Transversalstation (Generelt)
En læser efterlyser en definition på ordet "Transversalstation" i Jernbanen.dk´s leksikon. Hvem kan levere den korteste og mest præcise definition?
--
af Tommy Nilsson , Ringsted, 16/2 2017, 09:32 (2620 dage siden)
En læser efterlyser en definition på ordet "Transversalstation" i Jernbanen.dk´s leksikon. Hvem kan levere den korteste og mest præcise definition?
--
af Morten Flindt Larsen, 16/2 2017, 10:54 (2620 dage siden) @ Tommy Nilsson
Hej Tommy,
Hvad med:
Et punkt (station) på en dobbeltsporet jernbanestrækning hvor et tog under kørslen kan passere fra det ene spor til det andet, og hvor der ikke findes andre sporforbindelser. På en transversalstation er der ikke ekspedition af personer og/eller gods.
Med vanlig venlig hilsen
Mrten
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 16/2 2017, 12:03 (2620 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Et punkt (station) på en dobbeltsporet jernbanestrækning hvor et tog under kørslen kan passere fra det ene spor til det andet, og hvor der ikke findes andre sporforbindelser. På en transversalstation er der ikke ekspedition af personer og/eller gods
Jeg er helt enig i Mortens glimrende udkast til definition.
Tænker dog p. t. over, om det giver nogen mening at sondre mellem "transversalstationer" og "fjernstyrede transversalstationer"?
Sidstnævnte er vel i overtal - og førstnævnte vel mest sjældne og dermed interessante?
Og så kan vi jo lige så godt starte "the race": Må vi bede om første navn på en ikke-fjernstyret transversalstationer?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Morten Flindt Larsen, 16/2 2017, 12:15 (2620 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Et punkt (station) på en dobbeltsporet jernbanestrækning hvor et tog under kørslen kan passere fra det ene spor til det andet, og hvor der ikke findes andre sporforbindelser. På en transversalstation er der ikke ekspedition af personer og/eller gods
Jeg er helt enig i Mortens glimrende udkast til definition.
Tænker dog p. t. over, om det giver nogen mening at sondre mellem "transversalstationer" og "fjernstyrede transversalstationer"?
Sidstnævnte er vel i overtal - og førstnævnte vel mest sjældne og dermed interessante?
Og så kan vi jo lige så godt starte "the race": Må vi bede om første navn på en ikke-fjernstyret transversalstationer?
Om transversalstationerne er fjernstyrede eller stedligt betjente - hvilket vel kan forekomme, når fjerstyringen er i udu - er vel hip som hap. Det er vel nærmest et spørgsmål om, hvor lang ledningen er hen til betjeningspanelet.
Med vanlig venlig hilsen
Morten
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/2 2017, 00:47 (2619 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Et punkt (station) på en dobbeltsporet jernbanestrækning hvor et tog under kørslen kan passere fra det ene spor til det andet, og hvor der ikke findes andre sporforbindelser. På en transversalstation er der ikke ekspedition af personer og/eller gods
Jeg er helt enig i Mortens glimrende udkast til definition.
Tænker dog p. t. over, om det giver nogen mening at sondre mellem "transversalstationer" og "fjernstyrede transversalstationer"?
Sidstnævnte er vel i overtal - og førstnævnte vel mest sjældne og dermed interessante?
Og så kan vi jo lige så godt starte "the race": Må vi bede om første navn på en ikke-fjernstyret transversalstationer?
Om transversalstationerne er fjernstyrede eller stedligt betjente - hvilket vel kan forekomme, når fjerstyringen er i udu - er vel hip som hap. Det er vel nærmest et spørgsmål om, hvor lang ledningen er hen til betjeningspanelet.
Fjernstyrede transversalstationer er "kedelige" - jf fx Kværkeby.
Fjernstyrede stationer, der ind i mellem er betjent ved lokal stationsbestyrer er også kedelige (fx Kværkeby ved understationsdrift).
Det der i mine øjne kan/kunne være interessant er en transversalstation med mere eller mindre permanent lokal stationsbestyrer. Men jeg kan ikke umiddelbart komme i tanke om nogle?
Vi skal vel tilbage i tiden?
Og så er jeg i øvrigt enig i, at en "rigtig" transversalstation ikke har ekspedition af hverken passagerer eller gods. Viby Sjælland er derfor ikke en transversalstation, hvis vi skal følge Mortens definition, og det synes jeg, vi skal.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af TB1977, 15/3 2017, 19:22 (2593 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Mundelstrup?
af steenth, 16/2 2017, 12:53 (2620 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Hej Tommy,
Hvad med:
Et punkt (station) på en dobbeltsporet jernbanestrækning hvor et tog under kørslen kan passere fra det ene spor til det andet, og hvor der ikke findes andre sporforbindelser. På en transversalstation er der ikke ekspedition af personer og/eller gods.
Viby Sjælland er vel også en transversalstation med perroner. Og der flere den slags stationer på S-tog. som fx Vallensbæk.
Mvh
Steen
af Morten Flindt Larsen, 16/2 2017, 14:05 (2620 dage siden) @ steenth
Hej Tommy,
Hvad med:
Et punkt (station) på en dobbeltsporet jernbanestrækning hvor et tog under kørslen kan passere fra det ene spor til det andet, og hvor der ikke findes andre sporforbindelser. På en transversalstation er der ikke ekspedition af personer og/eller gods.
Viby Sjælland er vel også en transversalstation med perroner. Og der flere den slags stationer på S-tog. som fx Vallensbæk.
Ja, det har du ganske ret i, Steen, der er transversaler på Viby Sjælland, men så er der jo et utal af steder, der falder ind under begrebet. Jeg mener, at man historisk primært har brugt betegnelsen 'transversalstation' om rent driftstekniske stationer, med det formål klart at adskille dem fra de øvrige stationer (med persontrafik, men ikke sidespor), men det kan godt være, at jeg tager fejl.
Med vanlig venlig hilsen
Mrten
af gaest, 16/2 2017, 17:32 (2620 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Ja, det har du ganske ret i, Steen, der er transversaler på Viby Sjælland, men så er der jo et utal af steder, der falder ind under begrebet. Jeg mener, at man historisk primært har brugt betegnelsen 'transversalstation' om rent driftstekniske stationer, med det formål klart at adskille dem fra de øvrige stationer (med persontrafik, men ikke sidespor), men det kan godt være, at jeg tager fejl.
Kværkeby feks.
af steenth, 16/2 2017, 17:57 (2620 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Viby Sjælland er vel også en transversalstation med perroner. Og der flere den slags stationer på S-tog. som fx Vallensbæk.
Ja, det har du ganske ret i, Steen, der er transversaler på Viby Sjælland, men så er der jo et utal af steder, der falder ind under begrebet. Jeg mener, at man historisk primært har brugt betegnelsen 'transversalstation' om rent driftstekniske stationer, med det formål klart at adskille dem fra de øvrige stationer (med persontrafik, men ikke sidespor), men det kan godt være, at jeg tager fejl.
Viby Sjælland fik transversaler sammen med Kværkeby, Fjenneslev og Forlev - jeg kan ikke se forskellen imellem dem andet end at Viby Sjælland havde perroner i forvejen.
Mvh
Steen
af Morten Flindt Larsen, 16/2 2017, 18:04 (2620 dage siden) @ steenth
Viby Sjælland er vel også en transversalstation med perroner. Og der flere den slags stationer på S-tog. som fx Vallensbæk.
Ja, det har du ganske ret i, Steen, der er transversaler på Viby Sjælland, men så er der jo et utal af steder, der falder ind under begrebet. Jeg mener, at man historisk primært har brugt betegnelsen 'transversalstation' om rent driftstekniske stationer, med det formål klart at adskille dem fra de øvrige stationer (med persontrafik, men ikke sidespor), men det kan godt være, at jeg tager fejl.
Viby Sjælland fik transversaler sammen med Kværkeby, Fjenneslev og Forlev - jeg kan ikke se forskellen imellem dem andet end at Viby Sjælland havde perroner i forvejen.
Det har du ret i. Jeg kan også kun se forskellen, hvis jeg definerer ud fea, om der er perroner eller ej. Efterhånden er de fleste sidespor ved at være væk på mabge stationer, så 'transcersalstation' er mere en regel end en undtagelse. Nen alligevel siger man station. Hvem bruger betegnelsen 'transversalstation' i dagligdagen? Bruges den under trafikafviklingen? I TIB? Af anlægsingeniører?
/M
af re20000, 16/2 2017, 21:23 (2620 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
En transversalstation er en station, hvis eneste formål er at give tog mulighed for at køre fra det ene hovedspor til det andet på en dobbeltsporet bane. At der er transversaler på andre stationer ( "almindelige" stationer) er noget andet. "Goddag, jeg vil gerne have en enkelt til Odense Transversalstation"... nej, vel?
Nold
af steenth, 16/2 2017, 23:47 (2620 dage siden) @ re20000
En transversalstation er en station, hvis eneste formål er at give tog mulighed for at køre fra det ene hovedspor til det andet på en dobbeltsporet bane.
Det er også min hoveddefinition.
At der er transversaler på andre stationer ( "almindelige" stationer) er noget andet. "Goddag, jeg vil gerne have en enkelt til Odense Transversalstation"... nej, vel?
Nu er Odense et dårlig eksempel....
Nold
af Allan T, 17/2 2017, 10:38 (2619 dage siden) @ steenth
Inden Viby Sj fik 2 transversaler var der 1 transversal, så det var muligt at komme fra det ene spor til det andet, så der f-eks kunne rangeres ind på læssevejen, hvis man kom fra Roskilde. Dengang var Viby Sj såkaldt VM-station med signaler for kørsel på venstre spor og med mulighed for at sætte AM-signalerne(automatiske mellembloksignal) på stop. De nuværende stationer Viby Sj, Kværkeby og Fjenneslev er fjernstyrede "togfølgestationer" med Indkørsel- og udkørselssignaler. Ordet "transversalstation" har vist ikke været brugt ret meget. Hilsen Allan Testrup
af Svend, 17/2 2017, 17:34 (2619 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Vi har haft fat i emnet tidligere:
http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=12071
http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=10981
af Morten Flindt Larsen, 17/2 2017, 18:14 (2619 dage siden) @ Svend
Vi har haft fat i emnet tidligere:
http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=12071
http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=10981
Det må Tommy så have overset.
Mvvh
Morten
af steenth, 18/2 2017, 11:48 (2618 dage siden) @ Svend
Vi har haft fat i emnet tidligere:
http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=12071
http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=10981
Når man kigge på de 2 tråde, omhandler det mere om VM-stationer.
af Tommy Nilsson , Ringsted, 18/2 2017, 10:21 (2618 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Tak for svar. Jeg tilføjer denne definition til Jernbanen.dk´s leksikon:
Et punkt (station) på en dobbeltsporet jernbanestrækning hvor et tog under kørslen kan passere fra det ene spor til det andet, og hvor der ikke findes andre sporforbindelser. På en transversalstation er der ikke ekspedition af personer og/eller gods.
--
af ventrikel, Næstved, 18/2 2017, 11:33 (2618 dage siden) @ Tommy Nilsson
Måske denne oversigt kan bruges?
http://unifix.org/cgi-bin/index.pl?action=show&ID=499
Her er anført adskillige danske transversalstationer.
af Lars Møller Jensen , Röbäck, Sverige, 18/2 2017, 11:45 (2618 dage siden) @ ventrikel
Måske denne oversigt kan bruges?
http://unifix.org/cgi-bin/index.pl?action=show&ID=499Her er anført adskillige danske transversalstationer.
Hej
Pudsigt nok nævnes Brabrand som krydsningsstation !
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.
af Jens V, 18/2 2017, 16:17 (2618 dage siden) @ Lars Møller Jensen
Måske denne oversigt kan bruges?
http://unifix.org/cgi-bin/index.pl?action=show&ID=499Her er anført adskillige danske transversalstationer.
Pudsigt nok nævnes Brabrand som krydsningsstation !
Ja, det er langt fra det eneste sludder i den liste...
af Svend, 18/2 2017, 17:20 (2618 dage siden) @ Jens V
Måske denne oversigt kan bruges?
http://unifix.org/cgi-bin/index.pl?action=show&ID=499Her er anført adskillige danske transversalstationer.
Pudsigt nok nævnes Brabrand som krydsningsstation !
Ja, det er langt fra det eneste sludder i den liste...
-.
En af de slemmere:
Eh - Ellidshøj (pseudo-VM-station mellem Sø og Og-Ab)
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/2 2017, 20:45 (2618 dage siden) @ ventrikel
Måske denne oversigt kan bruges?
http://unifix.org/cgi-bin/index.pl?action=show&ID=499
Den slags "lister" skal tages med stort forbehold.
For det første kan man ikke se, hvorfra oplysningerne stammer og for det andet kan man ikke se historikken. De fleste/mange ekspeditionssteder har en historik - de "udvikler" sig i årenes løb, hvilket ikke afspejles i "listen". "Listen" er et udateret øjebliksbillede, som måske endda et et "mix" af flere datonedslag.
Det tætteste, vi p. t. kommer på en videnskabeligt baseret/forskningsbaseret liste over ekspeditionssteder, kan læses i Morten Flindt Larsen glimrende "De Danske Statsbaner - Stednavneforkortelser".
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg
af Østjyden, 18/2 2017, 21:36 (2618 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Det er jo en gammel liste fra Fri Jul 13 13:08:34 2007 , så den er ikke særlig aktuel.
M v h
Peter
af Jens H. Bondesen, 18/2 2017, 15:52 (2618 dage siden) @ Tommy Nilsson
Som Allan Testrup skriver tidligere i tråden, er ordet transversalstation ikke ret brugt. Selv husker jeg det fra etableringen af togfølgestationerne i Viby Sj(?), Kværkeby, Fjenneslev og Forlev i første halvdel af 1980'erne.
De havde så vidt jeg husker alle sidespor ved etableringen. Viby Sj havde læssespor og de andre sidespor for arbejdskøretøjer (jeg vil ikke garantere, at en af dem ikke kan have været uden sidespor).
Derfor kunne jeg mistænke, at udtrykket stammer fra projektbeskrivelser og projektnavne. Altså at en transversalstation ikke dækker andet end en togfølgestation på dobbeltsporet (flersporet) bane med togvejsmuligheder for at køre over på et andet spor. Om et eksisterende holdested derved opgraderes til togfølgestation har nok intet med udtrykket at gøre - i hvert fald var der også tidligere holdesteder i Viby Sj (T&S), Kværkeby (S), Fjenneslev (S) og Forlev (S).
Undskyld dette sene indlæg.
--
Venlig hilsen
Jens H B
af Svend, 18/2 2017, 16:02 (2618 dage siden) @ Jens H. Bondesen
Som Allan Testrup skriver tidligere i tråden, er ordet transversalstation ikke ret brugt. Selv husker jeg det fra etableringen af togfølgestationerne i Viby Sj(?), Kværkeby, Fjenneslev og Forlev i første halvdel af 1980'erne.
De havde så vidt jeg husker alle sidespor ved etableringen. Viby Sj havde læssespor og de andre sidespor for arbejdskøretøjer (jeg vil ikke garantere, at en af dem ikke kan have været uden sidespor).
Derfor kunne jeg mistænke, at udtrykket stammer fra projektbeskrivelser og projektnavne. Altså at en transversalstation ikke dækker andet end en togfølgestation på dobbeltsporet (flersporet) bane med togvejsmuligheder for at køre over på et andet spor. Om et eksisterende holdested derved opgraderes til togfølgestation har nok intet med udtrykket at gøre - i hvert fald var der også tidligere holdesteder i Viby Sj (T&S), Kværkeby (S), Fjenneslev (S) og Forlev (S).
Undskyld dette sene indlæg.
.
Du har helt ret.
Til gengæld anvendes begrebet transversalstation af og på Metroen .... men det er jo noget helt andet
af Allan T, 19/2 2017, 18:00 (2617 dage siden) @ Jens H. Bondesen
Der var så vidt jeg husker kun sidespor i Viby Sj og Borup. De øvrige stationer Kværkeby, Fjenneslev, Frederikslund og Forlev var helt nedlagt både person- og godstrafik og som understationer ( kun VM-station med mulighed for FC Roskilde at sætte AM-signalet på stop og til brug ved venstresporskørsel. Der var heller ikke spor til arbejdskøretøjer,
af Niels-Erik Hansen, 19/2 2017, 20:17 (2617 dage siden) @ Allan T
redigeret af Niels-Erik Hansen, 19/2 2017, 20:29
Kværkeby havde også sidespor (B-spor) til for ca 5 år siden. - Sikringsteknisk blev det først fjernet både der og i Viby Sjælland for mellem to og tre år siden.
Skodsborg station er i den sammenhæng også en transversalstation og blev etableret i nogenlunde samme tidsrum som Viby Sjælland, Kværkeby, Fjenneslev og Forlev. - Jeg har ingen viden om, om der på noget tidspunkt har været B-spor i Skodsborg. - Jeg mener, at både Fjenneslev og Forlev i det mindste på papiret blev "forberedt" til anlæg af et B-spor, men det er aldrig blevet til noget. Frederikslund er forblevet som den VM-station, den "altid har været".
af Jens H. Bondesen, 19/2 2017, 20:29 (2617 dage siden) @ Niels-Erik Hansen
Tak for afklaring vedr B-spor på Vestbanen, Niels-Erik.
Skodsborg har ikke haft B-spor.
--
Venlig hilsen
Jens H B
af Niels-Erik Hansen, 19/2 2017, 21:13 (2617 dage siden) @ Jens H. Bondesen
Skal vi endelig ”pindehugge”, så har Glumsø og Tølløse stationer i dag også funktion som transversalstation: i den ene køreretning kan der overhales, og i begge køreretninger kan der skiftes fra det ene strækningsspor (dobbeltspor eller vekselspor) til det andet.
Begrebet blev vel ”opfundet” fordi man dengang, nok omkring 1980, lavede noget helt nyt, der kunne medvirke til at forbedre driftsstabiliteten og konsekvensen af anlægsarbejder. - Noget skulle "barnet" jo hedde!
”Transversalstationerne” blev anlagt midt mellem to andre togfølgestationer for at afbøde for konsekvenser af bl a nedbrud. Jeg tror egentlig også, at etableringen af elektrificeringen var en meget kraftigt medspiller for anlæggelsen af transversalstationerne. - Hvor meget forbedrede muligheder for vedligehold vægtede dengang, kan jeg ikke huske.
Så om Tommys definition i ”leksikonnet” er den rigtige, vil jeg ikke være dommer for.
af Morten Flindt Larsen, 19/2 2017, 22:49 (2617 dage siden) @ Niels-Erik Hansen
Kværkeby havde også sidespor (B-spor) til for ca 5 år siden. - Sikringsteknisk blev det først fjernet både der og i Viby Sjælland for mellem to og tre år siden.
Skodsborg station er i den sammenhæng også en transversalstation og blev etableret i nogenlunde samme tidsrum som Viby Sjælland, Kværkeby, Fjenneslev og Forlev. - Jeg har ingen viden om, om der på noget tidspunkt har været B-spor i Skodsborg. - Jeg mener, at både Fjenneslev og Forlev i det mindste på papiret blev "forberedt" til anlæg af et B-spor, men det er aldrig blevet til noget. Frederikslund er forblevet som den VM-station, den "altid har været".
Sjovt nok, så blev Kværkeby, Fjenneslev og Forlev i sin tid (svjh. 1887) anlagt på den dengang enkeltsporede Korsørbane som såkaldte krydsningsstationer uden publikumsekspedition. Formålet med dem var at forbedre trafikafviklingen, altså det samme formål som transversalstationerne - ligeledes uden publikumsekspedition - har i dag. Transversalstationer kan vel dermed kaldes for en slags krydsningsstation på dobbeltsporet strækning.
Med vanlig venlig hilsen
M☺rten
Her er en oversigt over danske teglværker. Listen indeholder de teglværker, der (så vidt vides) havde jernbanespor enten i form af eget spornet eller sidespor til en anden jernbane. Med tiden vil listen også indeholde de lokomotiver, der tilhørte de enkelte teglværker.
Læs mere