Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Reaktivering af banestrækninger i Sønderjylland (Generelt)

af Fwronah, 23/10 2016, 19:27 (2741 dage siden)

Godaften

Jeg ville høre, om der er nogen i dette forum, der kender til planer for de tre strækninger Vojens-Haderslev, Rødekro-Aabenraa og Tønder-Tinglev.
Jeg ved, at man kører veterantog mellem Vojens og Haderslev, men findes der konkrete planer for de to øvrige strækninger? Altså om man ønsker dem reaktiveret og hvad status er i planlægningsfasen?

Avatar

Reaktivering af banestrækninger i Sønderjylland

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 23/10 2016, 20:57 (2741 dage siden) @ Fwronah

Godaften

Jeg ville høre, om der er nogen i dette forum, der kender til planer for de tre strækninger Vojens-Haderslev, Rødekro-Aabenraa og Tønder-Tinglev.
Jeg ved, at man kører veterantog mellem Vojens og Haderslev, men findes der konkrete planer for de to øvrige strækninger? Altså om man ønsker dem reaktiveret og hvad status er i planlægningsfasen?


Ifølge Banedanmarks Netredegørelser fra og med 2012 og til og med 2018 (høringsversion) er Tinglev-Tønder "Godsbane, p. t. spærret". De to øvrige strækninger er ikke eksisterende.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Avatar

Reaktivering af banestrækninger i Sønderjylland

af gaest, 23/10 2016, 21:39 (2741 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Godaften

Jeg ville høre, om der er nogen i dette forum, der kender til planer for de tre strækninger Vojens-Haderslev, Rødekro-Aabenraa og Tønder-Tinglev.
Jeg ved, at man kører veterantog mellem Vojens og Haderslev, men findes der konkrete planer for de to øvrige strækninger? Altså om man ønsker dem reaktiveret og hvad status er i planlægningsfasen?

Ifølge Banedanmarks Netredegørelser fra og med 2012 og til og med 2018 (høringsversion) er Tinglev-Tønder "Godsbane, p. t. spærret". De to øvrige strækninger er ikke eksisterende.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Haderslevbanen kan der køres på, og der bliver kørt. Sporet er i rimelig stand, og det vedligeholdes.

Åbenråbanen bruges til skinnecykling, bortset fra det sidste stykke før Rødekro station. Klubben der står bag skinnecyklingen har erhvervet to daddelæsker som det vel må være meningen skal bruges på banen med tiden. Skinnerne på banen er for så vidt i orden, og vil mestendels nok kunne klare godkendelse til veterantogskørsel, men der er ganske mange sveller der skal skiftes.

Banen mellem Tinglev og Tønder er i høj grad spærret. Sporskifterne til resten af jernbanenettet er fjernet i begge ender, og sporet er dårligt. Skinnerne er slidte til minimumsmål, visse steder er der blød bund, og der er mange dårlige sveller. Overkørselsanlæggene er mange steder fjernet, nogen steder er sporet også fjernet i overkørslen. Jeg gik banen igennem i 2004 eller 2005 og fotograferede ned langs sporet med jævne mellemrum, banen er jo stort set lige hele vejen, men jeg orker ikke at scanne de ca 120 billeder. Ved den lejlighed så jeg to skinnebrud, så skinnerne er "trætte".

Avatar

Reaktivering af banestrækninger i Sønderjylland

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/10 2016, 11:48 (2740 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Godaften

Jeg ville høre, om der er nogen i dette forum, der kender til planer for de tre strækninger Vojens-Haderslev, Rødekro-Aabenraa og Tønder-Tinglev.
Jeg ved, at man kører veterantog mellem Vojens og Haderslev, men findes der konkrete planer for de to øvrige strækninger? Altså om man ønsker dem reaktiveret og hvad status er i planlægningsfasen?

Ifølge Banedanmarks Netredegørelser fra og med 2012 og til og med 2018 (høringsversion) er Tinglev-Tønder "Godsbane, p. t. spærret". De to øvrige strækninger er ikke eksisterende.


Strækningerne Vojens-Haderslev og Rødekro-Aabenraa blev nedlagt 12. december 2008/13. december 2009.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

[image]Banedanmark: Netredegørelse 2010. Revideret 12. december 2008. Gyldig 13. december 2009-11. december 2010, side 34. Netredegørelsen kan læses her.

Reaktivering af banestrækninger i Sønderjylland

af UTJ, 24/10 2016, 05:13 (2741 dage siden) @ Fwronah

Svaret er "nej". Tiden er nok løbet fra genåbning, "reaktivering". Banen til Åbenrå ville kunne bruges til en hurtig forbindelse til Åbenrå centrum, men det kan billigere og nemmere klares ved at omdøbe stationen i Rødekro til Åbenrå og lave lidt centerudvikling dér (hvis man ville).

--
ئۇلغىك

Reaktivering af banestrækninger i Sønderjylland

af Niels Bak, 24/10 2016, 09:11 (2741 dage siden) @ UTJ

Faktisk ville jeg tænke, at det var mere oplagt med Haderslevbanen. Haderslev og Vojens er begge større end hhv. Åbenrå og Rødekro, og der er næste dobbelt så langt imellem. Desuden ligger der midtvejs et industriområde nær motorvejen og banen går tæt forbi det tidligere Haderslev Sygehus. Lige nu er der asylcenter, men det er en stor bygning, der sikkert får en anden anvendelse.

Det mest oplagte ville nok være en form for letbanedrift. Dels stiller det mindre krav til sporet, og dels så ville det være muligt at forlænge den i Haderslev enten ad tracheet fra den nedlagte Havnebane, hvor der nu er bygget nyt boligområde på havnen, eller også svinge ind mod centrum og hovedgaden.

Men jeg har ikke set nogen konkrete baner andet end kommunen så vidt jeg ved har besluttet, at tracheet skal bevares for at gøre fremtidig drift mulig.

Avatar

Reaktivering af banestrækninger i Sønderjylland

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/10 2016, 09:38 (2740 dage siden) @ Niels Bak

Faktisk ville jeg tænke, at det var mere oplagt med Haderslevbanen. Haderslev og Vojens er begge større end hhv. Åbenrå og Rødekro, og der er næste dobbelt så langt imellem. Desuden ligger der midtvejs et industriområde nær motorvejen og banen går tæt forbi det tidligere Haderslev Sygehus. Lige nu er der asylcenter, men det er en stor bygning, der sikkert får en anden anvendelse.

Det mest oplagte ville nok være en form for letbanedrift. Dels stiller det mindre krav til sporet, og dels så ville det være muligt at forlænge den i Haderslev enten ad tracheet fra den nedlagte Havnebane, hvor der nu er bygget nyt boligområde på havnen, eller også svinge ind mod centrum og hovedgaden.

Men jeg har ikke set nogen konkrete baner andet end kommunen så vidt jeg ved har besluttet, at tracheet skal bevares for at gøre fremtidig drift mulig.


Haderslev er Danmarks største by uden jernbanebetjening. Men om det så er nok til at man politisk vil poste endnu flere skatteyderkroner i at jernbanebetjene den, er jo så en helt anden sag. Men i politik kan alt ske.

Man kan næppe forestille sig direkte tog f. eks. Haderslev-København; der vil altid skulle være et skift i Vojens. Og besværet mellem at skifte mellem bus og tog er næsten lige så besværligt som at skifte mellem letbane og tog eller mellem tog og tog.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Reaktivering af banestrækninger i Sønderjylland

af Frank Poulsen, 24/10 2016, 09:58 (2740 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen


Man kan næppe forestille sig direkte tog f. eks. Haderslev-København; der vil altid skulle være et skift i Vojens. Og besværet mellem at skifte mellem bus og tog er næsten lige så besværligt som at skifte mellem letbane og tog eller mellem tog og tog.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Jeg giver ret i at man ikke kan forestille sig direkte tog Haderslev - København. Men en kombination af de 2 strækninger med et let tog (ikke decideret letbane) kan jeg godt se for mig. I dag tager bussen fra busstation til busstation 42 min jvnf. rejseplan (afhængig af hvilken rute man tager men ca. deromkring). Har man 2-3 stop i Åbenrå, og så Rødekro, Vojens og så 2 stop i Haderslev. Så fanger man også meget af den interne pendling. Det er ikke alt tog der skal dreje sig om tog til eller fra København! Men lige så meget drejer sig om lokal pendling! Tidsmæssigt tager det i dag 10 min Rødekro - Vojens. Og så måske 8 min ind til hver by med stop. Så er vi nede på ca. et kvarter hurtigere end bussen og mere komfortabelt! Jeg ser muligheder i det. Men er sikker på ingen poltikere gør eller vil investere i det. Desværre.

Jeg personligt kunne aldrig drømme om at tage en bus Haslev - Køge eksempelvis, men toget vil være en overvejelse, grundet den simple årsag af at det er langt mere komfortabelt!

Reaktivering af banestrækninger i Sønderjylland

af Fwronah, 24/10 2016, 10:12 (2740 dage siden) @ Frank Poulsen

Mange tak for jeres svar :-)

Selv kunne jeg forestille mig et koncept, hvor Haderslevbanen og Aabenraabanen blev koblet sammen via hovedstrækningen Vojens-Rødekro, hvor kapaciteten ikke er opbrugt (jf. BDK's netredegørelser).
Tønder-Tinglev-banen kunne man evt. binde sammen med Sønderborgbanen, som evt. kan give timedrift på denne strækning - mod totimersdrift i dag. Ellers mener jeg, at man har gjort sig overvejelser omkring en ringbane, altså Tønder-Tinglev-Padborg- Flensborg-Niebüll-Tønder. Kapaciteten er dog tæt på at være opbrugt på Tinglev-Padborg.

Reaktivering af banestrækninger i Sønderjylland

af kaibayer, 24/10 2016, 18:05 (2740 dage siden) @ Fwronah

Interessante oplysninger!
Jeg skal dog lige høre her i Forum, om nogen har viden om banen fra Vojens til Flyvestation Skrydstrup. Jeg har selv som soldat og som militærpolitibetjent taget turen med toget en del gange i slutningen af min værnepligtstid på Flyvestation Skrydstrup.

I dag ser jeg kun overskæringen med blinklys vest for Vojens by, når jeg kører sydpå. I en oversigt over nedlagte sidebaner, som jeg så fornylig, figurerer den ikke. Kan den være ejet af Forsvaret? Og måske "hemmelig"?

Reaktivering af banestrækninger i Sønderjylland

af Morten Flindt Larsen, 24/10 2016, 18:17 (2740 dage siden) @ kaibayer

Interessante oplysninger!
Jeg skal dog lige høre her i Forum, om nogen har viden om banen fra Vojens til Flyvestation Skrydstrup. Jeg har selv som soldat og som militærpolitibetjent taget turen med toget en del gange i slutningen af min værnepligtstid på Flyvestation Skrydstrup.

I dag ser jeg kun overskæringen med blinklys vest for Vojens by, når jeg kører sydpå. I en oversigt over nedlagte sidebaner, som jeg så fornylig, figurerer den ikke. Kan den være ejet af Forsvaret? Og måske "hemmelig"?

Ja, den ejes af Forsvarsministeriet og er bare ikke pillet op. Det er ikke en egenlig jernbanestrækning men et såkaldt 'firmaspor', udgående fra Vojens station.

Vh
Morten

Reaktivering af banestrækninger i Sønderjylland

af Niels Munch, 24/10 2016, 18:36 (2740 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ja, den ejes af Forsvarsministeriet og er bare ikke pillet op. Det er ikke en egenlig jernbanestrækning men et såkaldt 'firmaspor', udgående fra Vojens station.


Sporet, der udgår fra Vojens station, er et (spærret) kommunalt stamspor, hvorfra der udgår nogle firmaspor, herunder et til flyvestationen, se f.eks. Netredegørelse 2017, Bilag 3.2C "Grænseflader til andre infrastrukturforvaltere samt firma-, stam- og havnespor", side 24-25.

M.v.h.
Niels

Reaktivering af banestrækninger i Sønderjylland

af ThomasTT, 25/10 2016, 00:29 (2740 dage siden) @ Frank Poulsen


Man kan næppe forestille sig direkte tog f. eks. Haderslev-København; der vil altid skulle være et skift i Vojens. Og besværet mellem at skifte mellem bus og tog er næsten lige så besværligt som at skifte mellem letbane og tog eller mellem tog og tog.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg


Jeg giver ret i at man ikke kan forestille sig direkte tog Haderslev - København. Men en kombination af de 2 strækninger med et let tog (ikke decideret letbane) kan jeg godt se for mig. I dag tager bussen fra busstation til busstation 42 min jvnf. rejseplan (afhængig af hvilken rute man tager men ca. deromkring). Har man 2-3 stop i Åbenrå, og så Rødekro, Vojens og så 2 stop i Haderslev. Så fanger man også meget af den interne pendling. Det er ikke alt tog der skal dreje sig om tog til eller fra København! Men lige så meget drejer sig om lokal pendling! Tidsmæssigt tager det i dag 10 min Rødekro - Vojens. Og så måske 8 min ind til hver by med stop. Så er vi nede på ca. et kvarter hurtigere end bussen og mere komfortabelt! Jeg ser muligheder i det. Men er sikker på ingen poltikere gør eller vil investere i det. Desværre.

Jeg personligt kunne aldrig drømme om at tage en bus Haslev - Køge eksempelvis, men toget vil være en overvejelse, grundet den simple årsag af at det er langt mere komfortabelt!

Jeg tror det vil blive alt for dyrt ift effekten i et snævert isoleret lokalt system i et trods alt ikke vildsomt befolket område. Der skal trods alt genaktiveres en del bane og strækningen bliver næsten dobbelt så lang som vejforbindelsen, hvad der bliver dyrt i drift og samtidig mindre attraktivt.

Så vil det være billigere i længden at være meget mere ambitiøs anlægsmæssigt men til gengæld få langt bedre drift ved fx at forbinde banen til Kolding, hvorved Haderslev kommer rigtigt på jernbanen og kun måske 10-15 minutter fra kolding. Fra Haderslev kunne man fortsætte til Aabenrå via Vojens men formentlig bedre via en direkte bane, der yderligere kan forlænges til Sønderborg. Det ville nok koste 5-6 milliarder, hvilket utvivlsomt er for meget på kort sigt, især fordi der - endnu - ikke er bevidsthed om potentialet i banen.

Reaktivering af banestrækninger i Sønderjylland

af Morten Flindt Larsen, 24/10 2016, 18:05 (2740 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Man kan næppe forestille sig direkte tog f. eks. Haderslev-København; der vil altid skulle være et skift i Vojens. Og besværet mellem at skifte mellem bus og tog er næsten lige så besværligt som at skifte mellem letbane og tog eller mellem tog og tog.

Yes, så derfor flytter man heller ikke skiftet fra Kolding til Rødekro, hvilket ville være en kraftig forringelse i forhold til den nuværende betjening af både Haderslev og oplandet Kd-Had. Der har ikke været videre behov for peraontogbetjening af Rødekro fra Haderslev siden 2. Verdenskrig. Ligesom i Åbenrå var godstrafikken den primære årsag til Haderslevbanens bevarelse.

Vh
Morten

Reaktivering af banestrækninger i Sønderjylland

af UTJ, 24/10 2016, 19:12 (2740 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Vojens?

--
ئۇلغىك

Reaktivering af banestrækninger i Sønderjylland

af Morten Flindt Larsen, 24/10 2016, 20:36 (2740 dage siden) @ UTJ

Vojens?

Ja, naturligvis. En tanketorsk. Sådan går det, når man har andre og vigtigere ting at tænke på end smatbaner. :-P

Morten

Reaktivering af banestrækninger i Sønderjylland

af FS1954, 25/10 2016, 00:02 (2740 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Vojens?


Ja, naturligvis. En tanketorsk. Sådan går det, når man har andre og vigtigere ting at tænke på end smatbaner. :-P

Morten

Jeg mangler en forklaring til min ordbog: Hvad er en "smatbane"?

Med venlig hilsen,

FS1954

Reaktivering af banestrækninger i Sønderjylland

af UTJ, 25/10 2016, 03:35 (2740 dage siden) @ FS1954

Bane til befordring af torsk med (en) tanke (tror jeg)

--
ئۇلغىك

Reaktivering af banestrækninger i Sønderjylland

af Egon Schmidt, 24/10 2016, 20:08 (2740 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Lad sige det sådan det kommer aldrig tog ud at køre på Aabenraa banen mere ikke en gang veterantog det er den i for meget forfald til da det ikke er blevet noget på siden Aabenraa banen fik brugs ret på den og hvad de skulle med de to daddel æsker forstår jeg ikke i dag
Egon
Tider lig medlem af Aabenraa veteran bane

Reaktivering af banestrækninger i Sønderjylland

af LarsJels, Jels, 6/6 2017, 21:06 (2515 dage siden) @ Niels Bak

Skal der mon laves metro mellem Haderslev og Vojens?

Haderslev Kommunes udvalg for plan og miljø har d. 08.05 behandlet mulig proces for gentænkning af kollektiv trafik. Her fremgår af beslutningen bl.a.: Indstillingen godkendt, suppleret med at undersøge muligheden for at etablere en forbindelse på banetracéet mellem Haderslev og Vojens, herunder eventuelt førerløse transportmidler.

Se evt. mere: https://www.haderslev.dk/politik-og-dialog/politiske-udvalg/dagsordner-og-referater/udv...

Med venlig hilsen
Lars

Reaktivering af banestrækninger i Sønderjylland

af LarsJels, Jels, 26/10 2016, 07:24 (2739 dage siden) @ UTJ

Hej

Det sidste har Sydtrafik og Aabenraa Kommune til dels allerede gjort ved at koble Rødekro Station på bybusnettet i Aabenraa via linje 1 og 2, så man kan køre fra Aabenraa centrum til stationen på 15 min. og fra regionssygehuset på 10 min. i halvtimesdrift (dagtimer). Det svarer vel meget godt til serviceniveauet i andre store provinsbyer med egen station.

Se evt. https://www.sydtrafik.dk/k%C3%B8replaner/aabenraa-kommune

MVH, Lars

Reaktivering af banestrækninger i Sønderjylland

af SBRH, Tønder, 2/11 2016, 21:45 (2731 dage siden) @ Fwronah

Godaften

Jeg ville høre, om der er nogen i dette forum, der kender til planer for de tre strækninger Vojens-Haderslev, Rødekro-Aabenraa og Tønder-Tinglev.
Jeg ved, at man kører veterantog mellem Vojens og Haderslev, men findes der konkrete planer for de to øvrige strækninger? Altså om man ønsker dem reaktiveret og hvad status er i planlægningsfasen?

Hej Fwronah,

Hvad angår Tønder-Tinglev-banen arbejdes der fortsat for en reaktivering af banen.

Pt. er der som sådan ikke noget afgørende nyt omkring banen. Det positive er dog, at det politiske fodarbejde fortsat bærer frugt, ganske vist i det små. Flere politikere der tidligere enten har været generelt afvisende i forhold til en reaktivering, har været primært afvisende grunde den kunstigt opskruede pris eller ikke har kunne se at der skulle være et anvendelsesgrundlag, har flyttet sig i takt med at de er blevet orienteret ud fra flere perspektiver og faktuelle data (og ikke antagelser).

Der er gods nok til at begrunde en reaktivering af TT-banen. Hidtil har den nedre grænse hvad angår godsmængden til at begrunde en testperiode på 3-5 år været sat til 100.000-150.000 tons årligt. En sådan "testperiode" vil samlet koste ca. 20-25 mill., dækkende omkostninger til bl.a. sporskifter ved indløb til hhv Tønder H og Tinglev, samt overkørsel ved A11 (denne udgift dækkes 50/50 mellem BaneDK og Trafikstyrelsen jfr aftale fra 2010). Testperioden vil kunne gennemføres på det restslid der er på nuværende skinner ved førnævnte godsmængde. Herefter skal der gennemføres en fuld renovering af en gang. Alternativt, en tredelt renovering af strækningen i testperioden.

Den store og egentlige udforing i forhold til en reaktivering af TT-banen er primært at få brudt den vanetænkning, der stadig er omkring mulighederne, samt at det politiske miljø, både regionalt og landspolitisk, som af mange forskellige grunde endnu ikke har fået øjnene for de potentialer, der knytter sig til strækningen, samt at man ikke har forholdt sig tilstrækkelig kritisk til de hidtidige påstande om, hvad det koster at gennemføre en renovering af strækningen.

Som nævnt tidligere, godsmængden er til stede - og i forlængelse af ovenstående, så er det et krav for de virksomheder som gerne vil benytte TT-banen, at de vil have en sikkerhed på min. 10 års drift på strækningen, forud for en forpligtelse på enten at flytte gods fra landevej til jernbane eller omlægge transportruten fra nord/syd over TT-banen.

Med venlig hilsen
Søren Rødgaard Henriksen
STTS

PS.: Jeg er kun sjældent inde i dette forum, derfor kan der gå tid inden svar på evt. spørgsmål til ovenstående.

Reaktivering af banestrækninger i Sønderjylland

af Svend, 3/11 2016, 00:19 (2731 dage siden) @ SBRH

Hvad angår Tønder-Tinglev-banen arbejdes der fortsat for en reaktivering af banen.

En sådan reaktivering vil være en total nybygning af banen. Det eneste der kan genbruges, er det areal den ligger på; selv dæmningen det sidste stykke ind mod Tinglev skal fornyes.
Men drøm bare videre ;-)

Reaktivering af banestrækninger i Sønderjylland

af Fwronah, 3/11 2016, 08:38 (2730 dage siden) @ Svend

Tja, det er vel altid godt at have nogle drømme :-) . Man kan sige, at tracéet stadig er til stede, om end at hele sporet skal fornyes og der skal også reetableres sporskifter i både Tønder og i Tinglev til de øvrige strækninger. Og ja, så er der noget med nogle overkørsler.

Hvilke godsmængder er det, der med fordel kan flyttes til denne strækning? Hvilket gods er der tale om?

Jeg kunne forestille mig, at en eventuel reaktivering af strækningen ikke nødvendigvis kun skulle bruges til godstrafik. Man kunne også koble banen sammen med Tinglev-Sønderborg for derved at køre direkte regionaltog mellem disse Tønder og Sønderborg på tværs af Sønderjylland, evt. i timedrift. Den nuværende frekvens Tinglev-Sønderborg (tog hver anden time i begge retninger) er i hvert fald i mine øjne ikke imponerende.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak