Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fotos, tegninger ol. søges - Påskrifter DSB røde RIC vogne (Generelt)

af PF, 20/2 2017, 17:20 (2594 dage siden)

Hej

Jeg er igang med at lave piktogrammer, påskrifter og litreringer til B 314 og i den forbindelse søger jeg DSB's Maskinafdelingen tegning "Påskrifter v. underkant af vognkasse (RIC )" til f.eks. en B eller andre kupevogne. Jeg har til Bn/ABns vogn typerne og har også forhørt mig i arkivet på Jernbanemuseet, men da jeg arbejder under en deadline er den retning ikke mulig.

Jeg har lavet alle påskrifterne som komponenter, og har da også fotos af vognen inden den blev malet til rådighed, men det ultimative ville være at kunne frembringe ovennævnte tegning. Ud over tegningen modtager jeg også gerne højtopløselige foto's af RIC mærket røde kupevogne af B-vogn typen og deres påskrifter omkring 1985.

På forhånd mange tak.

Kan kontaktes på mail @ peterfrost.dk

Fotos, tegninger ol. søges - Påskrifter DSB røde RIC vogne

af Svend, 20/2 2017, 17:59 (2594 dage siden) @ PF

Hej

Jeg er igang med at lave piktogrammer, påskrifter og litreringer til B 314 og i den forbindelse søger jeg DSB's Maskinafdelingen tegning "Påskrifter v. underkant af vognkasse (RIC )" til f.eks. en B eller andre kupevogne. Jeg har til Bn/ABns vogn typerne og har også forhørt mig i arkivet på Jernbanemuseet, men da jeg arbejder under en deadline er den retning ikke mulig.

Jeg har lavet alle påskrifterne som komponenter, og har da også fotos af vognen inden den blev malet til rådighed, men det ultimative ville være at kunne frembringe ovennævnte tegning. Ud over tegningen modtager jeg også gerne højtopløselige foto's af RIC mærket røde kupevogne af B-vogn typen og deres påskrifter omkring 1985.

.
Påskrifterne og især logoet er altid en udfordring - også for "de store" modeltogsfabrikanter (hvor det er gået galt for flere af dem mere end én gang).

DSB designmanual fra 1974:

[image]
[image]
[image]
[image]

Fotos, tegninger ol. søges - Påskrifter DSB røde RIC vogne

af TeamBaumann, Hjordkær, 20/2 2017, 18:09 (2594 dage siden) @ Svend

[image]
B-vogn november 1988 arkiv: Baumann
[image]
B-vogn november 1989 arkiv: Baumann

sidste er måske lidt OT?
[image]
BD-vogn juni 1989 arkiv: Baumann

Fotos, tegninger ol. søges - Påskrifter DSB røde RIC vogne

af PF, 20/2 2017, 18:22 (2594 dage siden) @ TeamBaumann

sidste er måske lidt OT?
[image]
BD-vogn juni 1989 arkiv: Baumann

Hej Baumann

Billedet af BD vognen er perfekt da det netop er RIC mærket vogne jeg søger! Vil du ikke maile mig det originale billede ubeskåret/uskaleret på mail@peterfrost.dk ?

Fotos, tegninger ol. søges - Påskrifter DSB røde RIC vogne

af PF, 14/3 2017, 15:11 (2572 dage siden) @ PF

Hej,

Her på falderebet har jeg et spørgsmål der i bund og grund går på, hvornår DSB påsatte henholdsvis piktogrammer (Ryger, Ikke-ryger, Hund osv) og 1/2 klasses numre udvendigt på de røde IC vogne ?

- Umiddelbart er det tidligste billede jeg kan finde af en rød IC vogn med piktogrammer 1989, og tidligste billede af en B vogn der har "2" er først i 1996? A og AB lader til at ha haft klasse numre, noget tidligere?

Billeder af A, AB B, Bk og BD vogne der dokumenterer ovennævnte, men også i større grad fra 1985 vil blive højt værdsat, opløsningen er uden stor betydning.

Fotos, tegninger ol. søges - Påskrifter DSB røde RIC vogne

af UTJ, 14/3 2017, 15:49 (2572 dage siden) @ PF

B-vogne havde 2-taller på hvis de var RIC-mærkede (og i 1990'erne også de vogne hvor RIC-mærket var kradset ud). B-vogne uden RIC-mærke havde ikke 2-taller.

1. kl. vogne har altid haft 1-taller påklistret! AB-vognene var RIC-mærkede.

--
ئۇلغىك

Fotos, tegninger ol. søges - Påskrifter DSB røde RIC vogne

af PF, 14/3 2017, 16:09 (2572 dage siden) @ UTJ

B-vogne havde 2-taller på hvis de var RIC-mærkede (og i 1990'erne også de vogne hvor RIC-mærket var kradset ud). B-vogne uden RIC-mærke havde ikke 2-taller.

1. kl. vogne har altid haft 1-taller påklistret! AB-vognene var RIC-mærkede.

Udmærket, det var faktisk den hypotese jeg selv havde opsat, men billeder af B 51 86 20-80 327-1 fra 1994 uden 2 tal, samt B 50 86 20-76 323 fra 1997 og B 50 86 20-76 307 fra 1997 begge overraskende med, gjorde jeg ikke med god samvittighed kunne sige det var sådan det forholder sig. Det skal siges jeg ikke er nummer kyndig, og tænkte derfor ikke på at kontrollerer om der var tale om en tastefejl i billedteksten.

Tak UTJ! :)

Billeder - Påskrifter DSB røde RIC vogne

af PF, 15/3 2017, 19:42 (2571 dage siden) @ PF

En stor tak til dem der har hjulpet med at få påskrifter og litering så korrekt som mulig, vi mangler stadig et par små ting, men her er det foreløbige resultat, lad mig endelig høre hvis der er nogen der spotter noget der springer i øjnene...

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Billeder - Påskrifter DSB røde RIC vogne

af Morten Flindt Larsen, 15/3 2017, 20:17 (2571 dage siden) @ PF

Rigtig flot arbejde. En fornøjelse at se. :-D :-D :-D

Med venlig hilsen
M:-)rten

Billeder - Påskrifter DSB røde RIC vogne

af esni, Frederikssund, 15/3 2017, 22:09 (2571 dage siden) @ PF

En stor tak til dem der har hjulpet med at få påskrifter og litering så korrekt som mulig, vi mangler stadig et par små ting, men her er det foreløbige resultat, lad mig endelig høre hvis der er nogen der spotter noget der springer i øjnene...

[image]

[image]

Det er flot arbejde. Jeg har desværre mistet den link jeg tidligere har fået til at tyde alle påskrifterne - spørger derfor underdanigst om nogen kan hjælpe mig igen?

Et mere konkret spørgsmål - Hvorfor kun nævnes kun Helsingør-Helsingborg og Gedser-Warnemünde sammen med færgesignaturen?

Billeder - Påskrifter DSB røde RIC vogne

af PF, 16/3 2017, 09:03 (2570 dage siden) @ esni

Hvis ikke jeg husker forkert dækker anker-piktogrammet over 4 færgeoverfarter, deraf er den ene den danske Rødby-Puttgarten, og da Korsør-Nyborg er indenrigs er det ikke nødvendigt.

Billeder - Påskrifter DSB røde RIC vogne

af UTJ, 16/3 2017, 10:03 (2570 dage siden) @ PF
redigeret af UTJ, 16/3 2017, 10:24

HH Helsingør-Helsingborg
GW Gedser-Warnemünde
KN Korsør-Nyborg
KM København-Malmø

[image]

Designrøde RIC-B-vogne havde alle fire overfarter markeret i 1970'erne.

--
ئۇلغىك

Billeder - Påskrifter DSB røde RIC vogne

af PF, 16/3 2017, 16:58 (2570 dage siden) @ UTJ

Er der ikke her tale om en rød vogn med gule 'DIN' litreringer i stil med de første røde Bn vogne?

Som ikke må forveksles med DSB's Design litreringer i DSB-Hvid.

Billeder - Påskrifter DSB røde RIC vogne

af UTJ, 16/3 2017, 22:35 (2570 dage siden) @ PF

Billedet er fra en anden vogn (ej B) for at illustrere færgeruterne - de billeder af RIC-B jeg har liggende er for uskarpe til at gengivelse i den størrelse.

Så jo det er DIN-skrift, men det ændrer ikke på at B-vognene havde alle fire overfarter indskrevet i 1970'erne......:-)

--
ئۇلغىك

Billeder - Påskrifter DSB røde RIC vogne

af PF, 16/3 2017, 11:10 (2570 dage siden) @ esni

Efter lidt søgen i mit arkiv fandt jeg denne:

[image]

Billeder - Påskrifter DSB røde RIC vogne

af Jimmy, 16/3 2017, 18:45 (2570 dage siden) @ esni

Det er blevet en flot vogn, slet ikke til at tro det er samme vogn som jeg flere gange har været med til at holde brandøvelser m.m. I på brandskolen i Randers, der var vognen ved at være noget hærget både ind og udvendig.

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak