Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Et gættebillede (Generelt)

af Niels, Aarhus, 21/2 2017, 18:46 (2620 dage siden)

Hej

Min datter og jeg har besøgt venner i et land langt fra Danmark, og der kom vi forbi en jernbanestation, hvor der stod mange mennesker og ventede på det næste tog. "Her skal vi have et billede", sagde jeg til min datter. "Jeg kender et forum på nettet, hvor de kan gætte, hvor det er taget på mindre end et døgn". "Det tror jeg ikke på", svarede min datter.
Hjælp mig med at fjerne hendes mistro til jeres evner:-D og fortæl, hvor vi har været!
Om et par timer kommer der et billede af toget, der kører ind på stationen

[image]

God fornøjelse

Niels H.

--
Niels

Et gættebillede

af Nordexpress, 21/2 2017, 19:01 (2620 dage siden) @ Niels

Temmelig meget tyder jo på smalspor i Thailand, og et skud fra hoften er da stationen i Pattaya.

Et gættebillede

af Niels, Aarhus, 21/2 2017, 19:09 (2620 dage siden) @ Nordexpress

Smalspor er rigtigt, men galt kontinent

Vh. Niels

--
Niels

Et gættebillede + 1. hjælp

af Niels, Aarhus, 21/2 2017, 20:29 (2620 dage siden) @ Niels

Så kører toget til perron :-)
[image]

Vh. Niels H.

--
Niels

Et gættebillede + 1. hjælp

af re20000, 21/2 2017, 22:26 (2620 dage siden) @ Niels

Syd- eller Mellemamerika?

Nold

Et gættebillede + 1. hjælp

af Niels, Aarhus, 21/2 2017, 22:27 (2620 dage siden) @ re20000

Mellemamerika ;-)

Vh. Niels H.

--
Niels

Et gættebillede + 1. hjælp

af Ironmonger, 21/2 2017, 23:34 (2620 dage siden) @ Niels

Costa Rica

M.v.h.
Ironmonger

Et gættebillede + 1. hjælp

af Leif Jørgensen, København Ø., 21/2 2017, 23:54 (2620 dage siden) @ Ironmonger

Costa Rica

M.v.h.
Ironmonger

Ja det gjorde det jo lidt nemmere at finde ud af. Lidt søgning på billeder på Google førte frem til en artikel i The Tico times med et billede af og navn på stationen: Estación Atlántico i San José.

Med venlige billede-hilsner
Leif Jørgensen

Avatar

Et gættebillede + 1. hjælp

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 22/2 2017, 15:40 (2619 dage siden) @ Leif Jørgensen

Costa Rica

M.v.h.
Ironmonger


Ja det gjorde det jo lidt nemmere at finde ud af. Lidt søgning på billeder på Google førte frem til en artikel i The Tico times med et billede af og navn på stationen: Estación Atlántico i San José.

Med venlige billede-hilsner
Leif Jørgensen


5 timer og 7 minutter.
Nogle gange kan jeg godt blive både fascineret, skræmt og bekymret over den viden der findes i dette værelse..

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Et gættebillede + 1. hjælp

af Hans T. Møller, Risskov, 23/2 2017, 09:41 (2618 dage siden) @ metrohenrik

5 timer og 7 minutter.
Nogle gange kan jeg godt blive både fascineret, skræmt og bekymret over den viden der findes i dette værelse..


Kære Henrik

Det er et tankevækkende indlæg.

Jeg har på fornemmelsen, at jeg forstår, hvad du mener, men det ville være fint, hvis du kunne uddybe en smule. Hvad er det, der skræmmer og bekymrer dig?

Bedste hilsner

Avatar

Et gættebillede + 1. hjælp

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 23/2 2017, 13:22 (2618 dage siden) @ Hans T. Møller

5 timer og 7 minutter.
Nogle gange kan jeg godt blive både fascineret, skræmt og bekymret over den viden der findes i dette værelse..

Kære Henrik

Det er et tankevækkende indlæg.

Jeg har på fornemmelsen, at jeg forstår, hvad du mener, men det ville være fint, hvis du kunne uddybe en smule. Hvad er det, der skræmmer og bekymrer dig?

Bedste hilsner

Skræmt over den viden der ligger her. Der bliver postet et billede fra "en station et sted i den store verden". Gud ved hvo mange stationer der findes. og på godt 5 timer er billedet stedsat.
Bekymret over at vi tilsyneladende er SÅ nørdet.

Alt men i den mest positive ånd du kan mønstre. Fascineret må være nøgleordet..

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Et gættebillede - gættet

af Niels, Aarhus, 21/2 2017, 23:56 (2620 dage siden) @ Ironmonger

Hej Ironmonger og Leif

Jeps, Costa Rica er helt og aldeles korrekt:-)

Vi er på Estacion de Ferrocarril al Atlántico i hovedstaden San Jose, hvorfra der er forbindelse til Heredia nord for San Jose.
Jernbanedriften i Costa Rica har været genstand for mange besværligheder - jordskælv, financielle problemer og meget mere, men i øjeblikket er der flere lokallinjer omkring San Jose, som er i fremgang.
Nettet ejes og drives en selvejende statslig organisation - Encofer - og der arbejdes på at sætte flere af de uvirksomme linjer i drift igen.
Landet er helt bestemt et besøg værd, selvom jernbanedriften ikke er overvældende.
Costa Rica har i modsætning til mange af de andre lande i regionen været et stabilt demokrati siden 1949, hvor man efter en kort borgerkrig afskaffede militæret og besluttede at bruge pengene på uddannelse og sundhedsvæsenet i stedet for. Man kan færdes i landet uden hele tiden at skulle være bekymret sin sikkerhed og der er en helt fantastisk natur - op imod 25% af landets areal er udlagt som reservater eller naturparker, og hvis man vil opleve bounty strande, ja, så er det bare med at bestille billetten med det samme - der er nok af dem både på den caribiske side og i særdeleshed ud til Stillehavet
Man møder overalt venlige og imødekommende chicos og chicas, og selvom prisniveauet er stigende, så er det stadig muligt at rejse rundt til fornuftige priser.
Nå, det skal ikke udvikle sig til et turistfremstød for Costa Rica, men under alle omstændigheder tak for gætterierne.

Vh. Niels H.

--
Niels

Et gættebillede - gættet - æren reddet

af re20000, 22/2 2017, 00:33 (2620 dage siden) @ Niels

Pyyy ha, det var lige før jeg var nervøs for forums gode rygte og at Niels ville blive til grin for hele familien...

Var selv i Costa Rica for 10 år siden, stor oplevelse, fantastisk natur! Dengang havde jeg selvfølgelig tjekket om der var nogen jernbaner og kunne til min skuffelse læse at alt var nedlagt for en del år siden. Stor forbavselse da jeg den første morgen kl 530 blev vækket af dieselbuldren og meget ivrig tyfoneren lige udenfor vandrehjemmets vindue. Linien var dengang kun et par km lang på gamle skæve spor, der bare ikke var fjernet siden banens nedlæggelse.. Banen forløb langs og tværs over nogle større gader i centrum af San Jose og trafikken foregik udelukkende på bilernes præmisser, så man kunne gå linjen hurtigere end køre den. En formiddag så jeg toget holde og vente på en parkeret bil. Da der var gået 20 minutter og bilen holdt der endnu mistede såvel passagerer som lokofører tålmodigheden og lod toget stå halvt ude på gaden og gik deres vej...
Dejligt at se at det er gået den rigtige vej siden!

Nold

Et gættebillede - gættet - æren reddet

af Niels, Aarhus, 22/2 2017, 09:37 (2619 dage siden) @ re20000

Hej

Ja, tak fordi I hjalp med at redde æren overfor familien - det havde ikke været rart, hvis Sidsel havde vundet håneretten for den næste måneds tid :-D .
Som Re2000 også skriver, så er det desværre stadig så som så med sikkerheden på strækningerne i og omkring San Jose. I TicoTimes kan man læse, at der sidste år skete der 120 -! påkørsler mellem tog og biler, hvilket har fået politikere til at foreslå, at man mister kørekortet med det samme, hvis man forårsager et sammenstød mellem bil og tog. Jeg har kørt en del i bil (udelukkende som passager..!) i Costa Rica sammen med vores venner derovre, og jeg kan bekræfte, at der er meget lidt respekt for tog og andre trafikkanter - f.eks så foregår de fleste overhalinger på motorvejen højre om!
Men under alle omstændigheder, så glæder jeg mig til at se, hvordan udviklingen af jernbanedriften er gået, når jeg skal på besøg derovre næste gang.

Vh.

Niels H.

--
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak