Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Oplæg til Nordjyske Jernbaners køreplan fra 6. august (Generelt)

af andersj, Aalborg, 20/2 2017, 23:04 (2593 dage siden)

Så er der offentliggjort et oplæg til den nye køreplan for Skørping-Frederikshavn, Frederikshavn-Skagen samt Hjørring-Hirtshals fra 6. august 2017 hvor Nordjyske Jernbaner overtager kørslen fra DSB på Aalborg Nærbane og mellem Aalborg og Frederikshavn.

Skriftligt oplæg for Skagen-Frederikshavn-Aalborg-Skørping

Skriftligt oplæg for Hjørring-Hirtshals

Køreplansudkast

Det er ærgerligt at betjeningen af Lindholm og Aalborg Vestby stationer bliver endnu mere indskrænket. I K16 blev IC togene forkortet fra Lindholm til Aalborg station (dog er der indsat regionaltog Lindholm-Aalborg-Lindholm med korrespondance med IC togene på udvalgte afgange, disse forlængelser forsvinder dog til august) og nu bliver selve nærbanen også forkortet fra Lindholm til Aalborg station. Dvs. der kun bliver 1-2 afgange i timen i hver retning mod 3-4 i K15 og 2-4 i K16 og K17 fra Lindholm og Aalborg Vestby.

--
Mvh Anders

Oplæg til Nordjyske Jernbaners køreplan fra 6. august

af ThomasTT, 21/2 2017, 01:50 (2593 dage siden) @ andersj

NJ burde begynde at se på limfjordsbanen. Aalborgs nye hospital må være en bedre destination for vendsyssel end sydlige forstæder.

Oplæg til Nordjyske Jernbaners køreplan fra 6. august

af Ib Jensen, 21/2 2017, 06:42 (2593 dage siden) @ ThomasTT

NJ burde begynde at se på limfjordsbanen. Aalborgs nye hospital må være en bedre destination for vendsyssel end sydlige forstæder


Hvorfor det?

Oplæg til Nordjyske Jernbaners køreplan fra 6. august

af Niels Bak, 21/2 2017, 09:12 (2593 dage siden) @ Ib Jensen

Jeg kan godt se logikken.

Et regionssygehus er et stort rejsemål, også for folk nordenfjords, da det dækker hele regionen. Og det oven i købet for en del mennesker, som ikke kan køre bil eller har en. Der er formentlig langt flere som skal rejse Brønderslev-Sygehuset end Brønderslev-Skørping. Desuden ligger universitetet med de mange uddannelsessøgende ikke langt fra sygehuset, men hvor det præcis er i forhold til Limfjordsbanen, ved jeg ikke.

Under alle omstændigheder ligger det ikke lige rundt om hjørnet og vil kræve en større investering.

Når det gælder de manglende tog over fjorden, så skal det vel gøres muligt alligevel, når man skal betjene den nye station ved lufthavnen? Så er man tilbage til minimum fire tog i timen over broen.

Oplæg til Nordjyske Jernbaners køreplan fra 6. august

af Ib Jensen, 21/2 2017, 09:33 (2593 dage siden) @ Niels Bak

vil kræve en større investering


Ja, det tør siges.

Oplæg til Nordjyske Jernbaners køreplan fra 6. august

af ThomasTT, 21/2 2017, 11:50 (2593 dage siden) @ Ib Jensen

NJ burde begynde at se på limfjordsbanen. Aalborgs nye hospital må være en bedre destination for vendsyssel end sydlige forstæder

Hvorfor det?

Fordi der sjældent er noget videre trafik mellem mindre byer på hver side af en langt større. Trafikken går primært til og fra den store by. Jeg ved ikke med hospitalet i Aalborg, men det nye i Aarhus får op mod 10.000 ansatte og tusindvis af patienter dagligt.

Jeg ved ikke, hvorfor det skulle være så dyrt. Banen ligger der vel? Men jeg kan da gøre det dyrere ved at forlænge til Klarup og Storvorde.

Oplæg til Nordjyske Jernbaners køreplan fra 6. august

af andersj, Aalborg, 21/2 2017, 12:22 (2593 dage siden) @ ThomasTT

NJ burde begynde at se på limfjordsbanen. Aalborgs nye hospital må være en bedre destination for vendsyssel end sydlige forstæder

Hvorfor det?


Fordi der sjældent er noget videre trafik mellem mindre byer på hver side af en langt større. Trafikken går primært til og fra den store by. Jeg ved ikke med hospitalet i Aalborg, men det nye i Aarhus får op mod 10.000 ansatte og tusindvis af patienter dagligt.

Jeg ved ikke, hvorfor det skulle være så dyrt. Banen ligger der vel? Men jeg kan da gøre det dyrere ved at forlænge til Klarup og Storvorde.

Der er en del udfordringer ved denne løsning, bl.a. er der ikke nogle krydsningsstationer mellem Aalborg og Gistrup hvilket begrænser toggangen til 1 tog i timen pr. retning. Det er ikke meget når man tænker på at bybus 2 kører ca. hvert 5. minut i myldretiden mellem Aalborg station og universitetet. Desuden er der også godstog og de har nok førsteprioritet når nu det er havnen der ejer strækningen. Så sent som i går var der 2 godstog på havnen.

En anden udfordring er at banen vil ligge i udkanten af sygehuset og ligger meget langt væk fra universitetet i forhold til busserne der kører direkte gennem campus og kommer til at køre direkte igennem sygehusområdet. Rejsetiden vil også være den samme hvis ikke hurtigere med bussen.

Jeg er dog enig i at der er et større passagergrundlag mod Aalborg Øst nordfra end der er mod Skørping. Men i forhold til de penge der skal investeres vil man nok få mere ud af dem hvis de blev brugt på bustrafikken istedet. Det samme gælder i øvrigt banen til Aalborg Lufthavn hvor man nok alligevel bliver nød til at supplere togene med bybusser for at skabe en nogenlunde fornuftig frekvens.

--
Mvh Anders

Oplæg til Nordjyske Jernbaners køreplan fra 6. august

af ThomasTT, 21/2 2017, 13:42 (2593 dage siden) @ andersj

NJ burde begynde at se på limfjordsbanen. Aalborgs nye hospital må være en bedre destination for vendsyssel end sydlige forstæder

Hvorfor det?


Fordi der sjældent er noget videre trafik mellem mindre byer på hver side af en langt større. Trafikken går primært til og fra den store by. Jeg ved ikke med hospitalet i Aalborg, men det nye i Aarhus får op mod 10.000 ansatte og tusindvis af patienter dagligt.

Jeg ved ikke, hvorfor det skulle være så dyrt. Banen ligger der vel? Men jeg kan da gøre det dyrere ved at forlænge til Klarup og Storvorde.


Der er en del udfordringer ved denne løsning, bl.a. er der ikke nogle krydsningsstationer mellem Aalborg og Gistrup hvilket begrænser toggangen til 1 tog i timen pr. retning. Det er ikke meget når man tænker på at bybus 2 kører ca. hvert 5. minut i myldretiden mellem Aalborg station og universitetet. Desuden er der også godstog og de har nok førsteprioritet når nu det er havnen der ejer strækningen. Så sent som i går var der 2 godstog på havnen.

En anden udfordring er at banen vil ligge i udkanten af sygehuset og ligger meget langt væk fra universitetet i forhold til busserne der kører direkte gennem campus og kommer til at køre direkte igennem sygehusområdet. Rejsetiden vil også være den samme hvis ikke hurtigere med bussen.

Jeg er dog enig i at der er et større passagergrundlag mod Aalborg Øst nordfra end der er mod Skørping. Men i forhold til de penge der skal investeres vil man nok få mere ud af dem hvis de blev brugt på bustrafikken istedet. Det samme gælder i øvrigt banen til Aalborg Lufthavn hvor man nok alligevel bliver nød til at supplere togene med bybusser for at skabe en nogenlunde fornuftig frekvens.

Ok, jeg forstår ikke, hvorfor en krydsningsstation skulle være nødvendig. I forbindelse med en mulig bane Aarhus-silkeborg over Galten er enkeltsporet af tilsvarende længde det sidste stykke ind til Silkeborg vurderet til at kunne klare hele 4 tog pr time pr retning. Selv med stop i Gistrup burde det da ikke tage mere end 10 minutter fra Aalborg til det kommende hospital. Det burde også give plads til godstog.

To tog pr time pr retning ville være fint, da det primære sigte er regionalt. Lokalt kan toget dog også klart slå bussen til hospitalet men ikke universitetet mv.

Det er en skam med negativiteten ift også forbindelsen til Aalborg lufthavn. Ja den vil sikkert være lidt halvskidt de første år, men omvendt kan den også trække udvikling med sig. Det er meget små anlægssummer, der er på spil. Selv hvis nogle projekter fejler er det stadig rimelige investeringer ift større milliardprojekter, der reelt bygger på rene gætterier.
Endelig er der jo en særlig interesse i at fremme togtrafik henover fjorden for at undgå en ny motorvej.

Oplæg til Nordjyske Jernbaners køreplan fra 6. august

af LasseG, 21/2 2017, 17:52 (2593 dage siden) @ andersj

NJ burde begynde at se på limfjordsbanen. Aalborgs nye hospital må være en bedre destination for vendsyssel end sydlige forstæder

Hvorfor det?


Fordi der sjældent er noget videre trafik mellem mindre byer på hver side af en langt større. Trafikken går primært til og fra den store by. Jeg ved ikke med hospitalet i Aalborg, men det nye i Aarhus får op mod 10.000 ansatte og tusindvis af patienter dagligt.

Jeg ved ikke, hvorfor det skulle være så dyrt. Banen ligger der vel? Men jeg kan da gøre det dyrere ved at forlænge til Klarup og Storvorde.


Der er en del udfordringer ved denne løsning, bl.a. er der ikke nogle krydsningsstationer mellem Aalborg og Gistrup hvilket begrænser toggangen til 1 tog i timen pr. retning.

Ja fordi man kun må kører 25 i dag, hvis man bare måtte kører 60 så ville køretiden uden stop være 12 minutter og så ville en halvtimesdrift faktisk være muligt, selvom det nok ikke ville være optimalt af flere grunde..

--
[image]

Oplæg til Nordjyske Jernbaners køreplan fra 6. august

af Scharfenberg, 21/2 2017, 15:14 (2593 dage siden) @ ThomasTT

NJ burde begynde at se på limfjordsbanen. Aalborgs nye hospital må være en bedre destination for vendsyssel end sydlige forstæder

Hvorfor det?


Fordi der sjældent er noget videre trafik mellem mindre byer på hver side af en langt større. Trafikken går primært til og fra den store by. Jeg ved ikke med hospitalet i Aalborg, men det nye i Aarhus får op mod 10.000 ansatte og tusindvis af patienter dagligt.

Men ved at betjene fra nord til Aalborg og fra Aalborg mod syd og omvendt skaber man jo netop trafik til og fra den store by fra/til både nord og syd - blot med et sammenhængende i stedet for et opsplittet system. Det må da optimere driften, som da Grenåbanen blev samdrevet med Odderbanen. Og på samme måde som de fleste S-togslinjer er bygget op. Ikke mange rejser fra Hillerød til Køge, men mange rejser fra Hillerød til Kbh. og fra Køge til Kbh.

Oplæg til Nordjyske Jernbaners køreplan fra 6. august

af ThomasTT, 21/2 2017, 16:43 (2593 dage siden) @ Scharfenberg

NJ burde begynde at se på limfjordsbanen. Aalborgs nye hospital må være en bedre destination for vendsyssel end sydlige forstæder

Hvorfor det?


Fordi der sjældent er noget videre trafik mellem mindre byer på hver side af en langt større. Trafikken går primært til og fra den store by. Jeg ved ikke med hospitalet i Aalborg, men det nye i Aarhus får op mod 10.000 ansatte og tusindvis af patienter dagligt.


Men ved at betjene fra nord til Aalborg og fra Aalborg mod syd og omvendt skaber man jo netop trafik til og fra den store by fra/til både nord og syd - blot med et sammenhængende i stedet for et opsplittet system. Det må da optimere driften, som da Grenåbanen blev samdrevet med Odderbanen. Og på samme måde som de fleste S-togslinjer er bygget op. Ikke mange rejser fra Hillerød til Køge, men mange rejser fra Hillerød til Kbh. og fra Køge til Kbh.

Jamen det er jeg da fuldstændig enig i. Jeg vil jo stadig have gennemkørende tog. De kunne måske bare engang komme til at køre et bedre sted hen. I dag er det ikke muligt og derfor skal der da selvfølgelig køres igennem.

Hvis man fx havde to linier. Hjørring-Aalborg Sygehus og Skørping-Aalborg lufthavn ville begge linier stadig køre igennem byen.

Persontrafik Aalborg-Aalborg Øst

af Ib Jensen, 7/3 2017, 12:23 (2579 dage siden) @ ThomasTT

NJ burde begynde at se på limfjordsbanen. Aalborgs nye hospital må være en bedre destination for vendsyssel end sydlige forstæder.


En af de lokale transportfantaster har foreslået noget tilsvarende.

Aalborg Kommunes svar er via ministeren forelagt Folketingets transportudvalg:

http://www.ft.dk/samling/20161/almdel/tru/bilag/216/1730024.pdf

Persontrafik Aalborg-Aalborg Øst

af ThomasTT, 7/3 2017, 15:32 (2579 dage siden) @ Ib Jensen

NJ burde begynde at se på limfjordsbanen. Aalborgs nye hospital må være en bedre destination for vendsyssel end sydlige forstæder.

En af de lokale transportfantaster har foreslået noget tilsvarende.

Aalborg Kommunes svar er via ministeren forelagt Folketingets transportudvalg:

http://www.ft.dk/samling/20161/almdel/tru/bilag/216/1730024.pdf

Tak for link. Der er dog ikke tale om samme forslag, da spørgeren kun er fokuseret på lokaltrafik.

Aalborg kommunes svar er ringe. De afviser uden videre forslaget grundet manglende behov for en højfrekvent forbindelse langs sporet, der i øvrigt skal gøres dobbeltsporet. Men det er jo ikke rigtigt. Ingen ønsker at det skal være nærmest metro. Kun Aalborg. For at afvise det. Ingen forestiller sig næppe heller, at busdrift skal indstilles. Spørgeren mener kun, at det overføddigør en oprustet busdrift. Om han har ret i det afhænger af om kortere rejsetider kan opveje lavere frekvens. Det kan aalborg afvise, da de har omdefineret projektet til noget andet, men jeg tror han har ret.

Men hertil kommer den direkte regionale forbindelse til hele vendsyssel. Hospitaler er politisk følsomt. Hele området er i hurtig vækst. Forbindelsen skal nok komme. Men sikkert mindst 10 år+

Persontrafik Aalborg-Aalborg Øst

af andersj, Aalborg, 7/3 2017, 16:58 (2579 dage siden) @ ThomasTT

NJ burde begynde at se på limfjordsbanen. Aalborgs nye hospital må være en bedre destination for vendsyssel end sydlige forstæder.

En af de lokale transportfantaster har foreslået noget tilsvarende.

Aalborg Kommunes svar er via ministeren forelagt Folketingets transportudvalg:

http://www.ft.dk/samling/20161/almdel/tru/bilag/216/1730024.pdf


Tak for link. Der er dog ikke tale om samme forslag, da spørgeren kun er fokuseret på lokaltrafik.

Aalborg kommunes svar er ringe. De afviser uden videre forslaget grundet manglende behov for en højfrekvent forbindelse langs sporet, der i øvrigt skal gøres dobbeltsporet. Men det er jo ikke rigtigt. Ingen ønsker at det skal være nærmest metro. Kun Aalborg. For at afvise det. Ingen forestiller sig næppe heller, at busdrift skal indstilles. Spørgeren mener kun, at det overføddigør en oprustet busdrift. Om han har ret i det afhænger af om kortere rejsetider kan opveje lavere frekvens. Det kan aalborg afvise, da de har omdefineret projektet til noget andet, men jeg tror han har ret.

Men hertil kommer den direkte regionale forbindelse til hele vendsyssel. Hospitaler er politisk følsomt. Hele området er i hurtig vækst. Forbindelsen skal nok komme. Men sikkert mindst 10 år+

Hvor mange hundrede millioner kroner skal et sparet skifte mellem tog og bus koste? Det er den eneste fordel som jeg kan se der bliver ved denne løsning. Der er intet kundegrundlag internt i Aalborg fordi bussen vil være hurtigere og have en væsentlig højere frekvens. Ja faktisk tror jeg at over halvdelen af passagerene i toget fra Vendsyssel vil skifte til bussen alligevel fordi den kommer tættere på de forskellige destinationer ved de mange uddannelsesinstitutioner langs busruten.
Der er uendeligt mange ting der skal gøres ved den bane for at den vil kunne klare bare en halvtimedrift med persontog med en fornuftig rejsetid at letbaneløsningen nok ville være billigere i sidste ende.

--
Mvh Anders

Persontrafik Aalborg-Aalborg Øst

af ThomasTT, 8/3 2017, 00:50 (2578 dage siden) @ andersj

Hvad skal der da gøres ved den bane udover at opgradere hastigheden til fx 120 km/t? Der er vel grænser for hvad det kan koste for 7-8 km bane.. Busser ser ud til at bruge over 20 minutter på turen. Banen kan vel komme ned på 6-8 minutter.

Persontrafik Aalborg-Aalborg Øst

af krabsen, 8/3 2017, 08:00 (2578 dage siden) @ ThomasTT

Hvad skal der da gøres ved den bane udover at opgradere hastigheden til fx 120 km/t? Der er vel grænser for hvad det kan koste for 7-8 km bane.. .

F.eks. lukning af 5 overkørsler, udskiftning af sporet, udretning af skarpe kurver, etablering af kryds- og vendespor, nyt overhalingsspor til godstog + det løse..

Banen kan vel komme ned på 6-8 minutter.

Har du nogensinde kigget på et kort? Vi snakker ca 12-13 km incl udkørsel fra Aalborg station. Der skal godt nok noget af en acceleration til og opbremsning til, jeg vil nødig være passager:-(

Persontrafik Aalborg-Aalborg Øst

af Morten Flindt Larsen, 8/3 2017, 10:35 (2578 dage siden) @ krabsen

Hvad skal der da gøres ved den bane udover at opgradere hastigheden til fx 120 km/t? Der er vel grænser for hvad det kan koste for 7-8 km bane.. .


F.eks. lukning af 5 overkørsler, udskiftning af sporet, udretning af skarpe kurver, etablering af kryds- og vendespor, nyt overhalingsspor til godstog + det løse..

Banen kan vel komme ned på 6-8 minutter.


Har du nogensinde kigget på et kort? Vi snakker ca 12-13 km incl udkørsel fra Aalborg station. Der skal godt nok noget af en acceleration til og opbremsning til, jeg vil nødig være passager:-(

Der skal vel også være mulighed for at stå af og på ved stoppesteder undervejs, ligesom der er med bussen. Ellers vil der jo næsten ingen kunder være til toget. Men man kan jo selvfølgelig bare indsætte nogle busser de steder, hvor toget ikke holder - eller alternativt bruge alle de mange skattekroner på at forære folk en bil i stedet.

Vh
M☺rten

Persontrafik Aalborg-Aalborg Øst

af Fysikeren, 8/3 2017, 10:42 (2578 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hvad skal der da gøres ved den bane udover at opgradere hastigheden til fx 120 km/t? Der er vel grænser for hvad det kan koste for 7-8 km bane.. .


F.eks. lukning af 5 overkørsler, udskiftning af sporet, udretning af skarpe kurver, etablering af kryds- og vendespor, nyt overhalingsspor til godstog + det løse..

Banen kan vel komme ned på 6-8 minutter.


Har du nogensinde kigget på et kort? Vi snakker ca 12-13 km incl udkørsel fra Aalborg station. Der skal godt nok noget af en acceleration til og opbremsning til, jeg vil nødig være passager:-(


Der skal vel også være mulighed for at stå af og på ved stoppesteder undervejs, ligesom der er med bussen. Ellers vil der jo næsten ingen kunder være til toget. Men man kan jo selvfølgelig bare indsætte nogle busser de steder, hvor toget ikke holder - eller alternativt bruge alle de mange skattekroner på at forære folk en bil i stedet.

Det er da ikke sikkert, at de vil bidrage med ret mange passagerer. Universitet/Hospitalet vil vel i sig selv give et stort potentiale. Jeg tror sådan set godt, at man på visse tider af døgnet kan fylde et tog med der kører uden stop til Aalborg station. Sygeplejersker har ofte vagtskift kl. 7, 15 og 23, og de kommer nok mange steder fra. Man kunne køre tog på banen i forbindelse med vagtskift til og fra stationen, og dermed nå ud til mange ansatte. Inspiration kommer fra Sydtrafiks rute 22. Af hensyn til studerende og patienter kunne man køre et tog i timen med vendning i Aalborg station omkring minuttal 00, hvor det er planen at busser og lokaltog fra Nordjylland skal mødes med de kommende fjerntog i Aalborg. Ikke en højfrekvent forbindelse, men mere målrettet.

Persontrafik Aalborg-Aalborg Øst

af ThomasTT, 8/3 2017, 13:04 (2578 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hvad skal der da gøres ved den bane udover at opgradere hastigheden til fx 120 km/t? Der er vel grænser for hvad det kan koste for 7-8 km bane.. .


F.eks. lukning af 5 overkørsler, udskiftning af sporet, udretning af skarpe kurver, etablering af kryds- og vendespor, nyt overhalingsspor til godstog + det løse..

Banen kan vel komme ned på 6-8 minutter.


Har du nogensinde kigget på et kort? Vi snakker ca 12-13 km incl udkørsel fra Aalborg station. Der skal godt nok noget af en acceleration til og opbremsning til, jeg vil nødig være passager:-(


Der skal vel også være mulighed for at stå af og på ved stoppesteder undervejs, ligesom der er med bussen. Ellers vil der jo næsten ingen kunder være til toget. Men man kan jo selvfølgelig bare indsætte nogle busser de steder, hvor toget ikke holder - eller alternativt bruge alle de mange skattekroner på at forære folk en bil i stedet.

Vh
M☺rten

Hvorfor skal der være mulighed for at stige af undervjes, når der ikke rigtig vil give mening udover måske Gistrup?
Det nye sygehus vil være det primære sygehus for 10% af landets befolkning, inkludere arbejdspladser i tusindvis og generere årlige rejser i millionvis til destinationen. Selv en beskeden andel til banen vil betyde flere passagerer end mange gange længere strækninger fx ved vestkysten

Skattekroner skal der nok blive brugt. Der planlægges i øjeblikket at bruge ca en halv milliard på opgraderede busforbindelser.

"Give alle en bil" ?? Så præmissen er, at hvis alle havde en bil behøvede vi ikke en jernbane. Med den logik må du gå ind for en total nedlæggelse af jernbanen. Den samlede pris for togfonden+Ringstedbanen+ de nye signaler og nyt materiel kan givetvis finansiere en bil til alle.

Persontrafik Aalborg-Aalborg Øst

af Frank Poulsen, 8/3 2017, 13:37 (2578 dage siden) @ ThomasTT


Hvorfor skal der være mulighed for at stige af undervjes, når der ikke rigtig vil give mening udover måske Gistrup?
Det nye sygehus vil være det primære sygehus for 10% af landets befolkning, inkludere arbejdspladser i tusindvis og generere årlige rejser i millionvis til destinationen. Selv en beskeden andel til banen vil betyde flere passagerer end mange gange længere strækninger fx ved vestkysten

Skattekroner skal der nok blive brugt. Der planlægges i øjeblikket at bruge ca en halv milliard på opgraderede busforbindelser.

"Give alle en bil" ?? Så præmissen er, at hvis alle havde en bil behøvede vi ikke en jernbane. Med den logik må du gå ind for en total nedlæggelse af jernbanen. Den samlede pris for togfonden+Ringstedbanen+ de nye signaler og nyt materiel kan givetvis finansiere en bil til alle.

Jeg giver dig helt ret. Man kan også argumentere for hvorfor man placerer et så stort sygehus så langt væk fra nem offentlig trafik... Der mangler generelt noget sammenhæng i hvordan man planlægger institutioner og trafik synes jeg. Som om trafikken kommer i 2. række og må tilpasse sig andre ting. I stedet for at samtænke. Dog uden jeg noget at have det i konkret. Men det føles bare sådan NOGLE gange. (andre gange er det selvfølgelig fint nok)

Persontrafik Aalborg-Aalborg Øst

af andersj, Aalborg, 8/3 2017, 13:55 (2578 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg giver dig helt ret. Man kan også argumentere for hvorfor man placerer et så stort sygehus så langt væk fra nem offentlig trafik... Der mangler generelt noget sammenhæng i hvordan man planlægger institutioner og trafik synes jeg. Som om trafikken kommer i 2. række og må tilpasse sig andre ting. I stedet for at samtænke. Dog uden jeg noget at have det i konkret. Men det føles bare sådan NOGLE gange. (andre gange er det selvfølgelig fint nok)

Aalborg Kommune har i byplanlægningen defineret en vækstakse der strækker sig fra lufthavnen til området omkring universitetet. Det er her der i de sidste 10 år er blevet investeret milliarder i primært boliger men også uddannelsesinstitutioner. Det var i denne vækstakse at letbanen skulle forløbe, dog med start i Vestbyen istedet for Nørresundby, nu bliver det så en BRT løsning hvor jeg frygter at kapaciteten ikke er nok. Men det er helt bevidst at man placere sygehuset netop der hvor der er nem adgang til både motorvej og højklasset offentlig transport, indtil regeringen droppede sidstnævnte.
Løsningen er ikke banen til Østhavnen der slår en stor bue udenom vækstaksen hvor alle de studerende og ansatte på sygehuset kommer til at bo.

--
Mvh Anders

Persontrafik Aalborg-Aalborg Øst

af Fysikeren, 8/3 2017, 14:03 (2578 dage siden) @ andersj

Jeg giver dig helt ret. Man kan også argumentere for hvorfor man placerer et så stort sygehus så langt væk fra nem offentlig trafik... Der mangler generelt noget sammenhæng i hvordan man planlægger institutioner og trafik synes jeg. Som om trafikken kommer i 2. række og må tilpasse sig andre ting. I stedet for at samtænke. Dog uden jeg noget at have det i konkret. Men det føles bare sådan NOGLE gange. (andre gange er det selvfølgelig fint nok)


Aalborg Kommune har i byplanlægningen defineret en vækstakse der strækker sig fra lufthavnen til området omkring universitetet. Det er her der i de sidste 10 år er blevet investeret milliarder i primært boliger men også uddannelsesinstitutioner. Det var i denne vækstakse at letbanen skulle forløbe, dog med start i Vestbyen istedet for Nørresundby, nu bliver det så en BRT løsning hvor jeg frygter at kapaciteten ikke er nok. Men det er helt bevidst at man placere sygehuset netop der hvor der er nem adgang til både motorvej og højklasset offentlig transport, indtil regeringen droppede sidstnævnte.
Løsningen er ikke banen til Østhavnen der slår en stor bue udenom vækstaksen hvor alle de studerende og ansatte på sygehuset kommer til at bo.

Letbane/BRT er løsningen for at betjene kunderne langs med denne akse. Idéen med en bane er at betjene udenbys-passagerer til sygehuset. Det vil tage markant kortere tid at komme fra Hjørring til sygehuset med en bane. For byintern trafik er banen helt stort set overflødig.

Persontrafik Aalborg-Aalborg Øst

af ThomasTT, 8/3 2017, 14:11 (2578 dage siden) @ Frank Poulsen


Hvorfor skal der være mulighed for at stige af undervjes, når der ikke rigtig vil give mening udover måske Gistrup?
Det nye sygehus vil være det primære sygehus for 10% af landets befolkning, inkludere arbejdspladser i tusindvis og generere årlige rejser i millionvis til destinationen. Selv en beskeden andel til banen vil betyde flere passagerer end mange gange længere strækninger fx ved vestkysten

Skattekroner skal der nok blive brugt. Der planlægges i øjeblikket at bruge ca en halv milliard på opgraderede busforbindelser.

"Give alle en bil" ?? Så præmissen er, at hvis alle havde en bil behøvede vi ikke en jernbane. Med den logik må du gå ind for en total nedlæggelse af jernbanen. Den samlede pris for togfonden+Ringstedbanen+ de nye signaler og nyt materiel kan givetvis finansiere en bil til alle.


Jeg giver dig helt ret. Man kan også argumentere for hvorfor man placerer et så stort sygehus så langt væk fra nem offentlig trafik... Der mangler generelt noget sammenhæng i hvordan man planlægger institutioner og trafik synes jeg. Som om trafikken kommer i 2. række og må tilpasse sig andre ting. I stedet for at samtænke. Dog uden jeg noget at have det i konkret. Men det føles bare sådan NOGLE gange. (andre gange er det selvfølgelig fint nok)

Nogle gange? Jeg vil sige næsten konstant. Den største svaghed ved jernbanen er idiotisk byplanlægning primært i 60-70 erne, hvor man næppe kunne have været mere ligeglad med jernbanen. Og det hænger vi stadig på.

Der var faktisk forslag fremme om, at sygehuset skulle ligge i svenstrup, syd for aalborg, hvor toget alligevel stopper og hvor der er masser af plads på den ene side af banen. En formentlig væsentlig årsag til, at det ikke skete er nærheden til universitetet på den valgte placering. Og universitetet i aalborg er anlagt i 1974. Man bygger videre på fortidens fejl, men omvendt er det også tungt at ændre.

Persontrafik Aalborg-Aalborg Øst

af UTJ, 8/3 2017, 15:27 (2578 dage siden) @ ThomasTT

Nogle gange? Jeg vil sige næsten konstant. Den største svaghed ved jernbanen er idiotisk byplanlægning primært i 60-70 erne, hvor man næppe kunne have været mere ligeglad med jernbanen. Og det hænger vi stadig på.

Der var faktisk forslag fremme om, at sygehuset skulle ligge i svenstrup, syd for aalborg, hvor toget alligevel stopper og hvor der er masser af plads på den ene side af banen. En formentlig væsentlig årsag til, at det ikke skete er nærheden til universitetet på den valgte placering. Og universitetet i aalborg er anlagt i 1974. Man bygger videre på fortidens fejl, men omvendt er det også tungt at ændre.

.
I de glade 1970'ere havde Ålborg endelig fået nedlagt privarbanerne, så det er da ikke underligt at man planlagde at bygge alle mulige andre steder end hvor jernbanen var i nærheden.

Du skal i den sammenhæng også huske på at lokal/regionaltrafik på jernbane helt op til omkring 1978/80 ikke var forventet at fortsætte udenfor Københavnsområdet og Nordsjælland. I 1976 ville DSB nedlægge banerne i Vestjylland og perioden betød rask nedlæggelse af masser af mellemstationer - endda også nedlæggelse i forbindelse med indsættelsen af MR-togene, hvor nogle yderligere trinbrætter/stationer forsvandt.

I jernbanemæssig forbindelse er det jo interessant at koncentrationen i Østjylland og Hovedstaden efterhånden betyder muligheden for udbygning af kollektive trafiksystemer, simpelt hen fordi der er flere indbyggere. Det var ikke tilfældet i de glade bil-1970'ere (og oliekriserne lavede alstå ikke om på den trend i nævneværdig omfang - udover tiltag omkring forsyningssikkerhed mv).

--
ئۇلغىك

Persontrafik Aalborg-Aalborg Øst

af ThomasTT, 17/3 2017, 19:52 (2568 dage siden) @ UTJ

Nogle gange? Jeg vil sige næsten konstant. Den største svaghed ved jernbanen er idiotisk byplanlægning primært i 60-70 erne, hvor man næppe kunne have været mere ligeglad med jernbanen. Og det hænger vi stadig på.

Der var faktisk forslag fremme om, at sygehuset skulle ligge i svenstrup, syd for aalborg, hvor toget alligevel stopper og hvor der er masser af plads på den ene side af banen. En formentlig væsentlig årsag til, at det ikke skete er nærheden til universitetet på den valgte placering. Og universitetet i aalborg er anlagt i 1974. Man bygger videre på fortidens fejl, men omvendt er det også tungt at ændre.

.
I de glade 1970'ere havde Ålborg endelig fået nedlagt privarbanerne, så det er da ikke underligt at man planlagde at bygge alle mulige andre steder end hvor jernbanen var i nærheden.

Du skal i den sammenhæng også huske på at lokal/regionaltrafik på jernbane helt op til omkring 1978/80 ikke var forventet at fortsætte udenfor Københavnsområdet og Nordsjælland. I 1976 ville DSB nedlægge banerne i Vestjylland og perioden betød rask nedlæggelse af masser af mellemstationer - endda også nedlæggelse i forbindelse med indsættelsen af MR-togene, hvor nogle yderligere trinbrætter/stationer forsvandt.

I jernbanemæssig forbindelse er det jo interessant at koncentrationen i Østjylland og Hovedstaden efterhånden betyder muligheden for udbygning af kollektive trafiksystemer, simpelt hen fordi der er flere indbyggere. Det var ikke tilfældet i de glade bil-1970'ere (og oliekriserne lavede alstå ikke om på den trend i nævneværdig omfang - udover tiltag omkring forsyningssikkerhed mv).

Selvfølgelig respekterede man ikke baner og stationer, når man alligevel gerne ville af med det hele. Men deri lå idiotien. Det var en kæmpe fejl, og jeg vil mene det på mange forskellige indirekte måder har kostet samfundet svimlende milliardbeløb at bygge byer og bydele med en elendig infrastruktur.

Alle disse parcelhuskvarterer kunne lige så vel have ligget omkring små stationsbyer i stedet for udkanten af større byer. Man kunne fx have bygget rundt om Hylke, Hovedgaard og Tvingstrup i stedet for at lukke dem og bygge på marker i nye udkanter af Horsens og Skanderborg. Det tvinger alle til at bruge bil. Eller hele området i det vestlige Aarhus. Bygget udenfor de indre forstæder men væk fra jernbanen blev det et isoleret område som kommunen allerede har brugt milliarder på at genoprette og vil bruge flere milliarder på infrastruktur derud.

At situationen har ændret sig er sådan set ikke fordi alle klumper sig sammen i dele af landet, men at de klumper sig sammen i centrum af byerne. Det er bymidternes renæsance, der skaber potentialet for jernbanen. Men det kræver så også at toget stopper i de omkringliggende byer. Det er interesant at både Stilling og Laurbjerg virker drevet af ihærdige lokale krav. Det var næppe sket for få år siden.

Persontrafik Aalborg-Aalborg Øst

af esni, Frederikssund, 8/3 2017, 21:18 (2577 dage siden) @ ThomasTT

Hvad skal der da gøres ved den bane udover at opgradere hastigheden til fx 120 km/t? Der er vel grænser for hvad det kan koste for 7-8 km bane.. .


F.eks. lukning af 5 overkørsler, udskiftning af sporet, udretning af skarpe kurver, etablering af kryds- og vendespor, nyt overhalingsspor til godstog + det løse..

Banen kan vel komme ned på 6-8 minutter.


Har du nogensinde kigget på et kort? Vi snakker ca 12-13 km incl udkørsel fra Aalborg station. Der skal godt nok noget af en acceleration til og opbremsning til, jeg vil nødig være passager:-(


Der skal vel også være mulighed for at stå af og på ved stoppesteder undervejs, ligesom der er med bussen. Ellers vil der jo næsten ingen kunder være til toget. Men man kan jo selvfølgelig bare indsætte nogle busser de steder, hvor toget ikke holder - eller alternativt bruge alle de mange skattekroner på at forære folk en bil i stedet.

Vh
M☺rten


Hvorfor skal der være mulighed for at stige af undervjes, når der ikke rigtig vil give mening udover måske Gistrup?
Det nye sygehus vil være det primære sygehus for 10% af landets befolkning, inkludere arbejdspladser i tusindvis og generere årlige rejser i millionvis til destinationen. Selv en beskeden andel til banen vil betyde flere passagerer end mange gange længere strækninger fx ved vestkysten

Skattekroner skal der nok blive brugt. Der planlægges i øjeblikket at bruge ca en halv milliard på opgraderede busforbindelser.

"Give alle en bil" ?? Så præmissen er, at hvis alle havde en bil behøvede vi ikke en jernbane. Med den logik må du gå ind for en total nedlæggelse af jernbanen. Den samlede pris for togfonden+Ringstedbanen+ de nye signaler og nyt materiel kan givetvis finansiere en bil til alle.

De lokale myndigheder har demonstreret at projektet er uønsket. (Det har de ved at opskalere til et punkt, hvor det ikke kan hænge sammen.) Derefter er alting så luftkasteller.

Hvis vi alligevel vel spinde tanker, så kan man måske gå sådan frem, se hvad de enkelte muligheder koster, og hvad de giver:

  • Minimumsanlæg - sideliggende perron, samt minimale arbejder for at få tilladelse til regelmæssig persontrafik på sporet
  • Krydsningsmulighed ved sygehuset
  • Krydsningsmulighed undervejs
  • Hastighedsopgradering

Persontrafik Aalborg-Aalborg Øst

af Østjyden, 8/3 2017, 21:31 (2577 dage siden) @ esni

"Sakset" fra Aalborg Havns hjemmeside:

De ca. 16 km. stamspor fra Aalborg hovedbanegård til Aalborg havn tilhører Aalborg Havn.

På strækningen umiddelbart før Aalborg havn er der 2 omløb på henholdsvis ca. 600 og ca. 430 meter til rangering.

Alle spor er renoveret i 2015, og der kan køres med samme togstørrelser og længder som på hovedstrækningerne.

Aalborg havn råder over flere godsbaneterminal og her kan der arbejdes fra begge sider på togstammer på op til +350 meters længde af gangen.

Der er ingen begrænsninger tidsmæssigt, og der kan arbejdes på havnen 24/7. Der findes flere virksomheder på havnen, som kan være behjælpelig med lastning og losning af alle typer af banegods, ligesom havnen råder over nødvendig krankapacitet.

Når jeg læser dette, får jeg det ud af det, at Aalborg Havn IKKE vil have persontrafik på stamsporet, da det skal være til rådighed for godstog hele døgnet. Eller er der noget jeg har misforstået?

M v h
Peter

Persontrafik Aalborg-Aalborg Øst

af esni, Frederikssund, 8/3 2017, 21:51 (2577 dage siden) @ Østjyden

"Sakset" fra Aalborg Havns hjemmeside:

De ca. 16 km. stamspor fra Aalborg hovedbanegård til Aalborg havn tilhører Aalborg Havn.

På strækningen umiddelbart før Aalborg havn er der 2 omløb på henholdsvis ca. 600 og ca. 430 meter til rangering.

Alle spor er renoveret i 2015, og der kan køres med samme togstørrelser og længder som på hovedstrækningerne.

Aalborg havn råder over flere godsbaneterminal og her kan der arbejdes fra begge sider på togstammer på op til +350 meters længde af gangen.

Der er ingen begrænsninger tidsmæssigt, og der kan arbejdes på havnen 24/7. Der findes flere virksomheder på havnen, som kan være behjælpelig med lastning og losning af alle typer af banegods, ligesom havnen råder over nødvendig krankapacitet.

Når jeg læser dette, får jeg det ud af det, at Aalborg Havn IKKE vil have persontrafik på stamsporet, da det skal være til rådighed for godstog hele døgnet. Eller er der noget jeg har misforstået?

M v h
Peter

  • Hvem ejer Aalborg Havn?
  • Persontrafik på havnebanen er indtil videre luftkasteller
  • Skulle det blive til noget, så vil Aalborg Havn skulle betales for brugen af sporet på en eller anden måde - men se første bullet
  • Trafikken på havnebanen skal under alle omstændigheder og togarter tilpasses trafikken på hvovedstrækningerne

Men ingen ønsker denne løsning

Persontrafik Aalborg-Aalborg Øst

af ThomasTT, 8/3 2017, 12:46 (2578 dage siden) @ krabsen

Hvad skal der da gøres ved den bane udover at opgradere hastigheden til fx 120 km/t? Der er vel grænser for hvad det kan koste for 7-8 km bane.. .


F.eks. lukning af 5 overkørsler, udskiftning af sporet, udretning af skarpe kurver, etablering af kryds- og vendespor, nyt overhalingsspor til godstog + det løse..

Banen kan vel komme ned på 6-8 minutter.


Har du nogensinde kigget på et kort? Vi snakker ca 12-13 km incl udkørsel fra Aalborg station. Der skal godt nok noget af en acceleration til og opbremsning til, jeg vil nødig være passager:-(

5 overkørsler lyder ikke ligefrem uoverkommeligt at forholde sig til.
Kryds,vende,godsspor osv burde ikke være nødvendigt.

Kig selv på et kort. Der er ca 10 km fra Aalblrg st til det nye hospital heraf 7-8 km på limfjordsbane. At køre 10 km på 6-8 minutter er helt normalt. Busserne ser ud til at bruge ca 3 gange så lang tid. Det er fint. De tjener et andet formål på samme måde som den nye bane til Køge tjener et andet formål end s-banen samme sted.

Persontrafik Aalborg-Aalborg Øst

af MortenLarsen94, Aarhus, 10/3 2017, 09:19 (2576 dage siden) @ ThomasTT

Bare lige for en god ordens skyld:
Limfjordsbanen: Vetentogsforening med remise i Aalborg.
Stamsporet/banen til Østhavnen: skinnelegme der forbinder Aalborg station og Aalborg Østhavn.

--
Morten Hunnerup Staghøj
- Moderator af forum
- Webmaster og medlem af driftsudvalget i Limfjordsbanen (LFB)
[image]

Oplæg til Nordjyske Jernbaners køreplan fra 6. august

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 21/2 2017, 18:12 (2592 dage siden) @ andersj

Interessant "læsning".

Jeg har udarbejdet nedenstående tabel for at få et overblik over ændringerne mellem Hjørring og Aalborg.
[image]

Mandag til fredag bliver morgenmyldretiden udvidet fra 2 til 4 timer; eftermiddagsmyldretiden bliver udvidet fra 3 til 4-5 timer; og så kører dagens sidste tog en time senere (to timer senere nat efter fredag). I weekenden bliver der ét-to ekstra tog tidlig morgen og igen sen aften, og der bliver indført en særlig lørdagsmyldretid på 5 timer.

Kort og kontant bliver der på strækningen Aalborg-Hjørring seks ekstra afgange mandag-torsdag, syv ekstra afgange fredag, otte-ni ekstra afgange lørdag og to ekstra afgange søndag.

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Oplæg til Nordjyske Jernbaners køreplan fra 6. august

af Svend, 21/2 2017, 18:32 (2592 dage siden) @ Thomas Rasmussen
redigeret af Svend, 21/2 2017, 19:05

Interessant "læsning".

Jeg har udarbejdet nedenstående tabel for at få et overblik over ændringerne mellem Hjørring og Aalborg.
[image]

Mandag til fredag bliver morgenmyldretiden udvidet fra 2 til 4 timer; eftermiddagsmyldretiden bliver udvidet fra 3 til 4-5 timer; og så kører dagens sidste tog en time senere (to timer senere nat efter fredag). I weekenden bliver der ét-to ekstra tog tidlig morgen og igen sen aften, og der bliver indført en særlig lørdagsmyldretid på 5 timer.

Kort og kontant bliver der på strækningen Aalborg-Hjørring seks ekstra afgange mandag-torsdag, syv ekstra afgange fredag, otte-ni ekstra afgange lørdag og to ekstra afgange søndag.

.
Nordjyllands Trafikselskab/Nordjyske Jernbaner skriver:

Forlængede brædder
Det var egentlig meningen, at et nyt signalsystem skulle have været udrullet før 6. august 2017. BaneDanmark har imidlertid været nødt til at udskyde det projekt, så det forhåbentlig er gennemført i Nordjylland i løbet af 2018. Når signalprogrammet er gennemført og der er færdiggjort en række infrastrukturforbedringer på enkelsporsstrækningen nord for Aalborg, kan der køre flere og hurtigere tog. Indtil det sker kører vi videre med den køreplan, vi kalder ”De forlængede brædder”, fordi køreplanen tager afsæt i den køreplan, de køretider og de minuttal, der er gældende i dag.
Der vil dog, allerede fra august 2017, være en del serviceforbedringer for nordjyderne, primært i form af helt nye tog samt flere afgange på tidspunkter, hvor der i dag ikke kører så mange tog. Generelt kommer der til at være timedrift hele driftsdøgnet hverdage fra kl. 5 og i weekender fra kl. 7 og frem til midnat. Det er således en forbedring især mellem Skagen og Frederikshavn weekendmorgener og søndagsaftener. I myldretimerne på hverdage (ca. kl. 6 – 9 og 13 – 18) vil der blive kørt i halvtimedrift, hvilket især er en forbedring på strækningen Frederikshavn – Hjørring – Aalborg. Lørdag formiddag
(ca. kl. 9 – 13) indsættes halvtimedrift Hjørring – Aalborg.

Specifikt for Hirtshalsbanen
Når signalsystemet er udskiftet er det tænkt, at ét tog i timen til og fra Hirtshals skal fortsætte til og fra Aalborg og Skørping i de tidsrum, hvor der køres i halvtimedrift syd for Hjørring. Indtil signalsystemet er udskiftet fortsætter Hirtshalsbanen med at køre mellem Hirtshals og Hjørring med togskifte i Hjørring.

************

Ups, der blev der vist ændret på et par løfter og forudsætninger ;-) ;-)

Oplæg til Nordjyske Jernbaners køreplan fra 6. august

af andersj, Aalborg, 21/2 2017, 19:38 (2592 dage siden) @ Svend

Løfterne blev givet på den baggrund at Signalprogrammet var udrullet som planlagt mellem Frederikshavn og Langå i 2016. Det var meningen at der skulle være et togsystem Hirtshals-Skørping og Skagen-Skørping 1 gang i timen (halvtimedrift hele dagen Hjørring-Skørping) og at DSB's tog skulle køre i egen kanal med stop i Brønderslev, Hjørring og Frederikshavn. Sådan som sikringssytemerne og infrastrukturen er nu er det ikke muligt at køre 5 tog i timen mellem Aalborg og Hjørring (2 den ene og 3 den anden vej) samt 2 regional- og 2 fjerntog pr. retning i timen mellem Aalborg og Skørping når der også skal være plads til godstog, materieltog mm.

Indtil kapaciteten bliver fuldt udbygget har man i hvert fald rigeligt med togsæt hos Nordjyske Jernbaner da antallet er indkøbt efter den forventede fulde produktion.

--
Mvh Anders

Oplæg til Nordjyske Jernbaners køreplan fra 6. august

af Svend, 21/2 2017, 21:01 (2592 dage siden) @ andersj

Sådan som sikringssytemerne og infrastrukturen er nu er det ikke muligt at køre 5 tog i timen mellem Aalborg og Hjørring (2 den ene og 3 den anden vej) samt 2 regional- og 2 fjerntog pr. retning i timen mellem Aalborg og Skørping når der også skal være plads til godstog, materieltog mm.

.
Hvor meget mere kapacitet ville der have været, hvis signalprogrammet havde været "rullet ud" nord for Limfjorden allerede nu? Ved man noget om det i det nordjyske?
Kan man forestille sig, at NT/NJ har været noget optimistiske indtil nu, men er blevet indhentet af virkeligheden?
Vil det gøre det hele meget nemmere, hvis man undlader at køre DSB-tog (IC og Lyn) nord for Aalborg? Det bliver jo alligevel tilfældet, når/hvis elektrificeringen stopper i Aalborg.

Oplæg til Nordjyske Jernbaners køreplan fra 6. august

af andersj, Aalborg, 21/2 2017, 22:39 (2592 dage siden) @ Svend

Sådan som sikringssytemerne og infrastrukturen er nu er det ikke muligt at køre 5 tog i timen mellem Aalborg og Hjørring (2 den ene og 3 den anden vej) samt 2 regional- og 2 fjerntog pr. retning i timen mellem Aalborg og Skørping når der også skal være plads til godstog, materieltog mm.

.
Hvor meget mere kapacitet ville der have været, hvis signalprogrammet havde været "rullet ud" nord for Limfjorden allerede nu? Ved man noget om det i det nordjyske?
Kan man forestille sig, at NT/NJ har været noget optimistiske indtil nu, men er blevet indhentet af virkeligheden?
Vil det gøre det hele meget nemmere, hvis man undlader at køre DSB-tog (IC og Lyn) nord for Aalborg? Det bliver jo alligevel tilfældet, når/hvis elektrificeringen stopper i Aalborg.

Kapaciteten vil så være 5 tog i timen mellem Lindholm og Hjørring (2 i den ene retning og 3 i den anden). Dette kan lade sig gøre ved at køre Hjørring-Brønderslev på 15 minutter så man kan krydse i Hjørring, Brønderslev og Lindholm og det 3. tog i timen kan således krydses i Vrå og Sulsted.
I dag tager det 18 minutter (ifølge køreplanen) at køre fra Hjørring til Brønderslev inkl. 3 minutters ophold i Vrå pga. krydsning. Der blev i 2012 ilagt et sporskifte der er godkendt til 100 km/t i nordenden af Brønderslev så det bliver muligt at accelerer til 100 km/t fra spor 1 i Brønderslev direkte fra perronen og hvis dobbeltsporet bliver lavet syd ud af Hjørring vil det give yderligere buffer. Der vil også blive lavet dobbeltspor nord ud af Lindholm i forbindelse med banen til Aalborg Lufthavn hvilket også giver en buffer til de 15 minutters køretid mellem Brønderslev og Lindholm. Desuden er Desiro og Lint hurtigere i acceleration, nedbremsning og passagerudveksling end IC3 og IC4.

Det er en forholdsvis stram plan men med driftsikkert velvedligeholdt materiel og et forhåbentligt stabilt sikringsanlæg kan det godt lade sig gøre.

En af betingelserne for at Nordjyske Jernbaner kunne overtage var at der fortsat ville være direkte tog fra Vendsyssel til Aarhus og København. At de så nok på længere sigt forsvinder må man jo tage til den tid. Der går trods alt et par år endnu inden det sidste IC3 togsæt udrangeres.

--
Mvh Anders

Avatar

O. T. Oplæg til Nordjyske Jernbaners køreplan fra 6. august

af Ove Nygaard, 24/2 2017, 10:10 (2590 dage siden) @ andersj

Så er der offentliggjort et oplæg til den nye køreplan for Skørping-Frederikshavn, Frederikshavn-Skagen samt Hjørring-Hirtshals fra 6. august 2017 hvor Nordjyske Jernbaner overtager kørslen fra DSB på Aalborg Nærbane og mellem Aalborg og Frederikshavn.

Hej Anders.

Tak for de gode oplysninger.
Jeg kan ikke stå for "terminologien" i de to notater, "Skriftligt oplæg for Skagen - Frederikshavn - Aalborg - Skørping" og "Skriftligt oplæg for Hjørring - Hirtshals". De er skrevet, så "almindelige mennesker" nok kan forstå meningen, men der er heller ikke ruttet med jernbanefagudtryk. Men hvem siger også, at det skal være sådan? Bare beslutningstagerne forstår sproget. ;-)

Bedste hilsener og held og lykke med den nye betjening af Vendsyssel og syd for Aalborg!

Ove af Erritsø

Billige jernbane T-shirts

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak