Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Nyt transportsystem?

af Gert, Aalborg, 21/10 2016, 20:22 (2736 dage siden) @ Frank Poulsen

vi er da ikke ved 1. april endnu?

Gert

Nyt transportsystem?

af Holger Sørensen, Hedehusene, 21/10 2016, 20:38 (2736 dage siden) @ Gert

Det er jo bare en variant af det vel efterhånden hedengangne "RUF"-system, der skulle krydse København hid og did, udtænkt af en fantast.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Nyt transportsystem?

af Frank Poulsen, 21/10 2016, 20:47 (2736 dage siden) @ Holger Sørensen

Ja, men jeg har bare ikke set noget sådan næsten konkret før. Men på den anden side alligevel ikke helt. Lidt underlig artikel, og derfor min nysgerrighed

Nyt transportsystem?

af jaer, 21/10 2016, 21:06 (2736 dage siden) @ Holger Sørensen

Det er jo bare en variant af det vel efterhånden hedengangne "RUF"-system, der skulle krydse København hid og did, udtænkt af en fantast.

Og samme "fantast" (Palle Jensen) er også nævnt i artiklen. Prøv at google "Palle Jensen RUF".

/Jan

Nyt transportsystem?

af Svend, 22/10 2016, 09:31 (2736 dage siden) @ jaer

Det er jo bare en variant af det vel efterhånden hedengangne "RUF"-system, der skulle krydse København hid og did, udtænkt af en fantast.


Og samme "fantast" (Palle Jensen) er også nævnt i artiklen. Prøv at google "Palle Jensen RUF".

.
Det mest fantastiske er ikke at han bliver ved, men at der stadig er nye der bidder på.

https://ing.dk/artikel/ruf-bilen-pa-vej-pa-museum-133794

Nyt transportsystem?

af Niels Munch, 21/10 2016, 20:50 (2736 dage siden) @ Frank Poulsen

Hej,

Aalborg kommune er ret langt fremme med førerløse minibusser, se f.eks.:

http://nordjyske.dk/nyheder/foererloes-bus-i-aalborgs-gader/fef5256d-1005-4307-a9a5-c9a...

http://www.aalborg.dk/media/4235194/aalborg-kommune-tester-foererloese-koeretoejer.pdf

Der mangler en ændring af færdselsloven, som ikke aktuelt tillader førerløse køretøjer.

Også i Finland er man ganske langt fremme, se f.eks.:

http://www.dr.dk/nyheder/udland/video-foererloese-busser-breder-sig-paa-de-finske-veje


M.v.h.
Niels

Nyt transportsystem?

af Holger Sørensen, Hedehusene, 21/10 2016, 20:55 (2736 dage siden) @ Niels Munch

Tag lige et look på Google, så kan det ses hvad vanviddet gik ud på. Det var ikke noget med førerløse biler, men biler med fører, der skulle køre op på en slags samleskinne, og så forlade skinnen igen når det passede bilens fører.
Fantastens "minder" befinder sig et sted i Ballerup.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Nyt transportsystem?

af Niels Munch, 21/10 2016, 21:05 (2736 dage siden) @ Holger Sørensen

Mit ærinde var blot at vise, at fremtiden nok så meget kan komme til at handle om kollektive transportmidler, der hverken kræver fører eller særskilte faste anlæg i form af skinner.

M.v.h.
Niels

Nyt transportsystem?

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 22/10 2016, 10:47 (2736 dage siden) @ Niels Munch

Niels skrev: "...at fremtiden nok så meget kan komme til at handle om kollektive transportmidler, der hverken kræver fører eller særskilte faste anlæg i form af skinner"

Der er faktisk en hel del, der spår kollektiv transport på skinner en væsentlig rolle i fremtidens transport, hvor netop muligheden for at kombinere tog, bus, delebils tjenester mm på sin rejse, vil give et løft til skinnebåren trafik. Til gengæld ventes antallet af privatejede biler at falde, og hvis bilen ikke i forvejen står i carporten, bliver de reelle omkostninger mere synlige. Tog med 150 rejsende er stadig billigere pr plads end en fyldt fire personers delebil, hvor alle skal samme sted hen.

På den netop overståede InnoTrans var der en del bud på Apps, hvor brugeren i realtid kunne få opdateret sin rejseplan på tværs af bil,bus,tog ud fra ønsket om hurtigst muligt, billigst muligt, eller siddepladsgaranti. Der var sågar en app, der kan holde øje med dit kalorieindtag, og bevidst planlægge din transport efter, at du får brændt kalorierne af på vej til arbejde...

Kunsten bliver at sikre sammenhængen mellem transportformerne, og troværdige realtidsdata.

/Lasse

Anderledes tænkning af offentlig transport

af Frank Poulsen, 22/10 2016, 12:36 (2736 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Jeg har fået en tanke. Men det er nok ikke noget man må, grundet registerloven eller hvad det hedder.

Men SKAT har jo oplysninger om folks bopæl, og arbejdsplads (i forbindelse med befordringsfradrag). Har man forsøgt at lave en samkøring af de register for at registrere hvor mange der flytter sig fra postnr. x til postnr. y... For at se hvor man kan optimere den offentlige transport? Synes bare det var en sjov tilgang til tingene.

Anderledes tænkning af offentlig transport

af steenth, 22/10 2016, 12:43 (2736 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg har fået en tanke. Men det er nok ikke noget man må, grundet registerloven eller hvad det hedder.

Men SKAT har jo oplysninger om folks bopæl, og arbejdsplads (i forbindelse med befordringsfradrag). Har man forsøgt at lave en samkøring af de register for at registrere hvor mange der flytter sig fra postnr. x til postnr. y... For at se hvor man kan optimere den offentlige transport? Synes bare det var en sjov tilgang til tingene.

De findes her: http://www.statistikbanken.dk/PEND100 - men det er på kommune-niveau.

Anderledes tænkning af offentlig transport

af Morten Flindt Larsen, 22/10 2016, 13:07 (2735 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg har fået en tanke. Men det er nok ikke noget man må, grundet registerloven eller hvad det hedder.

Men SKAT har jo oplysninger om folks bopæl, og arbejdsplads (i forbindelse med befordringsfradrag). Har man forsøgt at lave en samkøring af de register for at registrere hvor mange der flytter sig fra postnr. x til postnr. y... For at se hvor man kan optimere den offentlige transport? Synes bare det var en sjov tilgang til tingene.

Hvad i alverden skulle man dog bruge den "tilgang" til? En meget stor del af brugerne af den kollektive trafik får ikke befordringsfradrag (f.eks. skolelever, pensionister og alle arter af fritidsrejsende), og de fleste normale mennesker rejser mellem specifikke adresser og ikke mellem noget så stort og diffust som postnumre.

Med venlig hilsen
Morten

Anderledes tænkning af offentlig transport

af Niels Munch, 22/10 2016, 13:46 (2735 dage siden) @ Frank Poulsen

Men SKAT har jo oplysninger om folks bopæl, og arbejdsplads (i forbindelse med befordringsfradrag). Har man forsøgt at lave en samkøring af de register for at registrere hvor mange der flytter sig fra postnr. x til postnr. y... For at se hvor man kan optimere den offentlige transport? Synes bare det var en sjov tilgang til tingene.


Der findes et sådant værktøj, som f.eks. har fundet anvendelse ved de kollektive trafikplaner for Hovedstadsområdet, der i tidens løb er udarbejdet af HT og DSB m.fl.

Bopæls- hhv. arbejdsgiveradresser kendes jo uanset, om der gives befordringsfradrag eller ej.

M.v.h.
Niels

Avatar

Anderledes tænkning af offentlig transport

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/10 2016, 17:24 (2735 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg har fået en tanke. Men det er nok ikke noget man må, grundet registerloven eller hvad det hedder.

Men SKAT har jo oplysninger om folks bopæl, og arbejdsplads (i forbindelse med befordringsfradrag). Har man forsøgt at lave en samkøring af de register for at registrere hvor mange der flytter sig fra postnr. x til postnr. y... For at se hvor man kan optimere den offentlige transport? Synes bare det var en sjov tilgang til tingene.

Jeg har fået en tanke. Men det er nok ikke noget man må, grundet registerloven eller hvad det hedder.

Men SKAT har jo oplysninger om folks bopæl, og arbejdsplads (i forbindelse med befordringsfradrag). Har man forsøgt at lave en samkøring af de register for at registrere hvor mange der flytter sig fra postnr. x til postnr. y... For at se hvor man kan optimere den offentlige transport? Synes bare det var en sjov tilgang til tingene.


Den decentrale organisation, som daværende DSB regionaltog søsatte pr. 1. januar 1994, baserede sig på såkaldte "strategiske enheder". Man lod de enkelte enheders grænser følge de naturlige pendlerstrømme. I den projektorganisation, der havde i opdrag at tegne de nye enheders grænser, havde jeg selv fornøjelsen af være med til at analysere "Strategisk enhed Herning" ("SE Herning"). Da den nye organisation trådte i kraft, blev jeg bedt om at være chef for "SE Nordjylland", der kom til at dække strækningen Hobro-Frederikshavn, hvor den største pendlerrelation var relationen Hjørring-Aalborg.

Analysearbejdet forud for de strategiske enheder tog udgangspunkt i data leveret fra Danmarks Statistik. De enkelte pendlerrelationer blev opgjort på sogneniveau, der jo i modsætning til f. eks. kommuneniveau eller postnummerniveau er meget mere detaljerede.

I forbindelse med den nye organisation i DSB regionaltog blev der oprettet en Salgsregion Øst og en Salgsregion Vest, som de respektive strategiske enheder refererede til. Et par af de involverede i den nedenfor viste struktur er aktive skribenter i begge fora her på jernbanen.dk.

Brochuren blev af sin samtid benævnt Glatnakkebrochuren.

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

[image]DSB regionaltogs decentrale organisation pr. 1. januar 1994. Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Nyt transportsystem?

af UTJ, 23/10 2016, 08:15 (2735 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Kunsten bliver at sikre sammenhængen mellem transportformerne, og troværdige realtidsdata.

Nope. Det er den kollektive trafiks vildfarelse i Danmark at det er sammenhængen der er vigtig. Denne vildfarelse betyder nemlig at nyskabelse, både simple apps og nye trafiktiltag bliver spundet ind i fortidens strukturer og hindrer innovation og fleksibilitet. I DK kan man efterhånden ikke forestille sig kollektiv persontransport uden minuttal (der skal partout køres tomt i ydertimerne), standardbillet (rejsekort) og oktrojeret hyrevognsbefordring.

Der skal konkurrence ind i den kollektive befordring. hvis den skal vinde markedsandele. Men dermed ikke sikkert at jernbanen altid vil blive vinderen.

Data gør det ikke. De findes allerede i tilstrækkelig finhed til at kunne planlægge. Man kan alligevel ikke justere i realtid, da kapacitetsjusteringer vil ske med tidsforsinkelse (driftsforstyrrelser er jo et prima eksempel).

Sålænge dogmerne ikke bliver nedbrudt vil billisterne relativt set kapre markedsandele. For det er bedre at sidde i en bilkø end at være overgivet til et sammenhængende system, der ved den mindste forstyrrelse alligevel ikke er sammenhængende, udover at være dyrt. Dyrt, i og med at der betales en stor overpris for koordinationen i form af dyre billetsystemer og busser og tog som kører rundt i ydertimer uden rejsende.

--
ئۇلغىك

Nyt transportsystem?

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 23/10 2016, 12:42 (2735 dage siden) @ UTJ

Du misforstår mig, eller også gengiver jeg ikke trenden godt nok.
Jeg snakker ikke om "den store sammenhæng" i kollektiv transport, men om systemer, der kan sikre den enkeltes valg af del-elementer fra de enkelte produkter, ud fra den enkeltes behov her og nu. Både kollektiv, offentlig og individuel transport.

Dvs "sammenhængen" skal over på individ-basis, så det er sammenhængen for den enkeltes transportbehov, der bliver udslagsgivende - på tværs af alle transportformer.

Her vil realtidsdata blive afgørende (for alle transportformer), så ventetider ved skift mellem transportformer reduceres.

...og flere forslag til dette blev præsenteret på InnoTrans i sidste måned.

/Lasse

Nyt transportsystem?

af UTJ, 24/10 2016, 03:10 (2734 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Det forstår jeg nu. Fint.

Realtidsdata skal desværre tage højde for den rejsendes subjektive opfattelse af ventetid. Den betyder ikke noget hvis det på den ene eller anden måde behager en. Jeg ved ikke helt hvordan man vil måle tidsopfattelsen, der tilmed er individuel.

--
ئۇلغىك

Avatar

Nyt transportsystem?

af gaest, 22/10 2016, 18:03 (2735 dage siden) @ Holger Sørensen

Tag lige et look på Google, så kan det ses hvad vanviddet gik ud på. Det var ikke noget med førerløse biler, men biler med fører, der skulle køre op på en slags samleskinne, og så forlade skinnen igen når det passede bilens fører.
Fantastens "minder" befinder sig et sted i Ballerup.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

RUF'en var vel ikke et offentligt transportsystem, men et koordineret individuel transportsystem. Jeg går ud fra at det oprindelige koncept gik ud på at RUF'en skulle køres manuelt på en almindelig vej, indti den kørte op på skinnen, hvor efter føreren så kunne hengive sig til andre aktiviteter.
Mens andre griner af RUF'en synes jeg at grundideen var god, men nu bliver den overhalet af selvkørende biler.

Avatar

Nyt transportsystem? RUF

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 24/10 2016, 14:57 (2733 dage siden) @ gaest

Mens andre griner af RUF'en synes jeg at grundideen var god, men nu bliver den overhalet af selvkørende biler.

RUF'ens hovedproblem var (og jeg skriver med vilje "var") at den ville kræve massive investeringer i "spor" da den ikke kunne bruge eksisterende baner.
Og ganske som du skriver bliver RUFfen overhalet af teknologien så de nødvendige "baner" nu bliver virtuelle baner på de eksisterende veje. Man kunne sagtens forestille sig baner reserveret selvkørende biler hvor der ikke er køretøjer uden autonomi at tage hensyn til (som f.eks. mig i en af mine Ford T :-) ).

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Nyt transportsystem?

af Morten Flindt Larsen, 22/10 2016, 11:29 (2736 dage siden) @ Niels Munch


Der mangler en ændring af færdselsloven, som ikke aktuelt tillader førerløse køretøjer.

Når politikerne finder ud af, at det er en god ide, så skal den lovændring nok komme i en ruf....

(duk og væk i en ruf) :-P

Nyt transportsystem? Forsøg med selvkørende biler i DK

af Niels Munch, 28/10 2016, 00:17 (2730 dage siden) @ Niels Munch

Transport- og Bygningsministeriets pressemeddelelse af 27.10.2016:

"Forsøg med selvkørende biler i Danmark

Transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt sender i dag et lovforslag i offentlig høring om en forsøgsordning for selvkørende biler.

En forsøgsordning vil efter Transport- og Bygningsministeriets vurdering imødekomme efterspørgslen efter at anvende køretøjernes selvkørende funktionalitet til innovation i den offentlige sektor og i erhvervslivet. Konkret har Aalborg Kommune og Vesthimmerlands Kommune allerede meldt ud, at de har planer om at gennemføre forsøg med selvkørende biler."


Høring over forslag til lov om ændring af færdselsloven (Bemyndigelse til at fastsætte regler om og give tilladelse til forsøg med selvkørende motorkøretøjer), se: https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/59997 .

Kilde: http://www.trm.dk/da/nyheder/2016/forsoeg-med-selvkoerende-biler-i-danmark .


M.v.h.
Niels

det bedste system er opfundet...

af ThomasTT, 23/10 2016, 13:05 (2734 dage siden) @ Frank Poulsen

Det hedder jernbane... Det er et ret effektivt system, hvis oprindelige storhedstid for 100 år siden vil vise sig at være kun et forord. Kapaciteten er tårnhøj. Hastigheden er imponerende. Kvaliteten slår alt. Selv det danske folketing har indset det.

Ulempen er de høje anlægsudgifter, hvor selv en lille flyover koster en halv milliard. Men det kan ikke stoppe udviklingen. Fra at være i en ond cirkel vil banen komme i en positiv cirkel, hvor det ene projekt trækker det næste med sig. Det sidste rest af tvivl om dette forsvinder, når man ser den omfattende byudvikling, der sker omkring stationerne.

Danmark er desværre bagud. Men det vender. I England vokser passagertallet med noget i retning af 50 millioner om året. En million hver uge. På tirsdag vil der være 150.000 flere rejser end i morgen. Det virker næsten vanvittigt. De investerer dobbelt så meget i jernbane som i veje. Om få år budgetterer man med 3-4 gange så meget. Penge virker nærmest ligegyldige. Crossrail-projektet åbner om få år. Pris 150 milliarder. Kapacitet 200 millioner passagerer. Forventes fuldt udnyttet fra start. Langt større projekter er allerede undervejs.

Der er intet behov for mærkværdige ideer om biler på skinner. Det er kun tegn på bilkulturens svækkelse.

det bedste system er opfundet...

af esni, Frederikssund, 23/10 2016, 20:28 (2734 dage siden) @ ThomasTT

Forventes fuldt udnyttet fra start. Langt større projekter er allerede undervejs.

Fuldt udnyttet fra start betyder underdimensioneret

det bedste system er opfundet...

af ThomasTT, 24/10 2016, 01:00 (2734 dage siden) @ esni

Forventes fuldt udnyttet fra start. Langt større projekter er allerede undervejs.


Fuldt udnyttet fra start betyder underdimensioneret

Eller også er det bare umuligt at følge med efterspørgslen. Det er ikke nemt, når man får en million flere passagerer hver uge.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak