Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Lufthavnsdirektør vil lægge skinner (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 5/10 2016, 08:02 (2759 dage siden)

Der er vist noget, som enten journalisten eller lufthavnsdirektøren ikke har fået helt rigtigt fat i:-D

"Vi er klar til at lægge skinnerne, så snart det sker".

Søren Svendsen, lufthavnsdirektør i Aalborg Lufthavn, i Nordjyske Stiftstidende 5. oktober 2016, om den kommende vedtagelse af lov om anlæg af en jernbane mellem Lindholm station og Aalborg Lufthavn.

Avatar

Lufthavnsdirektør vil lægge skinner

af Gert, Aalborg, 5/10 2016, 11:41 (2759 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Søren Svendsen er skam en driftig mand! Han skubber på alle de steder, der kan skubbes.

Gert

Lufthavnsdirektør vil lægge skinner

af UTJ, 6/10 2016, 05:42 (2758 dage siden) @ Gert

Søren Svendsen er skam en driftig mand! Han skubber på alle de steder, der kan skubbes.

Gert

Han disponerer vel over hovedparten af den jord som skinnerne skal lægges på! Så det kan vel gå stærkt......

Avatar

Lufthavnsdirektør vil lægge skinner

af gaest, 6/10 2016, 07:52 (2758 dage siden) @ UTJ

Søren Svendsen er skam en driftig mand! Han skubber på alle de steder, der kan skubbes.

Gert


Han disponerer vel over hovedparten af den jord som skinnerne skal lægges på! Så det kan vel gå stærkt......

Fordi man har skinner, har man ikke også et tog. Det spor skal sluttes til det statslige jernbanenet, og det kan gå hen og blive meget kompliceret.

Lufthavnsdirektør vil lægge skinner

af UTJ, 6/10 2016, 09:25 (2758 dage siden) @ gaest

Fordi man har skinner, har man ikke også et tog. Det spor skal sluttes til det statslige jernbanenet, og det kan gå hen og blive meget kompliceret.

Enig. Uhyre kompliceret. Men man kan jo presse på med et ikke-tilsluttet spor. Bdk vil sikkert gerne vente til både elektrificering og nyt signalsystem mv.

Men Aalborg Lufthavn har en klar interesse i at blive første lufthavn med jernbanespor - det vil rykke på konkurrenceforholdet, både overfor andre jyske lufthavne og overfor togforbindelserne til København.

--
ئۇلغىك

Avatar

Lufthavnsdirektør vil lægge skinner

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 6/10 2016, 09:45 (2758 dage siden) @ UTJ

Jernbaneskinner til en lufthavn, det giver helt nye muligheder...

[image]

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Lufthavnsdirektør vil lægge skinner

af Nordexpress, 6/10 2016, 15:33 (2758 dage siden) @ metrohenrik

Er det et profil, der er i forslag til lufthavnsbanen ved Ålborg?

Avatar

Lufthavnsdirektør vil lægge skinner

af gaest, 7/10 2016, 09:20 (2757 dage siden) @ metrohenrik

Jernbaneskinner til en lufthavn, det giver helt nye muligheder...

[image]

Glem alt om at elektrificere!

Avatar

Lufthavnsdirektør vil lægge skinner

af T. Rithmester ⌂, Struer, 7/10 2016, 16:20 (2757 dage siden) @ gaest

Jernbaneskinner til en lufthavn, det giver helt nye muligheder...

[image]


Glem alt om at elektrificere!


Men tænder de lunten på lasten, er Timeplanen ikke noget problem at overholde ;-)

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Avatar

Lufthavnsdirektør vil lægge skinner

af gaest, 7/10 2016, 18:02 (2757 dage siden) @ T. Rithmester

Jernbaneskinner til en lufthavn, det giver helt nye muligheder...

[image]


Glem alt om at elektrificere!

Men tænder de lunten på lasten, er Timeplanen ikke noget problem at overholde ;-)

Så bliver det uden stop i Langeskov og Hedensted!

Lufthavnsdirektør vil lægge skinner

af Rask Ingemann Lambertsen, 6/10 2016, 17:33 (2758 dage siden) @ UTJ

UTJ skrev:

Men Aalborg Lufthavn har en klar interesse i at blive første lufthavn med jernbanespor

Ja, men så skulle det have været gjort for 18 år siden (sådan cirka).

- det vil rykke på konkurrenceforholdet, både overfor andre jyske lufthavne og overfor togforbindelserne til København.

Ja, det er trods alt bedre at være nummer to end nummer tre-fire(-fem?) stykker.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Lufthavnsdirektør vil lægge skinner

af UTJ, 6/10 2016, 18:11 (2758 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

UTJ skrev:

Men Aalborg Lufthavn har en klar interesse i at blive første lufthavn med jernbanespor


Ja, men så skulle det have været gjort for 18 år siden (sådan cirka).

- det vil rykke på konkurrenceforholdet, både overfor andre jyske lufthavne og overfor togforbindelserne til København.

Ja, det er trods alt bedre at være nummer to end nummer tre-fire(-fem?) stykker.

Første jyske lufthavn..........hvis du læste det i sin rette helhed. Kastrup er i øvrigt langt fra den første lufthavn med jernbaneforbindelse ;-)

--
ئۇلغىك

Særdeles OT - Hvad betyder din signatur?

af esni, Frederikssund, 6/10 2016, 19:35 (2758 dage siden) @ UTJ

ئ‍ۇلرىك

Google translate fortæller at det er arabisk, men kan hverken give en dansk eller engelsk tekst?

Særdeles OT - Hvad betyder din signatur?

af Lars, 6/10 2016, 23:54 (2758 dage siden) @ esni

ئ‍ۇلرىك

Google translate fortæller at det er arabisk, men kan hverken give en dansk eller engelsk tekst?


Der står nok UTJ, eller måske JTU. De skriver jo baglæns i den del af verden. :-D

--
mvh
Lars
Esbjerg

Særdeles OT - Hvad betyder din signatur?

af UTJ, 7/10 2016, 14:28 (2757 dage siden) @ Lars

The world is more than google :-D

--
ئۇلغىك

Særdeles OT - Hvad betyder din signatur?

af esni, Frederikssund, 8/10 2016, 19:48 (2756 dage siden) @ UTJ

The world is more than google :-D

Givet vis, men da jeg ikke har mange arabiskkyndige, som jeg kan spøerge, så er min nysgerriged ikke helt tilfredsstillet

Lufthavnsdirektør vil lægge skinner

af Morten Flindt Larsen, 7/10 2016, 13:10 (2757 dage siden) @ UTJ

Første jyske lufthavn..........hvis du læste det i sin rette helhed. Kastrup er i øvrigt langt fra den første lufthavn med jernbaneforbindelse ;-)

Nej, her til lands var det Amagerbro station.

M:-Prten

Lufthavnsdirektør vil lægge skinner

af Lasse Duusgaard, Aalborg SØ, 29/11 2016, 17:48 (2704 dage siden) @ jhcn

Der står i artiklen: "En jernbaneforbindelse til Aalborg Lufthavn har tidligere været på tale, men det var altså først tirsdag, at det endeligt blev besluttet at finde penge til at etablere den elektrificerede bane."

Det må så betyde at elektrificeringen mellem Aarhus og Aalborg så også betyder elektrificering OVER Limfjordsbroen samt Lindholm station???

Med venlig hilsen

Lasse Duusgaard

Lufthavnsdirektør vil lægge skinner

af andersj, Aalborg, 29/11 2016, 17:56 (2704 dage siden) @ Lasse Duusgaard

Der står i artiklen: "En jernbaneforbindelse til Aalborg Lufthavn har tidligere været på tale, men det var altså først tirsdag, at det endeligt blev besluttet at finde penge til at etablere den elektrificerede bane."

Det må så betyde at elektrificeringen mellem Aarhus og Aalborg så også betyder elektrificering OVER Limfjordsbroen samt Lindholm station???

Med venlig hilsen

Lasse Duusgaard

Det har vist hele tiden været planen at elektrificeringen skulle gå fra Aarhus til Lindholm: http://www.bane.dk/visBanearbejde.asp?artikelID=21915

--
Mvh Anders

Avatar

Direkte tog til Aalborg Lufthavn eller ej?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/11 2016, 19:46 (2704 dage siden) @ jhcn

Som gammel aalborgenser og med rejselyst i årene, ser jeg frem til som pensionist at tage på den ene charterrejse efter den anden fra Aalborg Lufthavn - og hver rejse vil starte med en togrejse fra Aalborg station til Aalborg Lufthavn.

Men én ting bekymrer mig - og jeg kan i denne forbindelse i øvrigt være flintrende ligeglad, for jeg agter at stige på på Aalborg station - og det er, om der måske er en ny "Langeskov InterCity-station-sag" under opsejling?

I Langeskov havde alle tage det for givet, at man ville få IC betjening hver time i hver retning. Det får man først nu fra 17. december 2016.

For så vidt angår Aalborg Lufthavn tager alle det for givet, at der bliver direkte tog fra Sjælland, Fyn og Jylland til Aalborg Lufthavn uden skift undervejs - heller ikke i Aalborg. Betjeningen af Aalborg Lufthavn er ikke skrevet ind i trafikkontrakten 2015-2014 mellem Transportministeriet og DSB. Så der vil skulle laves en tillægskontrakt (der er allerede 9 tillægskontrakter til trafikkontrakten).

I lovforslagets bemærkninger optræder denne finurlige sætning:

[image]

Det bliver spændende at se, om den sætning bliver genstand for diskussion:-D.

Loven blev i øvrigt vedtaget i Folketinget i dag.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Avatar

Trafikforsker: Togstrækning til 278 millioner gør ingen gavn

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/12 2016, 17:19 (2701 dage siden) @ Svend

Overskriften er forkert: Jernbanen til Aalborg gør skam megen gavn. Men pengene kunne, når man bruger den gængse nationaløkonomiske beregning, være brugt bedre på en masse andre samfundsprojekter.

Men de fleste projekter - uanset om de har noget med jernbane, trafik i det hele taget eller kræftbehandling for den sags skyld at gøre - vedtages og gennemføres ikke fordi de har den bedste "samfundsmæssige forrentningsprocent". De vedtages, fordi nogle ildsjæle fra højre eller venstre side har kunnet mønstre 90 mandater på et givent tidspunkt.

I øvrig pudsigt, hvordan han kommer frem til 3 passagerer pr. tog. Hvor har han antallet af tog fra?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Trafikforsker: Togstrækning til 278 millioner gør ingen gavn

af krabsen, 2/12 2016, 18:51 (2701 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Nu er der ikke noget sensationelt i at den pågældende, forhenværende 'trafikforsker' er negativ over for projektet.
Såvidt jeg husker har han gennem hele sin karriere konsekvent været negativ over for stort set alle projekter, planer og ideer, uanset.
Men man kommer jo heller ikke i avisen, hvis man er positiv.

"Trafikforsker" til ingen gavn

af UTJ, 3/12 2016, 13:27 (2700 dage siden) @ krabsen

Der er i hvert falt ikke megen forskning i de udtalelser. Jo, man kommer i avisen hvis man er mod en vedtaget investering. Hvis den ikke er vedtaget endnu kommer man i avisen hvis man er for, men politikerne er i mod.

UVVU

--
ئۇلغىك

Trafikforsker: Togstrækning til 278 millioner gør ingen gavn

af Jens Hansen, 2/12 2016, 19:16 (2701 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Passagertal kommer formentligt fra det forarbejde som er lavet af Banedanmark.

Med hensyn til antal tog, så kan det vel maksimalt være 3 tog pr. time, som Togfonden.dk har, dvs. Et lokaltog måske fra Hobro, et regionaltog fra Aarhus og et superlyn fra København.

Da hovedparten af flyene fra Aalborg er til København, virker det lidt pudsigt, at 1/3af togen er superlyn.

Avatar

Trafikforsker: Togstrækning til 278 millioner gør ingen gavn

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/12 2016, 20:46 (2701 dage siden) @ Jens Hansen

Passagertal kommer formentligt fra det forarbejde som er lavet af Banedanmark.

Med hensyn til antal tog, så kan det vel maksimalt være 3 tog pr. time, som Togfonden.dk har, dvs. Et lokaltog måske fra Hobro, et regionaltog fra Aarhus og et superlyn fra København.

Da hovedparten af flyene fra Aalborg er til København, virker det lidt pudsigt, at 1/3af togen er superlyn.


Togfonden DK opererer ganske rigtigt med tre tog pr. time til/fra Aalborg Lufthavn, hvoraf to dog kun ligger 5 minutter fra hinanden. Det ville have klædt "forskeren" (som endnu engang blot er en meningsdanner, der misbruger sin "forskningsmæsige platform") at redegøre for beregningen.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak