Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Vintertur til Brno + billeder (Generelt)

af OLL, Ballerup, 18/2 2017, 18:16 (2596 dage siden)

Jeg er lige kommet hjem fra en yderst succesfuldtur til Prag og Brno, hvor jeg har oplevet en fantastisk kombination af metro, busser, trolleybusser, sporvogne og selvfølgelig tog. I Brno har man dog ikke metro, men til gengæld et rigtig godt system af sporvogne, som kører ofte, rettidigt og effektivt.

Billederne er taget fra Česká stoppet i Brno:
[image]
[image]
[image]

Billeder taget fra banegården i Brno (hlavní nádraží):

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
Var meget overrasket over at se stjernehjul på deres lokomotiver som så "relativt" nye ud.
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
Så fangede jeg også det lokomotiv som er med i kampen om at blive købt af DSB
[image]
[image]
Havde fået tanken med at serie 362 var til passagertog og 363 var til godstog, for identiske er de fuldstændig... Senere så jeg så en 363'er trække et passagertog, så der afsporede den tanke så lige.
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
Var imporneret over hvor velholdte deres vogne var. Så kun ganske få vogne som ikke var renoveret i senest '15.
[image]
Og så slutter vi lige af med en med jernbaneobservatør, og her kan vi snakke om at få et "close up":-D

Jeg beklager at der er nogle af billederne som vender forkert, men kan ikke få dem vendt, desværre.. :-(

Mvh. Oliver

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Vintertur til Brno + billeder

af Ricky jørgensen, 18/2 2017, 20:20 (2595 dage siden) @ OLL

Rigtig flotte billeder!!;-)

Vintertur til Brno + billeder

af HLA07, 19/2 2017, 08:42 (2595 dage siden) @ Ricky jørgensen

Flotte billededer, ovenikøbet af personvogne hvor vinduerne kan åbnes, nej ikke for frisk luft, men for at en jernbanetosse som jeg kan hænge ud af vinduet

Vintertur til Brno + billeder

af jmp ⌂, Vejle, 18/2 2017, 20:22 (2595 dage siden) @ OLL

Kommer der godstog gennem Brno hl.n. eller bliver de ledt udenom?

Jan

Vintertur til Brno + billeder

af OLL, Ballerup, 18/2 2017, 20:32 (2595 dage siden) @ jmp

Kommer der godstog gennem Brno hl.n. eller bliver de ledt udenom?

Jan

Jeg så ingen godstog, så jeg vil formode at de bliver ledt udenom, så det kun kommer til godsbane området.

Mvh. Oliver

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Vintertur til Brno + billeder

af Erling Pedersen, 19/2 2017, 15:34 (2595 dage siden) @ OLL

Hej Oliver.

Flotte billeder tit selv på de kanter.

Lidt teknik: 363 er to strømslok 3 KV DC og 25 KV AC, bygget mellem 1984 og 1990, prototypen allerede 1980 !

Se dem skulle vi have købt i stedet for EA, men Skoda var jo ikke kvalitet, sådan så vi det i Danmark ( Alt østfra var jo dårligt! eller var vi for politisk påvirket !)

De kunne være leveret med 1.5 Kv og 25 Kv så kunne vi have befaret S-banen !

363 kan køre max 120 km/t

362 en omgearet type af 363 i 1990 som kan køre 140 km/t.

De kører overalt i i Tjekkeit, Slovakiet, sågar udlejet til polen (3 KV DC).

De slæber Godstog, Persontog er rigtige universallokomotiver med gerne flere tusind tons på krogen og 100 Km/t.

De kan accelerere med deres små stjernehjul ! ( Kontra EA (Damplokomotivhjul).

Se igen de har bevist deres ingenører skal man ikke grine af, som vi eller altid har gjort.

Hilsen Erling.

Vintertur til Brno + billeder

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 19/2 2017, 19:19 (2595 dage siden) @ Erling Pedersen

De kan accelerere med deres små stjernehjul ! ( Kontra EA (Damplokomotivhjul).

Hjulene på EA måler 1250 mm når de er nye. Det er det samme som på de tjekkiske 363´er.

Mvh Jørgen

Vintertur til Brno + billeder

af Hedegaard, 21/2 2017, 16:47 (2593 dage siden) @ Erling Pedersen


Se dem skulle vi have købt i stedet for EA, men Skoda var jo ikke kvalitet, sådan så vi det i Danmark ( Alt østfra var jo dårligt! eller var vi for politisk påvirket !)

Det fandt man heldigvis hurtigt ud af i Tyskland, at ikke var sandt.
De tidligere østtyske BR 243 og 212 har virkelig været arbejdsheste for Deutche Bahn de sidste mange år, og gjorde hurtigt de vesttyske 110'ere og 141'ere arbejdsløse.
Man har især været glade for dem i Ruhr området, hvor de med deres gode acceleration har tjent S-Banen i mange år.

I Ungarn og Balkan-landene er det også stadig de gamle el-drenge, der udgør rygraden i person- og godstrafikken.
Man kan sige meget grimt om den tidligere østblok, men de var sgu geniale til at producere lokomotiver.

Vintertur til Brno + billeder

af jmp ⌂, Vejle, 21/2 2017, 17:23 (2593 dage siden) @ Hedegaard

De tidligere østtyske BR 243 og 212 har virkelig været arbejdsheste for Deutche Bahn de sidste mange år, og gjorde hurtigt de vesttyske 110'ere og 141'ere arbejdsløse.


Jeg synes ikke man kan sige, at BR 243 og 112/114 (*) fortrængte BR 110 og 141. Det var mest de oceaner af togsæt, DB har indkøbt, der gjorde det. Ja, 243 og 112 har været indsat en del i det tidligere BRD; men de har stadigvæk været mest indsat i det tidligere DDR og har således ikke fortrængt vestlige typer. At de udrangeres senere end 110 og 141 skyldes mest, at det simpelthen er nyere lokomotiver.

Om øst- eller vest-lokomotiver er bedst, er en religiøs strid, jeg ikke gider blande mig i.

Jan

(*) Kun fire lokomotiver nåede at få litra 212 (212 002-212 005), så jeg synes det er mest rigtigt at kalde typen BR 112.


DSB R950 1Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak