Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tog til NJ (Generelt)

af Børge Sundahl, 21/12 2016, 15:53 (2675 dage siden)

Særtog med 3 togsæt til NJ er på vej nordpå.
Pass Langå 15.55
Fik ikke taget foto
Børge

Avatar

Tog til NJ

af Ove Nygaard, 21/12 2016, 16:16 (2675 dage siden) @ Børge Sundahl

Særtog med 3 togsæt til NJ er på vej nordpå.
Pass Langå 15.55
Fik ikke taget foto
Børge

Kære Børge.


Til gengæld ved jeg, hvem der er lokomotivfører på særtoget, min tidligere ledende banemester ved Odderbanen, Jørgen Brøgger. Så togsættene "er i gode hænder". :-)

Bedste hilsener og glædelig jul.

Ove af Erritsø

Tog til NJ

af Børge Sundahl, 21/12 2016, 17:16 (2675 dage siden) @ Ove Nygaard

Kære Ove

Tak i lige måde

Børge

Tog til NJ

af Niels Munch, 21/12 2016, 17:57 (2674 dage siden) @ Børge Sundahl

Særtog med 3 togsæt til NJ er på vej nordpå.
Pass Langå 15.55
Fik ikke taget foto


Så må vi "nøjes" med ét fra ALSTOM:

[image]NJ LINT hos ALSTOM 21.09.2016 (foto: O.T. Sejersen).


Bedste hilsener & god jul
Niels

Tog til NJ

af andersj, Aalborg, 21/12 2016, 18:51 (2674 dage siden) @ Børge Sundahl

Særtog med 3 togsæt til NJ er på vej nordpå.
Pass Langå 15.55
Fik ikke taget foto
Børge

De tre togsæt med MZ 1439 i front ankom ca. 18:25 i Hjørring og blev umiddelbart efter trykket ud til Nordjyske Jernbaner.

--
Mvh Anders

Tog til NJ

af jmp ⌂, Vejle, 21/12 2016, 18:56 (2674 dage siden) @ andersj

De tre togsæt med MZ 1439 i front ankom ca. 18:25 i Hjørring og blev umiddelbart efter trykket ud til Nordjyske Jernbaner.


Jeg ved ikke hvad du ryger eller drikker; men MZ 1439 har stået kold i Niebüll meget længe.

De tre Lint blev leveret af STAB MZ 1425.

Jan

Tog til NJ

af andersj, Aalborg, 21/12 2016, 19:01 (2674 dage siden) @ jmp

De tre togsæt med MZ 1439 i front ankom ca. 18:25 i Hjørring og blev umiddelbart efter trykket ud til Nordjyske Jernbaner.

Jeg ved ikke hvad du ryger eller drikker; men MZ 1439 har stået kold i Niebüll meget længe.

De tre Lint blev leveret af STAB MZ 1425.

Jan

Jeg ved ikke hvorfor jeg ville have den til at ligne en MZIII. Men du har ret det var en MZII med det "lille" kvadratiske førerrumsvindue og dermed 1425. Men det var nu heller ikke den der var mit fokus.

--
Mvh Anders

Tog til NJ - foto

af Asger Christiansen, 21/12 2016, 21:09 (2674 dage siden) @ andersj

Set i dag mellem Hørning og Hasselager

[image]

Tog til NJ - foto

af re20000, 22/12 2016, 20:43 (2673 dage siden) @ Asger Christiansen

Set i dag mellem Hørning og Hasselager

[image]

Hvad står der på destinationsskiltet?

Nold

Tog til NJ - foto

af andersj, Aalborg, 22/12 2016, 21:06 (2673 dage siden) @ re20000

Set i dag mellem Hørning og Hasselager

[image]


Hvad står der på destinationsskiltet?

Nold

"operated by VGT mbH"

VGT er et Alstom ejet firma med navnet: "Vorbereitungsgesellschaft Transporttechnik mbH"

--
Mvh Anders

Tog til NJ - foto

af re20000, 23/12 2016, 23:23 (2672 dage siden) @ andersj


Hvad står der på destinationsskiltet?

Nold


"operated by VGT mbH"

VGT er et Alstom ejet firma med navnet: "Vorbereitungsgesellschaft Transporttechnik mbH"

Mange tak!

Nold

Tog til NJ

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 22/12 2016, 13:12 (2674 dage siden) @ Børge Sundahl

Vides noget om de næste transporter?

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Tog til NJ - TV2 Nord indslag

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 24/12 2016, 13:15 (2672 dage siden) @ andersj

TV2 Nord har været fordi Nordjyske Jernbaner i Hjørring og lavet et indslag: http://www.tv2nord.dk/nyheder/22-12-2016/1930/nye-tog-til-nordjyder?autoplay=1#player

Glædeligt at NJ lægger op til at fortsætte den gratis medtagelse af cykler for rejsende på periodekort og rejsekort. Jeg havde frygtet at den ville ryge ud med badevandet fordi man forventede den ville blive så eftertragtet at det ikke ville være muligt at opretholde den, eller fordi man var bange for at skabe forvirring idet man stadig skal betale for cykelmedtagning på de få DSB-afgange der kommer til at være tilbage.

Jeg ved dog ikke hvorfor de påstår at driften overtages den 1. juli når alle andre kilder inkl. TKV 17 siger 6. august.

1. juli er en gammel dato og var aldrig fastlagt, men mere noget man sigter efter; så vidt jeg husker.

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Tog til NJ

af Lasse Duusgaard, Aalborg SØ, 28/12 2016, 18:18 (2667 dage siden) @ Børge Sundahl

Jeg var en tur i Hjørring i dag, og kunne fra Kvægtorvet se de tre Lint togsæt stå bag lås og slå hos Nordjyske Jernbaner. Her er et par billeder fra turen, samt et enkelt mens DM 547 passerer.
[image][image][image]

Med venlig hilsen

Lasse Duusgaard

Tog til NJ

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 28/12 2016, 20:49 (2667 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg er faldet over en interessant artikel fra Skipperposten om Nordjyske Jernbaners overtagelse af regionaltogsriften i Nordjylland.

Den fortæller at de nye linttog vil køre på Hirtshalsbanen "allerede fra starten af 2017" og senere også på Skagensbanen inden de skal køre helt til Skørping ved overtagelsen. Er der nogen der har yderligere detaljer om driften?

Derudover bliver billetautomaterne i forbindelse med overdragelsen og indkøb af nye togsæt flyttet ud af togene og ud på stationer. De nuværende DSB-stationer beholder deres avancerede billetautomater der kan udstedes landsdækkende billetter, mens NJ-stationer får specielle rejsekortautomater der også kan udstede kontantbilletter til et begrænset antal zoner. Det var ellers planen at de burde få billetautomater magen til DSB's, men firmaet der laver dem, er gået konkurs henove sommeren. De NJ-stationer der tidligere har været solgt meget få billetter efter afgang fra, får ingen automater; rejser man fra disse stationer, skal man billettere på anden vis inden påstigning.

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Tog til NJ

af Karsten Jensen, 30/12 2016, 15:46 (2666 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Hvis der ikke er en billetautomat, så skal man enten benytte rejsekort eller mobiltelefon. Er godt klar over at langt hovedparten af befolkningen ville kunne benytte disse ting. Men kan man egentlig som trafikselskab forlange det af sine passager? Skal der ikke være mulighed får spontant at stige på toget, selvom man ikke er i besiddelses af et rejsekort og måske ikke lige har strøm på mobilen?

Venlig hilsen og godt nytår

Karsten Jensen

Tog til NJ

af esni, Frederikssund, 30/12 2016, 19:32 (2665 dage siden) @ Karsten Jensen

Hvis der ikke er en billetautomat, så skal man enten benytte rejsekort eller mobiltelefon. Er godt klar over at langt hovedparten af befolkningen ville kunne benytte disse ting. Men kan man egentlig som trafikselskab forlange det af sine passager? Skal der ikke være mulighed får spontant at stige på toget, selvom man ikke er i besiddelses af et rejsekort og måske ikke lige har strøm på mobilen?

Venlig hilsen og godt nytår

Karsten Jensen

Det skal vist være en mobiltelefon med dansk abonnement.

Det er ikke gået op for trafikselskaberne at mange turister gerne vil kunne rejse med tog/bus

Tog til NJ

af Kristoffer, 30/12 2016, 20:49 (2665 dage siden) @ esni

(...)
Det er ikke gået op for trafikselskaberne at mange turister gerne vil kunne rejse med tog/bus


Jo det er. NT's turistprodukt “Travel Pass” fungerer med internationale betalingskort og mobiltelefoner.

Tog til NJ

af esni, Frederikssund, 30/12 2016, 22:21 (2665 dage siden) @ Kristoffer

(...)
Det er ikke gået op for trafikselskaberne at mange turister gerne vil kunne rejse med tog/bus

Jo det er. NT's turistprodukt “Travel Pass” fungerer med internationale betalingskort og mobiltelefoner.

Jeg bor desværre i et underudviklet område kaldet hovedstaden...

Tog til NJ

af esni, Frederikssund, 31/12 2016, 10:10 (2665 dage siden) @ Bjarke Hvass


Jeg bor desværre i et underudviklet område kaldet hovedstaden...


Mener du det område hvor du kan købe en 24-timers billet, CityPass og CopenhagenCard?

Kan de købes uden dansk betalingskort eller med en udenlandsk telefon?

Tog til NJ

af Bjarke Hvass, Valby, 31/12 2016, 11:29 (2665 dage siden) @ esni


Jeg bor desværre i et underudviklet område kaldet hovedstaden...


Mener du det område hvor du kan købe en 24-timers billet, CityPass og CopenhagenCard?


Kan de købes uden dansk betalingskort eller med en udenlandsk telefon?

CityPass og CopenhagenCard er deciderede turistprodukter og må derfor også være henvendt til udenlandske turister.

Jeg ved ikke om DOT Mobilbilletter (hvor 24-timers billetten købes) findes på engelsk og kan bruges af udenlandske numre og kort. I byer som Hamburg og Berlin har jeg tidligere købt tilsvarende produkter i en app på mobilen og her var det muligt at betale med dansk kort og have dansk nummer. Om det danske system så er lige så smart er svært at sige.

Tog til NJ

af steenth, 31/12 2016, 10:31 (2665 dage siden) @ Bjarke Hvass


Jeg bor desværre i et underudviklet område kaldet hovedstaden...


Mener du det område hvor du kan købe en 24-timers billet, CityPass og CopenhagenCard?

City-pass til zone 1 til 4 passer ikke rigtig, hvis man overnatter i fx Hvidovre og Lyngby. Alle-zoner varianten er dyr. Det samme med 24-times billet. Det jeg kunne tænke mig, var et mere fleksibel 24-times billet, som var gyldig i et bestemt område. Eller et rejsekort for turister, som opholder sig en længere periode end de andre kort er beregnet for.

Tog til NJ

af andersj, Aalborg, 31/12 2016, 11:46 (2665 dage siden) @ steenth


Jeg bor desværre i et underudviklet område kaldet hovedstaden...


Mener du det område hvor du kan købe en 24-timers billet, CityPass og CopenhagenCard?


City-pass til zone 1 til 4 passer ikke rigtig, hvis man overnatter i fx Hvidovre og Lyngby. Alle-zoner varianten er dyr. Det samme med 24-times billet. Det jeg kunne tænke mig, var et mere fleksibel 24-times billet, som var gyldig i et bestemt område. Eller et rejsekort for turister, som opholder sig en længere periode end de andre kort er beregnet for.

En løsning kunne være engangs-rejsekort af pap. Det bruger man bla. i Holland til enkeltbilletter og dagsbilletter hvis man ikke vil investere i et OV-chipkaart. Det kommer nok ikke til at ske da alt Rejsekort udstyret kun kan spytte papirkvitteringer ud.

--
Mvh Anders

Tog til NJ

af Bjarke Hvass, Valby, 31/12 2016, 11:50 (2665 dage siden) @ steenth

City-pass til zone 1 til 4 passer ikke rigtig, hvis man overnatter i fx Hvidovre og Lyngby.

Enig. Så er spørgsmålet så hvor meget det skulle udvides med for at være passende?

Alle-zoner varianten er dyr. Det samme med 24-times billet.

24-timers billetten er billigere end det tilsvarende produkt NT Travel Card som Kristoffer linker til. Dog findes det ikke i en 72 timers variant. Her ender NT Travel Card som klart billigst 250 kr. mod 3x130 kr.

Det jeg kunne tænke mig, var et mere fleksibel 24-times billet, som var gyldig i et bestemt område.

En fleksibel 24-timers billet ville være smart. De gange hvor jeg har haft behov hvor mange rejser i Hovedstadsområdet på en dag har det altid været billigst med klippekort/Rejsekort. Der var for langt op til de 130 kr.

Eller et rejsekort for turister, som opholder sig en længere periode end de andre kort er beregnet for.

Jeg er i øjeblikket ved at planlægge en tur til London og undersøger i den forbindelse hvordan Oyster Card fungerer. Der betaler man de normale OysterCard priser på ca. 2 £ for Underground og maks. ca. 6 £. Kortene kan købes opfyldt med et beløb svarende ca. 6 gange det valgte antal dage plus 3 £ i administration. Et tilsvarende Rejsekort til turister ville være smart.

Oyster (var: Tog til NJ)

af steenth, 31/12 2016, 12:00 (2665 dage siden) @ Bjarke Hvass
redigeret af steenth, 31/12 2016, 12:29

Jeg er i øjeblikket ved at planlægge en tur til London og undersøger i den forbindelse hvordan Oyster Card fungerer. Der betaler man de normale OysterCard priser på ca. 2 £ for Underground og maks. ca. 6 £. Kortene kan købes opfyldt med et beløb svarende ca. 6 gange det valgte antal dage plus 3 £ i administration. Et tilsvarende Rejsekort til turister ville være smart.

I London kan du bruge dit kontaktløse betalingskort - også udenlandske - istedet for Oyster Card. Du betaler samme pris. Du kan udnytte Daily og Weekly cap. Eneste bedre alternativ er 7 dagskort til samme pris for Weekly Cap. Weekly Cap går kun fra mandag til søndag, hvor 7 dags kort har valgfri startdag.

Det burde man også gøre her hjemme. Men det kræver et system til at samle transaktionerne centralt, hvor man udregne prisen og afregner det.

Tog til NJ

af Kristoffer, 30/12 2016, 20:45 (2665 dage siden) @ Karsten Jensen

(...) egentlig som trafikselskab forlange det af sine passager? Skal der ikke være mulighed får spontant at stige på toget, selvom man ikke er i besiddelses af et rejsekort og måske ikke lige har strøm på mobilen?
(...)


Eller hvis man ikke lige har sin pung med? Du kan allerede ikke stoppe en almindelig hundredekrone i langt de fleste af landets billetautomater, så det er vel allerede næsten er krav at have et betalingskort for at købe billet til mere end et par zoner ad gangen.

Man kan vel lige så vel spørge om man egentlig kan forlange af et trafikselskab, at det skal investere i salgsinventar, som aldrig kan tjene sig selv hjem?

(Det ved jeg ikke rigtigt om jeg selv mener, men det er jo tydeligvis ikke en holdning som NJ lander på af sig selv.)

Tog til NJ

af Ulrich Albrechtsen, 31/12 2016, 11:05 (2665 dage siden) @ Kristoffer

Hej Kristoffer.

Nu tager du hul på en meget interessant debat om jernbanens hovedformål er:

1: at være en rentabel forretning og tilgodese flest mulige passagager (bedst for flest).
2: at være et serviceorgan for skatteyderne, og genere en løsning til alle og samtidigt at
acceptere at et velfungerende transportsystem i Danmark koster.

Denne problematik har politikerne ikke taget stilling til og væver mellem hvad der er
mest populært, på tidspunktet de bliver spurgt.

Jeg prædiker hverken det ene eller det andet, men det er i ny og næ en frustration at
arbejde inden for jernbanen, når det ikke er til at vide hvad "kunderne" (den danske stat) ønsker.

De bedste nytårshilsner fra Thy

Tog til NJ - ny levering

af andersj, Aalborg, 30/1 2017, 14:56 (2635 dage siden) @ Børge Sundahl

Så er togsæt 644, 652 og 653 spottet i dag ved 12 tiden i Schleswig på vej mod nord. De ankommer sandsynligvis til Hjørring i morgen (hvis det forløber som første levering i december)

Kilde: Drehscheibe Online / Live-Sichtungen.

--
Mvh Anders

Tog til NJ - ny levering

af andersj, Aalborg, 31/1 2017, 19:38 (2633 dage siden) @ andersj

Så er togsæt 644, 652 og 653 spottet i dag ved 12 tiden i Schleswig på vej mod nord. De ankommer sandsynligvis til Hjørring i morgen (hvis det forløber som første levering i december)

Kilde: Drehscheibe Online / Live-Sichtungen.

Togene ankom i dag til Hjørring ca. 18:30 med MY 1158. De kørte denne gang for egen kraft ud til Nordjyske Jernbaners depot da togtypen nu er godkendt i Danmark. Godkendelsen var endnu ikke kommet ved første levering.

--
Mvh Anders

Avatar

Tog til NJ - ny levering

af Morten Beck, Græsted, 1/2 2017, 06:12 (2633 dage siden) @ andersj

Bare lige et hurtigt spørgsmål.
Hvis togtypen er blevet godkendt i Danmark, efter første levering. Hvorfor slæber Contec dem så til Hjørring, når de godt kan/må køre selv. :-)

--
[image]


Venlig hilsen

Morten Beck

Tog til NJ - ny levering

af Poul Andersen, 1/2 2017, 06:47 (2633 dage siden) @ Morten Beck

Manglende ATC.

mvh. Poul.

Tog til NJ - ny levering

af esni, Frederikssund, 21/3 2017, 23:13 (2584 dage siden) @ Poul Andersen

Manglende ATC.

mvh. Poul.

Har de så allerede en form for ERTMS udrustning indbygget, for de skal vel bruges imellem Hobro og Frederikshavn?

Tog til NJ - ny levering

af andersj, Aalborg, 1/2 2017, 08:32 (2633 dage siden) @ Morten Beck

Bare lige et hurtigt spørgsmål.
Hvis togtypen er blevet godkendt i Danmark, efter første levering. Hvorfor slæber Contec dem så til Hjørring, når de godt kan/må køre selv. :-)

Både manglende ATC som der allerede er skrevet men nok også fordi at Alstom søsterfirmaet der står for at levere dem ikke har nogle lokomotivførere med attest til Lint 41 der samtidig er strækningskendte Padborg-Hjørring eller i det hele taget må kører i Danmark. Så det har nok både været billigere og nemmere at slæbe dem fra grænsen til Hjørring.

--
Mvh Anders

Tog til NJ - ny levering

af jmp ⌂, Vejle, 1/2 2017, 09:55 (2633 dage siden) @ andersj

Både manglende ATC som der allerede er skrevet men nok også fordi at Alstom søsterfirmaet der står for at levere dem ikke har nogle lokomotivførere med attest til Lint 41 der samtidig er strækningskendte Padborg-Hjørring eller i det hele taget må kører i Danmark. Så det har nok både været billigere og nemmere at slæbe dem fra grænsen til Hjørring.


Det må, alt andet lige, være billigere at hyre en lokomotivfører som lods, end at hyre både lokomotiv og lokomotivfører.

Jan

Tog til NJ - ny levering

af Frank Poulsen, 1/2 2017, 10:10 (2633 dage siden) @ jmp

Både manglende ATC som der allerede er skrevet men nok også fordi at Alstom søsterfirmaet der står for at levere dem ikke har nogle lokomotivførere med attest til Lint 41 der samtidig er strækningskendte Padborg-Hjørring eller i det hele taget må kører i Danmark. Så det har nok både været billigere og nemmere at slæbe dem fra grænsen til Hjørring.

Det må, alt andet lige, være billigere at hyre en lokomotivfører som lods, end at hyre både lokomotiv og lokomotivfører.

Jan

Det ændrer jo ikke på manglende ATC :)

Tog til NJ - ny levering

af jmp ⌂, Vejle, 1/2 2017, 17:02 (2633 dage siden) @ Frank Poulsen

Både manglende ATC som der allerede er skrevet men nok også fordi at Alstom søsterfirmaet der står for at levere dem ikke har nogle lokomotivførere med attest til Lint 41 der samtidig er strækningskendte Padborg-Hjørring eller i det hele taget må kører i Danmark. Så det har nok både været billigere og nemmere at slæbe dem fra grænsen til Hjørring.

Det må, alt andet lige, være billigere at hyre en lokomotivfører som lods, end at hyre både lokomotiv og lokomotivfører.

Jan


Det ændrer jo ikke på manglende ATC :)


Det er jeg helt med på og det var heller ikke det, jeg svarede på!

Jeg afviser bare andersj's virkelighedsfjerne påstand om, at det skulle være billigere at leje et lokomotiv+fører end at leje en lods.

Jan

Tog til NJ - ny levering

af Frank Poulsen, 1/2 2017, 17:12 (2633 dage siden) @ jmp

Både manglende ATC som der allerede er skrevet men nok også fordi at Alstom søsterfirmaet der står for at levere dem ikke har nogle lokomotivførere med attest til Lint 41 der samtidig er strækningskendte Padborg-Hjørring eller i det hele taget må kører i Danmark. Så det har nok både været billigere og nemmere at slæbe dem fra grænsen til Hjørring.

Det må, alt andet lige, være billigere at hyre en lokomotivfører som lods, end at hyre både lokomotiv og lokomotivfører.

Jan


Det ændrer jo ikke på manglende ATC :)

Det er jeg helt med på og det var heller ikke det, jeg svarede på!

Jeg afviser bare andersj's virkelighedsfjerne påstand om, at det skulle være billigere at leje et lokomotiv+fører end at leje en lods.

Jan

Men det nytter jo ikke noget at kun leje en lods? Det kan da sagtens være det er billigere, men det løser jo ikke transportopgaven når der ikke er atc... Eller også forstår jeg slet ikke hvad du mener :) Men det er måske bare mig, i så fald beklager jeg. :)

MVH
Frank

Tog til NJ - ny levering

af andersj, Aalborg, 1/2 2017, 17:19 (2633 dage siden) @ jmp

Både manglende ATC som der allerede er skrevet men nok også fordi at Alstom søsterfirmaet der står for at levere dem ikke har nogle lokomotivførere med attest til Lint 41 der samtidig er strækningskendte Padborg-Hjørring eller i det hele taget må kører i Danmark. Så det har nok både været billigere og nemmere at slæbe dem fra grænsen til Hjørring.

Det må, alt andet lige, være billigere at hyre en lokomotivfører som lods, end at hyre både lokomotiv og lokomotivfører.

Jan


Det ændrer jo ikke på manglende ATC :)

Det er jeg helt med på og det var heller ikke det, jeg svarede på!

Jeg afviser bare andersj's virkelighedsfjerne påstand om, at det skulle være billigere at leje et lokomotiv+fører end at leje en lods.

Jan

Lods + førere (Vorbereitungsgesellschaft Transporttechnik mbH har nok ikke nogle danske lokomotivførere) + transport af førere fra Hjørring til påmønstringsstedet (Padborg og Aarhus) + evt. hotelovernatning. Forudsat at Nordjyske Jernbaner er den eneste operatør der har lokomotivførere med attest til den nye Lint type i Danmark.

Men det er jo i bund og grund VTm's problem at få transporteret togene og ikke Nordjyske Jernbaner's.

--
Mvh Anders

Tog til NJ - ny levering

af jmp ⌂, Vejle, 1/2 2017, 19:01 (2632 dage siden) @ andersj

Linterne havde motorerne i gang og der var et stk. personale med i et af sættene (en lkf?). Den fører, der i går tog turen Padborg-Hjørring-Padborg, kunne i stedet have været lods. Det havde været billigere ikke at have 1158 med.

At køre Padborg-Hobro uden ATC havde krævet papirarbejde og kunne kun være sket med 70 km/t.

Jan

Tog til NJ - ny levering

af Niels Munch, 31/1 2017, 19:39 (2633 dage siden) @ andersj

Så er togsæt 644, 652 og 653 spottet i dag ved 12 tiden i Schleswig på vej mod nord. De ankommer sandsynligvis til Hjørring i morgen (hvis det forløber som første levering i december)

Kilde: Drehscheibe Online / Live-Sichtungen.


Link: http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?004,8078488 .

Tog til NJ

af glade-koege ⌂, køge, 31/1 2017, 20:00 (2633 dage siden) @ Børge Sundahl

Hej alle sammen.

hvis vi kigger på Arriva lint contra NJ hvad er forskellen på de 2 så? de er vel en model nyere tænker jeg NJ togsæt?

Tog til NJ

af Niels Munch, 31/1 2017, 21:20 (2633 dage siden) @ glade-koege

hvis vi kigger på Arriva lint contra NJ hvad er forskellen på de 2 så? de er vel en model nyere tænker jeg NJ togsæt?


NJs version af LINT imødekommer nyeste crashnormer, hvilket afspejler sig i en lidt ændret udformning af frontpartiet.

M.v.h.
Niels

Tog til NJ - hjælp til litra

af Lasse Duusgaard, Aalborg SØ, 4/2 2017, 20:38 (2629 dage siden) @ Børge Sundahl

Jeg var en tur i Hjørring i dag for at se de nye tog på banen. På Teglgårdsvej station fangede jeg et ukendt fartøj der sneg sig over skinnerne. Kan nogle hjælpe med hvilke litra dette er?

http://www.youtube.com/watch?v=e3y5S_VLpDU

Mvh Lasse

Tog til NJ - hjælp til litra

af krabsen, 4/2 2017, 21:18 (2629 dage siden) @ Lasse Duusgaard

Jeg var en tur i Hjørring i dag for at se de nye tog på banen. På Teglgårdsvej station fangede jeg et ukendt fartøj der sneg sig over skinnerne. Kan nogle hjælpe med hvilke litra dette er?

Det må være en MKat:-P med hjulstilling 0-4-0 (kan vel ikke være 0-2-0 - akslerne er jo ikke gennemgående?)

Tog til NJ - hjælp til litra

af Lars, 4/2 2017, 21:36 (2629 dage siden) @ Lasse Duusgaard

Monorail? interessant :-D

--
mvh
Lars
Esbjerg

Tog til NJ - hjælp til litra helt OT

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 4/2 2017, 23:03 (2629 dage siden) @ Lars

Monorail? interessant :-D


Hej, fundet på nettet:

[image]

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Tog til NJ - hjælp til litra

af Carsten, 5/2 2017, 13:13 (2629 dage siden) @ Lasse Duusgaard

Hej Lasse

Måske en remissekat der ikke kan finde hjem?

Mvh

Carsten

Tog til NJ - hjælp til litra

af Niels Munch, 5/2 2017, 13:21 (2629 dage siden) @ Carsten

Vent, til den møder en hund!

Tog til NJ - hjælp til litra

af Svend, 18/2 2017, 14:01 (2616 dage siden) @ Niels Munch

Vent, til den møder en hund!

Så afsporer den sikkert .....

Nye tog til NJ - kørsel på Hirtshalsbanen

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 6/2 2017, 11:53 (2628 dage siden) @ Lasse Duusgaard

Jeg var en tur i Hjørring i dag for at se de nye tog på banen.

Jeg har godt læst at Nordjyske Jernbaners nye lint-tog gradvist skulle indfases på Hirtshalsbanen og senere på Skagensbanen, så der senere var helt styr på det når de skulle slippes løs på Vendsysselbanen.

Det forholder sig sådan at jeg muligvis skal en tur til Vidstrup med Hirtshalsbanen i denne uge, og dette vil være super fedt at få en tur i en af linterne. Er der en venlig sjæl der kan komme med nogle bud/gæt/gisninger på hvornår jeg kan komme med en lint på Hirtshalsbanen enten i dag, i morgen, i overmorgen, torsdag eller fredag? Det ville være en stor hjælp :)

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

NJ Lint i drift i dag

af andersj, Aalborg, 18/2 2017, 11:31 (2616 dage siden) @ Børge Sundahl

Der er en Lint 41 i drift på Hirtshalsbanen i dag. Jeg ved dog ikke om eller hvornår den bliver udskiftet.

--
Mvh Anders

NJ Lint i drift i dag

af andersj, Aalborg, 18/2 2017, 12:11 (2616 dage siden) @ andersj

Den blev så udskiftet til en Desiro ved ankomst 11:52 i Hjørring.

--
Mvh Anders

NJ Lint i drift i dag - køreplan i fremtiden

af Svend, 18/2 2017, 14:05 (2616 dage siden) @ andersj

Den blev så udskiftet til en Desiro ved ankomst 11:52 i Hjørring.

.
Er der nogen der kender køreplanen som Lint´erne skal køre efter, når de overtager hele regionaltrafikken i det nordjyske?
Togene kan ikke findes i DSBs 2017-køreplan "Tog i Danmark".

NJ Lint i drift i dag - køreplan i fremtiden

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 18/2 2017, 14:45 (2616 dage siden) @ Svend

Hvad angår betjeningen af Vendsysselbanen, Aalborg Nærbane, Skagensbanen og Hirtshalsbanen efter K17; se følgende opslag.

Hvad angår hvornår NJ vil bruge Desiro, og hvornår de vil bruge Lint, (fx om der bliver tilstræbt at løbene til Skagen køres af det ene og løbene til Hirtshals køres af det andet), er der vist ikke noget ude endnu.

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

NJ Lint i drift i dag - køreplan i fremtiden

af Svend, 18/2 2017, 15:50 (2616 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Hvad angår betjeningen af Vendsysselbanen, Aalborg Nærbane, Skagensbanen og Hirtshalsbanen efter K17; se følgende opslag.

Hvad angår hvornår NJ vil bruge Desiro, og hvornår de vil bruge Lint, (fx om der bliver tilstræbt at løbene til Skagen køres af det ene og løbene til Hirtshals køres af det andet), er der vist ikke noget ude endnu.

.
Det bliver man (jeg) ikke meget klogere af. Det en foreløbig tildeling helt tilbage fra august sidste år og meget kan være sket i mellemtiden. Ingen af de tog der er nævnt i udkastet er optaget i den TKV, der nu findes på Banedanmarks hjemmeside.
Men sommeren ligger et stykke ude i fremtiden, så måske der dukker noget op senere ......

NJ Lint i drift i dag - køreplan i fremtiden

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 18/2 2017, 17:45 (2615 dage siden) @ Svend

Det bliver man (jeg) ikke meget klogere af. Det en foreløbig tildeling helt tilbage fra august sidste år og meget kan være sket i mellemtiden. Ingen af de tog der er nævnt i udkastet er optaget i den TKV, der nu findes på Banedanmarks hjemmeside.

De lyntog der skal køre nogle timer, hvor et NJ-tog så falder ud, er allerede i TKV frem til december, så medmindre de skal aflyses og tillyses igen med nye tider, så er der ikke ændret særligt meget ved NJ's tider.

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

NJ Lint i drift i dag - køreplan i fremtiden

af Svend, 18/2 2017, 18:14 (2615 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Det bliver man (jeg) ikke meget klogere af. Det en foreløbig tildeling helt tilbage fra august sidste år og meget kan være sket i mellemtiden. Ingen af de tog der er nævnt i udkastet er optaget i den TKV, der nu findes på Banedanmarks hjemmeside.


De lyntog der skal køre nogle timer, hvor et NJ-tog så falder ud, er allerede i TKV frem til december, så medmindre de skal aflyses og tillyses igen med nye tider, så er der ikke ændret særligt meget ved NJ's tider.

.
Er der nogen der kender de endelige tider?
De er som sagt ikke offentliggjort endnu (eller aftalt??) - i hvert fald ikke i tjenestekøreplanen eller publikumskøreplanen. Men det kunne jo være at nogen med lokalkendskab eller insiderviden kunne fortælle noget .....

NJ Lint i drift i dag - anmeldelse

af andersj, Aalborg, 18/2 2017, 15:39 (2616 dage siden) @ andersj

Jeg ankom sydfra med DSB klokken 10:54 og da Linten trillede ind i spor 0 greb jeg chancen og hoppede ombord. Linten ligger noget bedre i sporet end Desiroerne og er også mere støjsvage indvendigt. Dog er der desværre rigtig mange siddepladser hvor der enten ikke er et vindue eller kun delvist en vindue. Informationssystemet var endnu ikke opdateret med destinationer og stationer så udkaldene blev foretaget manuelt. Der er heldigvis ikke skydetrin så døråbning og lukningsprocessen er meget hurtig.

--
Mvh Anders

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak