Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvad er vi bange for????? (Generelt)

af Bumle, 21/9 2016, 13:46 (2772 dage siden)

Hej.

Som daglig brugere af toget og af og til bus, undre det mig meget hvorfor er folk så bange for at sidde ved siden af andre. Alle vil helst sidde for sig selv. Især i toget hvor man sidder 2 og 2 over for hinanden de fleste steder. Der sidder en man i en 4personers gruppe, selv om toget er godt fyldt med folk, går de fleste forbi og længere frem eller tilbage i toget i håbet om at man kan finde sin egen 4 personers gruppe uden andre rejsende.

Oplever det hver eneste dag på strækningen Holstebro - Vejle, kan sgu ikke lade være med at grine af det en gang imellem. Især kvinder sætter sig sjælden der hvor der sidder en mand i forvejen.

Hvad er vi bange for?????

Hvad er vi bange for?????

af Ole Juhl, Skovby, 21/9 2016, 14:06 (2772 dage siden) @ Bumle

Hejsa
Måske i bund og grund et spørgsmål til et anden forum, omhandlende psykoloigi eller adfærd.
Men nuvel, det er et fænomen der ofte ses i tog og busser, samt ventende flokke på perroner.

Mennesker er ikke "bange" for hinanden, det handler om privatsfære, som måske bunder i vores primatfortid og territorier.

Individer har behov for en vis fysisk og følesesmæssig distance til andre individer.
Hvis denne distance overskrides er det ubehageligt, kan være fra let utilpashed til decideret fysisk ubehag.
Individer relateret til hinanden har lille grænse, f.eks. mor og barn er tætte, mens to fremmede på gaden holder en afstand der kan måles i meter.

Prøv også at lægge mærke til hvordan personer sætter sig ved siden af hinanden, f.eks. i et tog.
I første omgang sætter man sig helst ikke i samme område, kan det ikke ungåes så søger man så lang væk som muligt.
Er denne distance kort, kan der iagtages et helt bestemt adfærsmønster. Den der "tiltvinger" sig adgang til territoriet kikker lidt undskyldende og underdanigt på den person der var der først (Ejer territoriet) og indhenter et uudtalt accept.
Hvis opersonen der "ejer" området signalere OK, så samles der tyisk ejendele, fiktive eller faktiske, mens er det ikke OK, så breder "ejeren" sig, måske kun virtuelt ved at stirre direkte, eller placere en hånd på sædet, som om der signaleres - her sidder nogen.

Så det er ikke angst, men ren territorial magtkamp, tilbage til urmennesket og abeflokken i østafrika - fra før der var "nogen" der udlagde to stykker jern på træstykker og kaldte det for jernbane.

Mvh Ole

Avatar

Hvad er vi bange for?????

af gaest, 21/9 2016, 14:46 (2772 dage siden) @ Ole Juhl

Der er store forskelle hvor man kører. Tilbage i 1980'erne kørte jeg på arbejde på en "stor virksomhed på Nordals" med bus. Det var efterfølgerne for Borgmestermaverne, og de havde kun en dør foran.
Skulle man med sådan en bus som ny mand fik man anvist en plads af en af dem der var i bussen. "Den er ledig". Selv om der var mange ledige pldaser. Hvis nogen ikke rettede sig efter det gik der meget kluddder i sagerne senere på ruten.
Det var en bus med slutdestination på bemeldte virksomheds busparkeringsplads. Når vi skulle ud blev døren, bussens ensete dør, åbnet, og dem på forreste sæderække rejste sig og steg ud. Alle andre blev siddende til det var deres tur til at stige ud. På den måde undgik vi tumult, og bussen blev tømt imponerende hurtigt.
Der var livlig snak i bussen, måske mindre om morgenen, men helt sikkert på vejen hjem. På fredage havde "Helligånden" sin guitar med og så var der fælles sang hele vejen hjem.

På bemeldte virksomhed var der stor forskel på timelønede og funktionærer. Funktionærerne mødte en time senere. Vi havde flekstid, og som timelønnet kunne man godt komme rettidgit frem med "Funkenærbussen". I den sagde ingen et ord, og der satte alle sig på gangpladsen, således at kun halvdelen af bussens sædekapacitet kunne bruges. Nogle gange var der folk der stod op af den grund, medmindre chaufføren var en af den slags der tog affære og "tvangsudskrev" de ledige siddepladser til de stående. Alle sad og foregav at læse i nogen papirer, omend loftslyset i den tids busser ikke rakte til læsning.
Når så de der funktionærer skulle ud opstod der rent kaos. Funtionærbussen havde også denne virksomhed som slutdestination. Alle rejste sig samtidigt, stilte sig i gangen og begyndte at rode med deres mapper, lægge papirerne de havde "læst" tilbage, endlig i rette orden, paraply, etc. Det tog rigtigt lang tid at få den bus tømt.

Hvad er vi bange for?????

af Ole Juhl, Skovby, 22/9 2016, 14:01 (2771 dage siden) @ gaest

Herligt,
Det er et fantastisk ekempel på at når en "flok" har definerede spilleregler, så er det faktisk den mest effektive måde at løse en opgave på.
Det er også et godt eksempel på at en flok der vil hinanden og ikke er alfa(hanner/hunner) så kommer der en god og positiv løsning ud af det.
Tilsvarrende oplevelse har jeg med kantiner, på et tidspunkt var jeg et sted med 2 kantiner.
En til timelønnede og en til funktionærer, og der var anviste pladser i begge, men mere hjertelighed i den timelønnede.

Hvad er vi bange for?????

af anderspihl, 21/9 2016, 15:11 (2772 dage siden) @ Ole Juhl

Foruden Ole Juhls fremragende og nok meget præcise udlægning kan jeg personligt tilføje en anden grund: Om morgenen er jeg oftest træt og introvært. Vel vidende, at det er fuldstændigt irrationelt og kortvarigt, foretrækker jeg derfor alligevel fred og plads til at strække benene. Jeg har bestemt ikke lyst til at gnubbe skuldre med andre, hvilket er konsekvensen når en tredje person klemmer sig ind på sæddet, som reelt kun er 2½ personers sæde.

Hilsen Anders

Hvad er vi bange for?????

af Nordexpress, 22/9 2016, 19:57 (2771 dage siden) @ Ole Juhl

Hvis I har rejst med toget i Schweiz vil I have oplevet, at folk siger baade goddag og farvel til en fremmed medrejsende. Det er ogsaa kutyme at spoerge om en given plads er fri foer end man saetter sig. Paa den maade skabes hurtigt en hoeflig medrejsendekontakt.

De foerste gange man som dansk udsaettes for denne hoeflighed i tog, virker den staerkt overraskende. men det virker, det kan anbefales.

Naa, nu er der jo nok lande med mere adfaerdskultur end i Danmark.

Men selvfoelgelig har Ole ret i beskrivelsen med det personlige rum. Det kan saa variere ganske betydeligt mellem individer og mellem kulturer.

Hvad er vi bange for?????

af caprani ⌂, København, 29/9 2016, 09:09 (2764 dage siden) @ Ole Juhl

Personligt tror jeg ikke at det er noget med at være "bange" for, i hvert fald ikke for mig selv personligt.
Som intelligent primat er min intimsfære naturligvis, som det sig hør og bør, justérbar efter forholdene. Er der meget trængsel er jeg ekstremt large, ellers er jeg ikke.

Noget der godt efter omstændighederne enten kan more eller irritere mig, er den der udbredte tendens til at besætte gangsædet i bussen (endskønt vinduespladsen jo i sin definition er mere attraktiv), blot for at forhindre, at nogen sætter sig ved siden af én, og er for hæmmede til at bede om at få lov at sidde dér. Desværre ser det ud til at virke i mange tilfælde. Selv sætter jeg mig konsekvent ved vinduet. Dels er pladsen mere attraktiv. Dels sparer jeg fremmede mennesker for unødig kontakt med mig (og mig selv med dem, naturligvis) ;-)

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Avatar

Hvad er vi bange for?????

af Tonny Brandt Andersen ⌂, 22/9 2016, 08:31 (2771 dage siden) @ Bumle

Jeg går forbi de mest støjende personer. Jeg går forbi dem der sidder med fødderne oppe på det modsatte sæde. Jeg går forbi dem der har deres bagage stående på sædet ved siden af.
Når jeg finder en plads, så sætter jeg min taske på sædet ved siden af. Jeg og andre flytter selvfølgelig vores tasker, hvis nogle ønsker at bruge pladsen, men det at man har sat tasken der betyder, at man ikke gider at sidde og snakke med andre.
Nogle gange ender jeg i stillezonen, men der er altid nogen der ikke respekterer stillezonen.
Jeg vil gerne sidde langt fra dem der sidder og spiller musik og taler højt med en ven eller i telefon.

Tager jeg toget fra Vejle til Odense om fredagen, er det en helt anden sag. Da er jeg lykkelig for enhver plads og ofte sidder jeg på trappen ude ved indgangsdøren sammen med 4-5 andre. Hvis jeg ikke kan finde en siddeplads i toget, står jeg af og venter en halv eller hel time til næste tog.

Det ville da være lige så mærkeligt, hvis der sidder 2 piger ved et bord, og resten af pladserne er tomme, og man så sætter sig ved siden af de 2 piger :-D

Hvad er vi bange for?????

af LarsJels, Jels, 22/9 2016, 15:45 (2771 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

Hej Tonny

Jeg går ud fra, at du har så har købt to billetter. En til dig selv og en til tasken.

MVH, Lars

Hvad er vi bange for?????

af Stefan K, 23/9 2016, 12:04 (2770 dage siden) @ LarsJels

Daglige rejser til/fra arbejde med min kollega. Han havde en meget effektiv måde at få fjernet tasker mv. fra en plads.
Han spurgte venligt: "Undskyld, frue/hr, skal tasken flyttes før jeg sætter mig?"
Det virkede - hver gang :-D

Hvad er vi bange for?????

af FutteV, 22/9 2016, 18:50 (2771 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

For ikke så lang tid siden kom der en kvinde ind i stillezonen, og begyndte at tale i telefon. Jeg ignorerede det fordi jeg gad ikke at komme i problemer kl 7:30 om morgenen, men en anden sagde til kvinden at det var en stillezone. Det ignorerede kvinden bare ved at sige "Ti lige stille, jeg taler altså i telefon"

Magen til idioti har jeg aldrig oplevet, før var der et udlændinge par i toget, der snakkede hvor igen en sagde at det var en stillezone, hvor de så venligt svarede "Ok det så vi ikke" og vi hørte ikke mere fra dem indtil de gik af.

Men ja du har ret, det er nok fordi man ikke gider at snakke med fremmede, ud over at sige "Ja du må godt sidde her" eller "Undskyld er denne plads optaget?"

Hvad er vi bange for?????

af Hedegaard, 22/9 2016, 19:49 (2771 dage siden) @ Bumle

Som daglig pendler på Linie A må jeg desværre indrømme, at forholdet til mine medrejsende er temmelig anstrengt. Især fordi der på hver anden afgang er misbrugere med, der især bruger Hillerød station som opholdssted.
Når man er blevet råbt af, truet og fået hældt dåseøl udover sig et par gange, så gør man alt for at kunne sidde i fred :-D

Billige jernbane T-shirts

DSB MO1878Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak