Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB Traktor 1 (Generelt)

af GazelleSteamLover, 30/9 2016, 23:38 (2736 dage siden)

Hej alle sammen jeg har fundet et billede af DSB Traktor 1 på en fladvogn ved JBM her på siden fra en nordmand og jeg spekulere er den blevet bevaret eller hvad. Hvis nogen ved noget så skriv det vis i vil. tak.

Traktor nr. 1 på DJM i 1995

af Steff, 1/10 2016, 09:20 (2736 dage siden) @ GazelleSteamLover

Go´morn!

Jeg er næsten sikker på at du mener Traktor nr. 2, der var udstillet på DJM i anledning af 50 års jubilæet for Danmarks befrielse i 1995.

Se dette link:

http://www.jernbanen.dk/motor.php?s=9&litra=&typenr=4

Traktor 1 blev så vidt jeg kan læse transporteret i et tog fra Fredericia og til København (Cv Kh) i slutningen af 1940´erne og kom derefter ikke vest for Storebælt mere.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler
(Transportführer for den sidste tyske "Særlige Transport" i 1995)

--
Steffen Dresler

Traktor nr. 1 på DJM i 2016

af GazelleSteamLover, 1/10 2016, 11:37 (2736 dage siden) @ Niels Munch

Ja Niels det er lige præcis det lokomotiv og de billeder som har fået mig til at spekulerer om den er blevet bevaret.

Traktor med FORKERT nr. 1 på DJM i 2016

af Steff, 1/10 2016, 13:03 (2736 dage siden) @ GazelleSteamLover

Kære alle

Her ser vi et godt eksempel på, at en materielgenstand ved påførelse af forkert individnummer (for sjov/uvidenhed) kan skabe problemer. Og hvis ikke lige Niels Munch havde fået rettet/reddet tråden ud, kunne man/vi/jeg havde bevæget sig i flere forskellige retninger.

Den efterspurgte traktor på billedet er altså IKKE TRAKTOR NR 1, men resultatet af nogle personers leg med at påsætte tal og bogstaver på en materielgenstand. Og da det er sket i det daværende Museumstogs regi, skulle man mene, at de vidste bedre. Og pludselig optræder den som traktor nr. 1.:-( :-( :-( :-( :-( på disse sider.

Den korrekte og eneste Traktor nr. 1 er denne = http://www.jernbanen.dk/motor.php?s=9&litra=&typenr=3

Selvfølgelig helt uden skyld for spørgeren her på nettet samt Web-master.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Traktor med FORKERT nr. 1 på DJM i 2016

af Niels Munch, 1/10 2016, 13:31 (2736 dage siden) @ Steff

"Traktor nr. 1" ex HTJ Køf 64 var med i DJMs nylige materielflytning fra København, se her.

En gang så den således ud:

[image]HTJ Køf 64 i St. Merløse, juli 1989 (nm).


M.v.h.
Niels

Traktor med FORKERT nr. 1 på DJM i 2016

af UTJ, 1/10 2016, 14:08 (2736 dage siden) @ Steff

Måske. Når nogle har gjort det i virkeligheden, ja, så har den vel eksisteret. Summa summarum der har eksisteret to "nummer et". Da de lavede den plæderede jeg i øvrigt for at den blev til "nummer fire".......

Traktor med FORKERT nr. 1 på DJM i 2016

af Steff, 1/10 2016, 14:35 (2736 dage siden) @ UTJ

.........og fordi nogle går over for rødt lys, bliver det vel ikke lovligt af den grund, vel (uden sammenligning ellers)?

Jeg er sq i princippet ligeglade med hvad man kalder sine lokomotiver og vogne i en privat klub eller forening, men når vi kommer til det mere officielle, altså her DJM med det daværende museumstog, der bør holde det historiske højt, er det noget slinger. Og resultatet viser sig jo også nu ved, at man/vi taler om to vidt forskellige materielgenstande.
Jeg er helt sikker på, at en vogn, der fik et forkert nummer ville blive bemærket, ik´?;-)

Nå, nok om det, hvis nogle vil vide noget om Traktor nr. 1 (BMAG 1940), hjælper jeg gerne. Elleres er der vel ikke mere at sige om den sag.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Traktor med FORKERT nr. 1 på DJM i 2016

af UTJ, 1/10 2016, 15:05 (2736 dage siden) @ Steff

vi er altid tøsrstige efter oplysninger :-)

Avatar

Traktor med FORKERT nr. 1 på DJM i 2016

af gaest, 1/10 2016, 14:47 (2736 dage siden) @ UTJ

Måske. Når nogle har gjort det i virkeligheden, ja, så har den vel eksisteret. Summa summarum der har eksisteret to "nummer et". Da de lavede den plæderede jeg i øvrigt for at den blev til "nummer fire".......

Hvis nogen har lyst, kan de prøve at opregne hvor mange materielenheder der har haft betegnelsen VLTJ 16

Traktor med FORKERT nr. 1 på DJM i 2016

af Peter Christensen, 1/10 2016, 15:46 (2736 dage siden) @ gaest

Tjo, vi kunne jo også muntre os med litra....her har DSB virkelig taget ordet "genbrug" til sig.
MA, MC, ME, MF, MK, ML MP, MQ, MR, MT, MV, MX har alle været brugt mere end en gang - heldigvis altid med "nye" numre, hvilket nok kan bøde lidt på evt. forvirring.

DSB Traktor 1 forlygter

af race, 1/10 2016, 09:39 (2736 dage siden) @ GazelleSteamLover

Hej alle

Apropos Traktor 1, er der nogle der ved hvilke lygter (for og bag) der var monteret på den, mens den var i drift ved DSB, og findes eventuelt nogle billeder af dem?

Med venlig hilsen
Arne Nielsen
Langelandsbanensvenner.dk
Spor1NYT.dk

DSB Traktor 1 forlygter

af Steff, 1/10 2016, 10:54 (2736 dage siden) @ race

Som jeg læser diverse skrivelser, fik traktoren en gennemgang af de mekaniske-, hydrauliske- og elektriske dele, blev vejet og påmalet ”Rangertraktor nr. 1” samt Tjenestevægt 38.000 kg, samt afrenset fra det værste støv og skidt, se skrivelse herunder.

[image]

Jeg er næsten sikker på, at lokomotivet, bortset fra de ovennævnte bemalinger, blev sat i drift som købt af de engelske militærmyndigheder.
Det vil sige som vist på billederne på ”jernbanen”. Altså ”sort´isc”. Jeg er dog sikker på, at de ved DRG/WL/WH angivne bemalingsforskrifter ikke altid blev fulgt, da traktoren i så fald skulle have været i en okkergul farve. Traktoren står omtalt som værende sort af dem, der så den ved sin indsættelse. Om undervogn (vanger) også var det eller møgbeskidt rød ved jeg ikke, men mon ikke ”sort´ich” mørk Whermachtsgrau.
Lanterner som på fabriksbilledet herunder.

[image]

Første efter revision i midten af 1950´erne fik den, den grønne farve med ”ore” tag samt andre småting, bl.a. beslag for montering af ekstralangerne på bagvæggen.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB:
Niels Munch har ganske sikkert ret i sin antagelse med, at det ar den papegøje farvede Köf med nr. 1, der menes. Pi… irriterende, når amatører går hen og giver et køretøj et nummer uden nogen som helst mening andet end for at give den et nr. og uden for den numeriske forordning.

--
Steffen Dresler

DSB Traktor 1 forlygter

af race, 3/10 2016, 22:12 (2734 dage siden) @ Steff

Hej Steffen

Mange tak for info - det er bare super!

Mvh
Arne

DSB Traktor 1 forlygter

af Bumle, 4/10 2016, 07:52 (2733 dage siden) @ Steff

Findes der evt. Førerrumsbilleder, motorrumsbilleder af omtalte traktor.

Søger også efter førerrumsbilleder og motorrumsbilleder af traktor 6 (den grønne elevator)

DSB Traktor 1 forlygter, øv ingen tegning/billede

af Steff, 4/10 2016, 09:45 (2733 dage siden) @ Bumle

Kære Bumle!

Ka´ desværre ikke hjælpe, de tegninger jeg har set (traktor nr. 1) er kun oversigtstegninger fra side og front. Men det KUNNE jo være, at der er billeder i den tyske bog om værnemagtstraktorer?
Har INTET på den engelske traktor.
Desværre, god jagt

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

DSB Traktor 1 forlygter, øv ingen tegning/billede

af UTJ, 4/10 2016, 13:24 (2733 dage siden) @ Steff

En hel del småombygninger blev udført med brug af lokalt fremstillede tegninger i værkstederne og de eksisterer i det store hele ikke mere. Nogle blev endda kun til småskitser i A4-størrelse. Typisk meget dårligt tegningsmateriale, når der blev brugt standardkomponenter på ikke-standard-køretøjer såsom traktor 1,2,3,6......

DSB Traktor 1 førerhus, lidt hjælp fra bog fra EK

af Steff, 4/10 2016, 16:17 (2733 dage siden) @ Steff

Fandt omtalte bog "Die Diesellokomotiven der Wehrmacht" af Stefen Laucher, EK-Verlag 2006, ISBN-10:3-88255-236-0.
På side 67 tegning af førerbord og forvæg i førerhuset samt et billede.
Andre steder i bogen rimelige billeder af det indre af førerhuset.
Så den kan vel bruges for Traktor nr. 1 (V36). Stadig ingen hjælp at hente for ML 6.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

DSB Traktor 1 forlygter

af Morten Flindt Larsen, 2/5 2017, 00:47 (2523 dage siden) @ Bumle


Søger også efter førerrumsbilleder og motorrumsbilleder af traktor 6 (den grønne elevator)

I en bog om danske rangertraktorer, som gerne skulle udkomme senere i år, vil der muligvis blive gengivet et af undertegnede fremskaffet foto af DSB ML 6's førerrum med motorfører i arbejdsstilling (et sjældent foto), taget engang i 1960'erne. Men det er selvfølgelig op til forlaget, om billedet kommer med i bogen.

Med venlig hilsen
M:-)rten

Billige jernbane T-shirts


Hectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak