Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Forårskaos i Ringsted? (Generelt)

af Jens Hansen, 1/3 2017, 16:35 (2605 dage siden)

Her på årets første forårsdag er det gået helt galt for Banedanmark.

Togene kører med 1 times forsinkelse her til eftermiddag, if. Trafikradioen pga. sporskifteuorden eller signaluorden, det er ikke til at blive klog på. I moges var forklaringen, at man havde tabt værktøj.

Nogen her som ved, hvad forklaringerne er?

Forårskaos i Ringsted?

af OD, Od ⌂, 1/3 2017, 18:47 (2605 dage siden) @ Jens Hansen

I morges var det en kabelrulle der ikke var sporfri i Ringsted der lavede lidt ravage... Senere gik det så galt med et sporskifte i Roskilde.

Forårskaos i Ringsted?

af Peter Christensen, 1/3 2017, 19:22 (2605 dage siden) @ OD, Od

Og noget med et skifte et sted, så der kun var enkeltspor Glostrup-Hvidovre....det gav også en del aflysninger/rod.

Forårskaos i Ringsted?

af Jimmy, 2/3 2017, 12:49 (2604 dage siden) @ Peter Christensen

Så må vi jo håbe på at folk husker det er Banedanmark og ikke DSB der er skyld i disse forsinkelser :-)

Forårskaos i Ringsted?

af Gæst1, 2/3 2017, 13:13 (2604 dage siden) @ Jimmy

Så må vi jo håbe på at folk husker det er Banedanmark og ikke DSB der er skyld i disse forsinkelser :-)

Det gør de næppe, og reelt er det jo også ligegyldigt - for det er produktet "toget" der sejler.
Til gengæld er det DSB, der skal rette op på driften igen, og netop her kan man med rette stille spørgsmålstegn ved, om DSB er gode nok, når materiel, personale og informationen sejler, så snart Banedanmark laver rav i den (hvilket de nok også gør lidt for ofte...)

HForårskaos i Ringsted?

af Jens Hansen, 2/3 2017, 15:43 (2604 dage siden) @ Gæst1

Men jeg undres så over at tog fra Kalundborg aflyses, det må dog være muligt at køre til f.eks. Roskilde. Må være irriterende for rejsende lokalt på Nordvestbanen.

Forårskaos i Ringsted?

af Niels Munch, 2/3 2017, 15:46 (2604 dage siden) @ Jens Hansen

Men jeg undres så over at tog fra Kalundborg aflyses, det må dog være muligt at køre til f.eks. Roskilde. Må være irriterende for rejsende lokalt på Nordvestbanen.


Kunne være, at der ingen stamme var nået til Kalundborg?

HForårskaos i Ringsted?

af Frank Poulsen, 2/3 2017, 16:33 (2604 dage siden) @ Jens Hansen

Men jeg undres så over at tog fra Kalundborg aflyses, det må dog være muligt at køre til f.eks. Roskilde. Må være irriterende for rejsende lokalt på Nordvestbanen.

Jeg giver dig helt ret i den pointe! DSB er ikke gode nok til at have planer klar for personale og materiel til at køre del-løb ude i provinsen. Man kan afkorte ringstedtog til Borup eller Roskilde, hvis der er problemer længere ude. Men er problemerne fra Høje Tåstrup og ind, så bliver det helt aflyst... Som man per automatik tror at alle skal til København... Og ja der skal selvfølgelig være nogle stammer derude. Men det er mere at man har planer klar for udtynding af tog osv. Så bør man også have planer klar for alternative kørsler blandt provinsbyer i et vidst omfang... Især når det er muligt at vide flere timer før morgentrafikken starter... Men igen tror jeg man hele tiden fokuserer på til og fra København. Alle tog på Sjælland har jo også den køreretning (undtagen privatbaner og Lille syd). Alle linjer peger den vej. Jeg synes jo stadig at der burde køre et regionaltog Nykøbing Falster - Næstved - Slagelse (gerne med nogle få km sløjfe vest for Ringsted) og så til Kalundborg. Og på nogle alternative "ringbaner" på Sjælland. Der ville kunne spares SÅ meget rejsetid! Og prisen hvis man sammenligned med Billundbanen for at etablere enkeltspor fra Høng til Kalundborg burde kunne laves for 1 milliard ligeså som til Billund. Og så lidt til sløjfen vest for Ringsted. Så kunne man køre Næstved Kalundborg for den halve tid af med bus i dag... Og prisen er væsentlig billigere end det vil være at bygge motorvej Næstved - Slagelse - Kalundborg.

Tværbaner på Sjælland

af Frank Poulsen, 2/3 2017, 17:19 (2604 dage siden) @ Frank Poulsen

[image]

2,3 km jernbane og 4 sporskifter og 3 broer. Så har man en fin sløjfe vest om Ringsted uden at lave spor af den gamle trace og du kommer lige ind i Slagelse til at komme videre mod Høng og Kalundborg. Optimalt skulle der selvfølgelig også være transversaler så du kunne komme af venstre spor osv. Det ville også optimere mulighederne ind og ud af Ringsted station fra både vest og syd.

I dag tager Næstved - Ringsted = 18 min
Ringsted - Slagelse = 17 min

Med sløjfen kan man så sige det vil tage måske 32 min at køre direkte og selvfølgelig stadig med stop i Glumsø og Sorø.

En bus Næstved - Slagelse i dag = 60 minutter! Med tog og skift inde i Ringsted kan det gøres på 40 på nogle tidspunkter skal dog lige med, men med hvert eneste skift der er falder folk fra det offentlige.

Ser man videre til Kalundborg (som jo har mange arbejdspladser og Novo får eget trinbræt), så tager det med bus Slagelse - Kalundborg i dag 56 min.

Strækningen med tog vil være ca. 36 km. Med bare 120 km/t vil det kunne med stop i Høng og måske trinbræt i Gørlev kunne komme ned på måske 25 min. Måske endnu lavere... Og regionalbaner i Jylland gøres jo til 140/160. Så hvorfor ikke også dette her?

Jeg ser kæmpe tidsbesparelser. Folk vil bosætte sig og søge job på en helt anden måde med gode diagonale forbindelser og måske mindske presset på infrastrukturen mod København.

Jeg ved godt jeg har været fortaler for denne bane før, og nu er det igen. Men det ærgrer mig bare man ikke ser disse muligheder. Når det reelt er forholdsvis kort strækning der skal etableres og uden de store stationsbyggerier osv. Og egentlig for forholdsvis små beløb set i så mange andre sammenhænge! Det kan godt være at der nu ikke er så mange rejsende, men det er jo lige så meget potentialet i fremtiden og den mulige vækst og ændrede rejsemønster. Der er jo småt begyndt at blive snak om motorvej hele vejen fra Rønnede - Næstved - Slagelse - Kalundborg... Tør ikke tænker på hvor mange milliarder DET ville løbe op i... Man kunne jo give banen dette forspring...

Jeg ved godt der er det politiske om at det så er på en privatbanestrækning noget af det osv. Men det må man jo bare løse. Og måske der skulle laves noget dobbeltspor fra Høng og ned til Slagelse for at sikre god drift der også for privatbanen da der ved ½ timesdrift på begge strækninger vil være 4 tog i hver retning i timen. Men for 1½ milliard-2 milliarder (Er mit løse bud) har du en super ny banestrækning med en optimering af den sjællandske pendlertrafik diagonalt til regional udvikling i hele Vestsjælland.

Og så bor jeg ikke engang i det område jeg her er fortaler for denne gode plan ;) Eller jeg synes den er god i hvert fald :)

HForårskaos i Ringsted?

af Morten Flindt Larsen, 2/3 2017, 20:29 (2604 dage siden) @ Frank Poulsen

Men jeg undres så over at tog fra Kalundborg aflyses, det må dog være muligt at køre til f.eks. Roskilde. Må være irriterende for rejsende lokalt på Nordvestbanen.

Ja, strækningen Holbæk - Kalundborg er en sidebane, så det har du ret i. Det virker underligt. Togene her burde køre i lukkede løb og drives som Odsherredsbanen og Tølløsebanen, så de lokale rejsende ikke generes af ændringer udenfor lokalområdet. Men det kommer nok også.

Jeg giver dig helt ret i den pointe! DSB er ikke gode nok til at have planer klar for personale og materiel til at køre del-løb ude i provinsen. Man kan afkorte ringstedtog til Borup eller Roskilde, hvis der er problemer længere ude. Men er problemerne fra Høje Tåstrup og ind, så bliver det helt aflyst... Som man per automatik tror at alle skal til København...

Det er din udlægning, at "man tror", at alle skal til København. Ude i den virkelige verden ved man, i modsætning til hvad du åbenbart ved, at langt den overvejende del af de rejsende i provinsen rent faktisk skal til København, og det er agerer man som transportselskab naturligvis på. Det manglede da bare, at man ikke først og fremmest skulle prioritere hoved-rejsestrømmene, hvor der er flest rejsende. Holder DSB op med at gøre dette, for i stedet at "køre del-løb ude i provinsen", så vil politikerne på Christiansborg og i de befolkningsmæssigt store kommuner straks "retlede" DSB. Heldigvis bliver der fra politisk side som regel sat en stopper for forsøg på målrettet at genere de store rejsestrømme ved at give dem forlænget transporttid; det så vi senest omkring betalingsringen ved København, hvor der var politikere, der direkte gik efter at skabe markante forringelser for den ikke så formuende del pendlerne og tvinge dem over i tog og bus for at skabe bedre plads på vejene for de rige (aka de pågældende politikeres vælgere). Din indsigt i DSB's personalerådighed og medarbejdernes dygtighed og effektivitet er i øvrigt forbløffende. Du vil kunne drive det langt som leder i DSB.

Og ja der skal selvfølgelig være nogle stammer derude. Men det er mere at man har planer klar for udtynding af tog osv. Så bør man også have planer klar for alternative kørsler blandt provinsbyer i et vidst omfang... Især når det er muligt at vide flere timer før morgentrafikken starter... Men igen tror jeg man hele tiden fokuserer på til og fra København.

Nej, "man", dvs. også den politiske ledelse af den kollektive trafik, fokuserer på pendlere i provinsområderne, der skal til og fra København. Man fokuserer på den primære kundemasse. Det er de færreste normale virksomheder, der nedprioriterer sine største kundegrupper på bekostning af de små. Men som storkøbenhavner vil jeg da subjektivt gerne give dig helt ret. Der er alt for mange provinsbønder, der strømmer herind til hovedstaden både med tog og bil. De tager vores jobs, sviner vores miljø og fylder op i transportmidlerne. De burde holde sig til at rejse mellem Næstved, Slagelse og Kalundborg, hvor der er masser af plads, lys og luft.

Alle tog på Sjælland har jo også den køreretning (undtagen privatbaner og Lille syd). Alle linjer peger den vej. Jeg synes jo stadig at der burde køre et regionaltog Nykøbing Falster - Næstved - Slagelse (gerne med nogle få km sløjfe vest for Ringsted) og så til Kalundborg.

Hvilke analyser og rapporter kan du henvise til underbygger, at der er noget som helst behov for en sådan kørsel? Togene kører i dag i den retning, hvor der er mest behov for dem, og de er oven i købet fyldt op med passagerer ja ofte overfyldte. Kan du ikke lide at folk bruger den kollektive trafik optimalt, eller vil du bare have andre mennesker til at betale mere i skat til sporsløjfer og nye banestrækninger uden det nødvendige passagerunderlag?

Og på nogle alternative "ringbaner" på Sjælland. Der ville kunne spares SÅ meget rejsetid!

Nej, det vil der ikke. Der vil kunne spare rejsetid for forholdsvis få mennekser, og det er bestemt ikke "SÅ meget rejsetid". Det er meget lidt rejsetid. Det er de store rejsestrømmes, dvs. mange tusinde menneskers totale rejsetidsbesparelser, der tæller i regnestykket, de rejsestrømme som står og tipper for at komme mellem Næstved - Slagelse og Kalundborg, men som i øvrigt kan spare mest rejsetid ved fortsat at tage bilen. Det gør de naturligvis, endda uden motorvej, for de fleste af dem er jo trods alt rimeligt vakse og fornuftige (selv om de som nævnt er til gene her i København).

Og prisen hvis man sammenligned med Billundbanen for at etablere enkeltspor fra Høng til Kalundborg burde kunne laves for 1 milliard ligeså som til Billund. Og så lidt til sløjfen vest for Ringsted. Så kunne man køre Næstved Kalundborg for den halve tid af med bus i dag... Og prisen er væsentlig billigere end det vil være at bygge motorvej Næstved - Slagelse - Kalundborg.

Det forekommer mig ikke særlig klogt at bruge en sammenligning mellem en lokal udørk som Høng og en stor international lufthavn som Billund i sin argumentation. Ligeledes har beboerne i Næstved; Slagelse og omegn næppe heller noget kæmpestort udækket behov for at kunne komme til Kalundborg og vice versa, især ikke når du vil fratage dem deres bil og pålægge dem en væsentlig længere transporttid med tog. Jeg kan heller ikke se det smarte i at bygge en sløjfe vest for Ringsted og nye banestrækninger for milliarder alene af hensyn til nogle få buspassagerer. Der er rent faktisk togafhængige mennesker på Sydsjælland, der har brug for at komme til og fra Ringsted station og folk i Ringsted, der har brug for at stationen ligger nær byen. Hvorfor må de ikke komme med dine nye tog?


Med venlig hilsen

M:-)rten

HForårskaos i Ringsted?

af Frank Poulsen, 2/3 2017, 21:32 (2604 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Tak for mange konstruktive svar på mine umiddelbare tanker. Jeg skal prøve at modsvare efter bedste evne :) Jeg indrømmer dog gerne at jeg ikke tænker traditionelt i forhold til investeringer og økonomiske analyser. Men den del ser jeg kun som en fordel ;)

Men jeg undres så over at tog fra Kalundborg aflyses, det må dog være muligt at køre til f.eks. Roskilde. Må være irriterende for rejsende lokalt på Nordvestbanen.


Ja, strækningen Holbæk - Kalundborg er en sidebane, så det har du ret i. Det virker underligt. Togene her burde køre i lukkede løb og drives som Odsherredsbanen og Tølløsebanen, så de lokale rejsende ikke generes af ændringer udenfor lokalområdet. Men det kommer nok også.

Jeg giver dig helt ret i den pointe! DSB er ikke gode nok til at have planer klar for personale og materiel til at køre del-løb ude i provinsen. Man kan afkorte ringstedtog til Borup eller Roskilde, hvis der er problemer længere ude. Men er problemerne fra Høje Tåstrup og ind, så bliver det helt aflyst... Som man per automatik tror at alle skal til København...


Det er din udlægning, at "man tror", at alle skal til København. Ude i den virkelige verden ved man, i modsætning til hvad du åbenbart ved, at langt den overvejende del af de rejsende i provinsen rent faktisk skal til København, og det er agerer man som transportselskab naturligvis på. Det manglede da bare, at man ikke først og fremmest skulle prioritere hoved-rejsestrømmene, hvor der er flest rejsende. Holder DSB op med at gøre dette, for i stedet at "køre del-løb ude i provinsen", så vil politikerne på Christiansborg og i de befolkningsmæssigt store kommuner straks "retlede" DSB. Heldigvis bliver der fra politisk side som regel sat en stopper for forsøg på målrettet at genere de store rejsestrømme ved at give dem forlænget transporttid; det så vi senest omkring betalingsringen ved København, hvor der var politikere, der direkte gik efter at skabe markante forringelser for den ikke så formuende del pendlerne og tvinge dem over i tog og bus for at skabe bedre plads på vejene for de rige (aka de pågældende politikeres vælgere). Din indsigt i DSB's personalerådighed og medarbejdernes dygtighed og effektivitet er i øvrigt forbløffende. Du vil kunne drive det langt som leder i DSB.

Jeg er da ikke enig i at Holbæk - Kalundborg burde være et lukket løb! Jeg tror også du overdriver lidt det med jeg siger man fokuserer kun på dem der skal til København. Jeg benægter jo slet ikke at langt størsteparten skal denne vej! Og i hverdagen skal de fleste tog da også køre den vej. Det jeg i denne situation argumenterer imod er at man i "nødsituationer" ikke kan bevare lidt af pladsen ude på den strækning og lade de tog fra Kalundborg og Holbæk vende i Roskilde eller Høje Tåstrup, eller har planer liggende klar for hvordan de kan køre, hvis man er nødt til at tage dem ud af drift. Det vil jo rent faktisk udover at hjælpe de lokale rejsende OGSÅ hjælpe dem der skal hele vejen til København fordi de i Roskilde og Høje Tåstrup får bedre mulighed for at skifte til nogle af de få tog der så kører til København, fra Høje Tåstrup også S-togene jo. Det er jo ikke fordi jeg siger at de i den faste køreplan skulle køre Kalundborg - Roskilde. Men ved "planlagt uorden" have nogle muligheder for det. Men ja, det er nok DSB der ikke har nok personale til at kunne håndtere dem at rejse til Høje Tåstrup/Roskilde og skifte der. Og nej jeg har ikke indsigt i DSB´s personalerådighed. Men det virker bare mange gange som om man tager den nemme løsning og så aflyser man bare hele vejen.

Og ja der skal selvfølgelig være nogle stammer derude. Men det er mere at man har planer klar for udtynding af tog osv. Så bør man også have planer klar for alternative kørsler blandt provinsbyer i et vidst omfang... Især når det er muligt at vide flere timer før morgentrafikken starter... Men igen tror jeg man hele tiden fokuserer på til og fra København.

Nej, "man", dvs. også den politiske ledelse af den kollektive trafik, fokuserer på pendlere i provinsområderne, der skal til og fra København. Man fokuserer på den primære kundemasse. Det er de færreste normale virksomheder, der nedprioriterer sine største kundegrupper på bekostning af de små. Men som storkøbenhavner vil jeg da subjektivt gerne give dig helt ret. Der er alt for mange provinsbønder, der strømmer herind til hovedstaden både med tog og bil. De tager vores jobs, sviner vores miljø og fylder op i transportmidlerne. De burde holde sig til at rejse mellem Næstved, Slagelse og Kalundborg, hvor der er masser af plads, lys og luft.

Alle tog på Sjælland har jo også den køreretning (undtagen privatbaner og Lille syd). Alle linjer peger den vej. Jeg synes jo stadig at der burde køre et regionaltog Nykøbing Falster - Næstved - Slagelse (gerne med nogle få km sløjfe vest for Ringsted) og så til Kalundborg.


Hvilke analyser og rapporter kan du henvise til underbygger, at der er noget som helst behov for en sådan kørsel? Togene kører i dag i den retning, hvor der er mest behov for dem, og de er oven i købet fyldt op med passagerer ja ofte overfyldte. Kan du ikke lide at folk bruger den kollektive trafik optimalt, eller vil du bare have andre mennesker til at betale mere i skat til sporsløjfer og nye banestrækninger uden det nødvendige passagerunderlag?

Jeg har absolut ingen rapporter der underbygger dette. Som jeg skriver øverst indrømmer jeg gerne jeg ikke tænker traditionelt på rapporter og økonomiske beregninger. Men jeg ved at Novo Nordisk i Kalundborg har knap 3000 medarbejdere og frem mod 2020 udvider fabrikken for 1½ milliard kroner! Der har været snak (uden jeg lige kan finde det nu) om at Novo ville have deres egen togvogn fra København til Kalundborg hvor deres personale om morgenen og eftermiddagen så kunne arbejde på vej til og fra arbejde, for at tiltrække arbejdskraft fra København. Men hvorfor skal det kun være fra øst de mange medarbejdere kommer. Kalundborg ligger i et hjørne, man kan komme fra enten øst eller syd (Slagelse mm.). Jeg siger ikke behovet er der 100% nu, men at man kan medvirke til udviklingen ved at optimere rejseforholdene! Det vil få folk der får job på Novo og nogle andre af Kalundborgs virksomheder til at overveje bosættelser flere forskellige steder, og måske nemmere hvis det kun er den ene i familien der har job der, og den anden et andet sted.

Og så kommer jeg med en i nogle øjnes tåbelig påstand. Men det koster sikkert flere hundrede millioner at lave rapporter og økonomiske beregninger om hvor mange passagerer en sådan jernbane ville betjene. Og går man så 10 år frem, så passer alle de beregninger overhovedet ikke alligevel... Passede beregningerne af Storebælt, af Øresund, af Metroen osv osv osv. Når man regner længere frem... nej... Jeg mener man i stedet bør prøve og se hvad det kan give af udvikling uden at lave store forkromede beregninger... Men det er så indrømmet bare MIN mening hvordan man bør gøre det.

Og på nogle alternative "ringbaner" på Sjælland. Der ville kunne spares SÅ meget rejsetid!


Nej, det vil der ikke. Der vil kunne spare rejsetid for forholdsvis få mennekser, og det er bestemt ikke "SÅ meget rejsetid". Det er meget lidt rejsetid. Det er de store rejsestrømmes, dvs. mange tusinde menneskers totale rejsetidsbesparelser, der tæller i regnestykket, de rejsestrømme som står og tipper for at komme mellem Næstved - Slagelse og Kalundborg, men som i øvrigt kan spare mest rejsetid ved fortsat at tage bilen. Det gør de naturligvis, endda uden motorvej, for de fleste af dem er jo trods alt rimeligt vakse og fornuftige (selv om de som nævnt er til gene her i København).

Bilen tager ifølge krak.dk i dag ca. 35 min fra Slagelse til Kalundborg... Jeg snakker om 20-25 min i tog... Men ja, ofrer man 4-5 milliarder på motorvej, så er bilen nok hurtigere...

Og prisen hvis man sammenligned med Billundbanen for at etablere enkeltspor fra Høng til Kalundborg burde kunne laves for 1 milliard ligeså som til Billund. Og så lidt til sløjfen vest for Ringsted. Så kunne man køre Næstved Kalundborg for den halve tid af med bus i dag... Og prisen er væsentlig billigere end det vil være at bygge motorvej Næstved - Slagelse - Kalundborg.


Det forekommer mig ikke særlig klogt at bruge en sammenligning mellem en lokal udørk som Høng og en stor international lufthavn som Billund i sin argumentation. Ligeledes har beboerne i Næstved; Slagelse og omegn næppe heller noget kæmpestort udækket behov for at kunne komme til Kalundborg og vice versa, især ikke når du vil fratage dem deres bil og pålægge dem en væsentlig længere transporttid med tog. Jeg kan heller ikke se det smarte i at bygge en sløjfe vest for Ringsted og nye banestrækninger for milliarder alene af hensyn til nogle få buspassagerer. Der er rent faktisk togafhængige mennesker på Sydsjælland, der har brug for at komme til og fra Ringsted station og folk i Ringsted, der har brug for at stationen ligger nær byen. Hvorfor må de ikke komme med dine nye tog?

Jeg synes du totalt fordrejer min sammenligning her. Høng er jo bare et stop på vejen og skal selvfølgelig ikke sammenlignes med Billund! Årsagen til sammenligningen er for at få et overblik over anlægsinvesteringen på nogenlunde samme længde enkeltsporet bane. Og så forbinder den jo 2 store byer som ligger forholdsvis nært der i dag har ringe forbindelser. Udover nogle meget store arbejdspladser i Kalundborg.

Sløjfen vest om Ringsted er for det første fordi Ringsted station kapacitetsmæssigt ville have svært ved at håndtere vendinger fra syd mod vest. Derudover tager en vending tid. Jeg er fuldt ud med på at Ringsted - Kalundborg vil kræve et skift i Sorø/Slagelse. Men man får stadig en noget hurtigere forbindelse til Kalundborg fra Ringsted end i dag. Og selvfølgelig skal Ringsted station blive inde i byen, jeg snakker ikke om et stop derude vest for Ringsted jo! Selvfølgelig skal tog syd fra stadig køre til Ringsted! Jeg vil jo ikke fjerne nogle af de tog der kører i dag! Jeg snakker om en NY linje ikke en erstatning... Jeg kan så godt være i tvivl om den skal køre helt fra Nykøbing Falster eller man skulle nøjes med fra Næstved. Det må bero lidt på kapaciteten på Næstved station. Alternativt kunne man jo vende i midtersporet i Lundby. Knap en times kørsel Næstved - Slagelse, og halvtimesdrift. Det giver i min hurtige beregning 6 togsæt i drift af gangen og så ca. ½ times vendetid i begge ender.


Med venlig hilsen

M:-)rten

Jeg indrømmer mit indlæg måske blev lidt malplaceret fordi jeg blandede tingene sammen omkring delaflysninger i uorden og fremtidsvisioner :)

HForårskaos i Ringsted?

af Morten Flindt Larsen, 3/3 2017, 02:33 (2604 dage siden) @ Frank Poulsen

Tak for mange konstruktive svar på mine umiddelbare tanker. Jeg skal prøve at modsvare efter bedste evne :) Jeg indrømmer dog gerne at jeg ikke tænker traditionelt i forhold til investeringer og økonomiske analyser. Men den del ser jeg kun som en fordel ;)

Sådan ser jeg det ikke. Jernbanedrift er ikke nogen gavebod. Der er altid nogen, der skal betale, hvad det koster at bygge og drive jernbaner, og med undtagelse af mennesker, der får tingene betalt af andre, ser de fleste det ikke som en fordel, hvis der ikke er en vis økonomi og rentabilitet i de foretagender, som de betaler til.

Men jeg undres så over at tog fra Kalundborg aflyses, det må dog være muligt at køre til f.eks. Roskilde. Må være irriterende for rejsende lokalt på Nordvestbanen.

Ja, det burde det, hvis der ellers er materiel til rådighed, hvad der ikke altid er. det er ikke mit indtryk, at man bare aflyser tog for at have materiellet stående og glane på et sidespor, eller at man aflyser tog, hvor man har togpersonale siddende på deres flade til at fremføre dem. Hvis et tog til Kalundborg bliver aflyst, har man ingen af delene, og så bliver toget fra Kalundborg også aflyst. Man kan jo ikke bare "låne" materiel og personale fra et efterfølgende tog, og især ikke personale - det er jo mennesker og deres arbejdstid, det drejer sig om. Her mener jeg så, at et mere lukket kredsløb vil give Kalundborgbanen en større driftsstabilitet. Det ser man på de fleste andre sidebaner, og de lokale rejsende på banen kan nok leve med, at der eventuelt så tvinges nogle få fjernrejsende over i bilerne, når blot der kommer en bedre regularitet i den lokale trafik. De dage, da Nordvestbanen var en landsdelsforbindelse med færger, er for længst forbi.


Jeg er da ikke enig i at Holbæk - Kalundborg burde være et lukket løb!

Nå, undskyld! Det troede jeg, at du var, i og med at du vil have en bedre regularitet. Med et lukket løb - med eget materiel - får man den bedre regularitet og slipper for at have afledte effekter i lokaltrafikken som følge af udefra kommende påvirkninger. Jeg synes ikke, at det er rimeligt, at rejsende mellem f.eks. Jyderup og Kalundborg skal generes af, at et tog brækker ned i Vigerslev. Lukkede løb fungerer udmærket f.eks. på OHJ, så det burde også kunne fungere på Holbæk - Kalundborg strækningen.

Jeg tror også du overdriver lidt det med jeg siger man fokuserer kun på dem der skal til København. Jeg benægter jo slet ikke at langt størsteparten skal denne vej!

Nej, jeg ikke sagt, at du benægtede det. Du sagde blot, at du troede, at "man per automatik tror at alle skal til København" og "man hele tiden fokuserer på til og fra København". Det fremgår af køreplanen, at det forholder sig sådan, så jeg troede, at du ville ændre på dette med flere lokale tog .... som du altså så ikke vil have skal være lokale men kunne køre til Roskilde. Undskyld mig min misforståelse.

Som jeg ser det, har Banedanmarks trafikstyring ubetinget fokus på under driftsforstyrrelser at afvikle trafikken, så det i den store sammenhæng generer færrest muligt mennesker. Den politik synes jeg personligt er god og rigtig, men at du vil have, at man samlet set skal flytte hovedfokus væk fra den samlede passagermasse for at tilgodese de svagere trafikerede strækninger (eller var det kun Holbæk-Kalundborg?), er jo også et validt synspunkt. Men hvordan vil du flytte fokus lidt bort fra togene til og fra København til fordel for togene til og fra København i Kalundborg? Du vil jo ikke have lukkede løb Holbæk - Kalundborg, så man er vel nødt til hele tiden at fokuserer på togene til og fra København? Det virker lidt kryptisk på mig, også fordi at man - jf. køreplanen - rent faktisk ikke "fokuserer på tog til og fra København" men lige så meget på tog, der skal til og fra Næstved, Slagelse, Holbæk etc. Jeg tror, at det er svært at flytte fokus fra et forsinket eller nedbrudt tog i Vigerslev, der tilfældigvis skal til eller fra København, over til det samme tog, når det holder i Jyderup. Har du noget tryllestøv eller sådan noget? Toget er der jo rent faktisk, uanset hvor fokus lægges, og det vejer mange hundrede tons.

Og i hverdagen skal de fleste tog da også køre den vej. Det jeg i denne situation argumenterer imod er at man i "nødsituationer" ikke kan bevare lidt af pladsen ude på den strækning og lade de tog fra Kalundborg og Holbæk vende i Roskilde eller Høje Tåstrup, eller har planer liggende klar for hvordan de kan køre, hvis man er nødt til at tage dem ud af drift.

Det er i sådanne nødsituationer ikke "pladsen ude på strækningen", som de togrejsende skal køre i, men togene. Det sker ofte, at tog bliver aflyst, fordi materiellet skal bruges i senere tog af rejsende, som man ikke vil generer og især ikke i myldretiden. Så det du efterspørger, der sker faktisk allerede i dag. Men vil du hellere have, at man i stedet generer de mange frem for de forholdsvis få Holbæk - Kalundborg?

Det vil jo rent faktisk udover at hjælpe de lokale rejsende OGSÅ hjælpe dem der skal hele vejen til København fordi de i Roskilde og Høje Tåstrup får bedre mulighed for at skifte til nogle af de få tog der så kører til København, fra Høje Tåstrup også S-togene jo.

Ja, det vil det - hvis man har reservetog og reservepersonale nok til det. Her har vi dog nok en forskellig indgangsvinkel til situationen, idet jeg vælger at tro, at DSB og Banedanmark pr. definition ikke røvrender mig og er ude på at genere mig, når de nødsages til at aflyse et tog. Jeg stoler på, at de pågældende medarbejdere generelt er fornuftige mennesker, der gør deres bedste med de midler, der nu engang er til deres rådighed, og jeg stoler på, at deres professionalisme til hver en tid vejer langt mere end alternativt tryllestøv, som almindeligvis også kaldes for "blålys". At vort land så ikke rigtig har nogle tog tilbage, der dur på jernbanenettet, er de fleste vel klar over.

Det er jo ikke fordi jeg siger at de i den faste køreplan skulle køre Kalundborg - Roskilde. Men ved "planlagt uorden" have nogle muligheder for det. Men ja, det er nok DSB der ikke har nok personale til at kunne håndtere dem at rejse til Høje Tåstrup/Roskilde og skifte der. Og nej jeg har ikke indsigt i DSB´s personalerådighed. Men det virker bare mange gange som om man tager den nemme løsning og så aflyser man bare hele vejen.

Ja, gudskelov gør man det (aflyser hele vejen, når det er nødvendigt), og det er bestemt ikke nogen "nem løsning". Men jeg vil tro, at man ikke finder det rimeligt, at ramme de mange togrejsende frem for de få i det aflyste tog.

Og ja der skal selvfølgelig være nogle stammer derude. Men det er mere at man har planer klar for udtynding af tog osv.

Det har man. Masser af planer. De rejsende står tit og ofte som sild i en tønde som følge af udtyndede tog (i hvert fald i København og omegn, hvor jeg rejser).

Så bør man også have planer klar for alternative kørsler blandt provinsbyer i et vidst omfang... Især når det er muligt at vide flere timer før morgentrafikken starter...

Man har de planer, som man har materiel til.

Men igen tror jeg man hele tiden fokuserer på til og fra København.

Nå, der var den igen. Ja, man fokuserer på "til og fra København", for det er dér, hvor der er flest rejsende og dermed også flest mennesker at genere, hvis man - som du åbenbart stadig ønsker det - i stedet fokuserer anderledes.

Alle tog på Sjælland har jo også den køreretning (undtagen privatbaner og Lille syd). Alle linjer peger den vej. Jeg synes jo stadig at der burde køre et regionaltog Nykøbing Falster - Næstved - Slagelse (gerne med nogle få km sløjfe vest for Ringsted) og så til Kalundborg.

Ja, alle linjer peger pudsigt nok den vej hen, hvor der er brug for transport af betydelige passagermængder i store trafikstrømme, f.eks. Odense, Århus, Slagelse, Næstved, Holbæk osv. Det er her, at jernbanen - indtil de selvstyrende elektriske biler vinder indpas - er et miljøvenligt og stærkt supplement til bilerne.

Jeg har absolut ingen rapporter der underbygger dette. Som jeg skriver øverst indrømmer jeg gerne jeg ikke tænker traditionelt på rapporter og økonomiske beregninger. Men jeg ved at Novo Nordisk i Kalundborg har knap 3000 medarbejdere og frem mod 2020 udvider fabrikken for 1½ milliard kroner! Der har været snak (uden jeg lige kan finde det nu) om at Novo ville have deres egen togvogn fra København til Kalundborg hvor deres personale om morgenen og eftermiddagen så kunne arbejde på vej til og fra arbejde, for at tiltrække arbejdskraft fra København. Men hvorfor skal det kun være fra øst de mange medarbejdere kommer. Kalundborg ligger i et hjørne, man kan komme fra enten øst eller syd (Slagelse mm.). Jeg siger ikke behovet er der 100% nu, men at man kan medvirke til udviklingen ved at optimere rejseforholdene! Det vil få folk der får job på Novo og nogle andre af Kalundborgs virksomheder til at overveje bosættelser flere forskellige steder, og måske nemmere hvis det kun er den ene i familien der har job der, og den anden et andet sted.

Jamen, rejseforholdene ER skam optimeret i Kalundborg. Der er mig bekendt ingen trængselsproblemer omkring byen, som der er det i hovedstadsområdet, trekantområdet, Århus, Odense og Ålborg, og NOVO betaler mig bekendt også deres medarbejdere tilstrækkeligt i gage til, at de har råd til en bil og en bolig udenfor København. De kan slå sig ned og bo uafhængigt af, at der opretholdes et stift og ufleksibelt system som toget til at betjene dem. Der er f.eks. skønt at bo på Røsnæs, hvorfra man kan cykle på arbejde. Transportforholdene og mulighederne kan stort set ikke optimeres yderligere. Det eneste, der måske kan være nogle, der savner, er at have en modeljernbane i skala 1:1 at lege med, men det kan så vidt jeg ved, lade sig gøre i Høng.

Og så kommer jeg med en i nogle øjnes tåbelig påstand. Men det koster sikkert flere hundrede millioner at lave rapporter og økonomiske beregninger om hvor mange passagerer en sådan jernbane ville betjene. Og går man så 10 år frem, så passer alle de beregninger overhovedet ikke alligevel... Passede beregningerne af Storebælt, af Øresund, af Metroen osv osv osv. Når man regner længere frem... nej... Jeg mener man i stedet bør prøve og se hvad det kan give af udvikling uden at lave store forkromede beregninger... Men det er så indrømmet bare MIN mening hvordan man bør gøre det.

Okay så, du synes ikke, at der skal laves beregninger på dit vestsjællandske tryllestøv ..... og trafikken Nykøbing Falster - Næstved - Ringsted - Slagelse - Kalundborg er så betydelig, at den er på linje med trafikken over Storebælt, Øresund og Metroen. Du har nok ret i det med din påstand.


Bilen tager ifølge krak.dk i dag ca. 35 min fra Slagelse til Kalundborg... Jeg snakker om 20-25 min i tog... Men ja, ofrer man 4-5 milliarder på motorvej, så er bilen nok hurtigere...

Nej, bilen tager i dag 35 min fra Slagelse STATION til Kalundborg STATION og du snakker om 20-25 min fra Slagelse STATION til Kalundborg STATION, hvor der i tog hverken er indlagt standsninger undervejs, så folk kan bruge toget, ligesom der ikke er indregnet den tid, som det vil tage folk at komme til og fra stationerne frem for at køre direkte i bil. Folk bor og arbejder ikke på stationerne, men alle mulige andre steder. For dem er dit tog uinteressant.

Sløjfen vest om Ringsted er for det første fordi Ringsted station kapacitetsmæssigt ville have svært ved at håndtere vendinger fra syd mod vest. Derudover tager en vending tid. Jeg er fuldt ud med på at Ringsted - Kalundborg vil kræve et skift i Sorø/Slagelse. Men man får stadig en noget hurtigere forbindelse til Kalundborg fra Ringsted end i dag. Og selvfølgelig skal Ringsted station blive inde i byen, jeg snakker ikke om et stop derude vest for Ringsted jo! Selvfølgelig skal tog syd fra stadig køre til Ringsted! Jeg vil jo ikke fjerne nogle af de tog der kører i dag! Jeg snakker om en NY linje ikke en erstatning... Jeg kan så godt være i tvivl om den skal køre helt fra Nykøbing Falster eller man skulle nøjes med fra Næstved. Det må bero lidt på kapaciteten på Næstved station. Alternativt kunne man jo vende i midtersporet i Lundby. Knap en times kørsel Næstved - Slagelse, og halvtimesdrift. Det giver i min hurtige beregning 6 togsæt i drift af gangen og så ca. ½ times vendetid i begge ender.

Så misforstod jeg dig. Jeg troede, at du ville bygge på de nuværende togpassagerer Næstved - Slagelse, som du så ville tilgodese med en forbedret forbindelse. Togets hovedstyrke er jo, at det kan transportere mange mennesker på én gang, men i forholde til vejene er det er et totalt ufleksibelt transportmiddel, når det drejer sig om begrænsede passagermængder, eller om passagerer, der skal andre steder hen end lige de steder, hvor togene holder. Afhængigt af, hvor man bor i Næstved, og hvor man skal til i Slagelse, er jeg ret sikker på, at det for mange menneske fortsat vil kunne betale sig at benytte bus 480R, der standsningsmæssigt såvel som tidsmæssigt giver en langt bedre betjening af de to byer end dit nye tog via omvejen over/uden om Ringsted. At toget skulle være nogen gevinst holder kun, når man ser på rejsetiden fra station til station. Lige så snart der knyttes en bus på i en af enderne, er der ingen som helst fordele. Bus 480R kører hver halve time og betjener udover forstæderne en del byer undervejs. Hvilke byer vil dit tog komme til at betjene, uden at du også skal indregne en forlænget køretid? Glumsø og Sorø lige omkring stationen? Hvor mange passagerer vil der være herfra hver time? Og når dine få rejsende Høng - Kalundborg langt om længe har betalt af på milliarden til anlægsarbejdet, hvem vi du så få til at arbejde gratis for at betale den løbende drift og vedligeholdelse af banen, som dens billetindtægter aldrig har kunnet og aldrig vil kunne finansiere?


Med venlig hilsen

M:-)rten

HForårskaos i Ringsted?

af Frank Poulsen, 5/3 2017, 11:06 (2602 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Har tænkt lidt over hvordan jeg skulle svare. Men må bare konstatere at vi ikke er enige i vores betragtninger :)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak