Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Godstogssporene 21 og 22 i Aalborg renoveres - men hvorfor? (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/9 2016, 21:20 (2756 dage siden)

Som det blev nævnt i dette indlæg, skal godstogssporene 21 og 22 i Aalborg renoveres. Ikke stedkendte kan kigge her. Som det fremgår, er der tale om to spor, der ligger i den sydlige ende af stationen. Sporene er kendetegnet ved, at der er en smal asfaltsti ved siden af begge, hvilket letter arbejdet for den, der skal foretage bremseprøve. Herudover er sporene belyste. Sporene har været spærret i årevis. Jf. dette indlæg skyldes det, at der visse steder var mere end de foreskrevne 1435 mm mellem skinnerne.

Det er i øvrigt nogle "fornemme" spor: Der kan stilles udkørsel fra dem mod både nord og syd. Der kan dog kun stilles indkørsel til dem fra syd.

Er der nogen, der kan oplyse, hvor lange sporene er - eller spurgt på en anden måde: Hvor lange tog kan ekspederes i sporene uden, at de "rager udenfor"?

Det undrer mig, at sporene renoveres, for jeg kan ikke se, hvilke behov de skal dække. Hidtil er tagpladetoget blevet "ekspederet" i sporene 90 og 96 og selv om der ikke kan stilles udkørsel herfra, er det vel til at leve med den ene gang hver anden eller tredje uge, at dette ene tog skal "udrangeres" eller hvad det nu hedder. Renoveringen af spor 21 og 22 må koste millioner.

Men man pønser måske på at fjerne andre spor, som så skal "erstattes" af spor 21 og 22?

PS. Tag ikke fejl: Det varmer mit lokale jernbanehjerte, at spor 21 og 22 renoveres. Men jeg forstår ikke hvorfor.

Klik på billederne for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

[image]Set fra nord fra Østre Allé. Fra venstre spor 90, spor 21 og spor 22. Spor 22 er pt. pillet op. Klik på billedet for højere opløsning.

[image]Set fra syd fra Ny Kærvej. Fra højre spor 90, spor 21 og spor 22. Spor 22 er pt. pillet op. Standsignalet længst til venstre i billedet er sat op, fordi spor 4 er spærret og under renovering. Klik på billedet for højere opløsning.

[image] Set mod syd fra Ny Kærvej. Fra venstre spor 96, spor 21 og 22. Spor 22 er pt. pillet op. Standsignalet bag standsignalerne i spor 21 og 22 står i havnebanen mod Aalborg Øst - havnebanen er p. t. spærret. Klik på billedet for højere opløsning.

Alle fotos: Aalborg den 29. september 2016. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Godstogssporene 21 og 22 i Aalborg renoveres - men hvorfor?

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 30/9 2016, 11:09 (2755 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Nu er det meget snart tre år siden, jeg forlod BDK, så jeg er bestemt ikke opdateret, men tilbage i 2012/2013 blev spor 21-22 markeret i langtidsplanerne som spor, der skulle anvendes.
Blandt argumenterne dengang var både en forventet trafik til kombiterminalen i Hirtshals og havneudvidelsen i Frederikshavn - og så var der ideer om flere togvejsmuligheder (bl.a. fra Nord) ifm Signalprogrammet. Samtidig blev der snakket om "samtidigetog" i Aalborg - eks Tagpladetoget, som vi kender og et intermodaltog til Høje Taastrup - og dermed var der behov for "krydsningsmulighed" (lidt søgt, men samme tanke forsøgte vi med Esbjerg (uden held).

Derudover snakkedes der en del om nyt sporlayout, hvor spor 90(98?) blev pillet op og erstattet af noget så gammeldags som en asfalteret læssevej, således at der direkte i togvejsspor kunne læsses tømmer, losses tagplader eller containere (SafeGreen logistics), således at ikke alle tog skulle ud til Aalborg Øst, og man (principielt) kunne køre gods til Aalborg uden brug af rangist og "den ekstra lkf".

Det var nogle af bevæggrundene dengang :-)

Mvh

Lasse

Avatar

Godstogssporene 21 og 22 i Aalborg er ved at være renoveret

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 21/11 2016, 19:20 (2703 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg går rundt og er lidt ærgerlig over DJK's udmærkede blad "Jernbanen". Det skyldes, at jeg et par gange i løbet af i år har skrevet til redaktionen og gjort opmærksom på et par faktuelle fejl i et par artikler - dels noget om den særlige tjenestekøreplan kun gældende for lyntog i slutningen af 1930'erne dels noget om rettelsesblade til ordresamlingen serie A.

Efter en venlig rykker har jeg for måneder siden fået den tilbagemelding, at fejlene ville blive berigtiget. Intet er dog sket og jeg har andet at bruge min tid på. Så jeg vil ved en senere lejlighed omtale fejlene her på sitet, således at vores efterkommere i det mindste har ét sted at søge informationen.

I det seneste nummer af DJK's blad "Jernbanen" er der så endnu en fejl. Ikke en af de helt store, men alligevel en af de irriterende. Bladet skriver i oktobernummeret 5/2016 side 16:

".....Aalborg Station, hvor bl. a. spor 21 og 22 skal genåbnes som læssespor for godstog!"

De to nævnte spor kan anvendes til mange ting: Ankomstspor, afgangsspor, togvejsspor, godstogsspor, omløbsspor, overhalingsspor, krydsningsspor, bremseprøvespor og hvad man nu ellers kan finde på. Men det eneste, de da godt nok ikke kan bruges til, er som læssespor: De ligger med andre spor på begge sider og er uden offentlig adgang.

Statusfotos optaget nu til aften følger nedenfor. Sporene ser ud til at være færdige, og man er nu ved at etablere en sti af stabilgrus mellem sporene. Stien erstatter to smalle asfalterede stier, der lå øst for respektive spor 21 og 22 inden de blev renoveret.

Klik på billeder for højere opløsning.

[image]Set mod nord fra Ny Kærvej.

[image]Set mod syd fra Ny Kærvej.

Begge fotos: Aalborg den 21. november 2016. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Godstogssporene 21 og 22 i Aalborg er ved at være renoveret

af Lasse Duusgaard, Aalborg SØ, 21/11 2016, 19:55 (2703 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det bliver spændende at se om de to spor så rent faktisk bliver brugt.

Kan tagpladetoget så lave omløb der og undgå at køre helt ind på Stationen?

Jeg er ikke helt inde i infrastrukturen i den nordlige ende, men får det betydning for Limfjordsbanen så de kan få deres materiel ud at køre igen?

Med venlig hilsen

Lasse Duusgaard

Godstogssporene 21 og 22 i Aalborg er ved at være renoveret

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 22/11 2016, 12:27 (2702 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I det seneste nummer af DJK's blad "Jernbanen" er der så endnu en fejl. Ikke en af de helt store, men alligevel en af de irriterende. Bladet skriver i oktobernummeret 5/2016 side 16:

".....Aalborg Station, hvor bl. a. spor 21 og 22 skal genåbnes som læssespor for godstog!"

De to nævnte spor kan anvendes til mange ting: Ankomstspor, afgangsspor, togvejsspor, godstogsspor, omløbsspor, overhalingsspor, krydsningsspor, bremseprøvespor og hvad man nu ellers kan finde på. Men det eneste, de da godt nok ikke kan bruges til, er som læssespor: De ligger med andre spor på begge sider og er uden offentlig adgang.

...og som jeg skrev i indlægget ovenfor: Der findes/fandtes en ambition om, at omdanne sporene til læssespor - med offentlig adgang, og denne ambition er med i begrundelsen for at sporene sættes i stand. Så nyheden i "Jernbanen" er ikke forkert, omend det tydeligt fremgår i virkeligheden, at "læssesporsideen" ikke indføres samtidig med sporenes genåbning - og reelt ender det jo nok med ikke at blive til noget...

/Lasse

Avatar

Godstogssporene 21 og 22 i Aalborg er ved at være renoveret

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/11 2016, 19:22 (2702 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Der findes/fandtes en ambition om, at omdanne sporene til læssespor - med offentlig adgang, og denne ambition er med i begrundelsen for at sporene sættes i stand


Kære Lasse

Har du lidt kildehenvisninger til de nævnte ambitioner - jeg har ikke kunnet finde en beskrivelse.

Bedste hilsner

Thomas

Avatar

Godstogssporene 21 og 22 i Aalborg er ved at være renoveret

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/11 2016, 19:34 (2702 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der findes/fandtes en ambition om, at omdanne sporene til læssespor - med offentlig adgang, og denne ambition er med i begrundelsen for at sporene sættes i stand

Har du lidt kildehenvisninger til de nævnte ambitioner - jeg har ikke kunnet finde en beskrivelse


.....jeg gurglede lidt og fandt en "visionsrapport" omtalt her

https://ing.dk/artikel/banedanmark-nye-terminaler-skal-genoplive-godstrafik-134405

Men jeg kan nu ikke forestille mig, at det er den, der har initieret millioninvesteringen i spor 21 og 22.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Avatar

Godstogssporene 21 og 22 i Aalborg og tagpladetoget

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/11 2016, 18:51 (2696 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hvis ikke jeg tager meget fejl, holder tagpladetoget lige nu i et af de nyrenoverede og nyåbnede spor 21 eller 22 i Aalborg; men det er umuligt at se med sikkerhed, herfra hvor jeg befinder mig. Måske en venlig sjæl med konkret viden kan af- eller bekræfte?

De seneste par dage "er jeg gået forbi", for at se om sporrenoveringen var tilendebragt. Desværre har der hver gang været så mørkt, at det ikke var muligt at se, om standsignalerne var fjernet.

I dag kom jeg forbi i solskin og kunne konstatere, at standsignalerne var væk og at sporet så færdigt ud. Men jeg kunne ikke vide, om det "officielt" var blevet meldt klar til brug. Men det er der noget, der tyder på, at det er, og måske er tagpladetoget, der måske holder i spor 21 eller 22 det første tog, der benytter de "nye" spor.

PS: Jeg har tidligere her i forum spurgt om, hvor lange spor 21 og 22 er; men svaret er desværre ikke dukket op endnu.

Klik på billederne for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

[image]Set fra Ny Kærvej mod nord.


[image]Set fra Ny Kærvej mod syd.

Begge fotos: Aalborg spor 21 og 22 den 28. november. Klik på billederne for højere opløsning. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

Godstogssporene 21 og 22 i Aalborg og tagpladetoget

af Jan Nielsen, Nørresundby, 28/11 2016, 19:11 (2696 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas
Spor 21-22 er 890 m. målt på krak

Mvh
Jan

Avatar

Godstogssporene 21 og 22 i Aalborg og tagpladetoget

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/11 2016, 19:24 (2696 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hvis ikke jeg tager meget fejl, holder tagpladetoget lige nu i et af de nyrenoverede og nyåbnede spor 21 eller 22 i Aalborg


Der er netop postet et billede på Facebook og heraf ses tydeligt, at tagpladetoget holder i spor 22.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Avatar

Godstogssporene 21 og 22 i Aalborg - sporlængder

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/11 2016, 21:41 (2696 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

PS: Jeg har tidligere her i forum spurgt om, hvor lange spor 21 og 22 er; men svaret er desværre ikke dukket op endnu


Hvis man måler op på Banedanmarks digitale grundkort er der ca. 843 meter mellem PU-signalerne i spor 22 og ca. 815 meter mellem PU-signalerne i spor 21. Jeg ved ikke hvor sporisoleringerne (eller hvad sådan nogle hedder) ligger. I nordenden af spor 21 og 22 står PU-signaler ved siden af hinanden i km. ca. 247,599. I sydenden står PU-signalet for spor 22 i km. ca. 246,756 og PU-signalet for spor 21 i km. ca. 246,784.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Godstogssporene 21 og 22 i Aalborg - sporlængder

af jaer, 28/11 2016, 22:17 (2696 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hvis man måler op på Banedanmarks digitale grundkort er der ca. 843 meter mellem PU-signalerne i spor 22 og ca. 815 meter mellem PU-signalerne i spor 21. Jeg ved ikke hvor sporisoleringerne (eller hvad sådan nogle hedder) ligger. I nordenden af spor 21 og 22 står PU-signaler ved siden af hinanden i km. ca. 247,599. I sydenden står PU-signalet for spor 22 i km. ca. 246,756 og PU-signalet for spor 21 i km. ca. 246,784.

Sporisolationerne ligger 1-5 m bag PU-signalerne, hvilket ses i .pdf]SODB Anlægsbestemmelser, afsnit 1.1.3 (og andre steder). Men også placeringen af frispormærker er interessant, hvis man skal optimere sporudnyttelsen maksimalt, men det er vist sjældent, at man ser et godstog på de tilladte 835 m i det nordjyske?

/Jan

Godstogssporene 21 og 22 i Aalborg - sporlængder

af Østjyden, 28/11 2016, 22:59 (2696 dage siden) @ jaer

Hvis man måler op på Banedanmarks digitale grundkort er der ca. 843 meter mellem PU-signalerne i spor 22 og ca. 815 meter mellem PU-signalerne i spor 21. Jeg ved ikke hvor sporisoleringerne (eller hvad sådan nogle hedder) ligger. I nordenden af spor 21 og 22 står PU-signaler ved siden af hinanden i km. ca. 247,599. I sydenden står PU-signalet for spor 22 i km. ca. 246,756 og PU-signalet for spor 21 i km. ca. 246,784.


Sporisolationerne ligger 1-5 m bag PU-signalerne, hvilket ses i .pdf]SODB Anlægsbestemmelser, afsnit 1.1.3 (og andre steder). Men også placeringen af frispormærker er interessant, hvis man skal optimere sporudnyttelsen maksimalt, men det er vist sjældent, at man ser et godstog på de tilladte 835 m i det nordjyske?

/Jan


Hermed det rigtige link: http://www.bane.dk/db/filarkiv/5145/SODB[1].pdf

M v h
Peter

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak