Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

diverse inspireret af den fine ny IC-3-bog (Jernbanen i dag)

af gamle ole2, 20/10 2016, 19:03 (2717 dage siden)

Inspireret af den glimrende ne bog om IC-3 og familie.

Var det mon politiske eller tekniske grunde til at Privatbane-IC-2 kun holdt ca 4 år på GDS og HFHJ?
Eneste tekniske argument jeg har hørt var at GDS var for korte strækninger med for mange stop, hvilket lyder lidt søgt?, hvorfor de blev forflyttet fra GDS til HFHJ og endelig sokgt til LJ. De kører jo stadig der og på alle ex-regionsbaner minus ØSJS(?).
Og er det rigtigt forstået at kombi af IC-3 og IR-4 er den eneste der er integreret både ekanisk og elektronisk, og Privatbane IC-2 og de nævnte kun kunne kobles mekanisk (og vel iøvrigt irrelevant), mens Øresundstogene ikke kunne kobles hverken mekanisk eller elektronisk, således at det kin var IC-3 og IR-4 blandt de 4 "gummifront-tog" der kunne fuldt integreres.

Hilsen Ole

diverse inspireret af den fine ny IC-3-bog

af Niels Munch, 20/10 2016, 20:13 (2717 dage siden) @ gamle ole2

Var det mon politiske eller tekniske grunde til at Privatbane-IC-2 kun holdt ca 4 år på GDS og HFHJ?
Eneste tekniske argument jeg har hørt var at GDS var for korte strækninger med for mange stop, hvilket lyder lidt søgt?, hvorfor de blev forflyttet fra GDS til HFHJ og endelig sokgt til LJ. De kører jo stadig der og på alle ex-regionsbaner minus ØSJS(?).


Se nu på, hvornår IC2 blev leveret (1997), og hvornår de nordsjællandske efter gensidig forståelse mellem HUR/Movia, Hovedstadens Lokalbaner A/S og Regionstog A/S blev solgt til Regionstog (2007). Altså efter 10 år! Begrundelsen var, at man ved Lokalbanen ønskede at standardisere på LINT-41 (Desiro'en fra Hornbækbanen solgtes jo til NJ), samt at samle IC2 know-how'et hos Regionstog.

Og er det rigtigt forstået at kombi af IC-3 og IR-4 er den eneste der er integreret både ekanisk og elektronisk, og Privatbane IC-2 og de nævnte kun kunne kobles mekanisk (og vel iøvrigt irrelevant), mens Øresundstogene ikke kunne kobles hverken mekanisk eller elektronisk, således at det kin var IC-3 og IR-4 blandt de 4 "gummifront-tog" der kunne fuldt integreres.


Det spørgsmål har du rejst i denne tråd: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=40644 -
ligesom det er berørt her: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=53861 .


M.v.h.
Niels

diverse inspireret af den fine ny IC-3-bog

af ulca, 21/10 2016, 09:21 (2716 dage siden) @ gamle ole2

Inspireret af den glimrende ne bog om IC-3 og familie.

Var det mon politiske eller tekniske grunde til at Privatbane-IC-2 kun holdt ca 4 år på GDS og HFHJ?

Prøv at kigge lidt rundt på siden under privatbanerne, de kørte til 2007 hos GDS hvor de blev solgt til Lollandsbanen.

Eneste tekniske argument jeg har hørt var at GDS var for korte strækninger med for mange stop, hvilket lyder lidt søgt?, hvorfor de blev forflyttet fra GDS til HFHJ og endelig sokgt til LJ. De kører jo stadig der og på alle ex-regionsbaner minus ØSJS(?).

Årsagerne var flere men kan koges ned til følgende: 1.Lokaltog stod efterhånden med flere typer togsæt (IC2 FS/MF, Desiro, Lint41 og RegsioSprinter (på Nærumbanen)), og ønskede at reducere antallet af typer afht bl.a. reservedele (færre typer giver færre typer af reservedele, som så kan indkøbes i større mængder= stordriftsfordele bl.a. ved mængderabat). 2. Man ønskede en standardisering og ville gerne udvide flåden af togsæt. 3. Samtidig stod Lollandsbanen med Y-tog som var ca 50 år gamle (YM60 fra 1965 blev henstillet i 2008) og nærmest slidt op. Så da muligheden for at anskaffe 6 stk. IC2, som man kendte i forvejen, viste sig var man meget interesseret; især fordi hele køreplanen kan klares med 8 sæt i myldretiden, så har man 2 i reserve. At de så var 10 år gamle kunne især ses på sæderne, hvor hynderne trængte til nyt betræk og selve sæderne havde fået en del ridser.

Og ja, Lollandsbanen drives alene af IC2 og klarer opgaven fint. Efter min mening, så virker de ikke forældet på trods af en alder på knap 20 år og kører ganske fint; og jeg tror godt de kan køre 10 - 20 år endnu, det er især mulighederne for slid- og reservedele til drivlinen (hvor motorer og gearkasser er standardkomponenter fra bus- og lastbiler, mens akselgear findes på andre typer og produceres af især ZF), eller mulighederne for simpelthen at udskifte disse dele. Især dette, muligheder for at skifte motorer og gearkasser, har DSB udført ved IC3 og her anvendes med princippet med en unit: motor, gearkasse og tilhørende dele, undtaget køler, er samlet i en ramme som relativt let kan af- og gen-monteres og giver god adgang for mekanikeren; hvis man har en reserve-unit parat skulle det være muligt at skifte en sådan på mindre end 30 minutter.

diverse inspireret af den fine ny IC-3-bog

af gamle ole2, 23/10 2016, 13:30 (2714 dage siden) @ ulca

Tak for god info.

Ja i de gamle tråde fra 12 stod det meste.
Et par tilføjelser:
1 De "tekniske" årsager til den korte karriere nfor IC-2 på GDS og HFHJ skulle efter sigende skyldes dårlig/lansom acceleration så køreplanen ikke kunne holde.
Det samme skulle være tilfældet på OHJ der deporterede dem til HTJ.

2 Evt kobling mellem DSB-IC-3 og 4 er vel irrelevant hvis IC-2 er skrottet for ever, og det/de IC-4 hvor to togsæt er koblet sammen skulle efter sigende ikke kan skilles ad igen!

3 De5t samme "koblingscirkus" gælder også for evt sammenkoblong mellem Lint og Desiro(?)

hilsen Ole

diverse inspireret af den fine ny IC-3-bog

af andersj, Aalborg, 23/10 2016, 15:55 (2714 dage siden) @ gamle ole2

3 De5t samme "koblingscirkus" gælder også for evt sammenkoblong mellem Lint og Desiro(?)

hilsen Ole

Ja, og her er det endnu værre. Den første serie Desiro DSB anskaffede kan ikke koble med den anden serie. Ligesom den første serie Arriva Lint ikke kan koble med den anden serie som heller ikke kan koble med de nye TSI opdaterede Lint som Nordjyske Jernbaner får i 2017.

Så vidt jeg ved er det dog selve softwaren der er en hindring for koblingerne, dvs. de gamle serier burde kunne opdateres til at fungere med de nye.

--
Mvh Anders

diverse inspireret af den fine ny IC-3-bog

af gamle ole2, 23/10 2016, 18:43 (2714 dage siden) @ andersj

Der er squ da utroligt!
I gamle dage koblede man bare sammen plus et par slanger om måske et kabel:-D

hilsen Ole

DSB O325

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak