Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

"762 mio. kroner over 2 år skal styrke kollektiv trafik" (Trafikpolitik)

af Niels Munch, 10/2 2017, 10:17 (2631 dage siden)

Ritzau d.d.:

"Et flertal uden om regeringen har aftalt at afsætte 762 millioner kroner over to år til den kollektive trafik.

Det er partierne bag forliget "Bedre og Billigere Offentlig Transport", nemlig Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Radikale og SF."

Læs hele meddelelsen her: http://dk-nyt.dk/sider/ritzau_artikel.php?ritzau=1&newsid=dc2be36a-50e7-4e1a-826d-8... .

Der har netop kl. 10 været pressemøde om forliget.


M.v.h.
Niels

Letbaneundersøgelsespenge til Aarhus

af Mester, 10/2 2017, 11:20 (2631 dage siden) @ Niels Munch

Der bliver afsat 40 mio. kroner til en VVM-undersøgelse af Aarhus Letbanes 2. etape - som i virkeligheden er to etaper. Nemlig Lisbjerg Skole-Hinnerup og Aarhus Ø-Brabrand. I Brabrand skal en ny station, hvor der kan skiftes mellem letbane og jernbane også undersøges:

stiften.dk/aarhus/Folketinget-vil-betale-undersoegelse-af-ny-letbane-etape/artikel/436384

Og Stilling genåbner

af Mester, 10/2 2017, 11:42 (2631 dage siden) @ Mester

stiften.dk/skanderborg/Stilling-Station-genaabner/artikel/436396

Og Stilling genåbner - m.m.v.

af Niels Munch, 10/2 2017, 11:55 (2631 dage siden) @ Mester

...... tillige med Laurbjerg.

Desuden bliver der afsat 155 millioner kroner til at støtte vendespor ved Carlsberg Station, som er en forudsætning for 10 minutters drift på Frederikssundbanen.

Derudover skal Herlev station flyttes, så der opnås et optimalt samspil med den kommende letbane, og en ombygning af stationen i Hillerød.

http://nyheder.tv2.dk/2017-02-10-flertal-udenom-regeringen-afsaetter-millioner-til-offe... .

M.v.h.
Niels

Og Stilling genåbner - m.m.v.

af steenth, 10/2 2017, 12:38 (2631 dage siden) @ Niels Munch

Desuden bliver der afsat 155 millioner kroner til at støtte vendespor ved Carlsberg Station, som er en forudsætning for 10 minutters drift på Frederikssundbanen.

Derudover skal Herlev station flyttes, så der opnås et optimalt samspil med den kommende letbane, og en ombygning af stationen i Hillerød.

Den samlet ramme er kun på de 155 mio. kroner. Samlet er projekterne dyre end det. Hvordan de får det igennem er et stor spørgsmål.

Mvh
Steen

Og Stilling genåbner - m.m.v.

af Niels Munch, 10/2 2017, 19:22 (2631 dage siden) @ steenth

Desuden bliver der afsat 155 millioner kroner til at støtte vendespor ved Carlsberg Station, som er en forudsætning for 10 minutters drift på Frederikssundbanen.

Derudover skal Herlev station flyttes, så der opnås et optimalt samspil med den kommende letbane, og en ombygning af stationen i Hillerød.


Den samlet ramme er kun på de 155 mio. kroner. Samlet er projekterne dyre end det. Hvordan de får det igennem er et stor spørgsmål.


Denne forudsætning er at læse i aftalen:

"Flere af disse projekter forudsætter også lokal eller regional medfinansiering. Forligspartierne vil derfor i løbet af 2017 tage endelig stilling til den specifikke udmøntning af puljen i forhold til de tre projekter."

M.v.h.
Niels

Avatar

Og Stilling genåbner - m.m.v.

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 11/2 2017, 05:31 (2630 dage siden) @ Niels Munch

Desuden bliver der afsat 155 millioner kroner til at støtte vendespor ved Carlsberg Station, som er en forudsætning for 10 minutters drift på Frederikssundbanen.

Derudover skal Herlev station flyttes, så der opnås et optimalt samspil med den kommende letbane, og en ombygning af stationen i Hillerød.


Den samlet ramme er kun på de 155 mio. kroner. Samlet er projekterne dyre end det. Hvordan de får det igennem er et stor spørgsmål.

Denne forudsætning er at læse i aftalen:

"Flere af disse projekter forudsætter også lokal eller regional medfinansiering. Forligspartierne vil derfor i løbet af 2017 tage endelig stilling til den specifikke udmøntning af puljen i forhold til de tre projekter."

Mht. ombygningen af Hillerød station mener jeg at den lokale/regionale financiering er på plads for her ventede man netop på statens bidrag.
Så her er der vel fløjtet afgang?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Ombygning af Hillerød station

af Svend, 12/2 2017, 07:49 (2629 dage siden) @ Michael Deichmann
redigeret af Svend, 12/2 2017, 08:00

Desuden bliver der afsat 155 millioner kroner til at støtte vendespor ved Carlsberg Station, som er en forudsætning for 10 minutters drift på Frederikssundbanen.

Derudover skal Herlev station flyttes, så der opnås et optimalt samspil med den kommende letbane, og en ombygning af stationen i Hillerød.


Den samlet ramme er kun på de 155 mio. kroner. Samlet er projekterne dyre end det. Hvordan de får det igennem er et stor spørgsmål.

Denne forudsætning er at læse i aftalen:

"Flere af disse projekter forudsætter også lokal eller regional medfinansiering. Forligspartierne vil derfor i løbet af 2017 tage endelig stilling til den specifikke udmøntning af puljen i forhold til de tre projekter."


Mht. ombygningen af Hillerød station mener jeg at den lokale/regionale financiering er på plads for her ventede man netop på statens bidrag.
Så her er der vel fløjtet afgang?

.
I følge regionsformand Sophie Hæstorp Andersen vil en ombygning af Hillerød station beløbe sig til 182 mio kr, hvor regionen er villig til at bidrage med halvdelen.

I lørdagsudgaven af Frederiksborg Amtsavis skriver hun i et indlæg under overskriften
Der er brug for at bygge Hillerød station om:
"Da Folketingets Transportudvalg i januar var på besøg på Hillerød Station, kunne de efterfølgende tage derfra med en klar anbefaling: Vi skal sammen prioritere en ombygning af Hillerød Station"

Og Stilling genåbner - m.m.v.

af Svend, 10/2 2017, 17:40 (2631 dage siden) @ Niels Munch


Desuden bliver der afsat 155 millioner kroner til at støtte vendespor ved Carlsberg Station, som er en forudsætning for 10 minutters drift på Frederikssundbanen.

.
Vendesporet nord for Carlsberg station er ikke sååååå nødvendigt, når der kommer nyt (CBTC-) signalsystem gennem det centrale afsnit, for til den tid vil der være plads (kapacitet) til at køre 36 tog pr time/retning mod 30 i dag. Men det vil da kunne anvendes ved uregelmæssig drift (husk også at projektere - altså sætte penge af til - en dobbelt transversal).

Og Stilling genåbner - m.m.v.

af Rail, 10/2 2017, 18:07 (2631 dage siden) @ Svend


Desuden bliver der afsat 155 millioner kroner til at støtte vendespor ved Carlsberg Station, som er en forudsætning for 10 minutters drift på Frederikssundbanen.

.
Vendesporet nord for Carlsberg station er ikke sååååå nødvendigt, når der kommer nyt (CBTC-) signalsystem gennem det centrale afsnit, for til den tid vil der være plads (kapacitet) til at køre 36 tog pr time/retning mod 30 i dag. Men det vil da kunne anvendes ved uregelmæssig drift (husk også at projektere - altså sætte penge af til - en dobbelt transversal).

Ja for Siemens og Banedanmark har jo helt styr på CBTC på Nordbanen så lad os endelig tro på det...

Og Stilling genåbner - m.m.v.

af Svend, 10/2 2017, 18:23 (2631 dage siden) @ Rail


Desuden bliver der afsat 155 millioner kroner til at støtte vendespor ved Carlsberg Station, som er en forudsætning for 10 minutters drift på Frederikssundbanen.

.
Vendesporet nord for Carlsberg station er ikke sååååå nødvendigt, når der kommer nyt (CBTC-) signalsystem gennem det centrale afsnit, for til den tid vil der være plads (kapacitet) til at køre 36 tog pr time/retning mod 30 i dag. Men det vil da kunne anvendes ved uregelmæssig drift (husk også at projektere - altså sætte penge af til - en dobbelt transversal).


Ja for Siemens og Banedanmark har jo helt styr på CBTC på Nordbanen så lad os endelig tro på det...

.
Det kan du også roligt gøre ;-)
Tilbage til vendesporet (og seriøsiteten): En dobbelt transversal nord for perron Carlsberg station, vil gøre god gavn. Desuden mangler der et par transversaler andre steder på S-banen. Vi må håbe på, at der bliver koblet nogle fornuftige (og vidende) mennesker på projektet, så de 155 mio kr anvendes optimalt.

Og Stilling genåbner - m.m.v.

af Rail, 10/2 2017, 19:21 (2631 dage siden) @ Svend


Desuden bliver der afsat 155 millioner kroner til at støtte vendespor ved Carlsberg Station, som er en forudsætning for 10 minutters drift på Frederikssundbanen.

.
Vendesporet nord for Carlsberg station er ikke sååååå nødvendigt, når der kommer nyt (CBTC-) signalsystem gennem det centrale afsnit, for til den tid vil der være plads (kapacitet) til at køre 36 tog pr time/retning mod 30 i dag. Men det vil da kunne anvendes ved uregelmæssig drift (husk også at projektere - altså sætte penge af til - en dobbelt transversal).


Ja for Siemens og Banedanmark har jo helt styr på CBTC på Nordbanen så lad os endelig tro på det...

.
Det kan du også roligt gøre ;-)
Tilbage til vendesporet (og seriøsiteten): En dobbelt transversal nord for perron Carlsberg station, vil gøre god gavn.

Det kan godt være du mener det er useriøst, men jeg mener nu meget seriøst at jeg vil se det før jeg tror det. Siemens og Banedanmark har tydeligt vist at de ikke har styr på det, eller de havde lige glemt at det kunne sne i Danmark.

Problemet udover signalsystem er lige så meget holdetiden på Nørreport, så et vendespor ved Carlsberg vil blive taget imod med kyshånd.

Og Stilling genåbner - m.m.v.

af Svend, 10/2 2017, 20:23 (2631 dage siden) @ Rail

Problemet udover signalsystem er lige så meget holdetiden på Nørreport, så et vendespor ved Carlsberg vil blive taget imod med kyshånd.

.
Holdetid/opholdstiden på Nørreport er vist en sag DSB tager sig af helt uden om signalprogrammet og de 155 mio kr ;-)

Og Stilling genåbner - m.m.v. - vendespor

af Jimbow, Ballerup, 10/2 2017, 21:38 (2631 dage siden) @ Svend

Tilbage til vendesporet (og seriøsiteten): En dobbelt transversal nord for perron Carlsberg station, vil gøre god gavn. Desuden mangler der et par transversaler andre steder på S-banen. Vi må håbe på, at der bliver koblet nogle fornuftige (og vidende) mennesker på projektet, så de 155 mio kr anvendes optimalt.

Der er ikke plads til dobbelt transversaler. Afstanden fra Carlsberg station til broen for Køge bugt banen er for kort.

I øvrigt rækker de 155 mio langt fra til de nævnte projekter, så spændende om der findes flere penge senere på året.

Og Stilling genåbner - m.m.v. - vendespor

af Svend, 11/2 2017, 01:27 (2630 dage siden) @ Jimbow


Der er ikke plads til dobbelt transversaler. Afstanden fra Carlsberg station til broen for Køge bugt banen er for kort.

.
Jeg er mere bekymret for, om der er plads til et egentligt vendespor.
Transversalerne kan eventuelt anlægges som en diamantkrydsning - eller man kan vælge at placere dem syd (vest) for Carlsberg station, men så bliver afstanden til Valby noget kort.

Avatar

"762 mio. kroner over 2 år skal styrke kollektiv trafik"

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 10/2 2017, 14:01 (2631 dage siden) @ Niels Munch

Nogen der har gravet den officielle forligstekst frem?

Den er (vel i sagens natur) ikke at finde på ministeriets hjemmeside :-)

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

762-mio-kr-aftalen - Stilling og Laurbjerg?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 10/2 2017, 18:48 (2631 dage siden) @ nk

Det har i andre indlæg været nævnt, at Stilling og Laurbjerg skulle genåbne. Men det synes jeg ikke fremgår af hverken "handout" eller de artikler, der linkes til i diverse indlæg?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

762-mio-kr-aftalen - Stilling og Laurbjerg?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 10/2 2017, 18:52 (2631 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det har i andre indlæg været nævnt, at Stilling og Laurbjerg skulle genåbne. Men det synes jeg ikke fremgår af hverken "handout" eller de artikler, der linkes til i diverse indlæg?


Fandt senere dette:

http://www.tv2oj.dk/artikel/trinbraet-paa-vej-i-stilling-og-laurbjerg-det-er-fantastisk

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

"762 mio. kroner over 2 år skal styrke kollektiv trafik"

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 10/2 2017, 19:05 (2631 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Nogen der har gravet den officielle forligstekst frem?


Fandt noget der udgiver sig for at være en gengivelse af "forligsteksten":

http://favrskov.lokalavisen.dk/politisk-signal-med-hornet-i-bund-ja-til-trinbraet-i-lau...

Men derfor var det stadig bedre, om den ægte vare kunne trylles frem? For det er jo den, der skal henvises til i årene fremover.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

DTU: Laurbjerg giver "underskud"

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/2 2017, 14:40 (2613 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 28/2 2017, 15:05

DTU har regnet sig frem til, at 234 kunder pr. dag vil stige på toget i Laurbjerg. Til gengæld vil 480 kunder fra andre stationer undlade at stige på toget, fordi standsningen i Laurbjerg forlænger deres rejsetid.

Sådan en melding skal nok give ballade! Uanset hvor videnskabeligt den end er underbygget.

http://www.ft.dk/samling/20161/almdel/tru/spm/361/svar/1385992/index.htm?param1=abb

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

DTU: Laurbjerg giver "underskud"

af Jens Hansen, 28/2 2017, 16:02 (2613 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

234 passagerer, det svarer til 20 % af dem som bor i Laurbjerg. Det lyder måske lidt voldsomt?

Så går det bedre i Langeskov .....

af Niels Munch, 28/2 2017, 18:39 (2613 dage siden) @ Lars

..... ja, dér kan man bombe opad!

[image]

DTU: Laurbjerg giver "underskud"

af ThomasTT, 1/3 2017, 00:18 (2612 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

DTU har regnet sig frem til, at 234 kunder pr. dag vil stige på toget i Laurbjerg. Til gengæld vil 480 kunder fra andre stationer undlade at stige på toget, fordi standsningen i Laurbjerg forlænger deres rejsetid.

Sådan en melding skal nok give ballade! Uanset hvor videnskabeligt den end er underbygget.

http://www.ft.dk/samling/20161/almdel/tru/spm/361/svar/1385992/index.htm?param1=abb

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Den slags beregninger kan jo ikke bruges til ret meget. Ikke bare er det dybest set gætværk, men mange faktorer inkluderes ikke. Hvad med fx færre biler på indfaldsveje til Aarhus? Inkluderes det? Næppe. i øjeblikket udvider Aarhus kommune bare en enkelt indfaldsvej til en pris, der kunne finansiere 27 nye stationer.

Og inkluderes de seneste udstykninger i Laurbjerg? Eller de senere udstykninger, der givetvis kommer, især hvis man får en station? Næppe.

Det der giver flere passagerer er stationsnære boliger og arbejdspladser. Skal der være færre biler, skal der åbnes stationer.
Tallene fra Langeskov kan forhåbentlig øge interessen

DTU: Laurbjerg giver "underskud"

af Skjold, 1/3 2017, 14:26 (2612 dage siden) @ ThomasTT

Noget gætværk kan være mere kvalificeret end andet. Her er tale om foreløbige beregninger, og som DTU skriver:

»Der er ikke her regnet på de økonomiske aspekter, såsom driftsvendte udgifter, der er forbundet med en ekstra standsning, bortfald af billetindtægter fra berørte buslinjer mm. Der er heller ikke vurderet kapacitetsmæssige konflikter, der opstår på banestrækningerne samt på Århus H. En samfundsøkonomisk vurdering er heller ikke foretaget. Med udgangspunkt i de foreløbige tal ville det være en hypotese, at de samfundsmæssige nytter er negative.«

Thomas Boberg Nielsen skriver:

»DTU har regnet sig frem til, at 234 kunder pr. dag vil stige på toget i Laurbjerg. Til gengæld vil 480 kunder fra andre stationer undlade at stige på toget, fordi standsningen i Laurbjerg forlænger deres rejsetid.«

Hvis disse tal er blot tilnærmelsesvis rigtige, kommer der næppe færre biler på indfaldsvejene til Aarhus!

Genåbning af Laurbjerg ser med lokale øjne ud til at være en god idé. Lokalt har åbningen af Langeskov tilsyneladende været en succes, men hvad har den samfundsmæssige effekt været?

Lad os afvente den endelige analyse her i foråret, men i et kommunalt valgår kan vi nok imødese en række lokalpolitikere steppe sidelæns på tv-skærmen for at overgå hinanden lige som i sin tid med Langeskov. Med (gen-)åbningen af Langeskov overtrumfede politik jo alt andet.

Venlig hilsen Skjold Christensen

DTU: Laurbjerg giver "underskud"

af ThomasTT, 2/3 2017, 02:45 (2611 dage siden) @ Skjold

Noget gætværk kan være mere kvalificeret end andet. Her er tale om foreløbige beregninger, og som DTU skriver:

»Der er ikke her regnet på de økonomiske aspekter, såsom driftsvendte udgifter, der er forbundet med en ekstra standsning, bortfald af billetindtægter fra berørte buslinjer mm. Der er heller ikke vurderet kapacitetsmæssige konflikter, der opstår på banestrækningerne samt på Århus H. En samfundsøkonomisk vurdering er heller ikke foretaget. Med udgangspunkt i de foreløbige tal ville det være en hypotese, at de samfundsmæssige nytter er negative.«

Thomas Boberg Nielsen skriver:

»DTU har regnet sig frem til, at 234 kunder pr. dag vil stige på toget i Laurbjerg. Til gengæld vil 480 kunder fra andre stationer undlade at stige på toget, fordi standsningen i Laurbjerg forlænger deres rejsetid.«

Hvis disse tal er blot tilnærmelsesvis rigtige, kommer der næppe færre biler på indfaldsvejene til Aarhus!

Genåbning af Laurbjerg ser med lokale øjne ud til at være en god idé. Lokalt har åbningen af Langeskov tilsyneladende været en succes, men hvad har den samfundsmæssige effekt været?

Lad os afvente den endelige analyse her i foråret, men i et kommunalt valgår kan vi nok imødese en række lokalpolitikere steppe sidelæns på tv-skærmen for at overgå hinanden lige som i sin tid med Langeskov. Med (gen-)åbningen af Langeskov overtrumfede politik jo alt andet.

Venlig hilsen Skjold Christensen

Nej, hvis beregningerne passede kom der ikke færre biler, men jeg opfatter det som konstruerede modeller og gætterier. Skalborg har 10% af de forventede passagerer, Hinnerup 400%. Hertil kommer, at virkeligheden ikke er statisk. Samtlige stationsbyer, tidligere og nuværende mellen Aarhus og Randers udstykker grunde. Det stopper jo ikke her. I stedet for negative statiske beregninger, kunne man se på potentialet i nye stationer som et middel til at skabe stationsnær byudvikling.

De enkekte stationer skal heller ikke ses isoleret. Hvis mange flere genåbnes vil det betyde endnu flere der dropper bilen på indfaldsvejen uden tab af andre rejsende, hvis de ekstra genåbnede stationer retfærdiggør et helt andet togsystem. På den måde kan forudsætningerne for beregningerne hele tiden ændres og i sidste ende handler det også om holdninger. Man kan ikke beregne en objektiv sandhed. Hvis DTUs bereginger skulle bruges til noget, skulle det ikke være til at skyde ideerne ned, men at finde ud af, hvad der skal til for at det kommer til at virke.

DTU: Laurbjerg giver "underskud"

af UTJ, 2/3 2017, 05:36 (2611 dage siden) @ ThomasTT

De enkekte stationer skal heller ikke ses isoleret. Hvis mange flere genåbnes vil det betyde endnu flere der dropper bilen på indfaldsvejen uden tab af andre rejsende, hvis de ekstra genåbnede stationer retfærdiggør et helt andet togsystem. På den måde kan forudsætningerne for beregningerne hele tiden ændres og i sidste ende handler det også om holdninger. Man kan ikke beregne en objektiv sandhed. Hvis DTUs bereginger skulle bruges til noget, skulle det ikke være til at skyde ideerne ned, men at finde ud af, hvad der skal til for at det kommer til at virke.

Vås. Jernbanen står for ca. 6 % af den samlede transport i Danmark. Biler for ca 75-80 %. Resten er bus, gang og cykel. Jernbanen er inferiør og det vil investeringer i nye stationer ikke lave om på. Et standsningssted flytter måske nogle busrejsende over i toget, men ikke meget mere. I stedet burde man byudvikle så det foregik optimalt i forhold til den foretrukne transportform: bilen.

I områder der kan sammenlignes med Laurbjerg er andelen af biltrafik formentlig endnu højere og det vil et tog hver halve time ikke nævneværdigt ændre på. Heller ikke hvis man bygger flere parcelhuse i byen.

--
ئۇلغىك

DTU: Laurbjerg giver "underskud"

af ThomasTT, 2/3 2017, 11:52 (2611 dage siden) @ UTJ

De enkekte stationer skal heller ikke ses isoleret. Hvis mange flere genåbnes vil det betyde endnu flere der dropper bilen på indfaldsvejen uden tab af andre rejsende, hvis de ekstra genåbnede stationer retfærdiggør et helt andet togsystem. På den måde kan forudsætningerne for beregningerne hele tiden ændres og i sidste ende handler det også om holdninger. Man kan ikke beregne en objektiv sandhed. Hvis DTUs bereginger skulle bruges til noget, skulle det ikke være til at skyde ideerne ned, men at finde ud af, hvad der skal til for at det kommer til at virke.


Vås. Jernbanen står for ca. 6 % af den samlede transport i Danmark. Biler for ca 75-80 %. Resten er bus, gang og cykel. Jernbanen er inferiør og det vil investeringer i nye stationer ikke lave om på. Et standsningssted flytter måske nogle busrejsende over i toget, men ikke meget mere. I stedet burde man byudvikle så det foregik optimalt i forhold til den foretrukne transportform: bilen.

I områder der kan sammenlignes med Laurbjerg er andelen af biltrafik formentlig endnu højere og det vil et tog hver halve time ikke nævneværdigt ændre på. Heller ikke hvis man bygger flere parcelhuse i byen.

Men det kommer ikke til at ske, fordi byudvikling på bilens præmisser er meget destruktiv og mindsker i længden fremkommeligheden. Bilen fylder for meget. Den skaber flere problemer end den løser. Jo flere veje, der bygges, jo endnu flere bliver der brug for. Jo mere der spredes for at gøre plads til veje, jo mere umuligt bliver det at foretage sig noget uden bil. Det er den amerikanske løsning med urban sprawl i gigantiske forstæder, hvor bilejere er fanget i deres hjem omkring kaotiske veje.selv USA forsøger at komme væk fra det. Bilens totale dominans i udkantsområder er måske den væsentligste årsag til selve begrebets eksistens.

Derfor går al udvikling den anden vej. Se bare Aarhus. Noget af det bedste, der er sket jernbanen er den omfattende udvikling omkring Aarhus H, hvor boliger og arbejdspladser i ti-tusindvis opføres. Og det er jo det samme alle steder. "Broen" i Esbjerg åbner snart. Viborg Baneby siger vel sig selv. Men når de gamle bymidter i den grad udvikles og bliver attraktive, skal man selvfølgelig også have forbindelse til de gamle stationsbyer i omegnen.

Men selvfølgelig kan man ignorere dette. DTU kan sikkert beregne sig frem til, at Schweiz skal nedlægge hele deres imponerende jernbane. Jeg tror dog ikke, Schweiz vil følge de gode råd. Det er banen, der vinder.

DTU: Laurbjerg giver "underskud"

af UTJ, 2/3 2017, 14:25 (2611 dage siden) @ ThomasTT

Men det kommer ikke til at ske, fordi byudvikling på bilens præmisser er meget destruktiv og mindsker i længden fremkommeligheden......

Det gør man nu alligevel - det sker på bilens præmisser, men samtidig en tvangstanke at det bedste er i nærheden af jernbaner.

Selv en bilkø er oftest hurtigere end kollektiv trafik - når man medtager ventetid, til/fra tid og så lige usikkerheden om den kollektive befordring overhovedet er til rådig ifølge den annoncerede plan.

Man skal dog ikke langt væk fra en perron med højfrekvent togtrafik før end der står to biler i indkørslen. Men byudvikling strategisk nært ved motorveje, men tilstrækkeligt langt væk fra larmen ville nok give et mere efficient transportmønster, for bilerne slipper du ikke for, uanset hvor du byudvikler.

.....Den skaber flere problemer end den løser.......

Det er en overordentlig påstand. Et tankeeksperiment: hvis man ikke havde bilen, ville nationalproduktet være det samme? næppe! Kollektiv trafik er massivt tidsspilde, da det giver længere rejsetid i næsten alle relationer. Tidsspilde kan omsættes til lavere produktivitet i samfundet, medmindre man tillægger nydelse ved at sidde i et tog og tage til/fra en station særlig vægt.

Derfor går al udvikling den anden vej. Se bare Aarhus........

Ja, i Århus som andre større byer tager flere kollektiv trafik, men cykler og går også mere. Alligevel er transportarbejdet mellem kollektiv trafik og biler fordelt således: 5,5 km pr person pr dag til kollektiv trafik og 25,9 km til biltrafik. Biler står for 82 % af transportarbejdet i Århus i forhold til kollektiv trafik, når man undlader og medtage tal for cykling og gang. Det kan banegårdsbyggerier ikke lave meget om på.

Men drøm du blot videre. Talmateriale ville dog gøre dine argumenter mere vægtige, hvis du bruger tilgængeligt talmateriale. Der findes glimrende talmateriale om trafik til rådighed på nettet.

--
ئۇلغىك

DTU: Laurbjerg giver "underskud"

af Niels Munch, 2/3 2017, 14:43 (2611 dage siden) @ UTJ

Kollektiv trafik er massivt tidsspilde, da det giver længere rejsetid i næsten alle relationer.


Rolig nu, du har allerede overbevist Ole Bole, der i sit seneste politiske manifest "Frihed, fremgang og fremtid" ikke levner jernbanen mange bemærkninger.

DTU: Laurbjerg giver "underskud"

af UTJ, 2/3 2017, 15:24 (2611 dage siden) @ Niels Munch

Kollektiv trafik er massivt tidsspilde, da det giver længere rejsetid i næsten alle relationer.

Rolig nu, du har allerede overbevist Ole Bole, der i sit seneste politiske manifest "Frihed, fremgang og fremtid" ikke levner jernbanen mange bemærkninger.

.
Jeg ved det - jeg synes egentlig at det er trist, og derfor skal argumentationen for og kvaliteten i den kollektive trafik netop være knivskarp ;-)

Blev bare så træt at snakken om jernbaner og stationer her, der og allevegne som det eneste saliggørende (har ikke tid til at finde et passende Holberg-citat dennegang) :-|

--
ئۇلغىك

DTU: Laurbjerg giver "underskud"

af Niels Munch, 2/3 2017, 15:33 (2611 dage siden) @ UTJ

(har ikke tid til at finde et passende Holberg-citat dennegang) :-|


Det er nok, fordi moderniteten næppe var "opfundet" på Holbergs tid.

DTU: Laurbjerg giver "underskud"

af ThomasTT, 2/3 2017, 16:40 (2611 dage siden) @ UTJ

Men det kommer ikke til at ske, fordi byudvikling på bilens præmisser er meget destruktiv og mindsker i længden fremkommeligheden......

Det gør man nu alligevel - det sker på bilens præmisser, men samtidig en tvangstanke at det bedste er i nærheden af jernbaner.

Selv en bilkø er oftest hurtigere end kollektiv trafik - når man medtager ventetid, til/fra tid og så lige usikkerheden om den kollektive befordring overhovedet er til rådig ifølge den annoncerede plan.

Man skal dog ikke langt væk fra en perron med højfrekvent togtrafik før end der står to biler i indkørslen. Men byudvikling strategisk nært ved motorveje, men tilstrækkeligt langt væk fra larmen ville nok give et mere efficient transportmønster, for bilerne slipper du ikke for, uanset hvor du byudvikler.

.....Den skaber flere problemer end den løser.......

Det er en overordentlig påstand. Et tankeeksperiment: hvis man ikke havde bilen, ville nationalproduktet være det samme? næppe! Kollektiv trafik er massivt tidsspilde, da det giver længere rejsetid i næsten alle relationer. Tidsspilde kan omsættes til lavere produktivitet i samfundet, medmindre man tillægger nydelse ved at sidde i et tog og tage til/fra en station særlig vægt.

Derfor går al udvikling den anden vej. Se bare Aarhus........

Ja, i Århus som andre større byer tager flere kollektiv trafik, men cykler og går også mere. Alligevel er transportarbejdet mellem kollektiv trafik og biler fordelt således: 5,5 km pr person pr dag til kollektiv trafik og 25,9 km til biltrafik. Biler står for 82 % af transportarbejdet i Århus i forhold til kollektiv trafik, når man undlader og medtage tal for cykling og gang. Det kan banegårdsbyggerier ikke lave meget om på.

Men drøm du blot videre. Talmateriale ville dog gøre dine argumenter mere vægtige, hvis du bruger tilgængeligt talmateriale. Der findes glimrende talmateriale om trafik til rådighed på nettet.

Antal rejser i procent er sekundært. Det handler mere om hvilke rejser og hvornår. Jernbanen står udpræget for de rejser, der ville skabe mest kaos, hvis foretaget i bil. Derudover kan man jo i sagens natur ikke bruge stationer, der i dag ikke eksisterer.
Næsten alle lande investerer voldsomt i jernbane og gerne mere end i asfalt. Ser du selv metro eller s-tog som et fænomen i tilbagegang? Næppe. Eftersom byer som Aarhus, odense og Aalborg vokser, og især i centrum, er det logisk med lignende løsninger med især stationer på eksisterende baner.

Cykel og gang er i høj grad også noget, der skabes af jernbaneorienteret byudvikling. Cyklister, gående og jernbaner følges i takt. Der er jo ikke mange, der cykler eller går i USA, hvor det primære hensyn er bilen, præcis som du ønsker. Når stadig flere arbejdspladser og boliger ligger tæt i bymidten er der i sagens natur rigtig mange der går eller cykler, hvilket er positivt. Men omgivelserne skal ikke afskæres. Hvis en arbejdsplads både skal være tilgængelig for gående og cyklende i stor stil men også for parcelhusejeren i mindre byer, duer kun jernbanen.

Tidsspilde er også noget pjat. Du kan arbejde i toget. Det kan du ikke i bilen.
Nej jeg tror faktisk ikke bilen har bidraget til produktiviteten netto. Det har skabt enorme problemer, at by, bolig og arbejdspladser blev omdannet af en bilfokuseret udvikling, inden man indså alle problemerne. Tag Aarhus igen, Aarhus Vest er det store problemområde her både socialt og med infrastfuktur. Og det er selvfølgelig det eneste område skabt i tiden, hvor jernbanen blev anset for ligegyldig. Brabrand station blev lukket og udviklingen trukket væk til isolerede asfaltområder. Milliarder er brugt til at forsøge at omdanne det og måske skal yderligere milliarder bruges på en dårlig infrastruktur derud. Tænk hvis man havde byudviklet omkring Brabrand, Mundelstrup osv. I stedet. En enkelt lille by kunne have sparet rigtig mange milliarder.

DTU: Laurbjerg giver "underskud"

af Skjold, 2/3 2017, 09:48 (2611 dage siden) @ ThomasTT

»… men jeg opfatter det som konstruerede modeller og gætterier…«

Du mener åbenbart, at dine antagelser kan være lige så gode som DTUs? Det har du da ret i, hvis du ikke ønsker at kende mulige økonomiske, trafikale mv. risici før der træffes en politisk beslutning. En beslutning er som bekendt samtidig fravalg af andre muligheder.

Jeg er i øvrigt af den opfattelse, at statiske beregninger er den bedste egnede metode til at sikre »stationær« byggeri.

Venlig hilsen Skjold Christensen

DTU: Laurbjerg giver "underskud"

af steenth, 2/3 2017, 05:54 (2611 dage siden) @ Skjold

Genåbning af Laurbjerg ser med lokale øjne ud til at være en god idé. Lokalt har åbningen af Langeskov tilsyneladende været en succes, men hvad har den samfundsmæssige effekt været?

Langeskov er 4 gange større end Laurbjerg og har bedre opland. Langeskov ligger i top i Trafikstyrelsens screening, mens Laurbjerg er nærmest ikke vil få noget trafik.

Avatar

2x2 mio kr til analyse af genåbning Stilling & Laurbjerg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 6/9 2017, 20:34 (2423 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Finansudvalget nikkede i dag ja til, at der bruges 2 mio. kr. hvert af de to steder til at analysere genåbning af de to nedlagte stationer:

http://www.ft.dk/RIPdf/samling/20161/aktstykke/aktstk139/20161_aktstk_afgjort139.pdf

Cowi har tidligere anslået, at Laurbjerg vil koste 10,8 mio. kr. Så 2 mio. kr. til "analyse" er mange penge oveni.

Men lad os nu se: Når først Banedanmark er færdig med at analysere, runder projektet i Laurbjerg ved +50 mio. kr.:-D Og derefter følger så alle de obligatoriske forhøjelser.:-D

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

2x2 mio kr til analyse af genåbning Stilling & Laurbjerg

af Jimmy, 6/9 2017, 21:29 (2423 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hvorfor skal der bruges 2 mill. Kr. Til sådan noget gøjl. Er det ikke bare at få bygget den station, bedre at bruge pengene på det end et eller andet firma der bare scorer en masse penge....

2x2 mio kr til analyse af genåbning Stilling & Laurbjerg

af Svend, 6/9 2017, 23:23 (2423 dage siden) @ Jimmy

Hvorfor skal der bruges 2 mill. Kr. Til sådan noget gøjl. Er det ikke bare at få bygget den station, bedre at bruge pengene på det end et eller andet firma der bare scorer en masse penge....

.
Man kan jo også spare de 2 mill kr ved slet ikke foretage sig noget som helst. Så sparer man jo også de efterfølgende anlægsudgifter ;-) ;-)

--
Svend

2x2 mio kr til analyse af genåbning Stilling & Laurbjerg

af Frank Poulsen, 7/9 2017, 18:29 (2422 dage siden) @ Jimmy

Hvorfor skal der bruges 2 mill. Kr. Til sådan noget gøjl. Er det ikke bare at få bygget den station, bedre at bruge pengene på det end et eller andet firma der bare scorer en masse penge....

Hvor har du ret!!! Noget jeg ofte har syntes i mange omgange... Så skal der laves store undersøgelser inden en motorvejsudvidelse eller her et stoppested genåbnes og undersøges for fugl og fisk og sol og skygge og hvad ved jeg (jaja overdrivelse fremmer forståelsen)... Og i sidste ende er det jo alligevel en politisk beslutning om man vil have den åbnet eller ej... Alt for mange penge at bruge en masse spildundersøgelser og det er alt for ofte man ser det i det offentlige! Træf en beslutning, og ja, det kan godt være der over en periode bliver en forkert beslutning eller to... Men måske det alligevel er billigere i stedet for 700 forundersøgelser til mange mange millioner)...

2x2 mio kr til analyse af genåbning Stilling & Laurbjerg

af jaer, 7/9 2017, 09:56 (2422 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Finansudvalget nikkede i dag ja til, at der bruges 2 mio. kr. hvert af de to steder til at analysere genåbning af de to nedlagte stationer:

http://www.ft.dk/RIPdf/samling/20161/aktstykke/aktstk139/20161_aktstk_afgjort139.pdf

Cowi har tidligere anslået, at Laurbjerg vil koste 10,8 mio. kr. Så 2 mio. kr. til "analyse" er mange penge oveni.

Men lad os nu se: Når først Banedanmark er færdig med at analysere, runder projektet i Laurbjerg ved +50 mio. kr.:-D Og derefter følger så alle de obligatoriske forhøjelser.:-D

Du er lidt unfair overfor BDK, for nogle af undersøgelserne, f. eks. en VVM, og div. faserapporter er nu mere krævet af lovgivningen og det politiske system end af BDK.

Og det er også "systemet", der har fundet på andre af de omkostninger, hvis værdi kan diskuteres, men som i hvertfald ikke fremmer effektiv udnyttelse af midlerne eller ressourcerne.

/Jan

Avatar

2x2 mio kr til analyse af genåbning Stilling & Laurbjerg

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 7/9 2017, 12:00 (2422 dage siden) @ jaer

Finansudvalget nikkede i dag ja til, at der bruges 2 mio. kr. hvert af de to steder til at analysere genåbning af de to nedlagte stationer:

http://www.ft.dk/RIPdf/samling/20161/aktstykke/aktstk139/20161_aktstk_afgjort139.pdf

Cowi har tidligere anslået, at Laurbjerg vil koste 10,8 mio. kr. Så 2 mio. kr. til "analyse" er mange penge oveni.

Men lad os nu se: Når først Banedanmark er færdig med at analysere, runder projektet i Laurbjerg ved +50 mio. kr.:-D Og derefter følger så alle de obligatoriske forhøjelser.:-D


Du er lidt unfair overfor BDK, for nogle af undersøgelserne, f. eks. en VVM, og div. faserapporter er nu mere krævet af lovgivningen og det politiske system end af BDK.

Og det er også "systemet", der har fundet på andre af de omkostninger, hvis værdi kan diskuteres, men som i hvertfald ikke fremmer effektiv udnyttelse af midlerne eller ressourcerne.

Men bruttonationalproduktet øges og så bliver vi alle rigere......
(Duk og væk)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

"762 mio. kroner over 2 år skal styrke kollektiv trafik"

af ThomasTT, 10/2 2017, 20:43 (2631 dage siden) @ Niels Munch

Fantastisk med Stilling og Laurbjerg. Så mangler vi kun at genåbne yderligere 20-30 stationer i Aarhus-området, før det for alvor begynder at ligne noget.

"762 mio. kroner over 2 år skal styrke kollektiv trafik"

af Jens Hansen, 11/2 2017, 10:11 (2630 dage siden) @ ThomasTT

Inden I går helt i selvsving over genåbning - der er sat 12 mio. kr. af til 2 stationer.

Det rækker altså kun til en kvart station, mener Banedanmarks seneste overslag på stationer, Gødstrup og Jerne ligger på noget over 50 mio. kr stykket.

"762 mio. kroner over 2 år skal styrke kollektiv trafik"

af Mester, 11/2 2017, 13:29 (2630 dage siden) @ Jens Hansen

Inden I går helt i selvsving over genåbning - der er sat 12 mio. kr. af til 2 stationer.

Det rækker altså kun til en kvart station, mener Banedanmarks seneste overslag på stationer, Gødstrup og Jerne ligger på noget over 50 mio. kr stykket.

Gødstrup er også en helt anden station, så det kan slet ikke sammenlignes. I øvrigt har Favrskov Kommune for længst afsat fem mio. kroner, da kommunen godt er klar over, at der kræves medfinansiering. Det samme, mener jeg, gælder for Skanderborg Kommune

Avatar

Laurbjerg - genåbning

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/2 2017, 15:03 (2630 dage siden) @ Mester

Inden I går helt i selvsving over genåbning - der er sat 12 mio. kr. af til 2 stationer.

Det rækker altså kun til en kvart station, mener Banedanmarks seneste overslag på stationer, Gødstrup og Jerne ligger på noget over 50 mio. kr stykket.


Gødstrup er også en helt anden station, så det kan slet ikke sammenlignes. I øvrigt har Favrskov Kommune for længst afsat fem mio. kroner, da kommunen godt er klar over, at der kræves medfinansiering. Det samme, mener jeg, gælder for Skanderborg Kommune


Efter hukommelsen: Laurbjerg bliver ret simpel med to sideliggende perroner vest for vejunderføringen og uden elevatorer. Så beløbet burde række (inkl. den nævnte kommunale medfinansiering).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Laurbjerg - genåbning

af UTJ, 11/2 2017, 16:37 (2630 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Efter hukommelsen: Laurbjerg bliver ret simpel med to sideliggende perroner vest for vejunderføringen og uden elevatorer. Så beløbet burde række (inkl. den nævnte kommunale medfinansiering).

Så mangler jo den flyover som skal til for at banen fra Silkeborg kan føres ind på den nye banegård.

--
ئۇلغىك

Laurbjerg - genåbning

af Lars, 11/2 2017, 21:03 (2630 dage siden) @ UTJ

Efter hukommelsen: Laurbjerg bliver ret simpel med to sideliggende perroner vest for vejunderføringen og uden elevatorer. Så beløbet burde række (inkl. den nævnte kommunale medfinansiering).

Så mangler jo den flyover som skal til for at banen fra Silkeborg kan føres ind på den nye banegård.


Nemlig.

Vi skal have det hele med i planen :-D

--
mvh
Lars
Esbjerg

Laurbjerg - genåbning

af Jens V, 11/2 2017, 18:07 (2630 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Efter hukommelsen: Laurbjerg bliver ret simpel ...


INTET er simpelt ved jernbanen nuomdage! :-(

Laurbjerg - genåbning

af Jens Hansen, 11/2 2017, 22:50 (2630 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det er lidt vanskelligt at finde priser på stationer, men af transportministariets anlægsstatus 2015 fremgår;
Kalundborg øst 16 mio kr
Jerne 26 mio. Kr
Vinge 55 mio kr.

Kalundborg øst er formentlig den simpleste, med enkeltspor og derfor kun 1 perron. Så mon ikke Laurbjerg minimum er 2 gange Kalundborg øst?

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak