Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Kvinde "ramt af køreledning" -ifølge pressen...! (Generelt)

af mss ⌂, 1/12 2016, 11:09 (2701 dage siden)

Så er den gal med pressens formuleringsevne igen. Sakset fra BT:

"En 25-årig kvinde er lagt i kunstigt koma, efter hun onsdag aften blev ramt af en køreledning i København."

Og fra billedeteksten:

"Det var i dette område, at en kvinde blev ramt af en køreledning ved Vigerslev Godsvej i Valby onsdag aften"

FAKTUM: INGEN NEDFALDEN LEDNING, selvom tekst og billedetekst indikerer det!

Tøsen og hendes bonkammerater var hoppet over et hegn og kravlede rundt på godsvogne da hun kom for tæt på ledningen og blev svitset. Altså rent selvforskyldt idioti!

Det er trist for hendes familie, håber selvfølgelig at hun kommer sig,

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Kvinde "ramt af køreledning" -ifølge pressen...!

af Svend, 1/12 2016, 11:29 (2700 dage siden) @ Niels Munch

Hele artiklen:

http://www.bt.dk/danmark/25-aarig-kvinde-i-livsfare-forbraendt-paa-60-procent-af-kroppen

.
"Københavns Politi har ikke sat navn på den 25-årige kvinde, men kunne onsdag aften oplyse, at der ikke var tale om en DSB-ansat".

Nej, hvad skulle en DSB-ansat også på taget af en godsvogn efter ......
I dette tilfælde er det nok ikke avisen der vrøvler, men politiet som ikke kan se/forstå forskellen på de forskellige jernbane-og infrastrukturvirksomheder, der agerer på jernbanen.

Avatar

Kvinde "ramt af køreledning" -ifølge pressen...!

af Tonny Brandt Andersen ⌂, 1/12 2016, 11:42 (2700 dage siden) @ Svend

Det er vel simpel dansk grammatik.

Hvis køreledningen er i bevægelse mod kvinden, så rammes hun af en køreledning.
Hvis kvinden stikker hovedet op i en fasthængende køreledning, så er det kvinden der rammer køreledningen.

Man skriver vel heller ikke: Kugle fra jagtgevær ramt at hjort i Dyrehaven. :-D

Kvinde "ramt af køreledning" -ifølge pressen...!

af Niels Bak, 1/12 2016, 21:46 (2700 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

Jeg tror det er arvet fra den første version af artiklen.

I den var der ingen oplysninger om, at de var kravlet ind på området, kun, at hun var blevet ramt af en køreledning og forbrændt. Det var også overskriften på det tidspunkt. Formentlig har politiet ikke været færdige med afhøringerne, og derfor var oplysningerne ikke frigivet på det tidspunkt.

Med i artiklen var derudover, så vidt jeg husker, blot, at Banedanmark på det tidspunkt oplyste, at der ikke var nogen nedfaldne ledninger, og at man ikke havde nogen fejlmeldinger på strækningen.

Mit gæt: Sprogbrugen om "ramt af køreledning" kommer formentlig fra politirapporten, som har været de eneste oplysninger på det tidspunkt. Formuleringen kan sagtens komme fra opringningen til alarmcentralen, hvor det for dem er helt ligegyldigt om ledningen har ramt hende eller hun har ramt ledningen. Journalisten har så ringet til banedanmark for at høre, hvad der er faldet ned, og fået svaret, at det var der ikke noget, der var. Resultatet var en lidt mystisk artikel, som jeg undrede mig en del over.

Den er så siden blevet opdateret, og ja, det er ganske rigtigt for uopmærksomt af BT's vagthavende, at man ikke har rettet formuleringen i artiklen, når man har været inde og rette overskrift og skrive oplysninger til.

Avatar

Kvinde "ramt af køreledning" -ifølge pressen...!

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 2/12 2016, 07:47 (2700 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

Det er vel simpel dansk grammatik.

Hvis køreledningen er i bevægelse mod kvinden, så rammes hun af en køreledning.
Hvis kvinden stikker hovedet op i en fasthængende køreledning, så er det kvinden der rammer køreledningen.

Man skriver vel heller ikke: Kugle fra jagtgevær ramt at hjort i Dyrehaven. :-D+

Eller: Knytvæve ramt af mand! En mand er blevet indlagt med brækket håndled efter at være blevet ramt af mand på "Giraffen" i nat. De to mænd havde drukket tæt og var kommet op at toppes om hvem der skulle først på toilettet.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Avatar

Kvinde "ramt af køreledning" -ifølge pressen...!

af Tonny Brandt Andersen ⌂, 1/12 2016, 11:37 (2700 dage siden) @ mss

Det er meget alvorligt. Jeg har engang delt værelse på Hvidovre hospitals brændsårsafdeling, med en banemedarbejder, som havde stået oppe i en kurv på et arbejdskøretøj. Da de kørte videre ind på et andet spor hvor de troede, at der også var slukket for strømmen, fik han stød, så han røg ud af kurven og ned ved siden af sporet. Der var fodspor i kurven hvor han havde stået da han fik stød.
På Hvidovre blev han genoplivet flere gange i den første del af indlæggelsen, lagt i dialyse og de blev nød til at fjerne hans ene ben. Jeg tror ulykken skete i januar 1994, og da jeg var der i slutningen af maj 1994, var manden blevet så klar, at han kunne overføres til et lokalt hospital på Sjælland.

Kvinde "ramt af køreledning" -ifølge pressen...!

af Lars Jensen, 4/12 2016, 15:11 (2697 dage siden) @ mss

Jeg undlader at citere næstsidste afsnit i BT-artiklen, men tænker mit.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak