Bombardier Traxx 3 vil utvivlsomt være det bedste valg! Gennemprøvet, og også med Bombardier dobbeltdækkerne.
Den "skræddersyede" løsning.
Tråden burde jo stoppe efter dén melding
Nuvel, som altid gælder at indkøbsprocessen er kundens, og at DSB hermed har fornøjelsen af at melde ud og kommentere, hvorfor jeg kun lige vil kaste et par faktuelle oplysninger ind ift de øvrige kommentarer i denne tråd.
Bemærkningen om at det nyeste lokomotiv er bagest i udviklingen er ret sjovt. Jeg kan nok finde en hel del folk, der netop mener, at det er omvendt - og vi har jo netop vundet udbuddene i Tyskland og Israel, hvor der skal køres med dobbeltdækkere foran vores to "konkollegaer"
TSI certificering af TRAXX AC3 er lige på trapperne (alle papirer er indsendt) vi har ændret tilgang til godkendelsen undervejs, for det viste sig desværre umuligt at få en "familie TSI certificering" af alle 15 kendte TRAXX AC3 varianter - de skal certificeres enkeltvis, og det tager så tid og koster penge. Maskinerne kører på "Nationale certifikater i henhold til TSIerne".
DSBs krav om 200 km/t er sammen med mange andre krav ikke ufravigelige- og ja, TRAXX AC3 kan godt leveres til 200 km/t - men det er ikke det samme som at det ender med at være den bedste løsning for DSB. DSB kan ændre kravene undervejs, hvis de finder det fordelagtigt - i det hele taget en ganske fleksibel og "smart" tilgang til processen (og det siger jeg ikke fordi de måske læser med her, men med historikken i ryggen, er det meget smart, at få de uforpligtende tilbud først, inden man tømrer kravene fast)
Forskellen på 5,6 MW, 6.0 MW og 6,4 MW i forhold til acceleration er ret beskeden, og ses først efter 80 km/t. På en opgraderet Nordvestbane (160 km/t) vil 6,4 MW kunne køre strækningen København - Kalundborg "nogle sekunder" hurtigere end 5,6 MW, målt i den "rå" køretid. Til gengæld med noget større energiforbrug. I andre relationer, skal man ud i "anden decimal" på sekunderne, for at se forskellen, og potentialet for kortere rejsetid er større ved en bedre integration af DD-vognene i betjeningen af lokomotivet (hurtigere dørlukning eksempelvis).
For at komme op på 200 km/t på "fornuftig tid" skal du bruge mindst 6,0 MW (som TRAXX AC3 også er solgt med), idet accelerationen for 5,6 MW "flader ud" hurtigere end 6,0 eller 6,4 MW.
DSB har udbudt 26 el-lok til kørsel med de eksisterende dobbeltdækkere i Danmark. Dertil to optioner. Een option på 6 yderligere lok (identiske med de 26) og en på 12 lok til kørsel Danmark - Tyskland.
Ifølge DSBs udtalelser til Ingeniøren i December (November?) vil DSB i løbet af 2017-2018 forberede et udbud på eventuelle nye vogne, til lokomotiverne i optionerne.
Udbuddet giver meget lige vilkår til alle tre ansøgere. Skodas E109 er iøvrigt oprindeligt udviklet af et konsortium mellem Skoda og Bombardier (teknisk set baseret på en blanding af BR 101 og TRAXX MS), så jo, Skoda skal bestemt ikke afskrives.
/Lasse