Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Schoema (Generelt)

af Thansi, 17/1 2017, 17:05 (2627 dage siden)

Hejsa.

Dette Schoema lok er set på Gardit's område i Viborg for et par måneder siden, tror den stadig holder der.
[image]

Hvad er det for et lok?

Mvh.
Torben
P.s. Ved godt at kvaliteten af foto kunne være meget bedre, men der er nogen der har plantet meget hegn om hele området :-)

Schoema

af Thansi, 17/1 2017, 17:44 (2627 dage siden) @ Niels Munch

Tak for hurtig svar Niels.

Ved man hvad det skal fremover og er det køreklart?

Mvh.
Torben

Schoema (+ 1 foto)

af Niels Munch, 17/1 2017, 17:51 (2627 dage siden) @ Thansi

Hej Torben,

Hvorvidt lokomotivet stadig er køreklart, ved jeg ikke; men tanken er vist, at det skal være "Denkmallok" i Viborg Baneby. Det tilhører Gardit.

I min samling har jeg dette:

[image]Schoema 3080 i Hjørring 1984. Foto: Bent Hansen/IBK.

M.v.h.
Niels

Schoema

af Ole Juhl, Skovby, 17/1 2017, 22:12 (2627 dage siden) @ Niels Munch

Hej
Der er en sjov lille krølle på historien om ophold i Møldrup.

Mens lok boede i Møldrup var det ejet af en privat, lokal møbelsnedker, der fra tid til anden kørte frem og tilbage på Himmerlandsbanen, med maskinen.
Han havde en stor gaffeltruck, som blev brugt til at løfte lok og sporsætte det.
Lok blev opbevaret i en lille carport, hvor der var lagt nogle få m spor således lok kunne trilles ud og løftes.

En lille anekdote går på at ejeren på et tidspunkt kontaktede BDK og spurgt om lov til at køre på banen, svaret var at så lang tid der ikke kom et andet tog var det OK!!

Desværrre blev bundkarret beskadiget under løf med gaffeltruck og lok stod stille i en årrække.

Senere blev det solgt til en entreprenør.
Den videre skæbne ved jeg ikke noget om.

Avatar

Schoema

af gaest, 18/1 2017, 10:32 (2626 dage siden) @ Ole Juhl

En lille anekdote går på at ejeren på et tidspunkt kontaktede BDK og spurgt om lov til at køre på banen, svaret var at så lang tid der ikke kom et andet tog var det OK!!

Det lyder næsten som Gotfredsen og Brodersen i Olsen banden. Hvordan skulle han vide om der var tillyst andre tog?

Schoema

af Niels Munch, 18/1 2017, 11:12 (2626 dage siden) @ gaest

Det lyder næsten som Gotfredsen og Brodersen i Olsen banden. Hvordan skulle han vide om der var tillyst andre tog?


Godstrafikken Viborg-Løgstør blev indstillet i 1999. Iflg. Rangierdiesel kom lokomotivet først til Møldrup i 2003.

M.v.h.
Niels

Schoema

af Ole Juhl, Skovby, 18/1 2017, 12:10 (2626 dage siden) @ gaest

Ja, det var det rene Olsen Banden :-D

Lokomotivet kom først til Møldrup efter godstrafikken var nedlagt og derfor var der ikke (meget) trafik.
(Læs og se billeder om banen her: http://www.baner-omkring-aalborg.dk/?Himmerlandsbanerne)

Sporet groede til med tiden og lokomotivejeren brugte en del tid på at rydde for beplantning, for at have et stykke at køre på.
Jeg husker noget om at han lavede en slags klipper, der kunne tage småtræer, græs og anden mindre kraftig beplantning.
Sidst jeg talt med ham lignede sporet en ganske pæn græseng, med lidt småtræer og buske hist og her.

Hvor mange ture det blev til ved jeg ikke, men han og vennerne hyggede sig vist med lidt småkørsel.

Mvh Ole

Schoema

af Thansi, 27/5 2017, 15:55 (2497 dage siden) @ Thansi

Hejsa.

Har fået lov til at gå ind og tage nogle billeder af dette maskineri :-)

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Schoema

af TeamBaumann, Hjordkær, 27/5 2017, 19:45 (2497 dage siden) @ Thansi

Ved man / eller har du hørt om, hvor den skal stå henne i fremtiden?
Hvis den skal være som udstillet tog - måske ved eller i remisen?

DSB D857

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak