Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Den forunderlige Kystbane (Generelt)

af Stefan K, 13/10 2016, 07:32 (2745 dage siden)

En tur mod København skulle foregå fra Kokkedal - afg. 1543 (iflg. "Rejseplanen"). Heldigvis var jeg på stationen i god tid, fordi det viste sig, at 1543 var aflyst, mens 1540 (non-stop Kokkedal - Hellerup) kørte, dg med 7 minutters forsinkelse. Jeg nåede min aftale :-)
Hjemturen skulle foregå fra Østerport omkr. kl. 1940 og jeg regnede med de tidligere uregelmæssigheder var overstået.
På oplysningstavlen var anmeldt en afgang mod Helsingør 4-5 senere. Kort efter lød det i højttaleren: "Tog mod Helsingør afgår fra spor 2 om ca. 5 minutter."
I samme sekund rumlede det på spor 1 med et tog - "Helsingør" stod der over dørene. :-D
Jeg skal da lige love for, at de har styr på tingene......
Med stille undren
Stefan K

Den forunderlige Kystbane

af Kasper, 13/10 2016, 08:20 (2745 dage siden) @ Stefan K

En tur mod København skulle foregå fra Kokkedal - afg. 1543 (iflg. "Rejseplanen"). Heldigvis var jeg på stationen i god tid, fordi det viste sig, at 1543 var aflyst, mens 1540 (non-stop Kokkedal - Hellerup) kørte, dg med 7 minutters forsinkelse. Jeg nåede min aftale :-)
Hjemturen skulle foregå fra Østerport omkr. kl. 1940 og jeg regnede med de tidligere uregelmæssigheder var overstået.
På oplysningstavlen var anmeldt en afgang mod Helsingør 4-5 senere. Kort efter lød det i højttaleren: "Tog mod Helsingør afgår fra spor 2 om ca. 5 minutter."
I samme sekund rumlede det på spor 1 med et tog - "Helsingør" stod der over dørene. :-D
Jeg skal da lige love for, at de har styr på tingene......
Med stille undren
Stefan K

Jeg tror langt fra at det er så mystisk som du forsøger at gøre det til, omend informationen kunne have være lidt mere tydelig....

Lige præcis på tidspunktet omkring kl. 19:40 hver aften fra Østerport begynder Helsingør-togene at køre mellem Helsingør og Lufthavnen (istedet for helt til Sverige).
Det betyder konkret til at der fra Østerport kører et tog kl. 19:39 til Helsingør som kun stopper ved visse stationer.
Allerede kl. 19:48 kommer der igen et tog til Helsingør som "bumler" (stopper ved alle stationer) hele vejen til Helsingør.

Hvis 19:39 har været lidt forsinket igår aftes begynder din beskrivelse lige pludselig at give mening :)

MVH
Kasper

Den forunderlige Kystbane og Hedehusene

af Holger Sørensen, Hedehusene, 13/10 2016, 10:08 (2745 dage siden) @ Kasper
redigeret af Holger Sørensen, 13/10 2016, 10:31

Kom til Hedehusene, så skal Du høre morsomheder, flere minutter efter et tog er kørt annonceres f.eks. tog til ... kører fra spor 1 om få minutter (for det netop afgåede tog)! Bemærkes skal at næste tog først kommer om en halv times tid, hvis ellers til tiden, hvad det typisk dog ikke er. og så kan morsomhederne fortsætte.
En anden morsomhed er ændret sporbenyttelse: Normalt spor 1, så til spor 2, lidt senere igen til spor 1, for slutttelig flere gange til spor 2 - og så kører toget faktisk fra spor 1!!
Begge typer morsomheder sker flere gange dagligt.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Avatar

Den forunderlige Kystbane og Hedehusene

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 13/10 2016, 12:04 (2745 dage siden) @ Holger Sørensen

En anden morsomhed er ændret sporbenyttelse: Normalt spor 1, så til spor 2, lidt senere igen til spor 1, for slutttelig flere gange til spor 2 - og så kører toget faktisk fra spor 1!!
Begge typer morsomheder sker flere gange dagligt.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Når man samtidigt husker på at adgangen mellem spor 1 og 2 i Hedehusene, sker via en tunnel, altså også to forskellige perroner.
Oplevelse kendes også som DSB fitness..

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Den forunderlige Kystbane og Hedehusene

af Holger Sørensen, Hedehusene, 13/10 2016, 12:24 (2745 dage siden) @ metrohenrik

Som en tilføjelse kan nævnes, at midterperronen (spor 2 og 3) overhovedet ikke har nogle ventefaciliteter såsom bænke og venterum (og elevator for den sags skyld). Kan dårligt blive mere usselt, og en hån mod passagererne med de mange daglige ad hoc sporændringer udover de morsomme. Hvorfor??

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Den forunderlige Kystbane og Hedehusene

af Erik Andersen, Stenløse, 13/10 2016, 23:29 (2744 dage siden) @ Holger Sørensen

"Som en tilføjelse kan nævnes, at midterperronen (spor 2 og 3) overhovedet ikke har nogle ventefaciliteter såsom bænke og venterum (og elevator for den sags skyld)."
Jeg husker, da vi lavede Hedehusene, var dert ikke meningen at der skulle være perron ved spor 2 og 3. Perronen blev bibeholdt som en nødperron i det tilfælde at der var problemer i spor 1 og 4.
Det var oprindelig samme tanke på Trekroner station. Den skulle til at begynde med kun være lavet med sideperron til spor 1 og 4 og gennemgående spor i 2 og 3. Det blev heldigvis ændret i sidste øjeblik.
/Erik Andersen

Den forunderlige Kystbane

af Nordexpress, 13/10 2016, 12:27 (2745 dage siden) @ Stefan K

Skulle vi ikke snarere oprette en tråd, hvor vi kan skrive eksempler på, at "i dag gik min rejse med DSB helt efter køreplanen".

For at springe på Nivå-toget fra Østerport til Hellerup opholdt jeg mig på perronen på Østerport tirsdag mellem kl. 18.28 og 18.44.

Der ankom en masse tog fra KH, sågar helt fra Hamburg, ja og helt fra Esbjerg, der annonceredes en masse forkert i højtalerne, og der skiftedes visninger på de dynamiske skilte til spor 1 og 2 i én uendelighed, og indimellem udsattes Nivå toget 18.28 med et eller to minutter ad gangen.

Det kan beskrives med få ord: ren inkompetence. Jeg gentager for Prins Knud: ren inkompetence, der kun fører til forvirring af de passagerer, der har brug for informationen.

Da der endelig til sidst kom et forsinket tog, der rent faktisk skulle køre op ad kystbanen til Helsingør - men som ikke tog passagerer med til stationerne før Kokkedal - blev en mand så sur på perronen, at han overfusede en ældre svensk togdame med, at DSB aldrig kunne finde ud af at drive jernbanedrift. Det blev hun temmelig stødt over, og da jeg kom til at stå sammen med hende og hendes mere vante kollega i toget fortalte jeg om den elendige og fejlagtige annoncering og opfordrede til at de annoncerede præcist i Helsingør-toget før Hellerup om deres eget og det efterfølgende Nivå tog. Det gjorde konduktøren så.

Idet Nivåtoget fra Kk 18.28 i sidste ende udgik pga. teknik - uden at det nogensinde blev annonceret tydeligt - fik disse passagerer dermed en forsinkelse på 20 minutter.

Det forekommer ærligt talt som om, at de medarbejdere, der får løn for at informere om kommende afgange, ikke magter at styre strækningen gennem røret fra KH mod nord i myldretiden.

Den enkle løsning må være at hænge et fast skilt af den gamle type ved hhv. spor 1 og spor 2 med teksten: Muligvis kommer der tog til Kystbanen.

Den anden løsning - som sikkert koster mange millioner kroner - kunne være, at ethvert togs tognummer ved udkørsel fra KH styrer visningen på Nørreport og Østerport. Men det ved jeg ikke noget om.

Da jeg havde noget elastiktid før jeg skulle nå min bus i Hellerup tog jeg teaterforestillingen som en oplevelse. Og nåede min bus.

Den forunderlige Kystbane

af K 564, 13/10 2016, 13:07 (2745 dage siden) @ Nordexpress

Hej

Det er tognr som styreskiltene på strækningerne (fjernbanen). Ændre FC-lederen sporbenyttelsen i sidste øjeblik, vil skiltene ikke vise det rigtige før toget holder ved perronen.
Der skal ikke skydes på informationsmedarbejderne, men på DSB og Banedanmarks ledelse, da de har valgt, at informationsmedarbejderne ikke længere sidder sammen med FC-lederen. Dvs at informationsmedarbejderne ikke får alle sporændringerne i tide, så de kan lave et udkald. De fleste udkald om forsinkelser sker automatisk ud fra de forsinkelser fjernstyringssystemet danner.

Hilsner Keld

Den forunderlige Kystbane

af Nordexpress, 13/10 2016, 14:03 (2745 dage siden) @ K 564

Jeg har intet indblik i den bagvedliggende organisation.

Men som almindelig serviceopdraget forbruger forstår jeg fuldt ud Kystbanependlernes irritation over den elendige præcision. Som tidligere beskrevet behøver det blot forårsages af et enkelt ankommende tog, der ikke bortrangeres til opstillingssporene.

Det kan ikke alt sammen skyldes Sverige og Lufthavnen. Der foretages nogle prioriteringer for at få alle tog gennem røret, der skal væk fra KH og skal slutte i Østerport - med eller uden køreplan - herunder også Kalundborgtog, der skal krydse hele herligheden for at ankomme i spor 3, vendes dér og atter afgår fra spor 3 mod KH efter 6-8 minutter. Tirsdag aften en dobbelt-MG komposition, der returnerede til Kalundborg før end man så meget som havde set skyggen af et Kystbanetog.

Disse tilfældighedsgenererede beslutninger ødelægger drift på Kystbanen efter den offentliggjorte køreplan. Og så står alle folk der på perronen og ringer hjem og til deres aftaler og fortæller, at de atter er strandet.

Den forunderlige Kystbane

af Ulrich Albrechtsen, 13/10 2016, 14:36 (2745 dage siden) @ Nordexpress

I sidste uge blev følgende annonceret på Thisted banegård:

"Tog mod Aalborg, afgår om 2 minutter fra spor 5"

Efter forgæves at have spejdet efter en rød Scandia Skinnebus måtte vi desværre
konstatere at den æra vidst sluttede i 1969, på trods af at flere passagerer på
Thybanen mente at var en god idé...

Salgspersonalet i Thisted har herefter afsendt en anmodning til BaneDanmark
om en mulig deling af udgifterne ved afholdelse af indvielsesseancen for spor 5
når den bliver annonceret offentligt. ;-)

De bedste hilsner

Ulrich // Thisted Banegård

Den forunderlige Kystbane

af Frank Poulsen, 14/10 2016, 00:04 (2744 dage siden) @ Nordexpress

Jeg har intet indblik i den bagvedliggende organisation.

Men som almindelig serviceopdraget forbruger forstår jeg fuldt ud Kystbanependlernes irritation over den elendige præcision. Som tidligere beskrevet behøver det blot forårsages af et enkelt ankommende tog, der ikke bortrangeres til opstillingssporene.

Det kan ikke alt sammen skyldes Sverige og Lufthavnen. Der foretages nogle prioriteringer for at få alle tog gennem røret, der skal væk fra KH og skal slutte i Østerport - med eller uden køreplan - herunder også Kalundborgtog, der skal krydse hele herligheden for at ankomme i spor 3, vendes dér og atter afgår fra spor 3 mod KH efter 6-8 minutter. Tirsdag aften en dobbelt-MG komposition, der returnerede til Kalundborg før end man så meget som havde set skyggen af et Kystbanetog.

Disse tilfældighedsgenererede beslutninger ødelægger drift på Kystbanen efter den offentliggjorte køreplan. Og så står alle folk der på perronen og ringer hjem og til deres aftaler og fortæller, at de atter er strandet.

Du har ret i at der også er andre tog der skal igennem røret. Men at de med eller uden køreplan, det er så absolut ikke rigtigt. Alle tog fra Hovedbanen til Østerport har alle en køreplan! Og at køre ind i spor 3 er ikke som sådan på tværs af det hele. Det ville faktisk være mere på tværs, hvis det skulle køre ud af spor 2 retur!

Men det største problem er at man tillader 3 min mellem alle tog i røret. Nogle gange endda 2 minutter! En ting er at det er planlagt med 2 tog, men når det så er 10 tog eller flere før der så er et hul på 4-5 minutter. Så er det håbløst at hente den mindste smule forsinkelse.

Jeg har i øvrigt aldrig forstået hvorfor der er den ukonsekvens med togene til Hovedbanen/Østerport. Det virker sådan tilfældigt hvordan det lige passer i materielløbene hvornår eksempelvis et Kalundborg tog kører igennem eller ej. Synes køreplanerne burde være mere faste om endestationen for et løb er Østerport eller hovedbanen! Og ikke det 3 ud af 4 eller hvad det nu er i dag (Har ikke nærtjekket alle tog)

Den forunderlige Kystbane

af Lars Jensen, 14/10 2016, 16:54 (2743 dage siden) @ Frank Poulsen

Drop højttalerne og giv information via skærme og på hjemmesiden

Den forunderlige Kystbane

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 15/10 2016, 10:34 (2743 dage siden) @ Lars Jensen
redigeret af Erik V. Pedersen, 15/10 2016, 11:28

Drop højttalerne og giv information via skærme og på hjemmesiden

---------------------------------

Skal der anvendes skærme til information, så skal det i det mindste ikke være skærme som disse:
[image]
Hellerup st. spor 1. Set mod Helsingør. 29. august 2016.
.

[image]
Hellerup st. spor 1. Set mod København. 29. august 2016, og sådan er de stadig.

Jeg bør måske tilføje, at der faktisk bekendgøres et tog til Helsingør kl. 11.04.

Erik V.
www.evp.dk

Avatar

Den forunderlige Kystbane

af gaest, 15/10 2016, 21:05 (2742 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Drop højttalerne og giv information via skærme og på hjemmesiden

Der er faktisk også brugere af tog der ikke ser særligt godt.


---------------------------------

Skal der anvendes skærme til information, så skal det i det mindste ikke være skærme som disse:
[image]
Hellerup st. spor 1. Set mod Helsingør. 29. august 2016.
.

[image]
Hellerup st. spor 1. Set mod København. 29. august 2016, og sådan er de stadig.

Jeg bør måske tilføje, at der faktisk bekendgøres et tog til Helsingør kl. 11.04.

Erik V.
www.evp.dk

- Især ikke når man stiller den slags skærme op. Den model har sikkert kostet en pæn bunke penge at få specialfremstillet, der er bestilt konsulentrapporter og lavet redegørelser, og så ender man med sådan noget.


ContecRail

Jernbanebøger

Nærumbanen 1900-2000

Nærumbanen 1900-2000. Pris 300 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak