Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Køreledninger 200 eller 250 km/t København-Ringsted? (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/9 2016, 07:43 (2766 dage siden)

I en Facebookgruppe er følgende udsagn om København-Køge-Ringsted dukket op:

"Nu bliver hastigheden reelt ikke 250 km/h, I de første mange år vil det være begrænset til 200 km/h. Sporet er ganske rigtigt designet til det, men det er køreledningerne ikke... Her blev det valgt at bruge den samme type som de eksisterende..."

Er det en and eller er den god nok?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Køreledninger 200 eller 250 km/t København-Ringsted?

af Bjarke Hvass, Valby, 29/9 2016, 08:27 (2765 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I en Facebookgruppe er følgende udsagn om København-Køge-Ringsted dukket op:

"Nu bliver hastigheden reelt ikke 250 km/h, I de første mange år vil det være begrænset til 200 km/h. Sporet er ganske rigtigt designet til det, men det er køreledningerne ikke... Her blev det valgt at bruge den samme type som de eksisterende..."

Er det en and eller er den god nok?

Der benyttes en anden type anlæg end de eksisterende. Jeg vil gå ud fra at Banedanmark i forbindelse med udbuddet af kontrakten har taget højde for de højere hastigheder på de nye strækninger som anlægges eller forventes anlagt (Vestfyn, Vejlefjord og Hovedgård-Hasselager).

Jeg har fundet følgende pressemeddelelse fra Siemens hvor der omtales hastigheder op til 250 km/t:
Siemens elektrificerer Danmarks jernbanenet

Køreledninger 200 eller 250 km/t København-Ringsted?

af Scharfenberg, 29/9 2016, 22:13 (2765 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

"Nu bliver hastigheden reelt ikke 250 km/h, I de første mange år vil det være begrænset til 200 km/h. Sporet er ganske rigtigt designet til det, men det er køreledningerne ikke... Her blev det valgt at bruge den samme type som de eksisterende..."[/i]

Er det en and eller er den god nok?

Det må være en and. Det er rigtigt, at hastigheden ved åbningen den 9. december 2018 vil være 200 km/t. Hastigheden øges formentlig først, når materiellet understøtter det. Og det vil tidligst være i 2024 og forudsat, at DSB eller anden operatør tager levering af ICE4 eller lign.

Jeg kan huske at have set et ministerberedskab forud for vedtagelsen af anlægsloven i 2010, og heraf fremgår det noget i stil med:

* Skal hastigheden øges fra 200 til 250 km/t, skal sporets overhøjde og køreledningsanlægget justeres.

Sidstnævnte taler for, at køreledningsanlægget allerede fra start er forberedt/dimensioneret til 250 km/t.

Endvidere fremgår det af Jernbanen (tidsskrift) med Banedanmark som kilde:

* at kurveradierne og fritrumsprofilet mv. ved diverse broer er dimensioneret til 250 km/t. Kun ved Køge Nord vil den maksimalt tilladte hastighed være lidt lavere - 230 km/t.

Ovennævnte taler for, at der IKKE er tale om samme type som det eksisterende. Køreledningsanlægget mellem Lunderskov og Esbjerg ligner ved første øjekast heller ikke det eksisterende.

Endvidere kan man godt køre 235 km/t under det eksisterende køreledningsanlæg - i test vel at mærke, jf. hastighedsrekorden på Storebæltsforbindelsens vestbro tidligere i år. Men det er en anden sag.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak