Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

status på ny godstogsbog om private godsvogne mf (Generelt)

af gamle ole2, 3/2 2017, 12:28 (2638 dage siden)

Har nogen hørt om bogen fra TPT/Lokomotivet skulle være kommet?
Skille vist være jer omkting 1.2.

Ole

status på ny godstogsbog om private godsvogne mf

af Svend, 3/2 2017, 15:10 (2638 dage siden) @ gamle ole2

Har nogen hørt om bogen fra TPT/Lokomotivet skulle være kommet?
Skille vist være jer omkting 1.2.

Mon ikke der er hjælp at hente her

status på ny godstogsbog om private godsvogne mf

af Morten Flindt Larsen, 3/2 2017, 20:16 (2638 dage siden) @ Svend

Har nogen hørt om bogen fra TPT/Lokomotivet skulle være kommet?
Skille vist være jer omkting 1.2.

Det bliver vist blot et ripoff, for emnet private godsvogne er der indtil for 5-6 år siden aldrig blevet forsket noget videre i. Der er siden 2012 pågået en intens forskning i privatvognenes historie i bl.a. Statens Arkiver, hvor der ligger masser af spændende, hidtil ukendte oplysninger om både vognene og vognejerne, som hidtil ikke har været offentliggjort. Det skulle gerne blive til nogle bøger, lige så grundige som MM-serien, som er gennemforsket til bunds så at sige, men hvis en anden, halvdoven udgivelse har taget markedet, bliver det gennemforskede værk nok aldrig offentliggjort.

Med vanlig venlig hilsen
M:-)rten

status på ny godstogsbog om private godsvogne mf

af Steff, 3/2 2017, 21:21 (2638 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Godaften til alle.

Hvis det er denne bog der hentydes til og hvornår den udkommer, så siger en normalt velunderrettet kilde at den er ganske på vej. Trykkeriet har den ihvert tilfælde. Så mon ikke, at den i løbet af kort tid vil være i handlen?

[image]

Og så er det ikke et ”ripoff”, jf. det skrevne i annoncen. Det er bare en fortsættelse af den første bog om DSB godsvogne. Og den praler vel heller ikke af at være den ”komplette” overhovedet. Det hele jo sat lidt på spidsen her.

Og så tror jeg ikke, at der fra ovennævnte udgiver vil udkomme en samlet godsvognsbog, da det jo vides, at der kommer en fuldstændig godsvognsbog om private godsvogne i Danmark, da der jo

”siden 2012 pågået en intens forskning i privatvognenes historie i bl.a. Statens Arkiver, hvor der ligger masser af spændende, hidtil ukendte oplysninger om både vognene og vognejerne, som hidtil ikke har været offentliggjort. Det skulle gerne blive til nogle bøger, lige så grundige som MM-serien, som er gennemforsket til bunds så at sige”.

Og det ville da være synd at hindre denne udgivelse med en ”halvdoven udgivelse”, ikke sandt?

Til gengæld kan vi læsere jo så for første gang vente en professionelt forsket godsvognsbog med både en indholdsfortegnelse, formål, anvendelse af kilder og eventuelle problemer med disse samt om målet er nået. Og selvfølgelig med et stort og fyldigt noteværk.
Ellers er det jo bare en monografi som alle de andre ”dovne” udgivne bøger om vognmateriellet, ikke sandt;-) ?

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

status på ny godstogsbog om private godsvogne mf

af Morten Flindt Larsen, 4/2 2017, 01:12 (2638 dage siden) @ Steff

Godaften til alle.

God aften, god aften.


Hvis det er denne bog der hentydes til og hvornår den udkommer, så siger en normalt velunderrettet kilde at den er ganske på vej. Trykkeriet har den ihvert tilfælde. Så mon ikke, at den i løbet af kort tid vil være i handlen?

[image]

Og så er det ikke et ”ripoff”, jf. det skrevne i annoncen. Det er bare en fortsættelse af den første bog om DSB godsvogne. Og den praler vel heller ikke af at være den ”komplette” overhovedet. Det hele jo sat lidt på spidsen her.

Nej, den praler ikke med at være den "komplette" overhovedet. Det er jeg ganske enig med dig i. Jeg vurderer den til nærmest at være lidt indifferent, og det er jo noget ganske andet end pral.


Og så tror jeg ikke, at der fra ovennævnte udgiver vil udkomme en samlet godsvognsbog, da det jo vides, at der kommer en fuldstændig godsvognsbog om private godsvogne i Danmark, da der jo

”siden 2012 pågået en intens forskning i privatvognenes historie i bl.a. Statens Arkiver, hvor der ligger masser af spændende, hidtil ukendte oplysninger om både vognene og vognejerne, som hidtil ikke har været offentliggjort. Det skulle gerne blive til nogle bøger, lige så grundige som MM-serien, som er gennemforsket til bunds så at sige”.

Og det ville da være synd at hindre denne udgivelse med en ”halvdoven udgivelse”, ikke sandt?

Ja, det synes jeg faktisk, det vil være. Men jeg kan da godt se, at det ikke generer store ånder, der mener, at de for hånden værende søms princip er godt nok til at lave og sælge en bog på.

Til gengæld kan vi læsere jo så for første gang vente en professionelt forsket godsvognsbog med både en indholdsfortegnelse, formål, anvendelse af kilder og eventuelle problemer med disse samt om målet er nået. Og selvfølgelig med et stort og fyldigt noteværk.

Det er jo så det, vi læsere muligvis ikke kan, når det gælder de lidt mindre populære emner som f.eks. privatvognene, hvis der ikke længere er marked for og ikke mindst tilstrækkeligt med illustrationsmateriale til en sådan udgivelse. I modsætning til f.eks. lokomotiver, så er privatvogne generelt ikke fotograferet særligt meget, så støvsuger man mere eller mindre arkiverne, ja så er der kun tilbage for den gennemarbejdede bog at genbruge de allerede brugte fotos. Det har så den fordel - i hvert fald for de tålmodige - at den gennemarbejdede bog BÅDE vil indeholde alt, hvad der ved års arkívstudier kan graves frem om emnet OG de genbrugte fotos. Den bliver værd at vente på - hvis den ellers kan finde en forlægger, som tør satse penge på at udgive den.

Nu lever vi heldigvis i et frit land med et frit marked, hvor det står enhver ganske frit at udgive alle de bøger, hun eller han vil. Det skal der ikke herske tvivl om. Dog synes jeg, at det er relevant for læserne af jernbanelitteratur at vide, at der både udgives indifferente værker (hvilket mange naturligvis godt ved) OG eksisterer nogle årsagssammenhænge, som kan medføre, at der ikke udkommer de gennemarbejdede værker, som nogle læsere - men naturligvis langt fra alle - kunne ønske sig.

Jeg har ikke nogen større andel i den alternative udgivelse, så brødnid ligger mig i dette tilfælde fjernt; min forskning i dag sker i disse år inden for et helt andet område end jernbaner. Personligt kan jeg også godt leve med, at den alternative bog måske ikke udkommer, om end det da vil ærgre mig, i og med at emnet har min interesse. De detaljerede oplysninger, som mange måske ønsker sig af netop et sådant værk, eksisterer jo rent faktisk og er tilgængelige i arkiverne, så derfor undrer mig, at de ikke er brugt til gavn for læserne i en emnemæssigt så snæver udgivelse, som der her er tale om. Deraf mine ord om en ”halvdoven udgivelse”, men jeg kan da godt se, at der kan være andre årsager til, at den foreliggende bog ikke bliver den ”komplette”.

Med venlig hilsen til alle

M:-)rten

status på ny godstogsbog om private godsvogne mf

af Steff, 4/2 2017, 11:12 (2637 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Kære Morten

Jeg er bare lidt overrasket, hvis jeg skal LÆSE og TOLKE dit ordvalg om en udgivelse du endnu ikke har set som ”Indifferent” (Gyldendals røde ordbøger, Fremmedordbog) = ligegyldig og uden stillingtagen, og dermed også den første bog i serien, da den jo er opbygget på samme måde og med samme tilgang til det rådige kildemateriale, billeder og tegninger. Og ikke at forglemme de mange personer, der har stillet kildemateriale, viden og andet til rådighed samt læst korrektur. Og det er jo det almene, der netop været formålet med udgivelserne. Og derfor kunne man få den tanke, at det gælder for resten af forlagets udgivelser, at de er ligegyldige og uden stillingtagen = indifferente.

De udgivelser der er kommet fra forlaget, har på INGEN måde givet udtryk for, at de retter sig til en akademisk læserskare med forskning til formål. De er skrevet for den almindeligt danske jernbaneinteresserede amatør, stordrift eller model, og fordi den der skriver, holder af at skrive og finde informationer og viderebringe disse. Og dette tror jeg, at de resterende udgivelser stort også med mindre forskelle bygger på, altså også diverse klubudgivelser og hos private forlag.

En udgivelse bliver jo ikke mere rigtig af, at kildematerialet ligger på Rigsarkivet, men derimod hvordan det bliver anvendt! Og i tilfælde med de udgivelser der er, er langt det meste kildemateriale jo kommet fra diverse jernbaneinteresserede, der har samlet sammen fra det, DSB ikke selv ønskede arkiveret, bl.a. kopibøger eller har taget kopier deraf eller fået/set via DJM, ligeså med private arkiver/samlinger, fabriksarkiver, lokalarkiver etc.

Jeg vil tillade mig at sige, at bortset fra de seneste årsskrifter fra Danmarks jernbanemuseum (2013 ff. og det drejer sig ikke om emnevalg, men tilblivelse og anvendelse) samt jubilæumsbøgerne fra 1997, er der ikke udgivet noget forskningsbaseret jernbanelitteratur i Danmark. Og selvom nogle udgivelser ”vælter rundt” med informationer mv., er det ikke forskningsbaseret, hvis man overhovedet ikke kan se eller læse, hvorfra de stammer og i hvilken kontekst. Sidst, at man som læser, ikke har mulighed for at ”forske videre” hvis ønsket. Og så er der lige den med "fagfællebedømmelse".

Så hvis den kommende bog om bl.a. de private tankvogne mv., ikke opfylder de almindelige stillede krav til at være forskningsbaserede, kunne man jo være aldeles fræk og kategorisere den som indifferent jf. ovenstående egen udtalelse. Vi ved jo ikke hvor informationerne stammer fra, hvordan anvendt og i hvilken kontekst, vel:-) :-) :-) ?

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

NB: Jeg tror jeg vil stoppe her, vi bliver jo nok ikke enige og det er vel også OK:-| ?

--
Steffen Dresler

status på ny godstogsbog om private godsvogne mf

af gamle ole2, 4/2 2017, 11:42 (2637 dage siden) @ Steff

Synes også man skal se positivt på sagen.
Der findes mig bekendt ikke for meget litteratur om dette tema, så det er da prisværdigt at der kommer noget!
Personligt finder jeg temaet interessant fordi jeg som barn/ung boede i Sundby tæt ved Amagerbro St, AB og forbindelsesbanen og så de dengang farvestrålende "benzin"(tqankvogne der lyste op i den sædvanlige l.....brune farvr.
(ESSO var søvgrå, SHELL gule med rød skrift, BP grønne med gul skrift og GULF orange med blå skrift, bl.a.. Dertil de knap så farverige fra Spritfabrikken, og på Vryggen dem fra DS og Sukkerfabrikken. På fastlandet var der så de hvide bl.a. fra Kødbyen og med grøn skrift fra Carlsberg og rød fra Tuborg. Og utvilsomt mange andre)

hilsen Ole

Avatar

status på ny godstogsbog om private godsvogne mf

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 4/2 2017, 16:50 (2637 dage siden) @ Steff

Det der videnskabelige værk med noteapparat og det hele kan vel udgives i universitets- eller jernbanemuseumsregi og i rette sammenhæng indbringe en phd. eller doktorgrad?
Så vil den blive trykt i 50 eksemplarer eller noget eller lagt ud frit på nettet.
(duk og væk)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

status på ny godstogsbog om private godsvogne mf

af Morten Flindt Larsen, 4/2 2017, 18:20 (2637 dage siden) @ Steff

Kære Morten

Jeg er bare lidt overrasket, hvis jeg skal LÆSE og TOLKE dit ordvalg om en udgivelse du endnu ikke har set som ”Indifferent” (Gyldendals røde ordbøger, Fremmedordbog) = ligegyldig og uden stillingtagen, og dermed også den første bog i serien, da den jo er opbygget på samme måde og med samme tilgang til det rådige kildemateriale, billeder og tegninger.

Kære Steff,

Netop fordi den nye bog jf. dig selv ligger i forlængelse af forlagets seneste bog om danske godsvogne og har samme tilgang til kildemateriale osv., så kan jeg ikke lige se, at det skulle være noget større problem, at jeg endnu ikke har set den nye udgivelse. Ifølge Den Danske Ordbog betyder indifferent: ligeglad, uinteresseret, så jeg har skam ikke taget fejl i mit ordvalg.

Og ikke at forglemme de mange personer, der har stillet kildemateriale, viden og andet til rådighed samt læst korrektur.

Min kritik retter sig på ingen måde mod brugen af alle disse gode kræfter, som du forsøger at blande ind i sagen. Det er jo nu engang ikke kildeleverandørerne, der benytter kilderne til at tilrettelægge og skriver en bog - det gør kun forfatteren, eventuelt med hjælp fra en redaktør. Bogen som sådan er sikkert nydeligt trykt og i et udmærket iøjnefaldende layout, og jeg sigter med ordet 'indifferent' ligesom med ordet 'halvdoven' da også kun til, til hvad jeg oplever som en manglende lyst til at fremdrage og gøre brug af DSB's Maskinafdelings eget arkiv (på Rigsarkivet). Et DSB-arkiv, som alle, der gennem længere tid har beskæftiget sig med at skrive jernbanehistorie, må vide eksisterer. Det tager naturligvis tid at grave nyt stof frem, javist, men den indsats synes jeg nu sådan set nok, at læserne må være interesseret i, at man som forfatter ofrer på sagen.

Og det er jo det almene, der netop været formålet med udgivelserne.

Ja, en udgivelse som gælder helheden, idet der ses bort fra detaljerne. Det forstår jeg. Det er blot et problem, hvis man så alligevel ikke evner at se bort fra detaljerne, men skriver tekster, som er fulde af fejl i detaljerne, som derefter bliver citeret som sandheder, hvorpå det - trods udgivelse af løsblade med rettelser eller trykning af disse andetsteds - er en krig at udrede alt det sludder, der ofte er spundet ind i teksterne, og det uanset om kilderne muligvis har ligget lige foran snuden af forfatteren. I de tilfælde, hvor der "mangler noget" i historien, må man søge at grave det frem i stedet for at stille sig tilfreds med det, man har. Man skriver jo trods alt for nogle betalende læsere og ikke kun for sig selv.

Og derfor kunne man få den tanke, at det gælder for resten af forlagets udgivelser, at de er ligegyldige og uden stillingtagen = indifferente.

Ja, ligeglad, uinteresseret (jf. Den Danske Ordbog). Ellers havde man vel foretaget grundige arkivbesøg og kildestudier i stedet for blot at genbruge, hvad man selv og andre tidligere har skrevet om emnet. Gammel vin på nye flasker kan være uendelig kedelig og ofte også have en sur bismag, især hvis man genbruger sine egene gamle manglende kilder. Jeg kan godt forstå, at du får den tanke, at det indifferente også gælder for resten af forlagets udgivelser, men det er måske nok bedst, hvis du ikke vover dig ud i sådanne generaliserende spekulationer.

De udgivelser der er kommet fra forlaget, har på INGEN måde givet udtryk for, at de retter sig til en akademisk læserskare med forskning til formål. De er skrevet for den almindeligt danske jernbaneinteresserede amatør, stordrift eller model, og fordi den der skriver, holder af at skrive og finde informationer og viderebringe disse. Og dette tror jeg, at de resterende udgivelser stort også med mindre forskelle bygger på, altså også diverse klubudgivelser og hos private forlag.

Nej da! Hvorfor skulle de da også gøre det? Hvorfor i alverden bringer du dog en akademisk læserskare på banen?!?!? Hverken jeg selv eller hovedparten af de jernbaneentusiaster, jeg kender, er akademikere, og jeg har intet steds nævnt noget om en 'akademisk læserskare'. Det er alene noget, der foregår inde i dit hoved. Og ja, selvfølgelig holder den, der skriver, af at skrive og finde informationer og viderebringe disse - det gør alle, der skriver. Se blot på Donald Trumps pressetalsmænd. Jeg har blot givet udtryk for, at der også er en del af de almindelige danske jernbaneentusiaster med interesse for både stordrift og modeltog, som holder af gennem-researchede bøger med få fejl i detaljerne. Mærkeligt nok går nogle jernbaneinteresserede meget op i fakta, som de mener bør være så korrekte som muligt, så det der med almene bøger, hvor der af hensyn til helheden ses stort på ligegyldige detaljer - som der desuagtet så alligevel sniger sig at væld af fejl og mangler ind i - er måske ikke liiige dem. Ønsket om ikke at blive spist af med halvt researchede bøger kan jeg derfor ikke se skulle være et specielt 'akademisk' ønske, men dit 'freudian slip' kunne jo tyde på, at forlaget måske har en anden mening på det punkt.

En udgivelse bliver jo ikke mere rigtig af, at kildematerialet ligger på Rigsarkivet, men derimod hvordan det bliver anvendt!

Nu kan det jo godt være, at det kommer som en stor overraskelse for dig, men hvis DSB's Maskinafdelings arkiv på Rigsarkivet bliver anvendt, så bliver en udgivelse faktisk mere rigtig, end hvis det ikke bliver anvendt. Det er dér, at hovedparten af de nødvendige oplysninger til den 99 % komplette historie om privatvognene befinder sig; i Maskinafdelingens kopibøger, journalbøger, sagsbehandling osv. Hovedparten af privatvognenes historie ligger ikke ude hos de jernbaneinteresserede, men trygt og godt i Maskinafdelingens systematiske arkiv. Så hvis man alene benytter sig af affaldsarkivalier, så bliver resultatet også derefter.

Og i tilfælde med de udgivelser der er, er langt det meste kildemateriale jo kommet fra diverse jernbaneinteresserede, der har samlet sammen fra det, DSB ikke selv ønskede arkiveret, bl.a. kopibøger eller har taget kopier deraf eller fået/set via DJM, ligeså med private arkiver/samlinger, fabriksarkiver, lokalarkiver etc.

Ja, netop, som jeg også skrev i mit tidligere indlæg: det er de for hånden værende søms princip. Man kan sagtens lave en bog på basis af kasseret kildemateriale alene, men jeg kan dog ikke se, at det ligefrem skulle være nogen dyd.

Jeg vil tillade mig at sige, at bortset fra de seneste årsskrifter fra Danmarks jernbanemuseum (2013 ff. og det drejer sig ikke om emnevalg, men tilblivelse og anvendelse) samt jubilæumsbøgerne fra 1997, er der ikke udgivet noget forskningsbaseret jernbanelitteratur i Danmark. Og selvom nogle udgivelser ”vælter rundt” med informationer mv., er det ikke forskningsbaseret, hvis man overhovedet ikke kan se eller læse, hvorfra de stammer og i hvilken kontekst. Sidst, at man som læser, ikke har mulighed for at ”forske videre” hvis ønsket. Og så er der lige den med "fagfællebedømmelse".

Nej, det betragtes ikke som forskning i den akademiske verden. Det har du fuldstændig ret i. Der er i langt de fleste jernbanehistoriske udgivelser end ikke brugt noteapparat, men der er vist på den anden side set heller ikke ret mange udgivelser, som præsenterer sig selv som decideret forskning. Det er dog ikke ensbetydende med, at der generelt ikke er foretaget grundige kildestudier. Noteapparatet er ikke nogen kvalitetssikring. Man kan sagtens producere noget hø med tilhørende noter, også som forsker. Men omvendt er dette heller ikke ensbetydende med, at kvaliteten er lige høj i alle ikke-akademiske udgivelser.

Så hvis den kommende bog om bl.a. de private tankvogne mv., ikke opfylder de almindelige stillede krav til at være forskningsbaserede, kunne man jo være aldeles fræk og kategorisere den som indifferent jf. ovenstående egen udtalelse. Vi ved jo ikke hvor informationerne stammer fra, hvordan anvendt og i hvilken kontekst, vel:-) :-) :-) ?

Ja, det kunne man, og det er da ikke specielt frækt. Dog tror jeg nok, at man - selv blandt amatører - vil komme til kort, hvis man uden selv at kunne fremlægge nogen form for moddokumentation forsøger at gendrive oplysninger i et værk, hvor forfatteren ligger inde med kopier og henvisninger til alle sine benyttede kilder. Det virker nu en gang mere troværdigt at dokumentere en oplysning med kilder, end at forsøge at modbevise en oplysning uden at have kilder. Især hvis man ikke selv har gidet grave kilderne frem, og man måske endda (ikke i det konkrete tilfælde) tidligere har hævdet, at kilderne ikke eksisterer.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

Med venlig hilsen
M:-)rten Flindt Larsen

NB: Jeg tror jeg vil stoppe her, vi bliver jo nok ikke enige og det er vel også OK:-| ?

PS: Det har du ret i, så jeg stopper også her. Jeg tror bare vi skal være enige om at være uenige, Steff. ;-) .

status på ny godstogsbog om private godsvogne mf

af Svend, 4/2 2017, 17:12 (2637 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det bliver vist blot et ripoff, for emnet private godsvogne er der indtil for 5-6 år siden aldrig blevet forsket noget videre i. Der er siden 2012 pågået en intens forskning i privatvognenes historie i bl.a. Statens Arkiver, hvor der ligger masser af spændende, hidtil ukendte oplysninger om både vognene og vognejerne, som hidtil ikke har været offentliggjort. Det skulle gerne blive til nogle bøger, lige så grundige som MM-serien, som er gennemforsket til bunds så at sige, men hvis en anden, halvdoven udgivelse har taget markedet, bliver det gennemforskede værk nok aldrig offentliggjort.

Med vanlig venlig hilsen
M:-)rten

.
Den ene bog udelukker vel ikke den anden?

status på ny godstogsbog om private godsvogne mf

af Morten Flindt Larsen, 4/2 2017, 18:25 (2637 dage siden) @ Svend

Det bliver vist blot et ripoff, for emnet private godsvogne er der indtil for 5-6 år siden aldrig blevet forsket noget videre i. Der er siden 2012 pågået en intens forskning i privatvognenes historie i bl.a. Statens Arkiver, hvor der ligger masser af spændende, hidtil ukendte oplysninger om både vognene og vognejerne, som hidtil ikke har været offentliggjort. Det skulle gerne blive til nogle bøger, lige så grundige som MM-serien, som er gennemforsket til bunds så at sige, men hvis en anden, halvdoven udgivelse har taget markedet, bliver det gennemforskede værk nok aldrig offentliggjort.

Med vanlig venlig hilsen
M:-)rten

.
Den ene bog udelukker vel ikke den anden?


Vil du da købe to bøger om det samme emne, hvor næsten alle illustrationerne er de samme? Og vil du som udgiver putte dine penge i bog nummer to?

status på ny godstogsbog om private godsvogne mf

af Svend, 4/2 2017, 19:25 (2637 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det bliver vist blot et ripoff, for emnet private godsvogne er der indtil for 5-6 år siden aldrig blevet forsket noget videre i. Der er siden 2012 pågået en intens forskning i privatvognenes historie i bl.a. Statens Arkiver, hvor der ligger masser af spændende, hidtil ukendte oplysninger om både vognene og vognejerne, som hidtil ikke har været offentliggjort. Det skulle gerne blive til nogle bøger, lige så grundige som MM-serien, som er gennemforsket til bunds så at sige, men hvis en anden, halvdoven udgivelse har taget markedet, bliver det gennemforskede værk nok aldrig offentliggjort.

Med vanlig venlig hilsen
M:-)rten

.
Den ene bog udelukker vel ikke den anden?

Vil du da købe to bøger om det samme emne, hvor næsten alle illustrationerne er de samme? Og vil du som udgiver putte dine penge i bog nummer to?

.
Nu kender jeg af gode grunde ingen af de to udgivelser endnu, men mon ikke den ene går grundigere til værks end den anden? Billed- og tegningsmaterialet er vel heller ikke identisk? Jeg ved i hvert fald, at en af de mere kendte fotografer kun har leveret billeder til den ene af bøgerne.

Så jo, jeg vil købe begge udgivelser.

status på ny godstogsbog om private godsvogne mf

af Morten Flindt Larsen, 5/2 2017, 01:52 (2637 dage siden) @ Svend


Vil du da købe to bøger om det samme emne, hvor næsten alle illustrationerne er de samme? Og vil du som udgiver putte dine penge i bog nummer to?

.
Nu kender jeg af gode grunde ingen af de to udgivelser endnu, men mon ikke den ene går grundigere til værks end den anden? Billed- og tegningsmaterialet er vel heller ikke identisk? Jeg ved i hvert fald, at en af de mere kendte fotografer kun har leveret billeder til den ene af bøgerne.

Så jo, jeg vil købe begge udgivelser.

Hej Svend,

Jo, det vil billedmaterialet i udstrakt grad være af dem simple grund, at private godsvogne generelt ikke - som f.eks. damp- og diesellokomotiver - er blevet fotograferet i særlig stor udstrækning. Der er eksisterer ganske simpelt ikke noget "lager" af fotos, som man kan trække på til flere forskellige bog- og bladudgivelser. Det vil stort set blive de samme billeder, både i den 'mindre grundige' og den 'grundigere' udgivelse. Billedmæssigt vil de to udgivelser blive temmelig ens - hvis den 'grundigere' udgivelse ellers nogensinde udkommer.

Det er i høj grad billederne, der får folk til at beslutte sig for, hvorvidt de vil købe en ny jernbanebog eller ej. En bog kan være nok så grundig og fejlfri skrevet - hvis der ikke er spændende nye fotos i den, men derimod lutter gammelkendte, vil der altid være en del af den potentielle kundemasse, der vælger den nyeste udgivelse fra. Og er kundemassen ikke stor nok, er der ingen der tør satse penge på at udgive endnu en (selv nok så grundig og gennem-researchet) bog om et så relativt snævert emne som privatejede godsvogne. Heller ikke forfatteren selv.

Med venlig hilsen
Morten

status på ny godstogsbog om private godsvogne mf

af Svend, 5/2 2017, 08:38 (2636 dage siden) @ Morten Flindt Larsen


Vil du da købe to bøger om det samme emne, hvor næsten alle illustrationerne er de samme? Og vil du som udgiver putte dine penge i bog nummer to?

.
Nu kender jeg af gode grunde ingen af de to udgivelser endnu, men mon ikke den ene går grundigere til værks end den anden? Billed- og tegningsmaterialet er vel heller ikke identisk? Jeg ved i hvert fald, at en af de mere kendte fotografer kun har leveret billeder til den ene af bøgerne.

Så jo, jeg vil købe begge udgivelser.


Hej Svend,

Jo, det vil billedmaterialet i udstrakt grad være af dem simple grund, at private godsvogne generelt ikke - som f.eks. damp- og diesellokomotiver - er blevet fotograferet i særlig stor udstrækning. Der er eksisterer ganske simpelt ikke noget "lager" af fotos, som man kan trække på til flere forskellige bog- og bladudgivelser. Det vil stort set blive de samme billeder, både i den 'mindre grundige' og den 'grundigere' udgivelse. Billedmæssigt vil de to udgivelser blive temmelig ens - hvis den 'grundigere' udgivelse ellers nogensinde udkommer.

Det er i høj grad billederne, der får folk til at beslutte sig for, hvorvidt de vil købe en ny jernbanebog eller ej. En bog kan være nok så grundig og fejlfri skrevet - hvis der ikke er spændende nye fotos i den, men derimod lutter gammelkendte, vil der altid være en del af den potentielle kundemasse, der vælger den nyeste udgivelse fra. Og er kundemassen ikke stor nok, er der ingen der tør satse penge på at udgive endnu en (selv nok så grundig og gennem-researchet) bog om et så relativt snævert emne som privatejede godsvogne. Heller ikke forfatteren selv.

Med venlig hilsen
Morten

.
Hej Morten,

Jeg synes du skal skrive din bog færdig og udgive den. Især hvis den også vil indeholde historier og beretninger om de enkelte virksomheder - det gør Lokomotivets bog sikkert ikke.

Med hensyn til billeder (igen): En af leverandørerne af fotografier af Z-vogne kender ikke noget til din bog og er vel derfor heller ikke leverandør (man anvender jo ikke fotografier uden - om ikke andet så af høflighed - at kontakte fotografen først). Men det er korrekt at Lokomotivets bog indeholder mange fotografier fra hans samling.

status på ny godstogsbog om private godsvogne mf

af Morten Flindt Larsen, 5/2 2017, 10:56 (2636 dage siden) @ Svend

Hej Morten,


Jeg synes du skal skrive din bog færdig og udgive den. Især hvis den også vil indeholde historier og beretninger om de enkelte virksomheder - det gør Lokomotivets bog sikkert ikke.

Med hensyn til billeder (igen): En af leverandørerne af fotografier af Z-vogne kender ikke noget til din bog og er vel derfor heller ikke leverandør (man anvender jo ikke fotografier uden - om ikke andet så af høflighed - at kontakte fotografen først). Men det er korrekt at Lokomotivets bog indeholder mange fotografier fra hans samling.

Hej Svend,

Nu er det jf. mit svar til Steff her ikke mig selv, der skriver bogen. Jeg er leverandør af noget kildemateriale og udtaler mig først og fremmest som almindelig læser. Det gør jeg ud fra en fra en frygt for, at markedet for en bog, hvor "hver en sten er vendt" og hvor der er fundet særdeles mange nye oplysninger, men ikke billeder (hvilket jeg ved, der er og ikke er), vil blive påvirket i negativ retning af den aktuelle udgivelse.

Og naturligvis skal leverandørerne af billeder af Z-vognene levere fotos til de projekter, de føler for. Ingen tvivl om det. Det manglede da bare. Det er alene op til forfatterne og forlagene, hvilke bøger, der udgives i et lille land som Danmark om meget snævre emner som jernbanernes privatvogne.

Jeg er ikke i tvivl om, at det igangværende store projekt, som der som nævnt har været arbejdet intenst på siden 2012 og som er kendt i forfatter- og forlagskredse, nok skal blive færdiggjort. Det er jo spændende nok i sig selv at grave oplysninger frem om f.eks. hidtil ukendte privatvogne og privatvognsejere, og personligt vil jeg da også blive delagtiggjort i det hele. Det er blot ikke sikkert, at der kommer en bog ud af anstrengelserne, hvis en del af markedet herfor ikke længere er til stede, og det synes jeg vil være synd for det brede publikum. Bogen var naturligvis planlagt til at indeholde historier og beretninger om de enkelte virksomheder, hvorhenne vognene kørte og deres transportfunktion, vognenes opmalinger i skiftende firmafarver gennem tiderne osv. Men nu får vi se. Det er ikke op til mig at afgøre.

Med vanlig venlig hilsen
M:-)rten

status på ny godstogsbog om private godsvogne mf

af gamle ole2, 5/2 2017, 12:26 (2636 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

hvis jeg lige må stillet et dumt spøtgsmål.
Den anden bog-Morten- der refereres til, er det den godsvognsbog som spøger hos Banebøger, eller er det en helt 3.?

Ole

status på ny godstogsbog om private godsvogne mf

af Morten Flindt Larsen, 5/2 2017, 14:00 (2636 dage siden) @ gamle ole2

hvis jeg lige må stillet et dumt spøtgsmål.
Den anden bog-Morten- der refereres til, er det den godsvognsbog som spøger hos Banebøger, eller er det en helt 3.?

Hej Ole,

Det er bestemt ikke et dumt spørgsmål. Jeg tror, at den godsvognsbog, som du tænker på, er bogen om de almindelige godsvogne, som forventes at være på niveau med personvognsbogen, der kom for nogle år siden.

Privatvognsbogen/bøgerne, som muligvis udkommer på Banebøger, der støtter projektet, "spøger" sådan set ikke. Indsamlingen af oplysningerne i Maskinafdelings arkiv i Rigsarkivet har pågået siden 2012 og forventes afsluttet i løbet sommeren. Derpå vil materialet blive struktureret og bearbejdet. Forfatteren har haft til hensigt skrive en så fyldig bog om de danske privatvogne og deres brug og historie, som overhovedet muligt, og han har stået på hoved i arkiverne, så der er ikke bare tale om en illustreret driftsmaterielfortegnelse. Der kommer også oplysninger med om de privatvogne med, som ikke nåede at blive optaget i DRM, f.eks. benzintankvognene fra Maxoni Benzin Co. og Brødrene Ranfelt, gastankvognene fra Dalsø Gas, Esso Gas og Singers Gas i Århus, og meget andet. En betydelig del af privatvognene ikke mindst tankvognene var lejede vogne, ikke ejet af firmaerne. For stort set dem alle er der oplysninger om, hvorfra de kom og hvortil de gik, når lejemålene ophørte, samt om de udenlandske vognnumre ved til- og afgang (i det omfang de havde sådanne). Hele privatvognshistorien ligger der, lige til at samle op - det forudsætter blot, at man er flittig og bruger den fornødne tid på det.

Med venlig hilsen
M:-)orten

status på ny godstogsbog om private godsvogne mf

af gamle ole2, 5/2 2017, 16:55 (2636 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Mange tak for fin info.
Ja det var netop "godsvognsparallelbogen" til personsbogen jeg tænkte på-fra BB.
Den anden privatgodsvognsbog er således ny for mig.
Lyder godt.:-)


Ole

status på ny godstogsbog om private godsvogne mf

af UTJ, 5/2 2017, 17:14 (2636 dage siden) @ gamle ole2

Mange tak for fin info.
Ja det var netop "godsvognsparallelbogen" til personsbogen jeg tænkte på-fra BB.
Den anden privatgodsvognsbog er således ny for mig.
Lyder godt.:-)

Parallelbogen har nok lidt længere udsigter, da lysten er dæmpet med seneste udgivelse indenfor emnet "godsvogne", som jeg dog ikke har haft lejlighed til at læse eller kigge i endnu ;-)

Vil ikke udelukke at den kommer på banen, men der skal være en vinkel og den skal tilføje nyt. Der hvor personvognsbogen var interessant at skrive, var i de kapitler hvor der faktisk var nyt at tilføje og ikke kun omskrivning af tidligere udgivet stof. Men tidligere udgivelser kan være gode at skrive "op imod", hvis der er postulater som skal manes.

--
ئۇلغىك

status på ny godstogsbog bliver uge 7, senest 8.

af Steff, 5/2 2017, 12:49 (2636 dage siden) @ gamle ole2

Kære Ole!

Har lige talt med "skriverkarlen" og terminen er uge 7, senest uge 8.
Der har været en forsinkelse på trykkeriet, men manus er faktisk i trykken lige nu.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

status på ny godstogsbog bliver uge 7, senest 8.

af gamle ole2, 5/2 2017, 16:50 (2636 dage siden) @ Steff

Meget fint. tak:-P


Ole

status på ny godstogsbog om private godsvogne mf

af gamle ole2, 1/3 2017, 15:03 (2612 dage siden) @ gamle ole2

Og mens vi venter på bogen som er lige på trapperne, er der et spørgsmål vedrørene tank"benzin"vogne.
når man boede i Sundby så man jo tit disse, og det forekom mig at de var meget uens.
er der nogen der har et bud på hvilke typer der var hyppisk foekommende? formodentlig på tværs af firmaerne.


Ole

status på ny godstogsbog om private godsvogne mf

af Ottoemil, 1/3 2017, 17:16 (2612 dage siden) @ gamle ole2

Goddag i forummet

Jeg har modtaget mit eksemplar af bogen med posten i dag.

v.h.
Ottoemil

status på ny godstogsbog om private godsvogne mf

af Holger Sørensen, Hedehusene, 1/3 2017, 17:37 (2612 dage siden) @ gamle ole2

Til gamle ole2
Se, læs og forstå bogen, så får du svar på dine spørgsmål.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

status på ny godstogsbog om private godsvogne mf

af Jimmy, 2/3 2017, 12:53 (2611 dage siden) @ Holger Sørensen

Ærgeligt der kun trykkes det antal der er forudbestilt, nåede desvære ikke i tide at bestille nr. 2. Træls når man har den første bog.

Avatar

status på ny godstogsbog om private godsvogne mf

af jhcn, Århus, 2/3 2017, 13:49 (2611 dage siden) @ Jimmy

Ærgeligt der kun trykkes det antal der er forudbestilt, nåede desvære ikke i tide at bestille nr. 2. Træls når man har den første bog.

Prøv at tjekke hos Jernbanemusset i Odense. De har solgt den første bog, så måske de også har nr. 2?

--
Henrik
[image]

status på ny godstogsbog om private godsvogne mf

af Svend, 2/3 2017, 14:10 (2611 dage siden) @ jhcn

Ærgeligt der kun trykkes det antal der er forudbestilt, nåede desvære ikke i tide at bestille nr. 2. Træls når man har den første bog.


Prøv at tjekke hos Jernbanemusset i Odense. De har solgt den første bog, så måske de også har nr. 2?

.
Et andet forslag: man kunne også henvende sig til udgiveren og spørge, om det stadig er muligt at (efter)bestille.
Bogen er ikke udkommet endnu (jeg har i hvert fald ikke modtaget den).

status på ny godstogsbog om private godsvogne mf

af h087 ⌂, køge, 2/3 2017, 16:38 (2611 dage siden) @ Svend
redigeret af h087, 2/3 2017, 16:54

:-)

min fra lokomotivet/Tog i Tiden" kom i går,
og så venter vi på den "store"

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

status på ny godstogsbog om private godsvogne mf

af gamle ole2, 2/3 2017, 18:09 (2611 dage siden) @ Holger Sørensen

ja, specielt når man har bogen! Ikke kommet endnu. Bestilt via boghandel som tager længere tid.

Ole

status på ny godstogsbog om private godsvogne mf

af gamle ole2, 20/3 2017, 11:55 (2593 dage siden) @ gamle ole2

Og nu fik jeg bogen!
Meget fin overblik over et "grumset" yema samlet på et sted.
Og man bliver jo aldrig tilfreds, så nu glæder jeg mig til 3. del om DSB-godsvogne efter 65.
Kender nogen prognosen?


hilsen Ole

status på ny godstogsbog om private godsvogne mf

af Svend, 20/3 2017, 12:07 (2593 dage siden) @ gamle ole2

Og nu fik jeg bogen!
Meget fin overblik over et "grumset" yema samlet på et sted.
Og man bliver jo aldrig tilfreds, så nu glæder jeg mig til 3. del om DSB-godsvogne efter 65.
Kender nogen prognosen?

.

Spørg udgiveren!

status på ny godstogsbog om private godsvogne mf

af Holger Sørensen, Hedehusene, 20/3 2017, 16:19 (2593 dage siden) @ gamle ole2

Spørgsmål til gamle ole

Hvad "grumset" er der ved det emne?
I øvrigt har jeg omtalt selve bogen tidligere, så hvorfor fortsætte her?

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

status på ny godstogsbog om private godsvogne mf

af gamle ole2, 20/3 2017, 16:35 (2593 dage siden) @ Holger Sørensen

Ikke forstået.

Indlægget gik på:

1 positiv tilbagemelding på 2.del
2 forespøtgelse om nogen vidste noget om udgivelsestidspunkt for 3. del.

hilsen Ole

status på ny godstogsbog om private godsvogne mf

af gamle ole2, 24/3 2017, 18:13 (2589 dage siden) @ gamle ole2

Og maan må nok konstatere at tankvogne af diverse arter efterfulgt af ølvogne jo nok var de hyppigst forekommende. Derefter vel iøvrigt "hvide vogne" fra diverse firmaer.
Havde nok ikke forventet en så relativ lille spredning mht antal og firmaer.

Ole

Godstrafik pr jernbane i 1990
Godstrafik pr jernbane i 1990

I hæftet "Transportbranchen i Danmark Juli 1990" udgivet af JB Business Information, har vi fundet dette kapitel om godstransport pr jernbane som måske kan interessere en større kreds. Teksten er skrevet 10 år før DSB opgav godstransport i Danmark.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak