Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

CMC Sydhavnen (Generelt)

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 13/10 2016, 12:42 (2745 dage siden)

Var forleden på en lukket rundvisning på det CMC (Control and Maintenance Center) der hører til Cityringen.
Her følger et par udvalgte billeder.

Værkstedet, med en af de små maskiner der flytter rundt på togene.
[image]
---------------------------------------------------------------------------
Værkstedet set fra "galleriet", en gang under loftet som forbinder flere omklædningsrum, og kontorer samt nødkontrolrummet.
[image]
---------------------------------------------------------------------------
Nødkontrolrummet. Storskærmen nærmest er til CCTV. Storskærmen fjernest er totaloversigt.
[image]
---------------------------------------------------------------------------
Vendeperronen. Tog der skal vendes når de kommer fra Nordhavn, og skal retur, tømmes på KH, og sendes hertil.
[image]
---------------------------------------------------------------------------
Kontrolrummet.
[image]
--------------------------------------------------------------------------
Udsigten fra kontrolrummet, mod København.
[image]
-------------------------------------------------------------------------
Køkkenpersonalets udsigt, mod CVK.
[image]
--------------------------------------------------------------------------
Et par entreprenør maskiner.
[image]
--------------------------------------------------------------------------

Endnu er der ikke så meget interessant at se, men om et års tid, bliver det mere spændende.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

CMC Sydhavnen

af Stefan K, 13/10 2016, 16:26 (2745 dage siden) @ metrohenrik

Tak for en spændende orientering :-)

CMC Sydhavnen

af ozzie, 13/10 2016, 18:56 (2745 dage siden) @ metrohenrik

Køkkenpersonalets udsigt, mod CVK.
[image]

Sjovt at se at det er tredje gang de her køkken inden for få meter.
I 1909 var der et marketenderi der hvor hovedlager 40 ligger i dag (Den høje bygning til højere), og der var der en åben ovn i fri luft, der kunne bespise 800 mand på en gang.

Tak for gode billeder.

CMC Sydhavnen

af Nordexpress, 13/10 2016, 19:14 (2745 dage siden) @ metrohenrik

Spændende, hvor stor en del af vognparken er nu leveret?

PS. Hvad er egentlig status for de ny yderligere stationer på Nordhavnslinjen, som nu fremgår af Metros landkort?

PPS. Hvornår starter man på Ny Ellebjerg linjen?

Avatar

CMC Sydhavnen

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 14/10 2016, 07:35 (2745 dage siden) @ Nordexpress

Spændende, hvor stor en del af vognparken er nu leveret?

Jeg talte 12 togsæt, men der kan være flere.


PS. Hvad er egentlig status for de ny yderligere stationer på Nordhavnslinjen, som nu fremgår af Metros landkort?

Som jeg ved skal Nordhavn og Orientkaj bygges, men sløjfen rundt er vist lagt i graven.


PPS. Hvornår starter man på Ny Ellebjerg linjen?

Det ved jeg ikke.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

CMC Sydhavnen

af Niels Bak, 14/10 2016, 08:57 (2745 dage siden) @ metrohenrik


PS. Hvad er egentlig status for de ny yderligere stationer på Nordhavnslinjen, som nu fremgår af Metros landkort?


Som jeg ved skal Nordhavn og Orientkaj bygges, men sløjfen rundt er vist lagt i graven.

Det er ikke korrekt. Den er bare ikke besluttet endnu, og det har heller ikke været meningen den skulle det på nuværende tidspunkt. Det skal den først, når de områder, den skal betjene, skal til at udbygges.

Foreløbig følger By og Havn udbygningsplanen for Nordhavn nogenlunde, men når det kommer til de ydre stykker, er der hverken lokalplaner, tilladelser til at lave de opfyldninger, der er planlagt, eller noget som helst andet endnu.

Så foreløbig bliver nordhavnsmetroen blot forberedt til at kunne videreføres, og om det sker, kommer an på så meget. Men lagt i graven er den ikke.

Avatar

CMC Sydhavnen

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 14/10 2016, 11:26 (2745 dage siden) @ Niels Bak


PS. Hvad er egentlig status for de ny yderligere stationer på Nordhavnslinjen, som nu fremgår af Metros landkort?


Som jeg ved skal Nordhavn og Orientkaj bygges, men sløjfen rundt er vist lagt i graven.


Det er ikke korrekt. Den er bare ikke besluttet endnu, og det har heller ikke været meningen den skulle det på nuværende tidspunkt. Det skal den først, når de områder, den skal betjene, skal til at udbygges.

Foreløbig følger By og Havn udbygningsplanen for Nordhavn nogenlunde, men når det kommer til de ydre stykker, er der hverken lokalplaner, tilladelser til at lave de opfyldninger, der er planlagt, eller noget som helst andet endnu.

Så foreløbig bliver nordhavnsmetroen blot forberedt til at kunne videreføres, og om det sker, kommer an på så meget. Men lagt i graven er den ikke.

Tak for opdateringen. Jeg arbejder ikke med cityringen, eller de to forgreninger, så mine oplysninger om dem er mest via dagspressen.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

CMC Sydhavnen

af LasseG, 14/10 2016, 16:46 (2744 dage siden) @ Niels Bak


PS. Hvad er egentlig status for de ny yderligere stationer på Nordhavnslinjen, som nu fremgår af Metros landkort?


Som jeg ved skal Nordhavn og Orientkaj bygges, men sløjfen rundt er vist lagt i graven.


Det er ikke korrekt. Den er bare ikke besluttet endnu, og det har heller ikke været meningen den skulle det på nuværende tidspunkt. Det skal den først, når de områder, den skal betjene, skal til at udbygges.

Foreløbig følger By og Havn udbygningsplanen for Nordhavn nogenlunde, men når det kommer til de ydre stykker, er der hverken lokalplaner, tilladelser til at lave de opfyldninger, der er planlagt, eller noget som helst andet endnu.

Så foreløbig bliver nordhavnsmetroen blot forberedt til at kunne videreføres, og om det sker, kommer an på så meget. Men lagt i graven er den ikke.

Københavns Kommune HAR droppet at der skal laves et loop, også på lang sigt:
http://www.kk.dk/indhold/borgerrepraesentationens-modemateriale/22062016/edoc-agenda/95...

--
[image]

CMC Sydhavnen

af Niels Bak, 14/10 2016, 19:13 (2744 dage siden) @ LasseG

Tak. Den var ny for mig.

Mit svar til Henrik gik dog mest på, at det ikke var droppet at føre metroen videre fra Orientkaj, og som jeg skriver, så var der heller ikke besluttet noget endnu. Som jeg nævner er der ikke tilladelser (og åbenbart heller ikke lovgrundlag) til opfyldningen, der ligger til grund for den oprindelige plan, og det kunne ændre tingene.

Det har byrådet så åbenbart gjort nu, måske i erkendelse af, at så stor en opfyldning kunne være svær at få tilladelse til. Men de har altså ikke droppet planerne om at forlænge metroen, og det ville også have været en overraskelse, da den mere eller mindre er forudsætningen for så tæt en bebyggelse, som man planlægger. Jeg ville dog ikke blive meget overrasket, hvis planerne ender med at blive ændret igen, inden den endelige udformning er på plads.

Lige netop den opfyldning, der er lavet allerede til krydstogtskajen er for øvrigt den eneste del af udbygningen, der indtil nu ikke har fulgt den oprindelige masterplan. I den skulle der have været en gennemsejling/kanal langs den gamle nordkant, men der blev i stedet fyldt jord i kanalen og opfyldningen er noget mindre end i planen... Jeg ved ikke om man overhovedet søgte en tilladelse til en opfyldning, som fulgte den oprindelige plan, men jeg tror det ikke (arkitekter er vildere med de der kanaler end By og Havn, der skal betale, så jeg tror blot de søgte om det de skulle bruge til deres krydstogtsterminal og ny containerkaj). Så at den yderste del af projektet havde fået ændret rammerne har egentlig været tydeligt i et stykke tid. Nu følger metroplanerne så med.

CMC Sydhavnen

af LasseG, 14/10 2016, 19:33 (2744 dage siden) @ Niels Bak

Tak. Den var ny for mig.

Mit svar til Henrik gik dog mest på, at det ikke var droppet at føre metroen videre fra Orientkaj,

Henrik skrev:

Som jeg ved skal Nordhavn og Orientkaj bygges, men sløjfen rundt er vist lagt i graven.

Hertil svarede du:

Det er ikke korrekt. Den er bare ikke besluttet endnu, og det har heller ikke været meningen den skulle det på nuværende tidspunkt. Det skal den først, når de områder, den skal betjene, skal til at udbygges....

Men som sagt så blev sløjfen lagt i graven i sommers, hvornår "det lille spørgsmålstegn" så bliver udført er uden tvivl en helt anden sag...

--
[image]

CMC Sydhavnen

af Niels Bak, 15/10 2016, 13:50 (2743 dage siden) @ LasseG

Vi er slet ikke så uenige. Jeg var ikke klar over, at sløjfen var droppet, men som sagt, så betyder det ikke, at metroen kommer til at stoppe ved Orientkaj. Og det er det væsentlige indhold, som jeg ser det.

CMC Sydhavnen

af Nordexpress, 15/10 2016, 22:37 (2743 dage siden) @ Niels Bak

Ved Kulturnattens mulighed for en spadseretur gennem Metro stationen på Københavns Rådhusplads - der udover stationsrummet vil indeholde cykelkælder, offentlige toiletter og en håndfuld centrale teknikrum til metroen incl. ventilatorer til brandslukning - var bagvæggen i informationsteltet prydet af det store metrokort med samtlige stationer i Nordhavn helt ud til den fjerne ny Oceankaj - mens planchen nede i stationsrummet kun indeholdt den første station Orientkaj.

(Man kan så diskutere det formålstjenlige i, at to stationsnavne er så næsten enslydende.)

Der syntes dog ikke at være nyheder, der ikke også kan hentes på metroens hjemmeside.

CMC Sydhavnen

af re20000, 15/10 2016, 22:52 (2743 dage siden) @ Nordexpress

samtlige stationer i Nordhavn helt ud til den fjerne ny Oceankaj - mens planchen nede i stationsrummet kun indeholdt den første station Orientkaj.

(Man kan så diskutere det formålstjenlige i, at to stationsnavne er så næsten enslydende.)

Det er en tradition man bibeholder fra den "gamle" metro:
Forum - Farum
Øresund - Ørestad

Nold

CMC Nordhavnen

af Nordexpress, 21/10 2016, 15:49 (2737 dage siden) @ Nordexpress

Man må da bestemt kalde metroens Nordhavnslinje for et særdeles dynamisk projekt.

På grafikken på den i dag modtagne nyhedsmail fra metroselskabet ses nu stationen Krauseparken mellem stationerne Trianglen og Nordhavn!

CMC Nordhavnen

af re20000, 21/10 2016, 22:20 (2737 dage siden) @ Nordexpress

Man må da bestemt kalde metroens Nordhavnslinje for et særdeles dynamisk projekt.

På grafikken på den i dag modtagne nyhedsmail fra metroselskabet ses nu stationen Krauseparken mellem stationerne Trianglen og Nordhavn!

Måske er det en skakt?

Nold

Avatar

CMC Nordhavnen

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 24/10 2016, 12:12 (2734 dage siden) @ re20000

Man må da bestemt kalde metroens Nordhavnslinje for et særdeles dynamisk projekt.

På grafikken på den i dag modtagne nyhedsmail fra metroselskabet ses nu stationen Krauseparken mellem stationerne Trianglen og Nordhavn!


Måske er det en skakt?

Nold


Krauseparken er ifølge mine tegninger, en skakt.
Sammen med Øster Søgade, Søndre boulevard og Nørrebroparken de eneste skakter i projekt Cityring og Nordhavs metro

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

CMC Nordhavnen

af Nordexpress, 24/10 2016, 13:46 (2734 dage siden) @ metrohenrik

Tak, men hvorfor skal skakte med på de grafiske linjekort? må man spørge sig.

Avatar

CMC Nordhavnen

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 24/10 2016, 14:05 (2734 dage siden) @ Nordexpress

Tak, men hvorfor skal skakte med på de grafiske linjekort? må man spørge sig.

Det kan kun Metroselskabet svare på ;-)
Her er et klip fra m.dk
[image]

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

CMC Sydhavnen

af LasseG, 13/10 2016, 21:54 (2745 dage siden) @ metrohenrik

Vendeperronen. Tog der skal vendes når de kommer fra Nordhavn, og skal retur, tømmes på KH, og sendes hertil.
[image]
---------------------------------------------------------------------------

Skal der så fast være personale på Kh til at tjekke at toget er tomt inden det får lov at kører ud på vendesporet ?

--
[image]

Avatar

CMC Sydhavnen

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 14/10 2016, 07:40 (2745 dage siden) @ LasseG

Vendeperronen. Tog der skal vendes når de kommer fra Nordhavn, og skal retur, tømmes på KH, og sendes hertil.
[image]
---------------------------------------------------------------------------


Skal der så fast være personale på Kh til at tjekke at toget er tomt inden det får lov at kører ud på vendesporet ?

Hvis reglerne bliver de samme som på den nuværende, så ja. Når vi taget tog ud af drift i dag, bliver toget checket inden vi sender det væk.
Der er dog et problem når en passager kommer løbende og ikke kigger på Infodisplayet, og blot løber ind i toget, når dørene lukkes. I dag er problemet ikke så stort da vi typisk foretager driftsudtagning på Vestamager, Lufthavnen og Vanløse. Men Hovedbanen bliver nok lidt mere befærdet. I dag kører vi togene ud på vendespor, men på Hovedbanen vil togene jo blot køre ud og vende, og komme tilbage. Så passageren vil blot få lidt længere rejsetid.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

CMC Sydhavnen

af UTJ, 14/10 2016, 08:25 (2745 dage siden) @ metrohenrik

Vendeperronen. Tog der skal vendes når de kommer fra Nordhavn, og skal retur, tømmes på KH, og sendes hertil.
[image]
---------------------------------------------------------------------------


Skal der så fast være personale på Kh til at tjekke at toget er tomt inden det får lov at kører ud på vendesporet ?


Hvis reglerne bliver de samme som på den nuværende, så ja. Når vi taget tog ud af drift i dag, bliver toget checket inden vi sender det væk.
Der er dog et problem når en passager kommer løbende og ikke kigger på Infodisplayet, og blot løber ind i toget, når dørene lukkes. I dag er problemet ikke så stort da vi typisk foretager driftsudtagning på Vestamager, Lufthavnen og Vanløse. Men Hovedbanen bliver nok lidt mere befærdet. I dag kører vi togene ud på vendespor, men på Hovedbanen vil togene jo blot køre ud og vende, og komme tilbage. Så passageren vil blot få lidt længere rejsetid.

Man kan egentlig undre sig over at vendesporet ikke er udformet som en station. Der kunne godt være rejsende til den den af byen.

--
ئۇلغىك

CMC Sydhavnen

af Fysikeren, 14/10 2016, 09:55 (2745 dage siden) @ UTJ

Vendeperronen. Tog der skal vendes når de kommer fra Nordhavn, og skal retur, tømmes på KH, og sendes hertil.
[image]
---------------------------------------------------------------------------


Skal der så fast være personale på Kh til at tjekke at toget er tomt inden det får lov at kører ud på vendesporet ?


Hvis reglerne bliver de samme som på den nuværende, så ja. Når vi taget tog ud af drift i dag, bliver toget checket inden vi sender det væk.
Der er dog et problem når en passager kommer løbende og ikke kigger på Infodisplayet, og blot løber ind i toget, når dørene lukkes. I dag er problemet ikke så stort da vi typisk foretager driftsudtagning på Vestamager, Lufthavnen og Vanløse. Men Hovedbanen bliver nok lidt mere befærdet. I dag kører vi togene ud på vendespor, men på Hovedbanen vil togene jo blot køre ud og vende, og komme tilbage. Så passageren vil blot få lidt længere rejsetid.


Man kan egentlig undre sig over at vendesporet ikke er udformet som en station. Der kunne godt være rejsende til den den af byen.

Der er planlagt en station i nærheden ved Fisketorvet. Tror den vil dække behovet.

CMC Sydhavnen

af Nordexpress, 14/10 2016, 11:10 (2745 dage siden) @ UTJ

Kan et trinbræt gøre det? :-)

CMC Sydhavnen

af LasseG, 14/10 2016, 16:47 (2744 dage siden) @ UTJ

Vendeperronen. Tog der skal vendes når de kommer fra Nordhavn, og skal retur, tømmes på KH, og sendes hertil.
[image]
---------------------------------------------------------------------------


Skal der så fast være personale på Kh til at tjekke at toget er tomt inden det får lov at kører ud på vendesporet ?


Hvis reglerne bliver de samme som på den nuværende, så ja. Når vi taget tog ud af drift i dag, bliver toget checket inden vi sender det væk.
Der er dog et problem når en passager kommer løbende og ikke kigger på Infodisplayet, og blot løber ind i toget, når dørene lukkes. I dag er problemet ikke så stort da vi typisk foretager driftsudtagning på Vestamager, Lufthavnen og Vanløse. Men Hovedbanen bliver nok lidt mere befærdet. I dag kører vi togene ud på vendespor, men på Hovedbanen vil togene jo blot køre ud og vende, og komme tilbage. Så passageren vil blot få lidt længere rejsetid.


Man kan egentlig undre sig over at vendesporet ikke er udformet som en station. Der kunne godt være rejsende til den den af byen.

Der skal kun vendes tog der fast indtil Sydhavnsmetroen åbner.

--
[image]

Avatar

CMC Sydhavnen

af gaest, 14/10 2016, 17:47 (2744 dage siden) @ metrohenrik

---------------------------------------------------------------------------
Værkstedet set fra "galleriet", en gang under loftet som forbinder flere omklædningsrum, og kontorer samt nødkontrolrummet.
[image]
---------------------------------------------------------------------------

I betragtning af at metrotogene får deres strøm fra en sideskinne er der godt nok en masse dippedutter på taget, der er næsten lidt MO-vogn over det!

De huller der er i tagkanten ligner nærmest håndtag så trainsurfere har noget at holde fast i.

CMC Sydhavnen ØV MED DET GRAFFITI

af OLL, Ballerup, 14/10 2016, 20:28 (2744 dage siden) @ gaest

---------------------------------------------------------------------------
Værkstedet set fra "galleriet", en gang under loftet som forbinder flere omklædningsrum, og kontorer samt nødkontrolrummet.
[image]
---------------------------------------------------------------------------


I betragtning af at metrotogene får deres strøm fra en sideskinne er der godt nok en masse dippedutter på taget, der er næsten lidt MO-vogn over det!

De huller der er i tagkanten ligner nærmest håndtag så trainsurfere har noget at holde fast i.

Ærgeligt der allerede er kommet graffiti på nogle af vognsættene :-( :-(

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

CMC Sydhavnen ØV MED DET GRAFFITI

af ozzie, 14/10 2016, 22:29 (2744 dage siden) @ OLL

[image]
1-8/16

CMC Sydhavnen ØV MED DET GRAFFITI

af ozzie, 14/10 2016, 22:31 (2744 dage siden) @ ozzie

[image]
1-8/16

Vigerslevulykken
Vigerslevulykken

Den 1. november 1919 kørte et Korsørtog op bag i et Kalundborgtog ved Vigerslev blokpost og dermed var Vigerslevulykken en realitet. Lars Christensen har gennemgået over 1.000 siders sagsakter i Rigsarkivet og resultatet er denne artikel om ulykken.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak