Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fra Tofterup til Horsbøl (Generelt)

af kaibayer, 25/9 2016, 12:58 (2762 dage siden)

Så blev der tid til at lægge næstsidste del af turen fra Glejbjerg til Grindsted ind på forum. Jeg har i øvrigt benyttet mig af det fantastiske septembervejr til nostalgisk udflugt til Ølgod, Gaarde og Tistrup. Hele turen var ganske vist kun på ca. 50 km, men det var alligevel en speciel oplevelse at sidde og vente på tog de steder, som jeg sidst besøgte i midten af 70'erne og 80'erne.

Jeg har af og til kørt igennem de ovennævnte små bysamfund, men ikke brugt tid på banelinien. Som nævnt gav det gode vejr, samt det sensommerlige landskab ude vestpå en række meget gode jernbane- og naturoplevelser. Med vinduet rullet ned, kan man både mærke halmduft og duften af nyslået græs, samt af og til den vestjyske gylle-duft. Resultatet af den lille udflugt vil jeg vise jer, når jeg har afsluttet turen fra Glejbjerg til Grindsted.

Vi starter ved overskæringen lige syd for Krogager. På billedet med blik ad strækningen mod Tofterup, kan man næsten ikke længere se skinnerne!

[image]

[image]

[image]

Ved jernbanebroen over Ansager Å har jeg tit forsøgt at få gode fotos af både de damplokomotiver/tog, der i sin tid gæstede Grindsted station, samt det ugentlige godstog. Men for det første var det bedst med telelinse, og for det andet skulle der knipses i rette sekund. Her er broen uden tog.

[image]

Bysamfundet, der voksede på grund af jernbanen, består af to adskilte bydele. Og som nyvalgt byrådspolitiker i 1986 kunne man komme grove galt afsted, hvis man ikke kendte forskel på Krogager og Stenderup. Stenderup havde skolen og Krogager havde stationen, og dermed var der nogenlunde ligevægt i betydningsfuldhed!

Station er der ikke noget tilbage af i Krogager, og i sidste uge vedtog byrådet i Billund kommune, at skolen i Stenderup skulle lægges ind under Søndre skole i Grindsted, så fordums storhed er nu lettere afbleget.

Sporene ved den tidligere station i Krogager ligger dog tydelige i solskinnet.

[image]

Nord for Krogager ligger denne overskæring, hvor en motorcyklist for mange år siden ikke bemærkede de advarende røde blinklys, og kørte lige ind i ugens eneste godstog på strækningen.

[image]

[image]

[image]

[image]

Ved Horsbøl og ved Vesterhedevej kan man stadig se de gamle ledvogterboliger. Og her bor der også mennesker, der tidligere havde banen tæt på deres boliger. Først Horsbøl.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Sidste runde af turen vil gå fra Vesterhedevej til Grindsted tidligere station. Til min store overraskelse kunne jeg tidligere på sommeren se, at Poul Andersen - endda på samme dag - havde været på besøg i Grindsted og fotograferet de sørgelige rester af Grindsted station. I sidste runde får I mine.

Fra Tofterup til Horsbøl

af kaibayer, 25/9 2016, 13:02 (2762 dage siden) @ kaibayer

Nå, det var så alligevel ikke de sidste bemærkninger om strækningen, for jeg kunne ikke finde overskæringen ved Vesterhedevej i mit billedarkiv. Forklaringen er ganske enkel - den ligger med forkert titel, og derfor er der kludder i forløbet. Jeg håber, at I kan bære over med uregelmæssigheden!

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak