Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Damplokomotiv's Tendere til Litra P & R (Generelt)

af Søren Hermansen, 15/1 2017, 18:29 (2657 dage siden)

Hej.
Der er Lige nu Noget der Undre mig.

Deler Litra P og R Tendere?

Damplokomotiv's Tendere til Litra P & R

af Steff, 15/1 2017, 21:05 (2657 dage siden) @ Søren Hermansen

Kære Søren Hermansen

Svaret på dit spørgsmål er i princippet ja, men alligevel ikke.
Tenderne var ved DSB betegnet som "Tender type III" og blev først anskaffet til litra P I og P II.
På tender til litra P var der forrest i højre side ind mod førerhuset anbragt en såkaldt ”Mutiplikator” eller hydraulisk bremseforstærker. Dette fordi litra P indledningsvis havde en bogiebremse, men der var ikke plads til vakuumbremsecylindre. Derfor fremstillede man denne hydrauliske bremseforstærker, der kunne levere tryk til bremserne på bogien. Bogiebremsen viste sig imidlertid ikke så tilfredsstillende og havde mange reparationer, hvorfor den afmontereres sammen med multiplikatoren på tenderen.
Tendertypen var så god, at DSB bestilte en magen type (uden bremseforstærker) til både litra R I og R II og senere litra H I. Det vil sige at man havde en udbyttelig tender til litra P I, P II, R I, R II og H I. Der var dog nogle små konstruktive forskelle, bl.a. på Winterthur tenderne leveret til R I.
Yderligere var der forskelle i opbygningen rundt om kulkassen, med eller uden kantliste. Da tenderne senere blev ombygget til at indeholde mere vand, blev der samtidigt hermed anbragt fodhuller og balustre i højre side helt fremme på siden af tenderne, da den nedre del af kulkasseloftet så at sige blev løftet og der måtte en forhøjet kulkasseoverbygning til.
Maskinafdelingen fremstillede en tegning til en forhøjet kulkasse af metal, der dog næsten udelukkende blev gennemført på litra P I stationerede ved 1. Dc. på Sjælland-Falster. Tenderne i 2. Dc. på Fyn og i Jylland fik ikke en metalkasse overbygning, men en i træ. Denne blev på de fleste tendere ændret og fik en påsat metalplade bagest.
Tenderne der indgik med litra P til ændring for litra PR, fik en lettere modernisering af den forhøjede kulkasse, der blev næsten som de forhøjede metalkulkasser for litra P i 1. Dc. Yderligere sås flere litra R I med en forhøjet stålkasseoverbygning, bl.a. 941, 946, 947 og et tidspunkt 952.
Så i princippet kunne der ske en tenderombytning de forskellige litra imellem, men i praksis ønskede Maskinafdelingen ikke dette. Men senere i lokomotivernes tjenestetid, skete der dog tenderombytninger, men indenfor samme litra. Tenderombytninger blev normalt ikke anført i lokomotivernes reparationsbøger.
Men der er helt sikkert sket en tenderombytning eller to de forskellige litra imellem, men som sagt yderst sjældent og ikke ønsket. Årsagen til der skete nogle tenderombytninger var denne, at da lokomotiverne begyndte at blive henstillede/udrangerede, kunne man jo lige så godt tage en bedre tender fra et henstillet lokomotiv end at reparer en dårlig indgået til reparation.
Der har ikke fundet tenderombytninger sted mellem litra H I og H II, da de var ganske forskellige i profilet ind imod lokomotivets førerhus.
Håber det gav en forklaring.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: En tenderombytning kan ses på Frichs R 963, der har en Borsigtender. Men altså indenfor samme litra.

NB, NB: DSB havde faktisk nogle såkaldte reservetendere stående, f.eks. en til litra K, C og D samt et par stykker til litra P, R og H I samt en enkelt til H II.

--
Steffen Dresler

Damplokomotiv's Tendere til Litra P & R, tegninger

af Steff, 15/1 2017, 22:22 (2657 dage siden) @ Steff

Go´aften

Fandt lige nogle tegninger hvor man kan se nogle forskelle.

[image]

og herunder to forskellige P. Den nederste kun P I i 1. Dc.

[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Damplokomotiv's Tendere til Litra P & R, tegninger

af K 564, 16/1 2017, 00:06 (2657 dage siden) @ Steff

Dog havde P 932 stålopbygning på tenderen. Så den fald ved siden af.

Hilsner Keld

Damplokomotiv's Tendere til Litra P & R, tegninger

af Steff, 16/1 2017, 10:36 (2656 dage siden) @ K 564

Dog havde P 932 stålopbygning på tenderen. Så den fald ved siden af.

Ja, ingen regler uden undtagelser.
Reparationsbogen for nr. 932 anført, at den i 1933 modtager tender fra P nr. 933. Tender PR nr. 904 bliver tilkoblet P nr. 928, efter PR 904 blev udrangeret efter ulykke. Det fremgår dog ikke af DRM, at lokomotivets tender herefter rummer et tons kul og en m3 vand mere.

Nogle af de P II, der efter krigen kom til at gøre tjeneste i 1. distrikt., fik i mere end et tilfælde en ”sjællandsk” P I tender med den forhøjede kulkasse i stålplade, bl.a. nr. 923. Til gengæld fik P 913 ”jysk” P II tender og blev udrangeret med denne.

P 932 bliver i øvrigt lidt overraskende S-rep i København i 1945, 1949 og 1953 og ikke i Aarhus. I den anledning har den modtaget en ”P I” tender. Den blev overført til 1. Dc. i APR 1956.

Tidsangivelsen for øverste billede på jernbanen angivet som ”@ Jbm. DSB P 932, ca. 1950” skal rettelig være ”P 932 med særtog i Esbjerg 1956, foto T. Aunskær.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Damplokomotiv's Tendere til Litra P & R, tegninger

af Søren Hermansen, 16/1 2017, 22:09 (2656 dage siden) @ Steff

Mange tak for Oplysningen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak