Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Slid på IC3/MF (Jernbanen i dag)

af NikolaiHS, 24/2 2017, 10:51 (2615 dage siden)

Hej alle,

Som én, der ikke har så meget forstand på tog, men som finder emnet ganske interessant, undrer jeg mig ofte over, hvilken stand IC3-sættene generelt er i? Jeg synes, at man over de senere år har kunne se en stigende grad af synligt slid på interiøret. Gælder dette også teknikken, motorer mv?

På forhånd tak.

Slid på IC3/MF

af Peter Christensen, 25/2 2017, 07:25 (2614 dage siden) @ Frank Poulsen

Ikke helt forkert.
Sad lige og morede mig lidt med DSB regnskaber - for der kan ufatteligt meget findes.
For de grundige er linket her:
DSBs regnskaber

For de dovne tager vi to hurtige screendumps fra 2016 helårs-regnskabet.
[image]

[image]

Næsten uanset hvad, så bryder stort set alle litra oftere ned (IC4 holder vi lige udenfor da den ferieflirt stadig er at betragte som en uvorn horeunge).
Omkring "hændelser" så er der den lille fælde, at opgørelsesmetoden ændres i 2015 hvorimod et "nedbrud" stadig er et "nedbrud".
Men uanset hvad, så falder driftsstabiliteten af IC3 fra 2012 og frem (gad ikke lige finde ældre tal her til morgen).
Det "sjove" er jo at rigtig mange litra falder samtidig - og det i en periode hvor IC4s problemer har været velkendte og synlige for selv de blinde.
Mit bedste bud er, at temmelig meget har været sat ind på, at holde IC4 bare nogenlunde kørende og det har gået ud over de øvrige litra.

Yep - IC3 fik nye motorer i ca. 2005-2008. Da var de ca. 10-15 år gamle og de første par år i drift var ikke nær så intensive grundet færgerne på Storebælt.
Ergo, motorerne er ved at være modne til fornyelse NU - der er jo igen gået ca. 10 år i en ret intensiv drift. Mig bekendt er der ikke udmeldt nogle planer om motorskift. At bremseprøven i dag er nemmere end tidligere kan skyldes software-ændringer. Grundlæggende er der ikke byttet noget i togets styresystem og med dagens krav til dokumentation i forbindelse med sådan en ombygning (den vurderes jo nok som signifikant af myndighederne), så tvivler jeg på at det sker. Ergo, forvent flere fald i IC3s driftssikkerhed når styresystemet begynder at fejle pga. alder.

Avatar

Slid på IC3/MF

af gaest, 25/2 2017, 14:41 (2614 dage siden) @ Peter Christensen

Det undrer mig godt nok at ER togene er omtrent lige så upålidelige som MR, og "kun lidt" bedre end IC4 i hændelser der giver forsinkelser.

Slid på IC3/MF

af ulca, 27/2 2017, 09:08 (2612 dage siden) @ gaest

Det undrer mig godt nok at ER togene er omtrent lige så upålidelige som MR, og "kun lidt" bedre end IC4 i hændelser der giver forsinkelser.

Måske fordi at litra ER efterhånden er lidt allerstegne, og ligesom litra EA oprindelig er baseret på en styring af sine banemotorer af første generation. Når jeg i den forbindelse nævner "første generation" er det fordi at de anvender banemotorer af den såkaldt tre-fasede asynkrone type, som kræver en anden og mere avanceret styring end der f.eks. anvendes på ældre elektriske og diesel-elektriske enheder.
Lidt mere konkret hænger det sammen med at, en tre-faset motor kræver styring af strømmens spænding og den frekvens hvilket kræver en mere avanceret styring.
I den forbindelse kan det nævnes, at man hos DSB valgte styringer af første generation (kaldet GTO) fordi det var den type der var mest erfaring, mens anden generation (kaldet IGBT) nærmest var en prototype og det ville man helst undgå. Og efterhånden af produktionen af GTO og dele dertil ophørt, hvorfor det vil kræve en udskiftning til IGBT hvilket formentlig vil kræve at der udvikles en gateway (en gateway kan bedst beskrives som en art tolk) mellem ERs styring og styringen af de nye IGBT. Såeh, hvis DSB ikke har planer at anvende ER efter f.eks. 2023 (hvor de trods alt vil være op til 30 år gamle), så er spørgsmålet om udgiften til udviklingen af en gateway kan forsvares i forhold til udbyttet heraf (øget pålidelighed og større tilgængelighed af reservedele).
Her kan det i øvrigt nævnes, at man ved re-motoriseringen af IC3 måtte udvikle en gateway mellem IC3s computer og den CAN-bus de motorer anvendte; her havde man så 96 togsæt med hver 4 motorer, litra ER findes der 44 af, men hvor mange banemotorer der anvendes ved jeg ikke.

Slid på IC3/MF

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 27/2 2017, 09:54 (2612 dage siden) @ ulca

Og efterhånden af produktionen af GTO og dele dertil ophørt, hvorfor det vil kræve en udskiftning til IGBT hvilket formentlig vil kræve at der udvikles en gateway (en gateway kan bedst beskrives som en art tolk) mellem ERs styring og styringen af de nye IGBT. Såeh, hvis DSB ikke har planer at anvende ER efter f.eks. 2023 (hvor de trods alt vil være op til 30 år gamle), så er spørgsmålet om udgiften til udviklingen af en gateway kan forsvares i forhold til udbyttet heraf (øget pålidelighed og større tilgængelighed af reservedele).

Det var et af mine første forsøg på at sælge noget til DSB, da jeg skiftede til Bombardier i efteråret 2013: Teknisk opgradering af ER fra GTO til IGBT m.m. Projektet var reelt en udløber at projekterne for SJ X2000 og SBBs Re 460 lokomotiver (projekter som Bombardier iøvrigt ikke vandt). Energibesparelsen ville medføre en tilbagebetalingstid på 3-5 år afhængigt af km-produktionen. Forsøget blev skudt endegyldigt ned i 2015 med ordene: "ER-togene kører godt, så dem skal der ikke pilles ved" :-)

Nu giver det mere mening, at se at få nogle nye tog - der i nuværende leje forventes indsat af DSB fra 2024, hvor de skal erstatte IC4, så ER-togene bliver nok på skinnerne de næste ti-års tid.

/Lasse

Slid på IC3/MF

af nielsm, 1/3 2017, 12:24 (2610 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Forsøget blev skudt endegyldigt ned i 2015 med ordene: "ER-togene kører godt, så dem skal der ikke pilles ved" :-)

Pudsigt, jeg husker ellers flere gange i løbet af 2014 og 2015 at have kørt med ER hvor der tydeligvis var noget galt med accelerationen og der slet ikke var nogen motorlyde fra den ene motorbogie. Det kunne da tyde på at de fejler jævnligt?

Som et bi-spørgsmål, er denne forskel i elektrisk styring en forklaring på hvorfor forskellige elektriske tog har forskellige lyde? ER/EA har én lyd, ET har en helt anden, de gamle S-tog havde en tredje, og de nuværende S-tog har en fjerde. Jeg er naturligvis klar over at S-togene kører på jævnstrøm og fjerntogene kører på vekselstrøm.

Slid på IC3/MF

af Poul Andersen, 1/3 2017, 12:59 (2610 dage siden) @ nielsm

ER har 2 traktionsanlæg, og hvis der er fejl på ét af anlæggene køres der således kun på 1 anlæg.
- Det er nok det du har oplevet.

Mvh.
Poul.

Slid på IC3/MF

af re20000, 1/3 2017, 21:31 (2610 dage siden) @ nielsm


Som et bi-spørgsmål, er denne forskel i elektrisk styring en forklaring på hvorfor forskellige elektriske tog har forskellige lyde? ER/EA har én lyd, ET har en helt anden, de gamle S-tog havde en tredje, og de nuværende S-tog har en fjerde. Jeg er naturligvis klar over at S-togene kører på jævnstrøm og fjerntogene kører på vekselstrøm.

"Svaret er rätt!"

Nold

Slid på IC3/MF

af F.M.Hansen, 25/2 2017, 17:24 (2614 dage siden) @ Peter Christensen
redigeret af F.M.Hansen, 25/2 2017, 17:42

Motorerne fejler ingenting, de totalrenoveres jo hver 1.600.000 km, så motoren er at betragte som helt ny efter en renovering.
Bare som eksempel er der i 2016 foretaget 168 stk 1600Mm...

Og den samlede MDBF har været støt stigende siden uge 47/2016!

Slid på IC3/MF

af Scharfenberg, 24/2 2017, 11:10 (2615 dage siden) @ NikolaiHS

Hej alle,

Som én, der ikke har så meget forstand på tog, men som finder emnet ganske interessant, undrer jeg mig ofte over, hvilken stand IC3-sættene generelt er i? Jeg synes, at man over de senere år har kunne se en stigende grad af synligt slid på interiøret. Gælder dette også teknikken, motorer mv?

På forhånd tak.

Ca. i 2005 remotoriseredes alle 96 danske IC3, hvor V8-motorerne fra Deutz udskiftedes til V6'ere af samme fabrikat. Ydelsen øgedes fra 1600 til 1800 hk. Samtidig udskiftedes sæder og gulvtæpper. Dette var samtidig med, at det udvendige design gik fra rød/hvid til blå/grå. Stort set alle komponenter er udskiftet på IC3. Det eneste der ikke er udskiftet de seneste ca. 25 år er den individuelle kunst, der præger væggene på hvert enkelt togsæt. Det ændres formentlig de kommende år, hvor man ønsker et mere ensartet udtryk i hele DSB's togflåde. IC3 forventes først udfaset i 2030, når de fleste af de nye eltogsæt forventes i drift.

Slid på IC3/MF

af Gæst1, 24/2 2017, 12:55 (2615 dage siden) @ Scharfenberg

. Stort set alle komponenter er udskiftet på IC3.

Men computersystemet er stadig IT-teknologi fra 1980erne og vognkassens aluminiums sider er vist aldrig blevet efterset med radar/røntgen. Sidstnævnte gjorde man i Israel på nogle af de ældste togsæt, og de blev hensat pga mikroskopiske revnedannelser - efter sigende på grund af hyppig overbelastning (for mange passagerer). De nyere Israelske IC3 har sensorer der ikke tillader dørene at lukke, hvis vægten af passagerer er for høj. Efter sigende indført, da den tekniske direktør for Israels jernbaner var tidligere Jagerpilot og ikke ville acceptere drift med overlæs.

Nu kørte de israelske tog vist også primært i bjergene (mange kurver og stigninger), så en direkte sammenligning er nok ikke mulig, men emnet var oppe og vende ift de danske IC3 for nogle år siden, så ovennævnte er direkte fra hukommelsen.

Generelt er alle sliddele skiftet - og de er nok klar til at blive skiftet igen...

Slid på IC3/MF

af Jimmy, 24/2 2017, 17:25 (2615 dage siden) @ Gæst1

Med IC3-togene som daglig arbejdsplads, kører de faktisk stadig meget godt. Nuvel de er slidte men sammenlignet med IC4erne stadig et pålideligt tog.

Slid på IC3/MF

af Scharfenberg, 24/2 2017, 22:47 (2615 dage siden) @ Gæst1

. Stort set alle komponenter er udskiftet på IC3.

Men computersystemet er stadig IT-teknologi fra 1980erne

Nja... Jeg er ikke særlig kyndig udi computersystemer, men så vidt jeg ved, krævede det ca. 20 handlinger fra lokomotivføreren, da han i starten af 90'erne skulle bremseteste IC3. Det er vist nedbragt til en tredjedel i dag. En MF-lokomotivfører kan evt. supplere med mere præcise fakta. Så helt samme computersystem er det vist ikke. Men ja, det er tog der har fået lov til at æde rigtig mange kilometer i 25 år og skal sikkert fortsætte med det de næste 15 år.

Indsend billederContecRailBillige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak