Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Thorsø station 2016 (Generelt)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 7/2 2017, 16:32 (2606 dage siden)

En af sommerens ture gik til Thorsø station og her følger et par billeder.
Thorsø var som bekendt en DSB station på strækningen Laurbjerg-Silkeborg og tillige endestation for Århus - Hammel - Thorsø Jernbane.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
[image]

Thorsø station 2016

af kaibayer, 7/2 2017, 21:18 (2606 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy

Jeg kan selvfølgelig ikke dy mig for at lægge en serie fotos ind fra Thorsø station, som jeg besøgte - alt for sent - og oven i købet den 1. april 1973. På Fårvang station var man ved at fjerne skinneboltene, og umiddelbart nord for Thorsø havde man taget skinnerne op. Bøstrup station var skinneløs, men hvorfor der stadig lå skinner i god behold på Thorsø station fandt jeg ingen forklaring på dengang.
Så vidt jeg ved har Holger Sørensen vistnok en serie fotos fra Thorsø dengang der også afgik privatbanetog fra stationen. Men her kommer mine.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Thorsø station 2016

af Morten Flindt Larsen, 7/2 2017, 22:16 (2606 dage siden) @ kaibayer

Jeg kan selvfølgelig ikke dy mig for at lægge en serie fotos ind fra Thorsø station, som jeg besøgte - alt for sent - og oven i købet den 1. april 1973. På Fårvang station var man ved at fjerne skinneboltene, og umiddelbart nord for Thorsø havde man taget skinnerne op. Bøstrup station var skinneløs, men hvorfor der stadig lå skinner i god behold på Thorsø station fandt jeg ingen forklaring på dengang.

Sporoptagningen blev påbegyndt i 1972, men Silkeborg - Resenbro blev først optaget i maj 1976. ..... Og jeg ved heller ikke hvorfor. Muligvis har man villet have strækningen liggende, hvis der skulle vise sig et trafikbehov, som så bare aldrig kom.

Venlig hilsen
Morten

Avatar

Thorsø station 2016

af BoergeOf61, Randers C, 8/2 2017, 12:48 (2605 dage siden) @ kaibayer

Der står noget om stationen på http://thorsoearkiv.dk/?page_id=398.
Der står bl.a., at "Der blev dog frem til sidst i september 1971, transporteret kød fra Thorsø Slagtehus inden Jernbanestrækningen definitivt ophørte.". Det kunne måske antyde, nogle af sporene tilhørte slagteriet.
Det hører nok mere til Jernbanehistorisk Forum.

Thorsø station 2016

af UTJ, 8/2 2017, 13:10 (2605 dage siden) @ BoergeOf61

Der står noget om stationen på http://thorsoearkiv.dk/?page_id=398.
Der står bl.a., at "Der blev dog frem til sidst i september 1971, transporteret kød fra Thorsø Slagtehus inden Jernbanestrækningen definitivt ophørte.". Det kunne måske antyde, nogle af sporene tilhørte slagteriet.
Det hører nok mere til Jernbanehistorisk Forum.

1) måske genbrugstanker for visse spormaterialer og ikke genbrug for andre.
2) sporet til Resenbro var vist tiltænke eventuel industri der, der jo ikke kom.
3) på billederne fra Thorsø ser det på billederne ud som om svelleskruerne er fjernet - visse sidsspor ligeledes, så det er vist mere en analyse ar arbejdsgangen vi skal se på.

Men DSB var ganske ivrig med at slippe af mes Silkeborg-Laurbjerg, sikkert et nyt sikringsanlæg i nordenden og en bro over Gudenåen i sydenden.........der var jo heller ingen brunkulstransporter som kunne genoptages via denne strækning.

--
ئۇلغىك


Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Jernbanebøger

Ib Spang Olsens bedste

Ib Spang Olsens bedste. Pris 220 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak