Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lokaltogs afventningspolitik i Hillerød (Generelt)

af Jørgen Pagh Jensen, 3/2 2017, 19:41 (2632 dage siden)

Ikke alle synes, at det er specielt interessant eller nørdet nok at høre om de forringede forbindelser mellem S-tog og Lokaltog i Hillerød efter den nye S-togskøreplan. Men nogle gør vel - for det siger jo et eller andet om, hvordan den offentlige trafik faktisk fungerer for passagererne.

I hvert fald har Lokaltog nu indset det uholdbare i, at S-tog fra København om aftenen ankommer f.eks. i minuttal 54, og Lokaltog kører i minuttal 53.
Men Lokaltog har faktisk fundet en slags løsning:

Dato: 30-01-2017, kl. 11:36
Afventning af ankomster i Hillerød
 
Efter fastlæggelse af ny køreplan for 2017 på Lokaltogs strækninger i Nordsjælland, har DSB med kort varsel valgt at foretage markante ændringer i S-togs køreplan.
Det betyder desværre, at forbindelserne i Hillerød mellem S-tog og Lokaltog ikke er optimale.
Indtil det er muligt at tilpasse køreplanerne for Lokaltogene, har Lokaltog derfor af hensyn til vores kunder valgt at indføre en afventningspolitik for forbindelserne i Hillerød.

(Se selv Lokaltogs hjemmeside for flere detaljer)
http://www.lokalbanen.dk/media/78622/Afventninger-Hilleroed-januar-2017.pdf

Ved nogen, hvordan dette fungerer i praksis? Hvor meget forsinkes de krydsende tog? Afventer tilsluttende busser også afventende Lokaltog?
Rejseplanen er ikke opdateret med denne lidt ukonventionelle løsning.

Avatar

Lokaltogs afventningspolitik i Hillerød

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 3/2 2017, 20:04 (2632 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Opgaven i Nordsjælland er jo ikke bare at rykke togenes køreplan nogle minutter. De er en del af R-nettet som passer med R-busserne som måske passer med skoletider mm. Det har været et puslespil at få til at gå op og nu ændrer DSB ensidigt planen. Det er Røsli (Lokaltogs direktør) tydeligvis blevet sur over. Med rette vil jeg sige.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Lokaltogs afventningspolitik i Hillerød

af Carsten, 3/2 2017, 20:14 (2632 dage siden) @ Michael Deichmann
redigeret af Carsten, 3/2 2017, 20:52

At det skulle være med rette, er jeg nu ikke enig i, Banedanmark og Siemens kan diskutere, hvem af dem der skal bære ansvaret, DSB's ansvar bliver det aldrig.
Mvh
Carsten

Lokaltogs afventningspolitik i Hillerød

af ulca, 4/2 2017, 10:57 (2632 dage siden) @ Carsten

At det skulle være med rette, er jeg nu ikke enig i, Banedanmark og Siemens kan diskutere, hvem af dem der skal bære ansvaret, DSB's ansvar bliver det aldrig.
Mvh
Carsten

I sidste ende er det vel op til dels infrastrukturforvalterne, dvs. Banedanmark på de fleste strækninger og et selskab under Lokaltog, som står for at tildele tilgængelige kanaler på strækninger. Og dels det selskab som står for køreplaner indenfor offentlig transport, hvilket på Sjælland er Movia.

Ny S-togsplan

af Nordexpress, 4/2 2017, 15:03 (2632 dage siden) @ Peter

Ændringerne serveres i sædvanligt DSB politiko-lingo:

"Som noget nyt kører vi lidt flere tog på hverdage før kl. 20.00. Til gengæld kører vi færre tog efter kl. 20.00."

Sidste afgang i 10-minutters-frekvens mod Budding-Bagsværd-Farum: Østerport kl. 18.39; mod Gentofte B Østerport kl. 19.13; mod Hillerød med hurtigtog er der væsentlig højere service, sidste E-tog kl. 19.51.

Irritation opstår især fordi mange busser også reducerer frekvensen mellem 18.30 og 19 med rigtig meget omstigningstid til følge.

Nå, men tilbage i 1950'erne levede vi da meget godt med 20 minutters frekvens på de indre linjer! Der var også engang, hvor DSB udgav en S-togsfolder ved ny køreplan i lommeformat. Men det er også historie.

I øvrigt synes DSB samtidig med den reducerede frekvens at spare lidt på materiellet, så at de enkelt-togsæt, der faktisk kører, er temmeligt godt belagte. Så kan vi komme hinanden ved!

Ja og så det sidste punkt, jeg er i den sidste tid stødt på utroligt mange billetkontrollører i busser og S-tog efter en periode, hvor det ikke forekom som den store prioritet. Men det generer jo en fornuftig pendler mindre;-)

Ny S-togsplan

af Leo2pard, 6855, 4/2 2017, 16:46 (2632 dage siden) @ Nordexpress

Ja, men det hjælper jo ikke med de kontrollører når de ikke er for kloge, nærmest dumme. Jeg kom fra Jylland og fik en kontrolafgift på min billet som var i orden og fik heldigvis en annullering af DSB for det.
Hilsen Jørgen

Lokaltogs afventningspolitik i Hillerød

af Svend, 4/2 2017, 00:19 (2632 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Ved nogen, hvordan dette fungerer i praksis?

.
Det er et godt spørgsmål. Så længe der er lokal stationsbestyrer for sporene for Frederiksværkbanen, Gribskovbanen og Lille Nord, går det sikkert nok, men hvad når hele stationen bliver fjernstyret i løbet af dette forår? Vil Lokaltog udsende en instruks til deres lokomotivførere om at de ved selvsyn skal konstatere, at S-toget er ankommet fra København og alle passagerer er kommet over til deres tog?

Lokaltogs afventningspolitik i Hillerød

af re20000, 4/2 2017, 00:55 (2632 dage siden) @ Svend

Ved nogen, hvordan dette fungerer i praksis?

.
Det er et godt spørgsmål. Så længe der er lokal stationsbestyrer for sporene for Frederiksværkbanen, Gribskovbanen og Lille Nord, går det sikkert nok, men hvad når hele stationen bliver fjernstyret i løbet af dette forår? Vil Lokaltog udsende en instruks til deres lokomotivførere om at de ved selvsyn skal konstatere, at S-toget er ankommet fra København og alle passagerer er kommet over til deres tog?

det er vel sådan, de gør nu? Det er vel lokoføreren, der bestemmer om han vil afvente. Han kan vel køre "når tiden er inde, signalgivning i orden og alle passagerer om bord". Og så prøve at køre de tabte minutter ind...

Nold

Lokaltogs afventningspolitik i Hillerød

af Svend, 4/2 2017, 09:47 (2632 dage siden) @ re20000

Ved nogen, hvordan dette fungerer i praksis?

.
Det er et godt spørgsmål. Så længe der er lokal stationsbestyrer for sporene for Frederiksværkbanen, Gribskovbanen og Lille Nord, går det sikkert nok, men hvad når hele stationen bliver fjernstyret i løbet af dette forår? Vil Lokaltog udsende en instruks til deres lokomotivførere om at de ved selvsyn skal konstatere, at S-toget er ankommet fra København og alle passagerer er kommet over til deres tog?


det er vel sådan, de gør nu? Det er vel lokoføreren, der bestemmer om han vil afvente. Han kan vel køre "når tiden er inde, signalgivning i orden og alle passagerer om bord". Og så prøve at køre de tabte minutter ind...

Nold

.
Jeg tror at du er kommet til at forveksle "lokomotivfører" med "buschauffør" ;-) ;-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak