Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ild i IC3 (Generelt)

af Karl Høst, 20/10 2016, 11:08 (2717 dage siden)

Der har været brand i et IC3 tog på Odense banegård.
Læs BT og se billeder fra Local Eyes.

Ild i IC3

af Jens V, 20/10 2016, 11:31 (2717 dage siden) @ jacobchristensen

Ud fra DR.dk at dømme har nogle af brandbilerne vist sigtet efter den forkerte røg... :-)

[image]

Ild i IC3

af Morten Flindt Larsen, 21/10 2016, 06:02 (2716 dage siden) @ Jens V

Hø! Det er Jernbanemuseets K 563, der holder og ryger på billedet. MFA 5051 holdt ved perron, da den brændte, og jeg tror ikke, at man flyttede den andet steds hen, mens der endnu var ild i kræet.

[image]

Med venlig hilsen
M:-)orten

Ild i IC3

af Coenen-Bache, 20/10 2016, 19:36 (2717 dage siden) @ jacobchristensen

Hold da op hvor det da ikke gik ret kvikt med at få vand i slangerne.

Ild i IC3

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 20/10 2016, 20:22 (2717 dage siden) @ Coenen-Bache

Vand og 25000 volt er en dårlig kombination, så kørestrømmen skal først afbrydes og køreledningen jordes.

Avatar

Ild i IC3

af gaest, 20/10 2016, 11:41 (2717 dage siden) @ Karl Høst

Der har været brand i et IC3 tog på Odense banegård.
Læs BT og se billeder fra Local Eyes.

Eterhånden en del af hverdagen.

Der skal nok en alvorlig hændelse til i Storebæltstunnelen, før nogen tager sig sammen og finder ud af hvorfor IC3 brænder så ofte - og gør noget ved det.

Ild i IC3

af Steen Nielsen ⌂, Faaborg, 20/10 2016, 15:43 (2717 dage siden) @ gaest

Der har været brand i et IC3 tog på Odense banegård.
Læs BT og se billeder fra Local Eyes.


Eterhånden en del af hverdagen.

Der skal nok en alvorlig hændelse til i Storebæltstunnelen, før nogen tager sig sammen og finder ud af hvorfor IC3 brænder så ofte - og gør noget ved det.


ja eller på Nørreport Station :-(

Ild i IC3

af H N Nielsen2, 21/10 2016, 00:00 (2717 dage siden) @ gaest

Eller ved olieopfylding så det hele går i kaos, come on, alene lyden af IC3 bør man da for en gangs skyld checke den i stedet for at have spildt penge på et Logo som kun folk ved S-Togne kender. Snart har DSB ikke mere matriel fordi de aldrig tages ind til syn.

Ild i IC3

af Bumle, 21/10 2016, 00:53 (2716 dage siden) @ H N Nielsen2

Er det noget du ved noget om, siden du kommer med sådan en påstand. Utroligt alle de kloge-åger der straks melder sig på banen når sådan noget sker.

IC3-togene kører mange kilometer hver eneste dag, og mig bekendt er det ikke hver dag der heldigvis sker en ildebrand.

Avatar

Ild i IC3

af gaest, 21/10 2016, 06:55 (2716 dage siden) @ Bumle

Er det noget du ved noget om, siden du kommer med sådan en påstand. Utroligt alle de kloge-åger der straks melder sig på banen når sådan noget sker.

IC3-togene kører mange kilometer hver eneste dag, og mig bekendt er det ikke hver dag der heldigvis sker en ildebrand.

Ikke hver dag! Nej, men det sker jævnligt, og en brand er en for mange. Der er bare ikke nogen der tager det alvorligt, for der skete jo ikke noget med nogen, vel? Hvis man satser på at det går nok alt sammen, så skal det gå rigtigt galt en dag.

Ild i IC3

af Erling Pedersen, 21/10 2016, 07:27 (2716 dage siden) @ gaest

DSB skriver Motor brand, lugter det ikke mere af slæbende bremser, branden kommer jo fra trucken og motoren sidder længere inde på rammen !

Hilsen Erling.

Ild i IC3

af Morten Flindt Larsen, 21/10 2016, 08:23 (2716 dage siden) @ Erling Pedersen

DSB skriver Motor brand, lugter det ikke mere af slæbende bremser, branden kommer jo fra trucken og motoren sidder længere inde på rammen !

Svært at sige. Der kunne også ses store tilsodninger op ad vognsiden længere inde på rammen næsten inde på midten af vognen. Det kan være et både og.

Vh
Morten

Ild i IC3

af Gæst1, 21/10 2016, 08:53 (2716 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Slæbende bremser giver vist normalt ikke meterhøje flammer (som bl.a Ekstra Bladet har billeder af)....

Ligner absolut en motorbrand/brændende diesel

Ild i IC3

af Peter Christensen, 21/10 2016, 10:39 (2716 dage siden) @ Gæst1

Slæbende bremser giver vist normalt ikke meterhøje flammer (som bl.a Ekstra Bladet har billeder af)....

Ligner absolut en motorbrand/brændende diesel

Er meget enig.
IC3 har skivebremse, så bliver klodserne på skiven, så vil det blive de varme stumper. Der vil ikke være meget der kan brænde (jo en sjat maling og måske en klat fedt til at smøre de bevægelige dele). Det burde ikke give voldsomme flammer og røg - men reduceret bremseevne.

Om det er diesel eller smøreolie, som futter af - det er der næppe nogen herinde, som kan vide med sikkerhed.
Mit bedste bud vil være enten en fejlbehæftet turbolader, hvor smøreolien er kommet ud i udstødskanalen og antændt.
Eller også er der gået en olieslange/rør og det olie er - på enelleranden måde - endt på udstødsrøret og dermed antændt.

Baseret på de fotos jeg så i TV, så det lidt voldsomt ud. Bedst af alt: aluminium bliver hurtig blød når det bliver varmt, så forvent "noget deformt" i området. Hvor lang tid det vil tage at udbredre den smutter tøt jeg ikke spå om, men det sæt er nok ude en rum tid....

Ild i IC3

af thomash, 21/10 2016, 15:31 (2716 dage siden) @ Erling Pedersen

DSB skriver Motor brand, lugter det ikke mere af slæbende bremser, branden kommer jo fra trucken og motoren sidder længere inde på rammen !

Hilsen Erling.

Undskyld jeg nok går over i noget nogle ville kalde for flueknepperi, men jeg kan ikke rigtigt lade være.

Gang på gang påpeger jernbaneentusiaster når journalister kalder en lokomotivfører for en togfører og så videre, men det står skidt til når vi ikke engang selv, kan finde ud af at bruge de rigtige begreber.

Det hedder en bogie (og ikke boggie, som nogle skriver det) det der sidder under vognkassen. Trucken kan være en gradbøjning i bestemt ental af ordet truck, som er sådan en man typisk løfter ting med. Alternativt kan det være et udtryk for en lastbil.

Stram op venner!! :)

/Thomas.

Ild i IC3

af Niels Munch, 21/10 2016, 16:32 (2716 dage siden) @ thomash

Det hedder en bogie (og ikke boggie, som nogle skriver det) det der sidder under vognkassen. Trucken kan være en gradbøjning i bestemt ental af ordet truck, som er sådan en man typisk løfter ting med. Alternativt kan det være et udtryk for en lastbil.

Stram op venner!! :)


Eksemplerne på, at DSB gennem tiden har benyttet begreber som "truckvogne" og "truckpersonvogne" om bogievogne, er legio.

Tante edit tilføjer: "Truck" er amerikansk-engelsk, "bogie" er britisk-engelsk.


M.v.h.
Niels

Ild i IC3

af thomash, 21/10 2016, 17:00 (2716 dage siden) @ Niels Munch


Eksemplerne på, at DSB gennem tiden har benyttet begreber som "truckvogne" og "truckpersonvogne" om bogievogne, er legio.

Tante edit tilføjer: "Truck" er amerikansk-engelsk, "bogie" er britisk-engelsk.

Hvis man tager udgangspunkt i hvad man siger i dag, hvilket vel er naturligt, kan man bare stadig ikke komme uden om, at truck jf. retskrivningsordbogen stemmer overens med den forklaring jeg kom med foroven, og at bogie er det korrekte udtryk. :-)

/Thomas.

Ild i IC3

af Niels Munch, 21/10 2016, 19:19 (2716 dage siden) @ thomash

Eksemplerne på, at DSB gennem tiden har benyttet begreber som "truckvogne" og "truckpersonvogne" om bogievogne, er legio.

Tante edit tilføjer: "Truck" er amerikansk-engelsk, "bogie" er britisk-engelsk.


Hvis man tager udgangspunkt i hvad man siger i dag, hvilket vel er naturligt, kan man bare stadig ikke komme uden om, at truck jf. retskrivningsordbogen stemmer overens med den forklaring jeg kom med foroven, og at bogie er det korrekte udtryk. :-)


Tyskerne, der er kendte for at have deres egne, tyske betegnelser for begreber, for hvilke vi klarer os med de udenlandske, oversætter det amerikansk-engelske "truck" såvel som det britisk-engelske "bogie" til "Drehgestell" - altså når vi færdes i jernbaneverdenen.

Endelig dækker retskrivningsordbogen ikke alle fagsproglige afarter, endsige DSBs - og andre danske jernbaneforvaltningers - årelange brug af betegnelsen "truck".

V.h.
Niels

Ild i IC3

af thomash, 21/10 2016, 20:18 (2716 dage siden) @ Niels Munch

Endelig dækker retskrivningsordbogen ikke alle fagsproglige afarter, endsige DSBs - og andre danske jernbaneforvaltningers - årelange brug af betegnelsen "truck".

Kan du evt. fremskaffe et eksempel hvor DSB eller en anden dansk jernbaneforvalter har brugt det udtryk i nyere tid?

/Thomas.

Ild i IC3

af Niels Munch, 21/10 2016, 20:39 (2716 dage siden) @ thomash

Kan du evt. fremskaffe et eksempel hvor DSB eller en anden dansk jernbaneforvalter har brugt det udtryk i nyere tid?


Jeg har søgt at påvise, at betegnelserne "truck" og "bogie" er ligeværdige betegnelser for samme emne, og at den ene ikke er mere "korrekt" end den anden.

Din henvisning til, "hvad man siger i dag", anser jeg som et subjektivt udsagn, hvor "man" er en generalisering i den forstand, at "man" ikke omfatter f.eks. mig.

Som jernbaneforvalter i mere end 20 år har jeg selv anvendt "truck" i flæng med "bogie", senest i denne tråd ;-) .


V.h.
Niels

Ild i IC3

af thomash, 21/10 2016, 21:05 (2716 dage siden) @ Niels Munch

Kan du evt. fremskaffe et eksempel hvor DSB eller en anden dansk jernbaneforvalter har brugt det udtryk i nyere tid?

Jeg har søgt at påvise, at betegnelserne "truck" og "bogie" er ligeværdige betegnelser for samme emne, og at den ene ikke er mere "korrekt" end den anden.

Din henvisning til, "hvad man siger i dag", anser jeg som et subjektivt udsagn, hvor "man" er en generalisering i den forstand, at "man" ikke omfatter f.eks. mig.

Som jernbaneforvalter i mere end 20 år har jeg selv anvendt "truck" i flæng med "bogie", senest i denne tråd ;-) .


V.h.
Niels

Jeg bøjer mig i støvet..

/Thomas.

Avatar

Ild i IC3

af gaest, 21/10 2016, 21:51 (2716 dage siden) @ Niels Munch

Kan du evt. fremskaffe et eksempel hvor DSB eller en anden dansk jernbaneforvalter har brugt det udtryk i nyere tid?

Jeg har søgt at påvise, at betegnelserne "truck" og "bogie" er ligeværdige betegnelser for samme emne, og at den ene ikke er mere "korrekt" end den anden.

Din henvisning til, "hvad man siger i dag", anser jeg som et subjektivt udsagn, hvor "man" er en generalisering i den forstand, at "man" ikke omfatter f.eks. mig.

Som jernbaneforvalter i mere end 20 år har jeg selv anvendt "truck" i flæng med "bogie", senest i denne tråd ;-) .


V.h.
Niels

For at gøre forvirringen komplet: Da traktor 49 kom fra Blumøller til KLK, stod der i førerrummet en kasse med påskriften: Reservedele til banetruck.

Ild i IC3

af re20000, 21/10 2016, 22:10 (2716 dage siden) @ Niels Munch

Det hedder en bogie (og ikke boggie, som nogle skriver det) det der sidder under vognkassen. Trucken kan være en gradbøjning i bestemt ental af ordet truck, som er sådan en man typisk løfter ting med. Alternativt kan det være et udtryk for en lastbil.

Stram op venner!! :)

Eksemplerne på, at DSB gennem tiden har benyttet begreber som "truckvogne" og "truckpersonvogne" om bogievogne, er legio.

Tante edit tilføjer: "Truck" er amerikansk-engelsk, "bogie" er britisk-engelsk.


M.v.h.
Niels

Og her fredag aften foran tv er det vel passende at gøre opmærksom på at en boogie er en dans...
..Og en bogey er noget der kan ske for en golfspiller...
Er der flere fluer der skal kn...es?

Nold

Ild i IC3

af Niels, Aarhus, 25/10 2016, 18:37 (2712 dage siden) @ Karl Høst

Hej

MFA 5051 er kommet til Aarhus og står på opstillingssporene ved Sonnesgade.

[image]

Vh.

Niels H.

--
Niels

Ild i IC3

af PF, 25/10 2016, 23:59 (2712 dage siden) @ Niels

Og som det kan ses er motor allerede afmonteret og undergår lige nu undersøgelser for at klarlægge årsagen.

Det lød til man var en smule nervøse for udfaldet, da det som bekendt er 2. motorbrand.

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak