Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

En forbundsdagsbeslutning i den rigtige retning (Generelt)

af Nordexpress, 21/10 2016, 23:37 (2714 dage siden)

Da det jo er populært lige at smide et link ind, så smider jeg lige et link ind til dagens diskussion på drehscheibe-online i anledning af, at Forbundsdagen har vedtaget max. hastighed på 200 km/h for den ny strækning Lübeck-tunnellen. Indholdet er på tysk.

Af diskussionen fremgår, at man næppe forestiller sig max hastighed 140 km/h Hamburg-Lübeck og en planlagt max. hastighed på 160 km/h for kurvestrækningen Oldenburg (Holstein) - Grossenbrode ændret.

Femarnbeltquerung mit 200 Km/h

Der henvises i teksten til en artikel i Hamburger Abendblatt.

En forbundsdagsbeslutning i den rigtige retning

af ulca, 22/10 2016, 10:09 (2714 dage siden) @ Nordexpress

Helt klart en glædelig nyhed. I dit link bemærker jeg at man snakker om en rejsetid København - Hamborg på ca. 150 minutter, altså ca. 2½ time, og kommer så til at tænke på følgende: Hvor hurtig kan en tilsvarende rejse klares med fly, og hvilken pris (for passageren)? Og hvis man ønsker at rejse fra København til Berlin med jernbane vil det så være a) København - Lübeck (per EC) - Lübeck - Berlin (regional eller InterCity) eller b) København - Hamborg (EC) - Hamborg - Berlin (ICE)? Har man evt. regnet på en forbindelse København - Lübeck - Büchen (forgreningsstation på strækningen Hamborg - Berlin) - Berlin? Her tænker jeg især som et alternativ til fly.

En forbundsdagsbeslutning i den rigtige retning

af andersj, Aalborg, 22/10 2016, 10:29 (2714 dage siden) @ ulca

Helt klart en glædelig nyhed. I dit link bemærker jeg at man snakker om en rejsetid København - Hamborg på ca. 150 minutter, altså ca. 2½ time, og kommer så til at tænke på følgende: Hvor hurtig kan en tilsvarende rejse klares med fly, og hvilken pris (for passageren)? Og hvis man ønsker at rejse fra København til Berlin med jernbane vil det så være a) København - Lübeck (per EC) - Lübeck - Berlin (regional eller InterCity) eller b) København - Hamborg (EC) - Hamborg - Berlin (ICE)? Har man evt. regnet på en forbindelse København - Lübeck - Büchen (forgreningsstation på strækningen Hamborg - Berlin) - Berlin? Her tænker jeg især som et alternativ til fly.

SAS tager 999 kr. for en enkeltbillet fra CPH til Hamburg hvis man bestiller en uge i forvejen. Flyvetiden er 50 minutter. 1 time fra København H til gaten i CPH som minimum (kun med håndbagage) og ca. 45 minutter fra gaten i Hamburg til Hamburg Hauptbahnhof med S-tog. Dvs. lidt over 2,5 timer med fly fra centrum til centrum med fly. Dog vil forretningsfolk kun have ca. 20-30 minutters effektiv arbejdstid på flyet mens de vil kunne arbejde i de fulde 2,5 time i toget.
Hvis man skal videre til Berlin vil det med 99,9% sikkerhed ske via. Hamburg med 1 skift fremfor via. Lübeck/Büchen med mindst 2 skift. Mellem København og Berlin vil toget ikke kunne konkurrere med fly tidsmæssigt uanset om der køres direkte over Büchen uden skift eller via. Hamburg med skift.

--
Mvh Anders

En forbundsdagsbeslutning i den rigtige retning

af ulca, 22/10 2016, 11:39 (2714 dage siden) @ andersj

Helt klart en glædelig nyhed. I dit link bemærker jeg at man snakker om en rejsetid København - Hamborg på ca. 150 minutter, altså ca. 2½ time, og kommer så til at tænke på følgende: Hvor hurtig kan en tilsvarende rejse klares med fly, og hvilken pris (for passageren)? Og hvis man ønsker at rejse fra København til Berlin med jernbane vil det så være a) København - Lübeck (per EC) - Lübeck - Berlin (regional eller InterCity) eller b) København - Hamborg (EC) - Hamborg - Berlin (ICE)? Har man evt. regnet på en forbindelse København - Lübeck - Büchen (forgreningsstation på strækningen Hamborg - Berlin) - Berlin? Her tænker jeg især som et alternativ til fly.


SAS tager 999 kr. for en enkeltbillet fra CPH til Hamburg hvis man bestiller en uge i forvejen. Flyvetiden er 50 minutter. 1 time fra København H til gaten i CPH som minimum (kun med håndbagage) og ca. 45 minutter fra gaten i Hamburg til Hamburg Hauptbahnhof med S-tog. Dvs. lidt over 2,5 timer med fly fra centrum til centrum med fly. Dog vil forretningsfolk kun have ca. 20-30 minutters effektiv arbejdstid på flyet mens de vil kunne arbejde i de fulde 2,5 time i toget.

Det var også hvad jeg umiddelbart ville gætte på, ud fra det faktum at man flere steder i Europa har nedlagt visse indenrigsruter og til dels udenrigs, af en simpel grund: Jernbanestationer ligger i dag inden i byerne og kører derfor nærmest fra bymidte til bymidte, mens lufthavne er nødt til at ligge et antal kilometer uden for byerne og dermed bliver der en del spildtid ved især kortere ruter. Læg så dertil de forskellige procedurer med check-in, sikkerhedstjek mm. ved fly, hvilket giver yderligere spild tid.

Hvis man skal videre til Berlin vil det med 99,9% sikkerhed ske via. Hamburg med 1 skift fremfor via. Lübeck/Büchen med mindst 2 skift. Mellem København og Berlin vil toget ikke kunne konkurrere med fly tidsmæssigt uanset om der køres direkte over Büchen uden skift eller via. Hamburg med skift.

Men så er der lige et spørgsmål: Flyves der en gang pr. time mellem København og Berlin, eller er det mere sjældent? Det ser umiddelbart ud til, at ICE/EC København - Hamburg afhængig af tidspunkt kører med 2 - 4 timers mellemrum, og måske er der potentiale for at øge dette til fast 1 - 2 timers mellemrum når den faste forbindelse åbner, og så kan det måske svare sig hvis et ICE/EC kører mere hyppigt end fly og man dermed kan spare noget ventetid.

Avatar

En forbundsdagsbeslutning i den rigtige retning

af BoergeOf61, Randers C, 22/10 2016, 12:53 (2714 dage siden) @ ulca

Men så er der lige et spørgsmål: Flyves der en gang pr. time mellem København og Berlin, eller er det mere sjældent?

Det varierer. Iflg. cph.dk er der 13 afgange i morgen men kun én mere i dag.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak