Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tøløsebanen (Generelt)

af Bent Larsen, Kalundborg, 26/9 2016, 17:40 (2762 dage siden)

Hej
Her starter sporarbejdet på Tøløsebanen
Vh
Bent Larsen
[image]

Tøløsebanen

af Niels Munch, 26/9 2016, 17:53 (2762 dage siden) @ Bent Larsen

Præcis hvor på banen er billedet taget?

M.v.h.
Niels

Tøløsebanen

af Bent Larsen, Kalundborg, 26/9 2016, 19:09 (2762 dage siden) @ Niels Munch

Hej
Hvor Jyderupvej rute 225 krydser Tøløsebanen øst for RudsVedby. Mine edb. evner rækker desværre ikke til at sætte et kort på.
Vh
Bent Larsen

Tøløsebanen

af Niels Munch, 26/9 2016, 19:23 (2762 dage siden) @ Bent Larsen

Hvor Jyderupvej rute 225 krydser Tøløsebanen øst for RudsVedby. Mine edb. evner rækker desværre ikke til at sætte et kort på.


Mange tak; det gør ikke noget, det er præcist nok.

M.v.h.
Niels

Tøløsebanen

af Bent Larsen, Kalundborg, 26/9 2016, 20:21 (2762 dage siden) @ Niels Munch

Hej
I næste overkørdsel dukkede disse 2 op først MY 1154 og MX 1008. Ved første tur til de mange ventende lastbiler blev 1154 koblet af, den skulle senere retur til Køge.
Vh.
Bent Larsen
[image]

Tølløsebanen

af Jens Møller, København S, 27/9 2016, 00:26 (2762 dage siden) @ Bent Larsen

Privatbanen HTJ mellem Høng og Tølløse har altid i lokalområdet langs banen været omtalt som blot "Høngbanen" - også efter at de fleste tog fra 1950`erne blev gennemført til og fra Slagelse. Hvornår, hvorfor og hvordan opstod det andet navn "Tølløsebanen"? Da min far fra 1950 til 1960 var overtrafikass. på Tølløse station, blev privatbanen altid dèr benævnt HTJ, Høngbanen eller blot "den skæve" - sidstnævnte ofte i forb. med manglende signalgivning for indkørsel eller afgang!

Venlig hilsen
Jens Møller

--
Jens MO-Møller
[image]

Tølløsebanen

af Morten Flindt Larsen, 27/9 2016, 17:31 (2761 dage siden) @ Jens Møller

Privatbanen HTJ mellem Høng og Tølløse har altid i lokalområdet langs banen været omtalt som blot "Høngbanen" - også efter at de fleste tog fra 1950`erne blev gennemført til og fra Slagelse.

Kaldes den også Høngbanen i lokalområdet omkring Høng station?

Hvornår, hvorfor og hvordan opstod det andet navn "Tølløsebanen"?

"Tølløsebanen" er ikke et navn men et kaldenavn, og kaldenavne er der ingen normale mennesker, der registrerer, hvornår dukker op og forsvinder igen.

Da min far fra 1950 til 1960 var overtrafikass. på Tølløse station, blev privatbanen altid dèr benævnt HTJ, Høngbanen eller blot "den skæve" - sidstnævnte ofte i forb. med manglende signalgivning for indkørsel eller afgang!

HTJ er en forkortelse og ikke et navn, men er jo i øvrigt rigtigt nok. Mon ikke 'Høngbanen' har noget at gøre med, hvor banen gik hen? Det ville have været ret fjollet at kalde banen for 'Tølløsebanen', når man nu stod i Tølløse.

Tølløsebanen

af Poul Andersen, 27/9 2016, 17:49 (2761 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Privatbanen HTJ mellem Høng og Tølløse har altid i lokalområdet langs banen været omtalt som blot "Høngbanen" - også efter at de fleste tog fra 1950`erne blev gennemført til og fra Slagelse.


Kaldes den også Høngbanen i lokalområdet omkring Høng station?

Hvornår, hvorfor og hvordan opstod det andet navn "Tølløsebanen"?


"Tølløsebanen" er ikke et navn men et kaldenavn, og kaldenavne er der ingen normale mennesker, der registrerer, hvornår dukker op og forsvinder igen.

Da min far fra 1950 til 1960 var overtrafikass. på Tølløse station, blev privatbanen altid dèr benævnt HTJ, Høngbanen eller blot "den skæve" - sidstnævnte ofte i forb. med manglende signalgivning for indkørsel eller afgang!


HTJ er en forkortelse og ikke et navn, men er jo i øvrigt rigtigt nok. Mon ikke 'Høngbanen' har noget at gøre med, hvor banen gik hen? Det ville have været ret fjollet at kalde banen for 'Tølløsebanen', når man nu stod i Tølløse.

Varde - Grindsted Jernbane, havde også to kaldenavne, nemlig "Grindstedbanen" i Varde og omegn, mens det var "Vardebanen" i Grindsted og omegn.
Sidstnævnte skulle man lige vænne sig til, idet banen jo var hjemmehørende i Varde.

Mvh.
Poul.

Tølløsebanen

af Morten Flindt Larsen, 27/9 2016, 17:50 (2761 dage siden) @ Poul Andersen

Her er Høng - Tølløse banens officielle navne frem til 2003:
Høng - Tølløse Jernbane (HTJ) O 22.12.1901-30.04.2003
Høng - Tølløse Jernbane (HTJ) M 22.12.1901-30.04.2003
Høng - Tølløse Jernbanens Aktieselskab E 22.12.1901-13.09.1971
Aktieselskabet Høng - Tølløse Jernbane E 14.09.1971-31.12.1985
Høng - Tølløse Jernbane A/S E 01.01.1986-30.04.2003

O = Transportselskab/operatør.
E = Infrastrukturejer.
M = Materiel

Med venlig hilsen
Morten

Tølløsebanen

af Niels Munch, 27/9 2016, 18:31 (2761 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

I 2003 fusionerede Høng-Tølløse Jernbane A/S og Odsherreds Jernbane A/S til Vestsjællands Lokalbaner A/S.

Af hensyn til markedsføring m.v. af strækningerne bibeholdt man de hidtidige "kaldenavne" Tølløsebanen hhv. Odsherredsbanen for disse.

M.v.h.
Niels

Tølløsebanen

af Morten Flindt Larsen, 27/9 2016, 18:52 (2761 dage siden) @ Niels Munch

I 2003 fusionerede Høng-Tølløse Jernbane A/S og Odsherreds Jernbane A/S til Vestsjællands Lokalbaner A/S.

Af hensyn til markedsføring m.v. af strækningerne bibeholdt man de hidtidige "kaldenavne" Tølløsebanen hhv. Odsherredsbanen for disse.

Ja, noget skal banerne jo hedde.

Vestsjællands Lokalbaner (VL) O 21.05.2003-31.12.2008
Vestsjællands Lokalbaner (VL) M 21.05.2003-31.12.2008
Vestsjællands Lokalbaner A/S E 21.05.2003-31.12.2008

Regionstog (RTOG) O 01.01.2009-30.06.2015
Regionstog (RTOG) M 01.01.2009-30.06.2015
Regionstog A/S E 01.01.2009-

Lokaltog A/S (LT) O 01.07.2015-
Lokaltog A/S (LT) M 01.07.2015-

-----

Odsherreds Jernbane (OHJ) O 18.05.1899-30.04.2003
Odsherreds Jernbane (OHJ) M 18.05.1899-30.04.2003
Odsherreds Jernbanens Aktieselskab E 18.05.1899-23.08.1971
Aktieselskabet Odsherreds Jernbane E 24.08.1971-31.12.1985
Odsherreds Jernbane A/S E 01.01.1986-30.04.2003

Hørve - Værslev Jernbane (HVJ) O 06.05.1919-31.12.1956
Hørve - Værslev Jernbane (HVJ) M 06.05.1919-31.12.1956
Hørve - Værslev Jernbanens Aktieselskab E 06.05.1919-31.12.1956

Tølløsebanen

af Niels Munch, 27/9 2016, 18:56 (2761 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Så har du vel også med i hvilket omfang, de hidtidige baneselskabers navne blev registreret som binavne til det fortsættende selskabs navn efter fusion?

M.v.h.
Niels

Tølløsebanen

af Morten Flindt Larsen, 27/9 2016, 20:51 (2761 dage siden) @ Niels Munch

Så har du vel også med i hvilket omfang, de hidtidige baneselskabers navne blev registreret som binavne til det fortsættende selskabs navn efter fusion?

Hej Niels,

Så vidt muligt medtager jeg de selskaber, der har CVR-nummer, men jeg er så "traditionel" (og praktisk anlagt), at jeg hverken registrerer binavne eller selskabernes P-enheder. Min registrering tager udgangspunkt i, hvornår den enkelte "bane" er åbnet henholdsvis nedlagt, så jeg registrerer heller ikke, hvornår et selskab egentlig er oprettet og hævet, hvilket jo som regel sker et godt stykke tid inden og efter "banens" driftsperiode. En sådan registrering vil simpelthen blive for oplysningstung og forvirrende. Det arbejde må liebhavere selv gøre (eller slå det op i de mange banemonografier).

En total oversigt vil blive offentliggjort inden længe. Så kan Tommy se, om han også vil bruge den på jernbanen.dk, hvilket han skal være velkommen til.

Det har været ret vanskeligt at finde oplysningerne, idet der ved sammenstilling af oversigten som kilder er benyttet: Kongelig Dansk Hof- og Statskalender, Registreringstidende for Aktieselskaber, Det Centrale Virksomhedsregister (CVR), jernbaneselskabernes driftsberetninger, Danske Jernbane-Klubs tidsskrift "Jernbanen", internt DSB instruktionsmateriale samt en række ind- og udenlandske selskabsmonografier. Specielt for svenske og tyske selskaber er der desuden gjort brug af kilder på internettet.

Jeg meddeler med link, når listen er tilgængelig.

Venlig hilsen
M:-)rten

Tølløsebanen

af Hans T. Møller, Risskov, 28/9 2016, 09:34 (2760 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten

Jeg vil gerne lige sikre mig, at jeg forstår dit system.

Vi er vel enige om, at ”officielle” navne, er ”kontrolleret, arrangeret eller anerkendt af statsmagten, det offentlige eller en anden anerkendt myndighed”, som der står i ”Den Danske Ordbog”?

Hvis vi ser på dit eksempel, HTJ, så angiver du det registrerede navn fra Aktieselskabsregistret - senere Erhvervs- og Selskabsstyrelsen - som ”Infrastrukturejer” fra 1901 til 2003.

Mig bekendt ejede aktieselskabet ikke kun infrastrukturen men også materiellet, og det stod for driften som operatør.

Under kategorierne ”Transportselskab/operatør” og ”Materiel” angiver du imidlertid navnet ”Høng - Tølløse Jernbane”.

Hvordan skal det egentlig forstås?

Bedste hilsner

Tølløsebanen

af Morten Flindt Larsen, 28/9 2016, 15:50 (2760 dage siden) @ Hans T. Møller

Hej Morten

Jeg vil gerne lige sikre mig, at jeg forstår dit system.

Vi er vel enige om, at ”officielle” navne, er ”kontrolleret, arrangeret eller anerkendt af statsmagten, det offentlige eller en anden anerkendt myndighed”, som der står i ”Den Danske Ordbog”?

Hvis vi ser på dit eksempel, HTJ, så angiver du det registrerede navn fra Aktieselskabsregistret - senere Erhvervs- og Selskabsstyrelsen - som ”Infrastrukturejer” fra 1901 til 2003.

Mig bekendt ejede aktieselskabet ikke kun infrastrukturen men også materiellet, og det stod for driften som operatør.

Under kategorierne ”Transportselskab/operatør” og ”Materiel” angiver du imidlertid navnet ”Høng - Tølløse Jernbane”.

Hvordan skal det egentlig forstås?

Hej Hans,

Det er et yderst relevant spørgsmål, du stiller. Tak! :-)

Det er over tid - vanskeligt at sondre mellem transportselskab/operatør, for - som du ved - er "operatør" siden årtusindskiftet en klart defineret størrelse, og som du skriver, var det førhen ganske rigtigt aktieselskabet, der ejede ikke alene infrastrukturen men også materiellet (undtagen når materiel var ejet af flere selskaber i fællesskab). Baneselskabet/infrastrukturejeren stod dengang for driften som "operatør", men det begreb var i sin nuværende form dengang ikke opfundet. I stort set alle sammenhænge benyttedes for BÅDE materiellet OG infrastrukturen de betegnelser, som vi kender så godt, f.eks.: Høng - Tølløse Jernbane (HTJ). Det var betegnelser, som blev brugt både internt ved jernbanen og eksternt. De officielle selskabsnavne blev stort set aldrig anvendt, ikke engang af jernbaneentusiaster.

Derfor anvender jeg (før årtusindeskiftet), når det drejer sig om ”Transportselskab/operatør” og "Materiel", de velkendte betegnelser for HTJ, OHJ osv. De stod jo i det interne instruktionsstof, på materiellet, på banemærker, i Niels Jensen-bøger etc., men de angav kun sjældent det fulde officielle navn på selskabet. Efter årtusindeskiftet er situationen en anden og meget mere flydende, idet operatørerne ligger og futter rundt både her og der. Materiellet er udskilt fra infrastrukturen, så her kan man uden komplikationer benytte operatørselskabernes fulde aktie- eller anpartsselskabs-navne (der er vist endnu ikke nogen I/S'er eller AmbA'er).

Mit "system" er blevet til blandt andet med henblik på fotoregistrering i en stor database, men også i en naturlig erkendese af, at et jernbaneselskab ikke bare er et jernbaneselskab. Der kan - ud over "fremmede" operatørers kørsel på et baneselskabs infrastruktur - også være tale om forpagtningsforhold o.lign. Nedenfor er vist et par eksempler herpå (beklager at forums format ikke tillader opsætning med tabulering eller pdf'er):

O = Transportselskab/operatør.
F = Infrastrukturforvalter.
E = Infrastrukturejer.
M = Materiel

Randers - Hadsund Jernbane (RHJ) O 10.10.1883-31.03.1969
Randers - Hadsund Jernbane (RHJ) M 10.10.1883-31.03.1969
Randers - Hadsund Jernbaneselskab E 10.10.1883-12.12.1919
Aktieselskabet Randers - Hadsund Jernbane E 13.12.1919-31.03.1969
Local-Eisenbahnen-Betriebs-Gesellschaft, Hamburg F 10.10.1883-31.03.1897


Kleinbahnen des Kreises Apenrade (KA) O 14.02.1899-19.05.1920
Aabenraa Amts Jernbaner (AAAJ) O 20.05.1920-31.03.1926
Kleinbahnen des Kreises Apenrade (KA) M 14.02.1899-19.05.1920
Aabenraa Amts Jernbaner (AAAJ) M 20.05.1920-31.03.1926
Kleinbahnen des Kreises Apenrade E 14.02.1899-19.05.1920
Aabenraa Amts Jernbaner E 20.05.1920-31.03.1926
Aktieselskabet Graasten - Varnæs-Banen O 30.30.1926-29.09.1926


Mariager - Faarup - Viborg Jernbane (MFVJ) O 01.07.1927-31.03.1966
Mariager Kommune, Mariager O 01.04.1966-
Mariager - Faarup - Viborg Jernbane (MFVJ) M 01.07.1927-31.03.1966
Mariager Kommune, Mariager M 01.04.1966-__.__.19__
Mariager - Faarup - Viborg Jernbaneselskab E 01.07.1927-12.04.1929
Viborg - Faarup Jernbane-Aktieselskab E 19.09.1928-31.03.1966
Mariager - Faarup Jernbane-Aktieselskab E 13.04.1929-31.03.1966
Mariager Kommune, Mariager E 01.04.1966-

Som du ser af Mariager-eksemplet, vil man ikke kunne anvende navnene på infrastrukturejerne som navn på operatøren eller materielejere. Hvem kørte togene på Mariagerbanen, og hvem ejede i praksis en given MFVJ-materielenhed? Mariager - Faarup - Viborg Jernbaneselskab eller Viborg - Faarup Jernbane-Aktieselskab? Et måske endnu bedre eksempel er Aktieselskabet Sorø - Vedde Jernbaneselskab, her var det frem til 1933 DSB, der kørte privatbanens tog, og det samme gælder f.eks. Gjedser Jernbane-Selskab A/S frem til 1966. Derfor har du heller ikke helt ret, når du skriver, at aktieselskabet ikke kun ejede infrastrukturen men også materiellet, og at det stod for driften som operatør. Det gjorde det ofte, men ikke altid, så derfor er det under ”Transportselskab/operatør” og ”Materiel” nødvendigt at bruge de gamle betegnelser, som vi kender så godt. Det gør det også lettere for "vane-entusiasterne" at orientere sig i systemet.


Med vanlig venlig hilsen
M:-)orten

Tølløsebanen

af Hans T. Møller, Risskov, 29/9 2016, 19:51 (2759 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten

Tak for den grundige redegørelse - jeg har enkelte bemærkninger:

Jeg tror egentlig altid, at man kan fastslå, hvem, der har ejet et givet stykke rullende materiel - medmindre kilderne er tørret ud. Lokomotiver og vogne vil være bestilt og betalt af en eller anden og indgå i den pågældendes regnskab som et aktiv. Selvfølgelig kan to eller flere eje noget i fællesskab, men så vil det fremgå, hvor mange procent, der tilhører hver især.

Jeg er med på, at begrebet ”operatør” er moderne, og jeg ved ikke engang, om der eksisterer en officiel definition? Jeg forstår selv udtrykket som: ”den, der er ansvarlig for planlægning og afvikling af trafikken”. En operatør kan eje, lease eller låne materiel for at løse sine opgaver, men er juridisk set ansvarlig for, at de bliver løst.

Jeg studser over, at du angiver ”Mariager Kommune” som operatør på MFVJ i perioden fra 1966 og fremover. Kommunen købte en rangertraktor af privatbanens ”dødsbo”, og jeg kender ikke detaljerne omkring, hvem der stod for rangering i Mariager dengang? Men trafikken på strækningen Fårup-Mariager blev mig bekendt varetaget af DSB, som så må kaldes ”operatør”?

Bedste hilsner

Tølløsebanen

af Morten Flindt Larsen, 29/9 2016, 20:42 (2759 dage siden) @ Hans T. Møller

Hej Hans

Tak for dine bemærkninger. Ja, det er ikke nogen helt lige til opgave at sammrnstille et "system" over jernbanehistorien. Der vil være en del undtagelser og tolkningsmuligheder, men det primære formål med "systemet" er som sagt fotoregistrering, og så må man af og til hugge en hæl og klippe en tå for at få det hele til st passe. Detaljerne må man så beskrive i "de lærde jernbanehistoriske værker".

Jeg tror egentlig altid, at man kan fastslå, hvem, der har ejet et givet stykke rullende materiel - medmindre kilderne er tørret ud. Lokomotiver og vogne vil være bestilt og betalt af en eller anden og indgå i den pågældendes regnskab som et aktiv. Selvfølgelig kan to eller flere eje noget i fællesskab, men så vil det fremgå, hvor mange procent, der tilhører hver især.

Givetvis, men det vil så kunne være i konflikt med de styrelsesforkortelser, der står på materiellet, vil jeg tro.

Jeg er med på, at begrebet ”operatør” er moderne, og jeg ved ikke engang, om der eksisterer en officiel definition? Jeg forstår selv udtrykket som: ”den, der er ansvarlig for planlægning og afvikling af trafikken”. En operatør kan eje, lease eller låne materiel for at løse sine opgaver, men er juridisk set ansvarlig for, at de bliver løst.

Det er vel så egentlig bare det, som i ældre tid internt ved banerne blev kaldt for en "styrelse".

Jeg studser over, at du angiver ”Mariager Kommune” som operatør på MFVJ i perioden fra 1966 og fremover. Kommunen købte en rangertraktor af privatbanens ”dødsbo”, og jeg kender ikke detaljerne omkring, hvem der stod for rangering i Mariager dengang? Men trafikken på strækningen Fårup-Mariager blev mig bekendt varetaget af DSB, som så må kaldes ”operatør”?

Det forstår jeg godt, at du gør, for DSB var ganske rigtigt operatør, så længe Mariager var godsekspeditionssted. Det vil naturligvis blive rettet, tak! :-D Men hvad var det nu med den kommunale traktor i Mariager? Man kan vel forestille sig, at den skulle bruges til rangering uden for "togtid, og at kommunen har haft en aftale herom med en tidligere MFVJ-lokofører. Mon nogen ved nærmere herom?

Vh
Morten

Tølløsebanen

af Morten Flindt Larsen, 27/9 2016, 18:09 (2761 dage siden) @ Poul Andersen
redigeret af Morten Flindt Larsen, 27/9 2016, 18:27

Og her er privatbanerne i Varde og omegn, inden den store liberalisering:

Varde - Nørre Nebel Jernbane (VNJ) O 15.03.1903-09.05.1977
Varde - Nørre Nebel - Tarm Jernbane (VNTJ) O 01.04.1919-31.03.1924
Vestbanen (VNJ) O 10.05.1977-31.05.2002
Varde - Nørre Nebel Jernbane (VNJ) M 15.03.1903-09.05.1977
Varde - Nørre Nebel - Tarm Jernbane (VNTJ) M 01.04.1919-31.03.1924
Vestbanen (VNJ) M 10.05.1977-31.05.2002
Varde - Nørre Nebel Jernbaneselskab E 15.03.1903-03.06.1920
Varde - Nørre Nebel Jernbaneselskab, Andelsselskab med begrænset Ansvar E 04.06.1920-29.08.1932
Varde - Nørre Nebel Jernbaneselskab, Aktieselskab E 30.08.1932-09.05.1977
Vestbanen A/S E 10.05.1977-

Nørre-Nebel - Tarm Jernbane (NTJ) O 04.11.1913-31.08.1940
Varde - Nørre Nebel - Tarm Jernbane (VNTJ) O 01.04.1919-31.03.1924
Nørre-Nebel - Tarm Jernbane (NTJ) M 04.11.1913-31.08.1940
Varde - Nørre Nebel - Tarm Jernbane (VNTJ) M 01.04.1919-31.03.1924
Nørre Nebel - Tarm Jernbaneselskab E 04.11.1913-15.06.1920
Nørre-Nebel - Tarm Jernbaneselskab, Andelsselskab med begrænset Ansvar E 16.06.1920-29.08.1932
Nørre-Nebel - Tarm Jernbaneselskab, Aktieselskab E 30.08.1932-31.08.1940

Varde - Grindsted Jernbane (VaGJ) O 13.04.1919-31.03.1972
Varde - Grindsted Jernbane (VaGJ) M 13.04.1919-31.03.1972
Varde - Grindsted Jernbane (VGJ) M ca. 1965-31.03.1972
Varde - Grindsted Jernbaneselskab E 13.04.1919-07.07.1920
Varde - Grindsted Jernbaneaktieselskab E 08.07.1920-31.03.1972

O = Transportselskab/operatør.
E = Infrastrukturejer.
M = Materiel

Med vanlig venlig hilsen
M:-)rten

Tølløsebanen

af Morten Flindt Larsen, 27/9 2016, 22:23 (2761 dage siden) @ Boggie2

Ja, de og andre transportselskab/operatører kommer naturligvis også med i den andetsteds i tråden nævnte oversigt. :-D

Vh
M:-)orten

Avatar

Nye skinner til Tølløsebanen

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 25/10 2016, 14:27 (2733 dage siden) @ Bent Larsen

Nye skinner til Tølløsebanen ligger klar i Store Merløse (billedet er fra d. 27/9-16)

[image]

--
[image]

Nye skinner til Tølløsebanen

af LHJ, 25/10 2016, 15:37 (2733 dage siden) @ Tommy Nilsson

Nye skinner til Tølløsebanen ligger klar i Store Merløse (billedet er fra d. 27/9-16)

[image]

Næppe ...
De ser ud til at have ligget der længe, og de ser også ud til at være for lette.

Men de vil utvivlsomt kunne gøre god gavn nord for Gørlev ;-)

vh
LH Jensen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak