrence i de fire tog-kategorier:
Urban transport: Metro, Monorail, Letbane, Sporvogne, S-tog. Her vil transportbehovet fortsat vokse, for uanset hvor førerløse og automatiske bilerne bliver, vil væksten i transportbehovet være større, end den kapacitet førerløse biler, kan frigive.

Regional transport: Regionaltog til/fra de større byer. Her er konkurrencen fra førerløse biler størst. Men førerløse biler koster også noget, og hvis man ikke ejer en bil, bliver de direkte omkostninger mere synlige. Helt generelt vurderes, at en førerløs bil med 4 passagerer vil have højere omkostninger pr siddeplads, end et tog med 120 siddepladser (eller en bus med 40 siddepladser - som 120 siddepladser toget også er billigere end)
Potentialet her er især stort, hvis man kan koble de regionale tog til busser/carpooling i enderne. Gennemgående tog kommer også til at spille en større rolle - lige fra nedlæggelse af mindre stationer til indførelsen af hybridtog, der kan binde de "ikke-elektrificerede strækninger" sammen med de større regionaltogslinier.

Intercity: Dette segment er under hårdest angreb. Da Intercity tog primært (I andre lande) drives uden statslig betaling og er tiltænkt rejsende, der har lidt bedre tid, end med Lyntog/højhastighedstog, så er kampen med Fjernbusserne meget hård. Fokus på dette område synes at være, at få komforten og kapaciteten hævet, mens prisen pr siddeplads skal ned. På InnoTrans er en del workshops om netop dette emne.

Lyntog/Højhastighedstog: Her er jernbanen relativ sikker, og kombinationen af videre transport til/fra højhastighedsstationerne skal "bare" koordineres. Allerede i dag kører der i lande med højhastighedstog tilbringer busser fra oplandet.

Slutteligt bør nævnes, at både bil, bus og alle jernbaneformer ventes at være fuldt automatiserede (førerløse) inden 2040. For Jernbanerne gælder, at der findes fire niveauer af automatisering, hvor teknikken er til stede allerede i dag, men hvor der mangler regel/norm-dækning for at gå det sidste skridt til niveau 4, hvor lokomotivføreren ikke er nødvendig - heller ikke ved 360 km/t...

Med venlig hilsen

Lasse
Bombardier

Afskaf bilerne!

af ThomasTT, 21/9 2016, 12:30 (2773 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Interesant indlæg. Jeg vil gætte på, at toget står endnu stærkere end som så bl.a pga faktorer som den omfattende stationsnære byfortætning, der foregår i alle både større og mindre byer. Når udlændingestyrelsen fx planlægger 400 arbejdspladser klods op ad Næstved station er det en gevinst for jernbanen, der på sigt bliver selvforstærkende, fordi det samme sker i alle andre byer og kan føre til bedre forbindelser, hyppigere afgange, hvilket gør toget yderligere interesant.

Jeg er skeptisk mht selvkørende biler mv. Man er meget fokuseret på det tekniske, men der er også sociale faktorer i spil. Hvordan undgår man hærværk, prostitution, svineri osv i de førerløse biler, der bruges som taxaer. Den almindelige sociale kontrol i et offentligt rum er væk. Og hvorfor skulle det blive billigere? Biludgifter er i vidt omfang beskatning. De penge skal kradses ind på anden måde. Det duer heller ikke med øget biltrafik ind til byerne, da selvkørende biler kun marginalt vil bruge kapaciteten bedre. Der vil givetvis også komme skrækhistorier relaterende til den moralske programmering af bilerne, altså hvordan den skal agere i kritiske situationer.

Apps der kan få samkørsel til at fungere er måske interesante, men også her er jeg skeptisk. En del vil ikke bryde sig om at køre med fremmede på den måde. Det er anderledes end tog og bus. Og uanset hvor effektive logaritmer, man forestiller sig, tror jeg det bliver svært at undgå betydeligt ekstra tidsforbrug, når selv enkelte passagerer skal sættes af. Hvis potentialet var så stort burde der allerede være mere organiseret samkørsel. Generelt vil det komme på tværs af den mentalitet, der er med til at gøre bilen populær, at den er en forlængelse af ens private hjem. Hvis det først lykkes at få mange ud af bilerne, tror jeg de fleste vælger toget.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak