Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Har studset over en kæde på lokomotiv (Generelt)

af D 826, 4/11 2016, 20:14 (2724 dage siden)

Hejsa

Jeg har studset lidt over billedet af Litra D 803 i Glyngøre i 1958, af Dancker. http://www.jernbanen.dk/damp_solo.php?s=1&lokid=1223

Er der nogen som har et bud på hvorfor man har spændt en kæde op efter maskinen som på billede bliver læsset med kul??

--
Vh. D 826

Har studset over en kæde på lokomotiv

af model65, 4/11 2016, 20:38 (2724 dage siden) @ D 826

Hej

Er det en af de "simple" kraner uden motor, hvor det var maskinens bevægelse der via kæden løftede kulbeholderen?

Hilsen Peter

Har studset over en kæde på lokomotiv

af D 826, 4/11 2016, 20:46 (2724 dage siden) @ model65

Tja se det er jo et godt spørgsmål, jeg ved det ikke. Men måske der er andre på forummet der kender svaret.

--
Vh. D 826

Har studset over en kæde på lokomotiv

af Erling Pedersen, 4/11 2016, 21:20 (2724 dage siden) @ D 826

Hej det er hel normal procedure for at trække kolde maskiner ud og ind i remisen, samt andre steder at bruge elektrisk spil/wire og kæde i trækkrogen.

På Central Værkstedet København havde man mindst to elektriske spil som trak maskinerne ud og ind

En på C stykket og en til at trække maskiner på skydebroen i lokomotivværkstedet.

Sidste år så jeg samme spil med kæde i brug for at trække en kold Dampmaskine til drejeskiven og vende denne På Maskine depotet Wolsztyn i Polen.

Så D 826 er helt sikkert kold på billedet !

Hislen Erling.

Har studset over en kæde på lokomotiv

af Østjyden, 4/11 2016, 21:34 (2724 dage siden) @ Erling Pedersen

Så D 826 er helt sikkert kold på billedet !


Så vidt jeg kan se, så står der 803 på lokomotivet.

M v h
Peter

Har studset over en kæde på lokomotiv

af Erling Pedersen, 4/11 2016, 21:42 (2724 dage siden) @ Østjyden

Ja min skrivefejl undskyld

D 803

Erling.

Har studset over en kæde på lokomotiv

af D 826, 4/11 2016, 21:50 (2724 dage siden) @ Erling Pedersen

Men hvis man skulle have trukket maskinen ud af remisen, burde kæden så ikke være monteret foran, remisen ligger jo i modsatte ende end færgelejet i Glyngøre.. Altså bag ved maskinen..

--
Vh. D 826

Har studset over en kæde på lokomotiv

af Erling Pedersen, 4/11 2016, 22:09 (2724 dage siden) @ D 826

Det var normalt på CVK at en varm maskine trak den kolde ud til kulkranen og den varme maskinen kørte derefter op til sit tog.

Derefter trak man den kolde ind med kæden, precis som billedet viser.

Erling.

Har studset over en kæde på lokomotiv

af Ole Juhl, Skovby, 4/11 2016, 22:31 (2723 dage siden) @ Erling Pedersen

Hejsa,

Jeg er ikke i tvivl om at systemet til kold maskine har været i brug, men her tror jeg mere på at kæden bruges til at løfte kulvognen op.
Kik mellem skinner bag lokomotivet, er det ikke "returkæden" der anes her?
Kæden gik via taljeblok retur i sporet og 90grader rundt om hjul ud til kranen.
Nær lok bakkede sænkes kulvogn til jorden og omvendt når lok kører frem.
Mvh Ole

Har studset over en kæde på lokomotiv

af K 564, 4/11 2016, 21:49 (2724 dage siden) @ D 826

Kæden bliver brugt til at trække kulkassen op i kranen. Disse kraner var der på de små depoter. På de store depoter var der en el-motor på kranen.

Hilsner Keld

Har studset over en kæde på lokomotiv

af D 826, 4/11 2016, 22:04 (2724 dage siden) @ K 564

Dvs at maskinen har været fyret op, og har kørt frem når vognen med kul skulle op og tilbage når den skulle ned på jorden igen. Er det rigtigt forstået..

--
Vh. D 826

Har studset over en kæde på lokomotiv

af K 564, 4/11 2016, 22:14 (2724 dage siden) @ D 826

Det korte svar er ja.

Hilsner Keld

Har studset over en kæde på lokomotiv

af Steff, 4/11 2016, 22:31 (2723 dage siden) @ K 564

Go´aften.

Som allerede skrevet viretræk for kulkranens kulvogn hvor kulkranen ikke er motoriseret.

[image]
Kilde: DSB, "Banernes bygning og udstyrelse", København 1965, side 159.

Som også tidligere skrevet, kolde maskiner flyttedes med varme. På Cv af mindre damplokomotiver, bl.a. litra M (Malle) og i Jylland Ls m. fl. Senere traktorer, men det kunne knibe med at hive en kold R eller tilsvarende størrelse, hvorfor større damplokomotiver var nødvendige.

Med venlig hilsen og godnat

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Har studset over en kæde på lokomotiv

af Erling Pedersen, 4/11 2016, 22:33 (2723 dage siden) @ Steff

Hmm .

Maskinen ser ultra kold ud efter min granskning af billedet ingen røg i skorsten eller fra dampvarme slanger ??

Men som jeg skriver at trække med spil er ganske normalt.

Erling

Kultagning i Glyngøre.

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 5/11 2016, 10:36 (2723 dage siden) @ Erling Pedersen


Maskinen ser ultra kold ud efter min granskning af billedet ingen røg i skorsten eller fra dampvarme slanger ??

Hmm.
Jeg tror snarere at alle Danckers tre billeder af Glyngøregodstoget fra 1958 (2-4) er fra samme dag.
Jeg tror ikke der på dette tidspunkt overnattede maskiner i Glyngøre, i følge tjenestekøreplanen II distrikt 1958:
ankom G 2773 med godstog fra Viborg kl. 9.40,
kørte persontogene 777 og 776 til Skive og retur,
for siden at afgå fra Glyngøre kl. 15.49 med godstoget 2784 mod Viborg.

Køreplanen kan ses på rundremisen.dk (http://rundremisen.dk/attachment.php?aid=1622) med log ind.

God weekend
Lars Møller Jensen.

I Mogens Duus bog om Glyngørebanen er billedet gengivet på side 161 med teksten:
"D 803 tager kul i Glyngøre. Kulkranen var uden motor, hvorfor lokomotiverne måtte køre frem og tilbage for at med en kæde trække vognene med kul op til tenderen."

Svenska-lok

DSB ML503

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak