Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB har foretaget prækvalifikation i lokomotiv udbud

af esni, Frederikssund, 7/1 2017, 11:27 (2638 dage siden) @ LasseG

Måske ikke så overraskende er Skoda, Siemens og Bombardier blevet prækvalificeret til DSB's lokomotiv udbud:

http://railcolornews.com/2017/01/06/dk-dsb-three-manufacturers-pre-selected-for-locomot...

Jeg synes også det ville være interessant at høre om hvem der var interesseret i at byde, men som blev valgt fra - og med hvilken begrundelse.

Ansaldo Breda (eller Hitachi) var næppe blandt dem der forsøgte at blive prækvalificeret ...

DSB har foretaget prækvalifikation i lokomotiv udbud

af Ricky jørgensen, 7/1 2017, 17:51 (2637 dage siden) @ LasseG

Glæder mig til at høre hvilken af de tre, det bliver som skal levere de nye lokomotiver

Avatar

DSB har foretaget prækvalifikation i lokomotiv udbud

af mss ⌂, 8/1 2017, 10:15 (2637 dage siden) @ LasseG

Måske ikke så overraskende er Skoda, Siemens og Bombardier blevet prækvalificeret til DSB's lokomotiv udbud:


"The usual suspects" ;-)

Bombardier Traxx 3 vil utvivlsomt være det bedste valg! Gennemprøvet, og også med Bombardier dobbeltdækkerne.
Den "skræddersyede" løsning.

Siemens Vectron er kvalitet og gennemprøvet teknik, men ikke lige med dobbeltdækkere. Derudover nok den dyreste løsning.

Skoda -nej tak!!!
Her skal laves en masse tilpasninger og der skal testet i hoved og r...
Jeg tror (håber!) kun de er med for at have nok prækvalificerede.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

DSB har foretaget prækvalifikation i lokomotiv udbud

af esni, Frederikssund, 8/1 2017, 11:14 (2637 dage siden) @ mss

Måske ikke så overraskende er Skoda, Siemens og Bombardier blevet prækvalificeret til DSB's lokomotiv udbud:

"The usual suspects" ;-)

Bombardier Traxx 3 vil utvivlsomt være det bedste valg! Gennemprøvet, og også med Bombardier dobbeltdækkerne.
Den "skræddersyede" løsning.

Siemens Vectron er kvalitet og gennemprøvet teknik, men ikke lige med dobbeltdækkere. Derudover nok den dyreste løsning.

Skoda -nej tak!!!
Her skal laves en masse tilpasninger og der skal testet i hoved og r...
Jeg tror (håber!) kun de er med for at have nok prækvalificerede.

Arbejder du i branchen eller er du ligesom jeg mandagstræner?

DSB har foretaget prækvalifikation i lokomotiv udbud

af Rail, 8/1 2017, 11:30 (2637 dage siden) @ mss

Måske ikke så overraskende er Skoda, Siemens og Bombardier blevet prækvalificeret til DSB's lokomotiv udbud:

"The usual suspects" ;-)

Bombardier Traxx 3 vil utvivlsomt være det bedste valg! Gennemprøvet, og også med Bombardier dobbeltdækkerne.
Den "skræddersyede" løsning.

Øhh Traxx 3 er den der er længst bagud i udviklingsprocessen, blev først sat i drift sidste år.
Derudover er der lige præcis ingen Traxx der er godkendt til 200 km/t hvilket er et krav. Så på ingen måde gennemprøvet endnu.
Når man søger på TSI certifikationer dukker både Siemens og Skoda, fra 2012 hhv. 2013 mens Bombardier "glimter" ved deres fravær... Så gad vide om Bombardier overhovedet er nået dertil?

Hertil kommer at Traxx 3 kun kan leveres med 5,6 MW i effekt imens både Siemens og Skoda har 6,4 MW., nogen mener måske det er en mindre detalje men DB bruger faktisk Taurus i nogle af deres regionaltog (eksempelvis Hamborg - Rostock) hvor man udnytter muligheden for bedre acceleration selvom topfarten ikke kan øges.


Siemens Vectron er kvalitet og gennemprøvet teknik, men ikke lige med dobbeltdækkere. Derudover nok den dyreste løsning.

Enig men det med det er det mindste problem når man kigger ud i verden hvordan lokomotiver og vogne af forskellige leverandører benyttes.
Men reelt den eneste af de tre som har flere års driftserfaring med mange lokomotiver i drift.

Skoda -nej tak!!!
Her skal laves en masse tilpasninger og der skal testet i hoved og r...
Jeg tror (håber!) kun de er med for at have nok prækvalificerede.

Enig i at de er en outside primært fordi de indtil videre kun har leverencer 28 i alt. Men ellers er lokomotivet, på papiret, et bedre lokomotiv end Traxx3..
Men burde dog være mere gennemprøvet end Traxx 3 ift. de antal år den har været i drift!
Prismæssigt ligger det nok under Siemens.

Kan ikke se hvorfor der skal laves så mange tilpasninger lige for dem ?

Avatar

DSB har foretaget prækvalifikation i lokomotiv udbud

af mss ⌂, 8/1 2017, 17:37 (2636 dage siden) @ Rail

Det jeg mener er at Traxx 3 har sin typegodkendelse, der kører en del hos flere operatører i Tyskland, senest DB Regio og Cargo, og så er den en videreudvikling af Traxx 2 der er en meget benyttet type (BR 146.2, 185.2).

At de skulle kunne køre 200 km/t havde jeg desværre overset...
En dyr og mestendels unødvendig beslutning synes jeg. De skal jo først og fremmest afløse ME.

Fastholder man dette krav må Vectron være det bedre valg. Selvom de i daglig drift primært kører godstog findes de jo allerede i 200 km/t version.

Gid man dog bare kunne købe Taurus. Den kan det hele! :-)

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

DSB har foretaget prækvalifikation i lokomotiv udbud

af andersj, Aalborg, 8/1 2017, 17:56 (2636 dage siden) @ mss

Det jeg mener er at Traxx 3 har sin typegodkendelse, der kører en del hos flere operatører i Tyskland, senest DB Regio og Cargo, og så er den en videreudvikling af Traxx 2 der er en meget benyttet type (BR 146.2, 185.2).

At de skulle kunne køre 200 km/t havde jeg desværre overset...
En dyr og mestendels unødvendig beslutning synes jeg. De skal jo først og fremmest afløse ME.

Fastholder man dette krav må Vectron være det bedre valg. Selvom de i daglig drift primært kører godstog findes de jo allerede i 200 km/t version.

Gid man dog bare kunne købe Taurus. Den kan det hele! :-)

Hvis ikke Bombardier kan levere et lokomotiv til 200 km/t så var de nok ikke blevet prækvalificeret eller havde deltaget i udbuddet. Lasse fra Bombardier har ofte skrevet herinde om forskellige togtyper fra Bombardier der kan leveres i alverdens versioner, men endnu ikke er blevet det pga. manglende interesse.
Problemet kan jo så være at DSB ikke ser lokomotivet som en hyldevarer hvis typen de gerne vil have endnu ikke er i drift nogle steder.

--
Mvh Anders

DSB har foretaget prækvalifikation i lokomotiv udbud

af Morten, 8/1 2017, 19:44 (2636 dage siden) @ andersj

Skoda har også et lokomotiv der kan køre 200 km/h. Og hvis de bruger Alstom/Siemens som ETCS/STM leverandør er den del også standard. Og de er måske også billigere alt i alt. Så SKODA har en god chance.

Mvh
M

Avatar

DSB har foretaget prækvalifikation i lokomotiv udbud

af mss ⌂, 15/1 2017, 23:27 (2629 dage siden) @ Morten

Skoda har også et lokomotiv der kan køre 200 km/h. Og hvis de bruger Alstom/Siemens som ETCS/STM leverandør er den del også standard. Og de er måske også billigere alt i alt. Så SKODA har en god chance.

Mvh
M

Det lokomotiv er den største satsning man kan gøre. Så det bør vi efter min (og sikkert alle pendlernes) mening lade andre om at eksperimentere med.

P.s:

Nu er DB Regios BR 147 (Traxx 3), ligesom de tidlige Traxx typer at finde i drift med dobbeltdækkere fra Bombardier:

FOTO

Var det helt ærligt ikke bare det smarteste?

Nå, men vi må jo bare vente og se hvad de kloge hoveder finder ud af :-)

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

DSB har foretaget prækvalifikation i lokomotiv udbud

af LasseG, 15/1 2017, 23:33 (2629 dage siden) @ mss

Skoda har også et lokomotiv der kan køre 200 km/h. Og hvis de bruger Alstom/Siemens som ETCS/STM leverandør er den del også standard. Og de er måske også billigere alt i alt. Så SKODA har en god chance.

Mvh
M


Det lokomotiv er den største satsning man kan gøre. Så det bør vi efter min (og sikkert alle pendlernes) mening lade andre om at eksperimentere med.

Har du noget fakta til at begrunde "den største satsning" eller er det bare følelser det hele ?

--
[image]

DSB har foretaget prækvalifikation i lokomotiv udbud

af jmp ⌂, Vejle, 16/1 2017, 11:17 (2629 dage siden) @ LasseG

Skoda har også et lokomotiv der kan køre 200 km/h. Og hvis de bruger Alstom/Siemens som ETCS/STM leverandør er den del også standard. Og de er måske også billigere alt i alt. Så SKODA har en god chance.

Mvh
M


Det lokomotiv er den største satsning man kan gøre. Så det bør vi efter min (og sikkert alle pendlernes) mening lade andre om at eksperimentere med.


Har du noget fakta til at begrunde "den største satsning" eller er det bare følelser det hele ?


Det er et faktum, at Skoda 109E er en lille serie (22 i drift og 6 på vej). Ifølge diverse tyske tidsskrifter, er der oven i købet knas med at få de 6 til DB Regio færdiggjort/godkendt.

Siemens Vectron har rullet nogle år og har passeret 200 eksemplarer i drift. Bombardier TRAXX AC3 har rullet i det små nogle år og efter DB endelig er kommet i gang med bruge dem, går det stærkt. Der rullede 80 lok ud fra fabrikken i Kassel i fjerde kvartal 2016, heraf 56 i december alene. AC3 runder også 200 eksemplarer i drift i 2017.

Jan

DSB har foretaget prækvalifikation i lokomotiv udbud

af UTJ, 16/1 2017, 11:58 (2629 dage siden) @ jmp

Det er et faktum, at Skoda 109E er en lille serie (22 i drift og 6 på vej). Ifølge diverse tyske tidsskrifter, er der oven i købet knas med at få de 6 til DB Regio færdiggjort/godkendt.

Siemens Vectron har rullet nogle år og har passeret 200 eksemplarer i drift. Bombardier TRAXX AC3 har rullet i det små nogle år og efter DB endelig er kommet i gang med bruge dem, går det stærkt. Der rullede 80 lok ud fra fabrikken i Kassel i fjerde kvartal 2016, heraf 56 i december alene. AC3 runder også 200 eksemplarer i drift i 2017.

.
Men det er også et faktum et blot én DSB customization kan betyde knas uanset leverandør - tro ikke at det bliver 100 % fra hylden.

--
ئۇلغىك

DSB har foretaget prækvalifikation i lokomotiv udbud

af LasseG, 16/1 2017, 12:44 (2629 dage siden) @ jmp

Skoda har også et lokomotiv der kan køre 200 km/h. Og hvis de bruger Alstom/Siemens som ETCS/STM leverandør er den del også standard. Og de er måske også billigere alt i alt. Så SKODA har en god chance.

Mvh
M


Det lokomotiv er den største satsning man kan gøre. Så det bør vi efter min (og sikkert alle pendlernes) mening lade andre om at eksperimentere med.


Har du noget fakta til at begrunde "den største satsning" eller er det bare følelser det hele ?

Det er et faktum, at Skoda 109E er en lille serie (22 i drift og 6 på vej). Ifølge diverse tyske tidsskrifter, er der oven i købet knas med at få de 6 til DB Regio færdiggjort/godkendt.

Siemens Vectron har rullet nogle år og har passeret 200 eksemplarer i drift. Bombardier TRAXX AC3 har rullet i det små nogle år og efter DB endelig er kommet i gang med bruge dem, går det stærkt. Der rullede 80 lok ud fra fabrikken i Kassel i fjerde kvartal 2016, heraf 56 i december alene. AC3 runder også 200 eksemplarer i drift i 2017.

Bestemt er det en lille serie, ingen tvivl om det. Men typen har været i drift i nogle år, så der må vel være grundlag for mindre følelses betonede udfald end dem Morten kom med.

De tyske godkendelses processer fra EBA er groteske og Skoda er bestemt ikke de eneste der er blevet forsinket pga. EBA, desværre.
Men fra et Skoda synspunkt ville det da klart være bedre hvis de kunne fremvise at de havde lokomotiverne i drift hos DB.

--
[image]

Avatar

DSB har foretaget prækvalifikation i lokomotiv udbud

af mss ⌂, 18/1 2017, 16:29 (2626 dage siden) @ LasseG

Mine indlæg er ikke så følelsesbetonede som du måske opfatter det.

Mht. Skoda 109E, ingen røg uden brand: 109E var forsinket og havde meget bøvl i starten hos CD. De skulle have været leveret 2009, kom i 2010 men blev først afvist af CD da al dokumentation manglede. Derefter begyndte en proces med dokumentation og godkendelse, hvorunder typen kørte på dispensation frem til 2013 hvor den blev endeligt godkendt i Tjekkiet.
Nu kniber det så med at levere varen i Tyskland. EBA er tunge at danse med, men særligt når det drejer sig om en meget anderledes konstruktion end man er vant til. Ordentlig dokumentation er vital, og det slipper man ikke udenom.
Skoda har i årevis forsøgt, men det har været svært for dem at slå igennem på det internationale togmarked. Det er der jo god grund til. Man er kun i læreprocessen med at levere det kvalitets- og dokumentationsmæssige niveau der skal til for at kunne konkurrere på europæisk plan.

Et samarbejde med Bombardier kommer nok heller til at fungere gnidningsfrit, da de to tidligere har været i konflikt, netop omkring 109E!
I 2011 blev en 109E sågar beslaglagt i Østrig pga. deres retslige stridigheder.

Skodaen vil helt rationelt set være et større eksperiment med mange flere ubekendte faktorer end konkurrenternes.
Godkendelserne af Siemens og Bombardier lokomotiverne kan endvidere bruges af andre operatører der vil køre med godsvarianter af samme type (187 og 193 der bygges i hobetal i disse år). Det bliver formentlig heller ikke et større arbejde, særligt med Bombardier-lokomotvierne, da de er baseret på en allerede godkendt type (185.2) og allerede er godkendt i Tyskland.
Her er Skodaen en enlig svale. Den bliver ikke umiddelbart videreudviklet på, selv CD køber for tiden deres nye lokomotiver i Tyskland.

Som bekendt er DSB blevet pålagt ikke at kaste sig ud i flere eksperimenter.
Synes du, helt rationelt set, at Skodaen er en god idé?

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

DSB har foretaget prækvalifikation i lokomotiv udbud

af esni, Frederikssund, 18/1 2017, 21:55 (2626 dage siden) @ mss

Mine indlæg er ikke så følelsesbetonede som du måske opfatter det.

Mht. Skoda 109E, ingen røg uden brand: 109E var forsinket og havde meget bøvl i starten hos CD. De skulle have været leveret 2009, kom i 2010 men blev først afvist af CD da al dokumentation manglede. Derefter begyndte en proces med dokumentation og godkendelse, hvorunder typen kørte på dispensation frem til 2013 hvor den blev endeligt godkendt i Tjekkiet.
Nu kniber det så med at levere varen i Tyskland. EBA er tunge at danse med, men særligt når det drejer sig om en meget anderledes konstruktion end man er vant til. Ordentlig dokumentation er vital, og det slipper man ikke udenom.
Skoda har i årevis forsøgt, men det har været svært for dem at slå igennem på det internationale togmarked. Det er der jo god grund til. Man er kun i læreprocessen med at levere det kvalitets- og dokumentationsmæssige niveau der skal til for at kunne konkurrere på europæisk plan.

Et samarbejde med Bombardier kommer nok heller til at fungere gnidningsfrit, da de to tidligere har været i konflikt, netop omkring 109E!
I 2011 blev en 109E sågar beslaglagt i Østrig pga. deres retslige stridigheder.

Skodaen vil helt rationelt set være et større eksperiment med mange flere ubekendte faktorer end konkurrenternes.
Godkendelserne af Siemens og Bombardier lokomotiverne kan endvidere bruges af andre operatører der vil køre med godsvarianter af samme type (187 og 193 der bygges i hobetal i disse år). Det bliver formentlig heller ikke et større arbejde, særligt med Bombardier-lokomotvierne, da de er baseret på en allerede godkendt type (185.2) og allerede er godkendt i Tyskland.
Her er Skodaen en enlig svale. Den bliver ikke umiddelbart videreudviklet på, selv CD køber for tiden deres nye lokomotiver i Tyskland.

Som bekendt er DSB blevet pålagt ikke at kaste sig ud i flere eksperimenter.
Synes du, helt rationelt set, at Skodaen er en god idé?

I IT verdenen, hvor jeg har mine rødder, så kaldes din fremstilling for F U D

Avatar

DSB har foretaget prækvalifikation i lokomotiv udbud

af mss ⌂, 19/1 2017, 00:40 (2626 dage siden) @ esni
redigeret af mss, 19/1 2017, 01:05

Så vidt jeg ved er FUD en form for lobbyisme? Jeg er ikke lobbyist.
Jeg deltager såmænd bare i en debat om et emne jeg finder interessant :-)

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

OT: FUD

af esni, Frederikssund, 19/1 2017, 20:36 (2625 dage siden) @ mss

Begrebet FUD (Fear Uncertainty and Doubt) blev skabt af IBM udbryderen Gene Amdahl, fordi han oplevede at det lykkedes for hans gamle firma at sprede kun delvist sande fortællinger om Amdahls produkter, som MEGET direkte konkurrerede med IBMs.

Denne spredning skete ikke kun via lobbyister, men igennem en hver mulig kanal.

Jeg har ingen mulighed for at verificere dine fortællinger om Skoda 109E, men de er en del mere negativ en det jeg lige kan finde på Google,

Og endelig -

Jeg er også kun en togtosse, der ikke arbejder i branchen, men som sætter pris på artsdiversitet, også i jernbaneverdenen.

Endelig: Så vidt jeg ved er det meningen at en pre-kvalifikation skal se ud som om den foregår efter objektive kriterier, som er beskrevet i det dokument, som startede processen.
Det er i min optik ligeså interessant hvem der forsøget, men IKKE kom igennem nåleøjet.

Avatar

OT: FUD

af mss ⌂, 19/1 2017, 23:11 (2625 dage siden) @ esni

Mine kilder er bl.a. Railcolor.net og Wikipedia. Derudover diverse postings i tyske jernbanefora. Der skånes ingen, heller ikke Bombardier eller Siemens, så jeg regner med at der må være en hvis sandhed.

Jeg har fulgt 109E siden den først blev nævnt, og har også været meget spændt på om Skodas nye pragtstykke ville få succes i, og også uden for Tjekkiet.
Så det er ikke fordi at jeg ikke under dem en succes. De synes hidtil at have bygget gode lokomotiver, og i store mængder. Det giver sort respekt (jeg har da også tre Skoda-loks i model ;-)).

Ingen ved dog om det kan gå nogenlunde hurtigt og gnidningsfrit med godkendelse og indkøring når den ikke har godkendelse i Tyskland endnu og ikke har gennemført test med Bombardier dobbeltdækkere. Selv i Tyskland skal de jo køre med Skoda dobbeltdækkere.

Men til syvende og sidste er det jo heldigvis ikke vores afgørelse. Vi må bare vente og se hvordan det ender :-)

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

OT: FUD

af esni, Frederikssund, 20/1 2017, 07:06 (2625 dage siden) @ mss

Mine kilder er bl.a. Railcolor.net og Wikipedia. Derudover diverse postings i tyske jernbanefora. Der skånes ingen, heller ikke Bombardier eller Siemens, så jeg regner med at der må være en hvis sandhed.

Jeg har fulgt 109E siden den først blev nævnt, og har også været meget spændt på om Skodas nye pragtstykke ville få succes i, og også uden for Tjekkiet.
Så det er ikke fordi at jeg ikke under dem en succes. De synes hidtil at have bygget gode lokomotiver, og i store mængder. Det giver sort respekt (jeg har da også tre Skoda-loks i model ;-)).

Ingen ved dog om det kan gå nogenlunde hurtigt og gnidningsfrit med godkendelse og indkøring når den ikke har godkendelse i Tyskland endnu og ikke har gennemført test med Bombardier dobbeltdækkere. Selv i Tyskland skal de jo køre med Skoda dobbeltdækkere.

Men til syvende og sidste er det jo heldigvis ikke vores afgørelse. Vi må bare vente og se hvordan det ender :-)

Jeg beskyldte dig for FUD, fordi jeg åbenbart tolker bl a Railcolor anderledes end du gør. Jeg har heller ikke kunnet finde den totale katastrofe på tysk eller Engelsk Wikipedia. De tyske fora kender jegnikke rigtigt
Men du har ret i at det heldigvis hverken er din eller min afgørelse.

DSB har foretaget prækvalifikation - apropos Skoda .....

af LarsJels, Jels, 3/2 2017, 12:24 (2611 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Skal det forstås sådan, at levering er et år forsinket? Dvs. skulle have været i gang i december '16, hvor DB overtog kontrakt på kørslen, men kommer først til december '17.

MVH, Lars

DSB har foretaget prækvalifikation - apropos Skoda .....

af Gæst1, 3/2 2017, 12:35 (2611 dage siden) @ LarsJels

Skal det forstås sådan, at levering er et år forsinket? Dvs. skulle have været i gang i december '16, hvor DB overtog kontrakt på kørslen, men kommer først til december '17.

Lokomotiver og vogne er forsinket i leveringen fra Skoda. Den senere levering betyder, at godkendelsesprocessen først for alvor kan komme igang nu. Det er håbet at togene kan sættes i plandrift til December, men det kræver at den tyske godkendelse (som de hidtidige E109 lokomotiver til stadighed har problemer med) forløber glat og uden problemer på relativ kort tid.

DSB har foretaget prækvalifikation - apropos Skoda .....

af jmp ⌂, Vejle, 3/2 2017, 12:56 (2610 dage siden) @ LarsJels

Skal det forstås sådan, at levering er et år forsinket? Dvs. skulle have været i gang i december '16, hvor DB overtog kontrakt på kørslen, men kommer først til december '17.


DB har haft kørslen lige siden den startede i 2006. Hidtil er togene kørt med BR 101 og rødmalede intercity-vogne.

Jan

Apropos Skoda - snart i drift (!)

af Niels Munch, 9/11 2018, 10:41 (1967 dage siden) @ Niels Munch

"TSI certification for Škoda Transportation push-pull trainsets
02 Nov 2018

GERMANY: Škoda Transportation announced on November 2 that notified body Eisenbahn-Cert had granted TSI certification for the Type 109E3 locomotives and double-deck push-pull coaches which DB Regio has ordered for use on Nürnburg – Ingolstadt – München regional services operating over the high speed line."

Læs videre her: https://www.railwaygazette.com/news/traction-rolling-stock/single-view/view/tsi-certifi... .


M.v.h.
Niels

Apropos Skoda - snart i drift (!)

af Jens Hansen, 9/11 2018, 10:50 (1967 dage siden) @ Niels Munch

Umiddelbart opfylder toget vel DSBs krav til "Fremtidens Tog"?

JH

DSB har foretaget prækvalifikation i lokomotiv udbud

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 8/1 2017, 21:37 (2636 dage siden) @ mss

Bombardier Traxx 3 vil utvivlsomt være det bedste valg! Gennemprøvet, og også med Bombardier dobbeltdækkerne.
Den "skræddersyede" løsning.

Tråden burde jo stoppe efter dén melding :-)
Nuvel, som altid gælder at indkøbsprocessen er kundens, og at DSB hermed har fornøjelsen af at melde ud og kommentere, hvorfor jeg kun lige vil kaste et par faktuelle oplysninger ind ift de øvrige kommentarer i denne tråd.

Bemærkningen om at det nyeste lokomotiv er bagest i udviklingen er ret sjovt. Jeg kan nok finde en hel del folk, der netop mener, at det er omvendt - og vi har jo netop vundet udbuddene i Tyskland og Israel, hvor der skal køres med dobbeltdækkere foran vores to "konkollegaer" :-)

TSI certificering af TRAXX AC3 er lige på trapperne (alle papirer er indsendt) vi har ændret tilgang til godkendelsen undervejs, for det viste sig desværre umuligt at få en "familie TSI certificering" af alle 15 kendte TRAXX AC3 varianter - de skal certificeres enkeltvis, og det tager så tid og koster penge. Maskinerne kører på "Nationale certifikater i henhold til TSIerne".

DSBs krav om 200 km/t er sammen med mange andre krav ikke ufravigelige- og ja, TRAXX AC3 kan godt leveres til 200 km/t - men det er ikke det samme som at det ender med at være den bedste løsning for DSB. DSB kan ændre kravene undervejs, hvis de finder det fordelagtigt - i det hele taget en ganske fleksibel og "smart" tilgang til processen (og det siger jeg ikke fordi de måske læser med her, men med historikken i ryggen, er det meget smart, at få de uforpligtende tilbud først, inden man tømrer kravene fast)

Forskellen på 5,6 MW, 6.0 MW og 6,4 MW i forhold til acceleration er ret beskeden, og ses først efter 80 km/t. På en opgraderet Nordvestbane (160 km/t) vil 6,4 MW kunne køre strækningen København - Kalundborg "nogle sekunder" hurtigere end 5,6 MW, målt i den "rå" køretid. Til gengæld med noget større energiforbrug. I andre relationer, skal man ud i "anden decimal" på sekunderne, for at se forskellen, og potentialet for kortere rejsetid er større ved en bedre integration af DD-vognene i betjeningen af lokomotivet (hurtigere dørlukning eksempelvis).

For at komme op på 200 km/t på "fornuftig tid" skal du bruge mindst 6,0 MW (som TRAXX AC3 også er solgt med), idet accelerationen for 5,6 MW "flader ud" hurtigere end 6,0 eller 6,4 MW.

DSB har udbudt 26 el-lok til kørsel med de eksisterende dobbeltdækkere i Danmark. Dertil to optioner. Een option på 6 yderligere lok (identiske med de 26) og en på 12 lok til kørsel Danmark - Tyskland.
Ifølge DSBs udtalelser til Ingeniøren i December (November?) vil DSB i løbet af 2017-2018 forberede et udbud på eventuelle nye vogne, til lokomotiverne i optionerne.

Udbuddet giver meget lige vilkår til alle tre ansøgere. Skodas E109 er iøvrigt oprindeligt udviklet af et konsortium mellem Skoda og Bombardier (teknisk set baseret på en blanding af BR 101 og TRAXX MS), så jo, Skoda skal bestemt ikke afskrives.

/Lasse

DSB har foretaget prækvalifikation i lokomotiv udbud

af Jens Hansen, 9/1 2017, 06:37 (2636 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Og efter at Skoda har fået nye venner fra Kina, verdens størtste togproducent CRRS, ja så skal man nok ikke undervurdere dem.

DSB har foretaget prækvalifikation i lokomotiv udbud

af Rail, 9/1 2017, 17:39 (2635 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Bemærkningen om at det nyeste lokomotiv er bagest i udviklingen er ret sjovt. Jeg kan nok finde en hel del folk, der netop mener, at det er omvendt - og vi har jo netop vundet udbuddene i Tyskland og Israel, hvor der skal køres med dobbeltdækkere foran vores to "konkollegaer" :-)

Du af alle burde da kende forskel på logik og ministeriel logik..

DSB har foretaget prækvalifikation i lokomotiv udbud

af gamle ole2, 8/1 2017, 17:38 (2636 dage siden) @ LasseG

Interessant fænomen.Har ikke fulgt meget med i nyanskaffelxsen af trækkraft, men ville nok have troet at lokos-både evt diesel og elektriske lokos.
Almindelige lokotrukne persontog UDEN styrevogn er da vel stendødt, så det må nødvendigvis blive styrevognstog.
Og interessaqnt at man ikke udelukkende satser på diverse togsæt-hverken diesel efter IC2 og 4, eller elektriske togsæt.

Ole

DSB har foretaget prækvalifikation i lokomotiv udbud

af andersj, Aalborg, 8/1 2017, 17:59 (2636 dage siden) @ gamle ole2

Interessant fænomen.Har ikke fulgt meget med i nyanskaffelxsen af trækkraft, men ville nok have troet at lokos-både evt diesel og elektriske lokos.
Almindelige lokotrukne persontog UDEN styrevogn er da vel stendødt, så det må nødvendigvis blive styrevognstog.
Og interessaqnt at man ikke udelukkende satser på diverse togsæt-hverken diesel efter IC2 og 4, eller elektriske togsæt.

Ole

Der skal ikke umiddelbart købes nye vogne. Det er blot ME lokomotiverne der skal udskiftes.

Der er dog en option på to-system lokomotiver til kørsel København-Hamburg over Jylland og senere over Fehmarn når den faste forbindelse åbner der. Her vil man skulle bruge nye vogne.

--
Mvh Anders

DSB har foretaget prækvalifikation i lokomotiv udbud

af gamle ole2, 9/1 2017, 17:55 (2635 dage siden) @ andersj

Hvad er koblingen mellem de forskellige strømsystemer/lokoudstyret og nye vogne? Måske dumt spørgsmål, men er det også de forskellige strømsystemer der spøger her?

Ole

Avatar

DSB har foretaget prækvalifikation i lokomotiv udbud

af BoergeOf61, Randers C, 9/1 2017, 18:56 (2635 dage siden) @ gamle ole2

Hvad er koblingen mellem de forskellige strømsystemer/lokoudstyret og nye vogne? Måske dumt spørgsmål, men er det også de forskellige strømsystemer der spøger her?

Uden at være sikker gætter jeg på, koblingen er, at regionaltog og fjerntog kræver forskellige vogne, og to strømsystemer kun giver mening for internationale fjerntog.

DSB har foretaget prækvalifikation i lokomotiv udbud

af esni, Frederikssund, 9/1 2017, 20:36 (2635 dage siden) @ BoergeOf61

Hvad er koblingen mellem de forskellige strømsystemer/lokoudstyret og nye vogne? Måske dumt spørgsmål, men er det også de forskellige strømsystemer der spøger her?


Uden at være sikker gætter jeg på, koblingen er, at regionaltog og fjerntog kræver forskellige vogne, og to strømsystemer kun giver mening for internationale fjerntog.

Internationale regionaltog er vel ikke helt usandsynligt

DSB har foretaget prækvalifikation i lokomotiv udbud

af andersj, Aalborg, 9/1 2017, 20:49 (2635 dage siden) @ esni

Hvad er koblingen mellem de forskellige strømsystemer/lokoudstyret og nye vogne? Måske dumt spørgsmål, men er det også de forskellige strømsystemer der spøger her?


Uden at være sikker gætter jeg på, koblingen er, at regionaltog og fjerntog kræver forskellige vogne, og to strømsystemer kun giver mening for internationale fjerntog.


Internationale regionaltog er vel ikke helt usandsynligt

Det er planlagt at de nye vogne skal køre fjerntog København-Jylland-Hamburg og senere København-Fehmarn-Hamburg. DSB har som bekendt kun et begrænset antal dobbeltdækkervogne så det er nødvendigt at bestille nye fjerntogsvogne hvis man udnytter optionen på to-system lokomotiver. Der skal også bestilles nye fjern- eller regionaltogsvogne hvis man udnytter optionen på flere et-system lokomotiver.

--
Mvh Anders

Avatar

DSB har foretaget prækvalifikation i lokomotiv udbud

af BoergeOf61, Randers C, 9/1 2017, 20:54 (2635 dage siden) @ esni

Internationale regionaltog er vel ikke helt usandsynligt


Fra fx. København eller Århus mod Tyskland er det.

DSB har foretaget prækvalifikation i lokomotiv udbud

af Niels Bak, 10/1 2017, 10:18 (2635 dage siden) @ BoergeOf61

Der har faktisk været planer om det, når Femern åbner, for at binde de to grænseregioner på hver side af bæltet bedre sammen.

Hvor realistisk det er, er så en anden sag. Begge sider er ret tyndt befolkede.

Faktisk kunne man bedre forestille sig et regionaltog f.eks. Fredericia-Kiel, men det har nok ikke samme bevågenhed og så oplagt er det heller ikke (og så er der vist ikke køreledninger til Kiel nordfra, så det ville blive med diesel)

Avatar

DSB har foretaget prækvalifikation i lokomotiv udbud

af BoergeOf61, Randers C, 10/1 2017, 10:26 (2635 dage siden) @ Niels Bak

Der har faktisk været planer om det, når Femern åbner, for at binde de to grænseregioner på hver side af bæltet bedre sammen.


Ok. Jeg tænker bare, det giver bedre mening for Eurocity. Fx. Hamburg - Basel og Berlin - Prag fremføres af lokomotiver.

DSB har foretaget prækvalifikation i lokomotiv udbud

af Svend, 10/1 2017, 10:27 (2635 dage siden) @ Niels Bak

Der har faktisk været planer om det, når Femern åbner, for at binde de to grænseregioner på hver side af bæltet bedre sammen.

Hvor realistisk det er, er så en anden sag. Begge sider er ret tyndt befolkede.

Faktisk kunne man bedre forestille sig et regionaltog f.eks. Fredericia-Kiel, men det har nok ikke samme bevågenhed og så oplagt er det heller ikke (og så er der vist ikke køreledninger til Kiel nordfra, så det ville blive med diesel)

.
Men der står ingen steder skrevet, at det er DSB der skal stå for en sådan kørsel med "internationale regionaltog" - eller Intercity-/Eurocitytog for den sags skyld. Det kan således sagtens være, at anskaffelse af to-stømslokomotiver vil være en helt overflødig investering.

DSB har foretaget prækvalifikation i lokomotiv udbud

af Gæst1, 10/1 2017, 13:31 (2634 dage siden) @ Svend

Men der står ingen steder skrevet, at det er DSB der skal stå for en sådan kørsel med "internationale regionaltog" - eller Intercity-/Eurocitytog for den sags skyld. Det kan således sagtens være, at anskaffelse af to-stømslokomotiver vil være en helt overflødig investering.

Netop!
Til gengæld har det stået skrevet fra EU kommisionen, at sådanne internationale forbindelser ikke må køre med statstilskud. Altså skal DSB køre "for egen regning" med vandtætte skodder til resten af biksen, eller også skal nogle andre køre - hvad der dog nok kræver en ændring i Rejsekort, takstsamarbejder og DSBs ejerskab over dele af "kæden" ift kørsel med tog - og mon ikke også Banedanmark vil få et kulturchok, hvis en af operatørerne pludselig har "sine egne" penge bundet i at køre tog? Der vil nok være en del sporarbejde, der skal udføres på anden vis...

Mit bud er at to-strømslokomotiverne ikke kommer. Optionen er meget bedre brugt på flere lokomotiver til regionaltrafikken på Sjælland.

DSB har foretaget prækvalifikation i lokomotiv udbud

af Svend, 10/1 2017, 14:50 (2634 dage siden) @ Gæst1

og mon ikke også Banedanmark vil få et kulturchok, hvis en af operatørerne pludselig har "sine egne" penge bundet i at køre tog?

.
Det tror jeg så til gengæld ikke. Man er jo vant til at (sam)arbejde med Hectorrail, DB Cargo osv ;-)

DSB har foretaget prækvalifikation i lokomotiv udbud

af Gæst1, 10/1 2017, 14:58 (2634 dage siden) @ Svend

Det tror jeg så til gengæld ikke. Man er jo vant til at (sam)arbejde med Hectorrail, DB Cargo osv ;-)

Men har man ikke været i retten (et par gange) med Arriva for ikke at overholde sporspærringer m.fl.? Det er ikke ment som kritik af Banedanmark, men mere en slags advarsel om, at andre firmaer godt kan være ganske barske, hvis reglerne ikke overholdes (til deres favør)

DSB har foretaget prækvalifikation i lokomotiv udbud

af Svend, 10/1 2017, 15:01 (2634 dage siden) @ Gæst1

Det tror jeg så til gengæld ikke. Man er jo vant til at (sam)arbejde med Hectorrail, DB Cargo osv ;-)


Men har man ikke været i retten (et par gange) med Arriva for ikke at overholde sporspærringer m.fl.? Det er ikke ment som kritik af Banedanmark, men mere en slags advarsel om, at andre firmaer godt kan være ganske barske, hvis reglerne ikke overholdes (til deres favør)

'
Det ved jeg ikke, men min opfattelse er, at Arriva er noget nemmere at have med at gøre end DSB.

DSB har foretaget prækvalifikation i lokomotiv udbud

af steenth, 9/1 2017, 22:54 (2635 dage siden) @ BoergeOf61

Uden at være sikker gætter jeg på, koblingen er, at regionaltog og fjerntog kræver forskellige vogne, og to strømsystemer kun giver mening for internationale fjerntog.

Så vidt jeg kan se på mærkning af de nuværende dobbeltdækkervogne, kan de godt håndtere andre strømsystemer......

Avatar

DSB har foretaget prækvalifikation i lokomotiv udbud

af BoergeOf61, Randers C, 10/1 2017, 10:18 (2635 dage siden) @ steenth

Så vidt jeg kan se på mærkning af de nuværende dobbeltdækkervogne, kan de godt håndtere andre strømsystemer......


Naturligvis. Spørgsmålet er så, om de også har den komfort og de faciliteter, der forventes af fjerntog. Fx. kan Lint togsæt også køre langt, men det sættes sjældent ind på strækninger, hvor mange rejser langt. Mig bekendt er de nuværende dobbeltdækkervogne købt til brug for regionaltog på Sjælland - ikke til brug i Intercity- eller lyntog. Modsat købes lokomotiver med to strømsystemer næppe til regionaltog i Sønderjylland og Sydsjælland.

DSB har foretaget prækvalifikation i lokomotiv udbud

af steenth, 10/1 2017, 10:31 (2635 dage siden) @ BoergeOf61

Så vidt jeg kan se på mærkning af de nuværende dobbeltdækkervogne, kan de godt håndtere andre strømsystemer......

Naturligvis. Spørgsmålet er så, om de også har den komfort og de faciliteter, der forventes af fjerntog. Fx. kan Lint togsæt også køre langt, men det sættes sjældent ind på strækninger, hvor mange rejser langt. Mig bekendt er de nuværende dobbeltdækkervogne købt til brug for regionaltog på Sjælland - ikke til brug i Intercity- eller lyntog. Modsat købes lokomotiver med to strømsystemer næppe til regionaltog i Sønderjylland og Sydsjælland.

Jeg kunne godt forestille mig regionaltog København-Lübeck med dobbeltdækkervogne. Men jeg er enig at det er ikke i Interciy-klassen de har deres force. Over Femern vil der nok kommer togsæt til trafikken imellem København og Hamborg.

Til Skåne har man planer om at anskaffe lokomotiver og dobbeltdækkervogne til at køre fra/til København i stedet for nogle Øresundstog for at få mere kapacitet. Her er kravet også håndtering af 2 strømsystemer.

Avatar

DSB har foretaget prækvalifikation i lokomotiv udbud

af BoergeOf61, Randers C, 10/1 2017, 11:39 (2635 dage siden) @ steenth

Jeg kunne godt forestille mig regionaltog København-Lübeck med dobbeltdækkervogne.


Det er vist en strid om ord. For mig er tog med 3-4 timers rejsetid ikke regionaltog men fjerntog.

Til Skåne har man planer om at anskaffe lokomotiver og dobbeltdækkervogne til at køre fra/til København i stedet for nogle Øresundstog for at få mere kapacitet. Her er kravet også håndtering af 2 strømsystemer.


Ok. Det var jeg ikke opmærksom på.

Avatar

DSB har foretaget prækvalifikation i lokomotiv udbud

af kenkari ⌂, Roskilde, 10/1 2017, 16:02 (2634 dage siden) @ BoergeOf61

Jeg kunne godt forestille mig regionaltog København-Lübeck med dobbeltdækkervogne.

Det er vist en strid om ord. For mig er tog med 3-4 timers rejsetid ikke regionaltog men fjerntog.

Nu vil det jo heller ikke tage over 2 timer at komme til Lübeck fra København i fremtiden. Rejsetiden mellem København og Hamburg bliver f.eks 2½ timer når Femern-forbindelsen åbner.

--
Venlig hilsen
Kenny Kariyawasam
Facebook-side: https://www.facebook.com/kenkarifilm
Youtube-kanal: https://www.youtube.com/kennysfilm

Avatar

DSB har foretaget prækvalifikation i lokomotiv udbud

af BoergeOf61, Randers C, 10/1 2017, 17:46 (2634 dage siden) @ kenkari

Nu vil det jo heller ikke tage over 2 timer at komme til Lübeck fra København i fremtiden. Rejsetiden mellem København og Hamburg bliver f.eks 2½ timer når Femern-forbindelsen åbner.

Den nuværende rejsetid er 4 t. heraf ca. 1 t. på færgen.

[image]

I fremtiden bliver hastigheden højest 200 km/t, så en halvering af rejsetiden vil jeg gerne se, før jeg tror det.
Dertil kommer, at regionaltog ofte standser ved flere stationer end fjerntogene.

DSB har foretaget prækvalifikation i lokomotiv udbud

af Niels Bak, 10/1 2017, 22:51 (2634 dage siden) @ BoergeOf61

Ja de ca 2 timer er for lyntoget. Altså et der standser meget sjældnere end de nuværende, som nærmest standser som regionaltog, så en pæn del af deres gevinst stammer herfra.

Så et eller andet sted mellem 2½ og 3 timer til Lübeck for regionaltog er nok realistisk (bl.a. an på om de kører via Roskilde eller Køge).

Men pointen er egentlig, at de er et supplerende system til lyntog hver time, så der vil stort set ikke være nogen passagerer, der rejser hele strækningen fra Kbh til Lübeck med regionaltoget. Nogle vil komme fra tæt på København og skulle hele resten af vejen, men de fleste vil rejse kortere. Og dermed er et regionaltog i rimelig kvalitet ok (og her er dobbeltdækkerne væsentligt bedre komfortmæssigt end Lint).

Det er dog lidt det samme forhold, som får mig til at tvivle på om regionaltog gennem tunnellen bliver til noget. Jeg er ikke sikker på, at der er lokaltrafik nok i regionen til at lade dem fortsætte syd for Nykøbing. Et mere realistisk gæt bliver nok noget med at hver andet lyntog får et stop på Fehmarn og i Holeby.

Ang. EU og den grænseoverskridende trafik, så mener jeg at der er en undtagelse for regionaltog, så de gerne må støttes for at fremme integrationen i grænseområderne. Det er blandt andet derfor Øresundstogene må køre som støttet trafik.

Avatar

DSB har foretaget prækvalifikation i lokomotiv udbud

af BoergeOf61, Randers C, 19/1 2017, 12:48 (2625 dage siden) @ Niels Bak

Men pointen er egentlig, at de er et supplerende system til lyntog hver time, så der vil stort set ikke være nogen passagerer, der rejser hele strækningen fra Kbh til Lübeck med regionaltoget.


Det kan jeg ikke lige se, ligesom det er uklart, hvor de to timer for hele strækningen kommer fra. Passer de to timer med en topfart på 200 km/t på det meste af strækningen?

Det er dog lidt det samme forhold, som får mig til at tvivle på om regionaltog gennem tunnellen bliver til noget.


Som denne debat har udviklet sig, er det lyntogene, jeg tvivler på. Nu er udgangspunktet dobbeltdækkervogne, som passer bedst til regionaltog, og modvilje mod, DSB skal køre tog til Hamburg.

Ang. EU og den grænseoverskridende trafik, så mener jeg at der er en undtagelse for regionaltog, så de gerne må støttes for at fremme integrationen i grænseområderne. Det er blandt andet derfor Øresundstogene må køre som støttet trafik.


En anden mulighed er, at EUs holdning til grænseoverskridende trafik er misforstået. Mig bekendt ønsker EU mere - ikke mindre - grænseoverskridende togdrift.

DSB har foretaget prækvalifikation i lokomotiv udbud

af Niels Bak, 20/1 2017, 08:45 (2625 dage siden) @ BoergeOf61

Men pointen er egentlig, at de er et supplerende system til lyntog hver time, så der vil stort set ikke være nogen passagerer, der rejser hele strækningen fra Kbh til Lübeck med regionaltoget.

Det kan jeg ikke lige se, ligesom det er uklart, hvor de to timer for hele strækningen kommer fra. Passer de to timer med en topfart på 200 km/t på det meste af strækningen?

Næ det er såmænd bare fordi der er meldt to en halv time ud for Kbh-Hamborg og dermed kan omkring to timer til Lübeck ikke blive helt forkert i hurtigste forbindelse.
At folk tager det hurtigste tog, hvis der er flere togsystemer, som begge kører relativt hyppigt er meget tydeligt i andre forbindelser. For eksempel er lyntoget mellem København og Odense ofte propfyldt mens det standsende intercitytog, som kører kort efter er halvtomt efter Roskilde. Mon ikke passagererne til Hamborg opfører sig på samme måde?

Som denne debat har udviklet sig, er det lyntogene, jeg tvivler på. Nu er udgangspunktet dobbeltdækkervogne, som passer bedst til regionaltog, og modvilje mod, DSB skal køre tog til Hamburg.

Jeg forholder mig kun til, hvad der er meldt ud af muligheder i de forberedende rapporter om Femern. Og det er klart, at er der kun et tog, der stopper hele vejen, så er regionaltogskomfort for dårlig. Men i mit hovede giver det altså ikke ret meget mening ikke at udnytte de milliarder, man har brugt på en opgradering af jernbanen mellem to millionbyer og kun køre tog, der er væsentligt langsommere end det er muligt. Og det er altså også dér, de store mængder af passagerer ligger. Lokaltrafikken mellem Nykøbing på Falster og Burg på Femern bliver nok ret begrænset... Så hvis den kommer med, så bliver det af politiske hensyn, tror jeg.

Avatar

DSB har foretaget prækvalifikation i lokomotiv udbud

af BoergeOf61, Randers C, 20/1 2017, 11:15 (2625 dage siden) @ Niels Bak

Næ det er såmænd bare fordi der er meldt to en halv time ud for Kbh-Hamborg og dermed kan omkring to timer til Lübeck ikke blive helt forkert i hurtigste forbindelse.


Mit spørgsmål er stadig, om den udmelding er realistisk, når nu jernbanen mod Falster kun opgraderes til 200 km/t.

At folk tager det hurtigste tog, hvis der er flere togsystemer, som begge kører relativt hyppigt er meget tydeligt i andre forbindelser.


Det kræver selvsagt, der er flere togsystemer.

For eksempel er lyntoget mellem København og Odense ofte propfyldt mens det standsende intercitytog, som kører kort efter er halvtomt efter Roskilde.


Normalt fremføres ingen af dem med dobbeltdækkervogne, så relevansen er uklar.

Men i mit hovede giver det altså ikke ret meget mening ikke at udnytte de milliarder, man har brugt på en opgradering af jernbanen mellem to millionbyer og kun køre tog, der er væsentligt langsommere end det er muligt.


Nu opgraderes jernbanen stadig kun til 200 km/t, så det kan diskuteres, om 160 km/t er væsentligt langsommere, end det er muligt.
Det, der generer mig, er stadig, at denne debat nu lægger op til brug af materiel, der er købt til regionaltog, og rejser alvorlig tvivl om, hvem der i givet fald skal køre lyntog over Femern.

DSB har foretaget prækvalifikation i lokomotiv udbud

af Niels Bak, 20/1 2017, 17:52 (2624 dage siden) @ BoergeOf61

Næ det er såmænd bare fordi der er meldt to en halv time ud for Kbh-Hamborg og dermed kan omkring to timer til Lübeck ikke blive helt forkert i hurtigste forbindelse.

Mit spørgsmål er stadig, om den udmelding er realistisk, når nu jernbanen mod Falster kun opgraderes til 200 km/t.

At folk tager det hurtigste tog, hvis der er flere togsystemer, som begge kører relativt hyppigt er meget tydeligt i andre forbindelser.

Det kræver selvsagt, der er flere togsystemer.

For eksempel er lyntoget mellem København og Odense ofte propfyldt mens det standsende intercitytog, som kører kort efter er halvtomt efter Roskilde.

Normalt fremføres ingen af dem med dobbeltdækkervogne, så relevansen er uklar.

Men i mit hovede giver det altså ikke ret meget mening ikke at udnytte de milliarder, man har brugt på en opgradering af jernbanen mellem to millionbyer og kun køre tog, der er væsentligt langsommere end det er muligt.

Nu opgraderes jernbanen stadig kun til 200 km/t, så det kan diskuteres, om 160 km/t er væsentligt langsommere, end det er muligt.
Det, der generer mig, er stadig, at denne debat nu lægger op til brug af materiel, der er købt til regionaltog, og rejser alvorlig tvivl om, hvem der i givet fald skal køre lyntog over Femern.

Jeg giver op. Det er altså ret umuligt at svare på noget, når du kun tager det sidste citat med og så svarer videre i vest når dit forrige svar var i øst.

Avatar

DSB har foretaget prækvalifikation i lokomotiv udbud

af BoergeOf61, Randers C, 20/1 2017, 18:22 (2624 dage siden) @ Niels Bak
redigeret af BoergeOf61, 20/1 2017, 19:01

Jeg giver op. Det er altså ret umuligt at svare på noget, når du kun tager det sidste citat med og så svarer videre i vest når dit forrige svar var i øst.

Det må du selv rode med. Jeg tog ikke engang kun det sidste citat med.

Det ene spørgsmål kan illustreres med dette kort fra Google Maps: [image]: Der er tilsyneladende 337 km. fra København til Hamburg. Det kan klares på to timer med en gennemsnitsfart på 168 km/t. Iflg. Banedanmark opgraderes Ringsted-Femern til 200 km/t. For mig giver de to timer mening med højhastighedstog, men det giver den planlagte opgradering ikke mulighed for. Så vidt jeg kan se, ændres afstanden ikke af tunnelen under Femern Bælt.
Edit: Til sammenligning er der ca. 300 km. fra London til Manchester, hvor højest tilladte hastighed også er 200 km/t. På den strækning måtte Virgin Trains opgive at få rejsetiden ned på to timer trods kun 4-5 stop inkl. endestationen.

Det andet spørgsmål er, hvordan lyntog mellem København og Hamburg passer med tanken om brug af dobbeltdækkervogne, som er købt til regionaltog. Det spørgsmål blev besvaret med referat af en plan om regionaltog mellem København og Lûbeck. I forvejen er skabt tvivl, om DSB skal stå for driften af lyntog over Femern, uden der er givet troværdige svar på, hvor de så skal komme fra. Derfor står jeg nu med et regionaltog men ingen lyntog mellem København og Lübeck. Det bliver ikke bedre af, at Hamburg giver mere mening end København som endestation for regionaltog fra Lübeck.

DSB har foretaget prækvalifikation i lokomotiv udbud

af Niels Bak, 22/1 2017, 14:24 (2622 dage siden) @ BoergeOf61

Suk

Læs lige to poster op. Hamborg er beregnet til to en halv time, ikke to. Hvordan de er nået til det aner jeg ikke, men nogen har åbenbart fundet beregningen troværdig nok til at tage den med i undersøgelserne af Femern-forbindelsen. Men i virkeligheden er det også bedøvende ligegyldigt om det så bliver tre. Det ændrer ikke ved at der er planlagt et hurtigt og et stoppende togsystem. Det gør det heller ikke om begge bliver Kbh Hamborg eller kun når til Lübeck, som hvis du igen læser tråden ikke på noget tidspunkt er nævnt som endestation. Den blev brugt som eksempel på en forbindelse på vejen...

Og nej den hurtige forbindelse, som har de gennemkørende passagerer bliver givet ikke med dobbeltdækkere. Det der er humlen er jo at ingen regner med at dobbeltdækkerne skal bruges som lyntog. Hvor i alverden har du samlet det op?

Der skal jo også køre elektriske lyntog i Danmark. De er bare ikke købt endnu. Og i hvert fald for Femerns vedkommende heller ikke taget beslutning om hvem, der skal køre dem. Men det betyder sgu da ikke at det er besluttet de ikke kommer.

DSB har foretaget prækvalifikation i lokomotiv udbud

af Svend, 22/1 2017, 15:32 (2622 dage siden) @ Niels Bak

Suk

Læs lige to poster op. Hamborg er beregnet til to en halv time, ikke to. Hvordan de er nået til det aner jeg ikke, men nogen har åbenbart fundet beregningen troværdig nok til at tage den med i undersøgelserne af Femern-forbindelsen.

Ja, det er ren fantasi.

Der skal jo også køre elektriske lyntog i Danmark. De er bare ikke købt endnu. Og i hvert fald for Femerns vedkommende heller ikke taget beslutning om hvem, der skal køre dem. Men det betyder sgu da ikke at det er besluttet de ikke kommer.

Det kan sagtens ende med, at det bliver en anden jernbanevirksomhed end DSB, der skal køre de hurtige tog mellem Hamburg og København.

DSB har foretaget prækvalifikation i lokomotiv udbud

af Svend, 10/1 2017, 18:17 (2634 dage siden) @ steenth

Så vidt jeg kan se på mærkning af de nuværende dobbeltdækkervogne, kan de godt håndtere andre strømsystemer......

Naturligvis. Spørgsmålet er så, om de også har den komfort og de faciliteter, der forventes af fjerntog. Fx. kan Lint togsæt også køre langt, men det sættes sjældent ind på strækninger, hvor mange rejser langt. Mig bekendt er de nuværende dobbeltdækkervogne købt til brug for regionaltog på Sjælland - ikke til brug i Intercity- eller lyntog. Modsat købes lokomotiver med to strømsystemer næppe til regionaltog i Sønderjylland og Sydsjælland.


Jeg kunne godt forestille mig regionaltog København-Lübeck med dobbeltdækkervogne. Men jeg er enig at det er ikke i Interciy-klassen de har deres force. Over Femern vil der nok kommer togsæt til trafikken imellem København og Hamborg.

Til Skåne har man planer om at anskaffe lokomotiver og dobbeltdækkervogne til at køre fra/til København i stedet for nogle Øresundstog for at få mere kapacitet. Her er kravet også håndtering af 2 strømsystemer.

.
Men der står stadigvæk ikke skrevet nogen steder, at DSB bliver involveret i disse kørsler - sikkert heller ikke fra og til Sverige ......

DSB har foretaget prækvalifikation i lokomotiv udbud

af KDF, 10/1 2017, 19:20 (2634 dage siden) @ Svend

Til Skåne har man planer om at anskaffe lokomotiver og dobbeltdækkervogne til at køre fra/til København i stedet for nogle Øresundstog for at få mere kapacitet. Her er kravet også håndtering af 2 strømsystemer.


Det er Skånetrafikken der har disse planer, ikke DSB.

Mvh

Morten H

DSB har foretaget prækvalifikation i lokomotiv udbud

af Svend, 10/1 2017, 19:30 (2634 dage siden) @ KDF

Til Skåne har man planer om at anskaffe lokomotiver og dobbeltdækkervogne til at køre fra/til København i stedet for nogle Øresundstog for at få mere kapacitet. Her er kravet også håndtering af 2 strømsystemer.

Det er Skånetrafikken der har disse planer, ikke DSB.

Mvh

Morten H

.
Netop, men når der skrives "man" i et opslag der drejer sig om DSBs anskaffelse af to-strømslokomotiver, vil de fleste nok regne med, at det er disse DSB-lokomotiver der omtales.
Men fint at få sat på plads, at det er Skånetrafiken vi taler om (og at det med stor sandsynlighed ikke bliver DSB der bliver valgt som operatør).

DSB har foretaget prækvalifikation i lokomotiv udbud

af Rail, 10/1 2017, 20:15 (2634 dage siden) @ steenth

Over Femern vil der nok kommer togsæt til trafikken imellem København og Hamborg.

Ja, men ikke fra DSB.

DSB har foretaget prækvalifikation i lokomotiv udbud

af Svend, 10/1 2017, 20:49 (2634 dage siden) @ Rail

Over Femern vil der nok kommer togsæt til trafikken imellem København og Hamborg.


Ja, men ikke fra DSB.

... og måske heller ikke togsæt. Det hele er gætterier, ingen ved noget endnu.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak