Litra H's Forløber (Generelt)

af Søren Hermansen, onsdag 15. februar, 2017, 17:08 (341 dage siden)

Hej. Jeg er ved at lave Det Store Godstogslokomotiv Litra H i 3d lige nu.

Men Jeg er Noget Betænkelig ved Forløberen (Det lillie Støtte Hjul Set Foran Cylinderene.).
Hvor Dan Drejer den Når Lokomotivet runder et Sving? Drejer Akslen eller Glider den Ud til Sidderne?

Jeg Har nogle Tegniner af Litra H Men de Viser mig Kun Halvt at Det indre af lokomotivRammen.
Kan nogen jeg Lige Hjælpe Mig med at Finde ud af det?

Litra H's Forløber

af Steff @, onsdag 15. februar, 2017, 17:48 (341 dage siden) @ Søren Hermansen

Go´aften

Hjulstillingen var 1´-D-0, hvorfor lokomotivet havde en én-akslet, styret type ”Krauss-Helmholtz”-truck forrest. Denne truck var udformet således, at den faktisk sammen med forreste kobbelhjul dannede en toakslet truck. A.h.t. lokomotivets faste akselafstand og forreste kobbelhjuls kobling med forreste truck var forreste kobbelhjul forskydeligt 25 mm i siden, hvorfor selvfølgelig også drivstængerne og bremsehængerne måtte have hængselled.

[image]


Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Iøvrigt var litra H I´s forløber litra D;-)

--
Steffen Dresler

Litra H's Forløber

af Søren Hermansen, onsdag 15. februar, 2017, 18:12 (341 dage siden) @ Steff

Sådan en Har Den tyske BR 64 Også. Både Foran and Bag

Litra H's Forløber

af Niels Munch @, onsdag 15. februar, 2017, 18:22 (341 dage siden) @ Søren Hermansen

Her er en forenklet skitse af princippet i Krauss-Helmholtz bogien:

[image]

Kilde: https://de.wikipedia.org/wiki/Krauss-Helmholtz-Lenkgestell (tysk).

Engelsk beskrivelse: https://en.wikipedia.org/wiki/Krauss-Helmholtz_bogie .


M.v.h.
Niels

Litra H's Forløber

af Søren Hermansen, onsdag 15. februar, 2017, 19:33 (341 dage siden) @ Niels Munch

Aha. Ja nu kan jeg Se det

Jernbanebøger

Jernbanehistorisk årbog ´12
Jernbanehistorisk årbog ´12
Pris 166,- kr.
 Læs mere 
Sakskøbing Sukkerfabrik
Sakskøbing Sukkerfabrik
Sakskøbing Sukkerfabrik opførtes i årene 1909-10 og der blev etableret et ret omfattende 700 mm smalsporet roebanenet omkring fabrikken. Inden nedlæggelsen af roebanerne i 1966 nåede banerne at blive Danmarks største private jernbanesystem.


 Læs artiklen 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2018 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen