Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sølvpilen (Generelt)

af Niklas Bygdestam, 15/1 2017, 02:10 (2630 dage siden)

MA Lyntog tycker jag var riktigt fina DSB-tåg. Under senare år var de i silver (sølv). Det var då de fick heta Sølvpilen. Än idag verkar många kalla MA för just Sølvpilen. Det bevarade tåget är ju också i sølv och kommer nog fortsätta vara det.

Men varför ändrades designen på dessa till sølv? Innan när de var röda gick de i mer enhetlig DSB-design. De hade ju dessutom fått gamla vinghjulet ersatt med aktuell DSB-logo osv. Så designen innan gick ju i enhetlig DSB-röd innan de blev Sølvpilen. Så vad var anledningen till att de blev i sølv?

Hade Jens Nielsen någon inblandning även när MA blev Sølvpilen? Jag tycker att designen före i DSB-röd ser mer ut som Jens Nielsens design än vad Sølvpilen gör. Kanske inte Jens Nielsen var inblandad här? Utan någon annan bestämde designen?

Var kanske Sølvpilen ett sätt att göra MA till en premiumprodukt?

--
Niklas Bygdestam
[image]

Sølvpilen

af Claus Madsen, 15/1 2017, 11:02 (2629 dage siden) @ Niklas Bygdestam

MA sættene var i 1980erne meget slidt såvel indvendigt og mekanisk. De skulle være erstattet af Protoype APO systemet. Dette system blev ikke til noget. Derfor blev MA sættene renoveret, og fik den nye farve som det tegn på fornyelse. Navnet Sølvpilen var oprindeligt ikke et DSB begreb, men kom fra folkedybet.

Sølvpilen

af Niklas Bygdestam, 15/1 2017, 16:38 (2629 dage siden) @ Claus Madsen

MA sættene var i 1980erne meget slidt såvel indvendigt og mekanisk. De skulle være erstattet af Protoype APO systemet. Dette system blev ikke til noget. Derfor blev MA sættene renoveret, og fik den nye farve som det tegn på fornyelse. Navnet Sølvpilen var oprindeligt ikke et DSB begreb, men kom fra folkedybet.


Så Sølvpilen fick sina nya färger för att markera att det var renoverat. Hur mycket renoverades invändigt på dessa?

Det intressanta är också att jag inte tycker att Sølvpilen hade färger i typisk DSB-stil. Men det kanske var det som var meningen?

Hur som helst tycker jag att Sølvpilen blev ett fint tåg :-)

--
Niklas Bygdestam
[image]

Avatar

Sølvpilen

af gaest, 15/1 2017, 17:55 (2629 dage siden) @ Niklas Bygdestam

Hur mycket renoverades invändigt på dessa?

På anden klasse: Nyt betræk på sæderne, og ændring af nakestøtter.

På første klasse: To kupeer slået sammen til "Sølvsalon", med mødebord og designersotle, de resterende kupeer sæder der kunne lægges helt ned, med nyt betræk.

Teknisk: Nærmest ingenting renoveredes. Det var primært makeup.

Det intressanta är också att jag inte tycker att Sølvpilen hade färger i typisk DSB-stil. Men det kanske var det som var meningen?

Lyntogene skulle skille sig ud, de var røde fra starten, hvor alle andre tog var brune i forskellige nuancer. Men efter at alle andre tog var blevet røde lignede lyntogene også alle andre tog, derfor skulle de have en anden farve. Banearbejderne var ikke glade for sølvfarven, fordi lyntogene var svære at se hvis de ikke havde lys på. Det skulle de ganske vist have, men teknik kan jo svigte, og MA var teknisk mere kompliceret end andre samtidige tog, og desuden meget slidte. Så hvis de kunne bringes til at køre og lyset manglede, så kørte man.
Derfor fik de den gule front i Polen.

Sølvpilen

af Niklas Bygdestam, 16/1 2017, 03:03 (2629 dage siden) @ gaest

Hur mycket renoverades invändigt på dessa?


På anden klasse: Nyt betræk på sæderne, og ændring af nakestøtter.

På første klasse: To kupeer slået sammen til "Sølvsalon", med mødebord og designersotle, de resterende kupeer sæder der kunne lægges helt ned, med nyt betræk.

Teknisk: Nærmest ingenting renoveredes. Det var primært makeup.

Det intressanta är också att jag inte tycker att Sølvpilen hade färger i typisk DSB-stil. Men det kanske var det som var meningen?


Lyntogene skulle skille sig ud, de var røde fra starten, hvor alle andre tog var brune i forskellige nuancer. Men efter at alle andre tog var blevet røde lignede lyntogene også alle andre tog, derfor skulle de have en anden farve. Banearbejderne var ikke glade for sølvfarven, fordi lyntogene var svære at se hvis de ikke havde lys på. Det skulle de ganske vist have, men teknik kan jo svigte, og MA var teknisk mere kompliceret end andre samtidige tog, og desuden meget slidte. Så hvis de kunne bringes til at køre og lyset manglede, så kørte man.
Derfor fik de den gule front i Polen.


Lyntog skiljde sig med en vit rand från övriga DSB-tåg. Men skillnaden blev naturligtvis inte lika stor som den var innan när vanliga DSB-tåg var bruna och Lyntog röda.

Jens Nielsen var den som skapade DSB:s röda design från 1972 och var designchef fram till sin död 1992. Så man kan tycka att det borde vara Jens Nielsen som skulle ha bestämt att Sølvpilen skulle se ut som de kom att göra. Men jag tycker inte att Sølvpilen ser ut som Jens Nielsens stil på design. Det ser ut som en annan stil. Så kanske DSB anlitade någon annan som tog fram just Sølvpilens design i sølv?

I Polen var det inte bara Sølvpilen som fick gul front. Det var lag på gul front i Polen rent allmänt. Polska lok brukade alltid ha gul front på den tiden. MA-tågen hade nog fått gul front även om de hade varit DSB-röda och sålts till Polen.

--
Niklas Bygdestam
[image]

Sølvpilen

af UTJ, 16/1 2017, 06:26 (2628 dage siden) @ Niklas Bygdestam

Jens Nielsen var med til at give "sølvpilen" sølvfarve. I 1980'erne gik sølvfarven i øvrigt igen på flere af de togkoncepter man arbejdede på.

Den røde farve på togene var i øvrigt Poul Hjelts beslutning, men de hvide designbogstaver var Jens Nielsens. Poul Hjelts beslutning var i øvrigt nem, da nye S-tog allerede blev leveret i DSB-bus- og lyntogsrød. Allerede i slutningen af 1971, efter nogle farveforsøg blev de første nyleverede røde personvogne leveret til DSB.

IC3's design var også Jens Nielsens idé. Det var meget svært for andre designere og arkitekter at fravige Jens Nielsens designkoncepter, sålænge JN virkede i DSB.

--
ئۇلغىك

Sølvpilen

af Ole Juhl, Skovby, 16/1 2017, 20:44 (2628 dage siden) @ UTJ

Og fordi især snuden blev/var lidt ujævne og krøllede, fik Sølvpilen kælenavnet: Staniolekspressen

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak