Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Deutsche Bahn sender nye IC vogne og lokomotiver i udbud (Generelt)

af andersj, Aalborg, 2/3 2017, 19:45 (2583 dage siden)

Der er tale om en rammeaftale og der skal leveres 20 komplette tog pr. år fra 2021. Et komplet tog skal bestå af et lokomotiv og vogne med en kapacitet på mindst 485 siddepladser.

Link til udbuddet: http://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:79173-2017:TEXT:DE:HTML

For DSB er det interessant da optionen på 12 tostrøms lokomotiver til kørsel København-Padborg-Hamburg og når Fehmarnforbindelsen åbner København-Rødby-Hamburg kræver anskaffelse af nye togvogne. Her vil det være meget relevant at leje eller eje et antal af disse nye vogne. Leje fordi vedligeholdesen så kan foregå sammen med den øvrige flåde hos Deutsche Bahn.

--
Mvh Anders

Deutsche Bahn sender nye IC vogne og lokomotiver i udbud

af Svend, 2/3 2017, 20:42 (2583 dage siden) @ andersj

Der er tale om en rammeaftale og der skal leveres 20 komplette tog pr. år fra 2021. Et komplet tog skal bestå af et lokomotiv og vogne med en kapacitet på mindst 485 siddepladser.

Link til udbuddet: http://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:79173-2017:TEXT:DE:HTML

For DSB er det interessant da optionen på 12 tostrøms lokomotiver til kørsel København-Padborg-Hamburg og når Fehmarnforbindelsen åbner København-Rødby-Hamburg kræver anskaffelse af nye togvogne. Her vil det være meget relevant at leje eller eje et antal af disse nye vogne. Leje fordi vedligeholdesen så kan foregå sammen med den øvrige flåde hos Deutsche Bahn.

.
Der står stadig ikke skrevet nogen steder, at DSB skal står for kørslen til Hamburg - hverken via Fehmarn eller Padborg.

Deutsche Bahn sender nye IC vogne og lokomotiver i udbud

af andersj, Aalborg, 2/3 2017, 22:10 (2583 dage siden) @ Svend

Der er tale om en rammeaftale og der skal leveres 20 komplette tog pr. år fra 2021. Et komplet tog skal bestå af et lokomotiv og vogne med en kapacitet på mindst 485 siddepladser.

Link til udbuddet: http://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:79173-2017:TEXT:DE:HTML

For DSB er det interessant da optionen på 12 tostrøms lokomotiver til kørsel København-Padborg-Hamburg og når Fehmarnforbindelsen åbner København-Rødby-Hamburg kræver anskaffelse af nye togvogne. Her vil det være meget relevant at leje eller eje et antal af disse nye vogne. Leje fordi vedligeholdesen så kan foregå sammen med den øvrige flåde hos Deutsche Bahn.

.
Der står stadig ikke skrevet nogen steder, at DSB skal står for kørslen til Hamburg - hverken via Fehmarn eller Padborg.

Der står heller ingen steder at DSB skal udføre noget som helst kørsel fra 2025, men derfor er indkøbsprocessen af nye tog til indsættelse i landsdelstrafikken fra 2024 jo allerede i fuld gang. Der kan selvfølgelig nå at ske mange ting inden 2025 hvad udbud af jernbanedrift angår, men når man ser på fjerntogsmateriel så er der ikke ret lang tid til 2025 og et evt. udbud kan jo blot indeholde overdragelse af materiel.

--
Mvh Anders

Deutsche Bahn sender nye IC vogne og lokomotiver i udbud

af Svend, 2/3 2017, 22:19 (2583 dage siden) @ andersj

Der er tale om en rammeaftale og der skal leveres 20 komplette tog pr. år fra 2021. Et komplet tog skal bestå af et lokomotiv og vogne med en kapacitet på mindst 485 siddepladser.

Link til udbuddet: http://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:79173-2017:TEXT:DE:HTML

For DSB er det interessant da optionen på 12 tostrøms lokomotiver til kørsel København-Padborg-Hamburg og når Fehmarnforbindelsen åbner København-Rødby-Hamburg kræver anskaffelse af nye togvogne. Her vil det være meget relevant at leje eller eje et antal af disse nye vogne. Leje fordi vedligeholdesen så kan foregå sammen med den øvrige flåde hos Deutsche Bahn.

.
Der står stadig ikke skrevet nogen steder, at DSB skal står for kørslen til Hamburg - hverken via Fehmarn eller Padborg.


Der står heller ingen steder at DSB skal udføre noget som helst kørsel fra 2025, men derfor er indkøbsprocessen af nye tog til indsættelse i landsdelstrafikken fra 2024 jo allerede i fuld gang. Der kan selvfølgelig nå at ske mange ting inden 2025 hvad udbud af jernbanedrift angår, men når man ser på fjerntogsmateriel så er der ikke ret lang tid til 2025 og et evt. udbud kan jo blot indeholde overdragelse af materiel.

.
Det ville da være fantastisk, hvis DSB lod sig inspirere af DB. Jeg tror bare at de går andre veje og anskaffer standard (et-strøms-)materiel i form af togsæt, som kan anvendes til kørsel til såvel Kalundborg som Aalborg. DB har helt andre planer .... og transportopgaver.

Deutsche Bahn sender nye IC vogne og lokomotiver i udbud

af andersj, Aalborg, 2/3 2017, 22:29 (2583 dage siden) @ Svend

Der er tale om en rammeaftale og der skal leveres 20 komplette tog pr. år fra 2021. Et komplet tog skal bestå af et lokomotiv og vogne med en kapacitet på mindst 485 siddepladser.

Link til udbuddet: http://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:79173-2017:TEXT:DE:HTML

For DSB er det interessant da optionen på 12 tostrøms lokomotiver til kørsel København-Padborg-Hamburg og når Fehmarnforbindelsen åbner København-Rødby-Hamburg kræver anskaffelse af nye togvogne. Her vil det være meget relevant at leje eller eje et antal af disse nye vogne. Leje fordi vedligeholdesen så kan foregå sammen med den øvrige flåde hos Deutsche Bahn.

.
Der står stadig ikke skrevet nogen steder, at DSB skal står for kørslen til Hamburg - hverken via Fehmarn eller Padborg.


Der står heller ingen steder at DSB skal udføre noget som helst kørsel fra 2025, men derfor er indkøbsprocessen af nye tog til indsættelse i landsdelstrafikken fra 2024 jo allerede i fuld gang. Der kan selvfølgelig nå at ske mange ting inden 2025 hvad udbud af jernbanedrift angår, men når man ser på fjerntogsmateriel så er der ikke ret lang tid til 2025 og et evt. udbud kan jo blot indeholde overdragelse af materiel.

.
Det ville da være fantastisk, hvis DSB lod sig inspirere af DB. Jeg tror bare at de går andre veje og anskaffer standard (et-strøms-)materiel i form af togsæt, som kan anvendes til kørsel til såvel Kalundborg som Aalborg. DB har helt andre planer .... og transportopgaver.

Sådan som planerne er nu er det:
-Et-system togsæt til landsdelstrafikken (indkøbsprocessen er igang)
-Et-system ellokomotiver + dobbeltdækkere til regionaltogstrafikken på Sjælland (udbud er igang + option på yderligere lokomotiver, hvilket vil kræve yderligere dobbeltdækkere)
-To-system ellokomotiver + vogne til København-Hamburg. (option til regionaltogs lokomotiverne)

Alle dieselstrækninger i Danmark bliver jo udbudt, så DSB bliver ren el-drift.

--
Mvh Anders

Deutsche Bahn sender nye IC vogne og lokomotiver i udbud

af Svend, 2/3 2017, 22:38 (2583 dage siden) @ andersj
redigeret af Svend, 2/3 2017, 22:56

Der er tale om en rammeaftale og der skal leveres 20 komplette tog pr. år fra 2021. Et komplet tog skal bestå af et lokomotiv og vogne med en kapacitet på mindst 485 siddepladser.

Link til udbuddet: http://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:79173-2017:TEXT:DE:HTML

For DSB er det interessant da optionen på 12 tostrøms lokomotiver til kørsel København-Padborg-Hamburg og når Fehmarnforbindelsen åbner København-Rødby-Hamburg kræver anskaffelse af nye togvogne. Her vil det være meget relevant at leje eller eje et antal af disse nye vogne. Leje fordi vedligeholdesen så kan foregå sammen med den øvrige flåde hos Deutsche Bahn.

.
Der står stadig ikke skrevet nogen steder, at DSB skal står for kørslen til Hamburg - hverken via Fehmarn eller Padborg.


Der står heller ingen steder at DSB skal udføre noget som helst kørsel fra 2025, men derfor er indkøbsprocessen af nye tog til indsættelse i landsdelstrafikken fra 2024 jo allerede i fuld gang. Der kan selvfølgelig nå at ske mange ting inden 2025 hvad udbud af jernbanedrift angår, men når man ser på fjerntogsmateriel så er der ikke ret lang tid til 2025 og et evt. udbud kan jo blot indeholde overdragelse af materiel.

.
Det ville da være fantastisk, hvis DSB lod sig inspirere af DB. Jeg tror bare at de går andre veje og anskaffer standard (et-strøms-)materiel i form af togsæt, som kan anvendes til kørsel til såvel Kalundborg som Aalborg. DB har helt andre planer .... og transportopgaver.


Sådan som planerne er nu er det:
-Et-system togsæt til landsdelstrafikken (indkøbsprocessen er igang)
-Et-system ellokomotiver + dobbeltdækkere til regionaltogstrafikken på Sjælland (udbud er igang + option på yderligere lokomotiver, hvilket vil kræve yderligere dobbeltdækkere)
-To-system ellokomotiver + vogne til København-Hamburg. (option til regionaltogs lokomotiverne)

Alle dieselstrækninger i Danmark bliver jo udbudt, så DSB bliver ren el-drift.

.
Så får vi måske Railjet-materiel at se - i DSB liberi :-) det bliver flot, se også her og her

Deutsche Bahn sender nye IC vogne og lokomotiver i udbud

af UTJ, 3/3 2017, 04:14 (2583 dage siden) @ andersj


Sådan som planerne er nu er det:
-Et-system togsæt til landsdelstrafikken (indkøbsprocessen er igang)
-Et-system ellokomotiver + dobbeltdækkere til regionaltogstrafikken på Sjælland (udbud er igang + option på yderligere lokomotiver, hvilket vil kræve yderligere dobbeltdækkere)
-To-system ellokomotiver + vogne til København-Hamburg. (option til regionaltogs lokomotiverne)

Alle dieselstrækninger i Danmark bliver jo udbudt, så DSB bliver ren el-drift.

Så meget ét-system på et tidspunkt hvor DSB's fremtid er så uvis. Suk! Tænk om fjerntogsættene pludselig skulle kunne bruges i andre opgaver. Men det kan jo være at man får de flere strømsystemer med i købet.

--
ئۇلغىك

Deutsche Bahn sender nye IC vogne og lokomotiver i udbud

af Svend, 3/3 2017, 06:45 (2583 dage siden) @ UTJ

Men det kan jo være at man får de flere strømsystemer med i købet.

.
Til hvad? DSB får ikke lov til at køre til Sverige og hvorfor købe dyre lokomotiver (og konventionelle vogne ...???) blot for at køre regionaltrafik til Flensburg?
Mon ikke DSBs rolle i fremtiden - hvis de er heldige - bliver at køre fjern- og regionaltrafik lokalt i Danmark og måske et par kilometer syd for grænsen?

Deutsche Bahn sender nye IC vogne og lokomotiver i udbud

af Gæst1, 3/3 2017, 10:41 (2582 dage siden) @ andersj

Sådan som planerne er nu er det:
-Et-system togsæt til landsdelstrafikken (indkøbsprocessen er igang)
-Et-system ellokomotiver + dobbeltdækkere til regionaltogstrafikken på Sjælland (udbud er igang + option på yderligere lokomotiver, hvilket vil kræve yderligere dobbeltdækkere)
-To-system ellokomotiver + vogne til København-Hamburg. (option til regionaltogs lokomotiverne)

Det er nu ikke helt korrekt:

Togsæt til landsdelstrafikken: Her er DSB stadig i gang med at lave et beslutningsoplæg, der politisk skal godkendes, hvilket jo ikke lykkedes sidste gang. Dog er DSB i fuld gang med at hyre konsulenter til at gennemføre selve udbuddet. Men de har altså endnu ikke fået mandat til at starte indkøbsprocessen, og de har endnu ikke fremvist, hvordan de 20 mia til køb af tog finansieres. Der undersøges både togsæt til Regional- og Fjerntrafikken - samt formelt også lok-vogne løsninger. Ambitionen er et togsæt til at køre det hele, men som det ses i præsentationen til Transportudvalget (linket tidligere på denne side) er det endnu uklart om det skal være enkelt- eller dobbeltdækkertogsæt, 80 eller 110 meter, 200 eller 350 siddepladser. Så stor usikkerhed går man næppe i udbud med.

El-lokomotiver: Her efterspørges kun to-strømslokomotiver. 26 til kørsel med de eksisterende dobbeltdækkere kun i Danmark. En option på 6 til kørsel med nye vogne kun i Danmark, og en option på 12 til kørsel med nye vogne. Optionen på 12 udrustes til kørsel Danmark - Tyskland, men alle lokomotiver er principielt forberedt for det, og leveres som to-strømslokomotiver.

Nye vogne: Her er man gået i gang med at indhente informationer om evt nye vogne. Hovedfokus er på nye vogne til kørsel mellem København og Hamburg, hvorfor der "mangler" vogne til de 6 ekstra el-lokomotiver til dobbeltdækkervogne til kørsel i Danmark.

Deutsche Bahn sender nye IC vogne og lokomotiver i udbud

af Gæst1, 3/3 2017, 10:53 (2582 dage siden) @ andersj

Der står heller ingen steder at DSB skal udføre noget som helst kørsel fra 2025, men derfor er indkøbsprocessen af nye tog til indsættelse i landsdelstrafikken fra 2024 jo allerede i fuld gang. Der kan selvfølgelig nå at ske mange ting inden 2025 hvad udbud af jernbanedrift angår, men når man ser på fjerntogsmateriel så er der ikke ret lang tid til 2025 og et evt. udbud kan jo blot indeholde overdragelse af materiel.

Det står som sagt heller ingen steder udover hos DSB, at DSB skal købe de nye tog.
Det virker umiddelbart ikke helt gennemtænkt at indkøbe en stribe nye tog, og så bagefter finde nogen andre til at køre dem.
De bedste tog at køre med, er dem man selv køber.
Så må vi se, hvem dét bliver

Deutsche Bahn sender nye IC vogne og lokomotiver i udbud

af Gæst1, 3/3 2017, 10:44 (2582 dage siden) @ Svend

> Der står stadig ikke skrevet nogen steder, at DSB skal står for kørslen til Hamburg - hverken via Fehmarn eller Padborg.

Til gengæld oplyser DB, at de nye tog som DB anskaffer også skal bruges i EC trafik mellem Tyskland og Danmark for DB...(samt Holland - Tyskland og Tyskland - Polen)

Virker ikke som om tyskerne er specielt interesserede i at lade DSB købe egne lokomotiver og vogne til Danmark - Tyskland trafikken. Så måske kommer der ligefrem konkurrence på skinnerne... (næppe)

Avatar

Deutsche Bahn sender nye IC vogne og lokomotiver i udbud

af BoergeOf61, Randers C, 3/3 2017, 11:19 (2582 dage siden) @ Gæst1

Virker ikke som om tyskerne er specielt interesserede i at lade DSB købe egne lokomotiver og vogne til Danmark - Tyskland trafikken.


Det kunne også være en simpel erkendelse af, at DB ikke har indflydelse på DSBs anskaffelser, og DSBs interesse for Eurocity er minimal.

Deutsche Bahn sender nye IC vogne og lokomotiver i udbud

af Svend, 3/3 2017, 11:39 (2582 dage siden) @ BoergeOf61

Virker ikke som om tyskerne er specielt interesserede i at lade DSB købe egne lokomotiver og vogne til Danmark - Tyskland trafikken.

Det kunne også være en simpel erkendelse af, at DB ikke har indflydelse på DSBs anskaffelser, og DSBs interesse for Eurocity er minimal.

.
Til gengæld har DB en vis indflydelse på, hvem og hvad der må køre på deres skinner og i hvilke køreplanskanaler ;-) :-)

Avatar

Deutsche Bahn sender nye IC vogne og lokomotiver i udbud

af BoergeOf61, Randers C, 3/3 2017, 11:48 (2582 dage siden) @ Svend

Til gengæld har DB en vis indflydelse på, hvem og hvad der må køre på deres skinner og i hvilke køreplanskanaler ;-) :-)


Enig men kun i det omfang, der søges om adgang til det tyske jernbanenet, og der ikke er plads til alle, der beder om adgang.
Fx. er det ene IC3-togsæt, der bruges mellem Jylland og Hamburg, for lille til at gøre gavn mellem Flensburg og Hamburg. Desuden er det ligegyldigt, om DB ønsker danske Eurocity-tog på tyske skinner, hvis DSB ikke ønsker at indsætte dem.

Deutsche Bahn sender nye IC vogne og lokomotiver i udbud

af steenth, 3/3 2017, 11:42 (2582 dage siden) @ Gæst1

> Der står stadig ikke skrevet nogen steder, at DSB skal står for kørslen til Hamburg - hverken via Fehmarn eller Padborg.

Til gengæld oplyser DB, at de nye tog som DB anskaffer også skal bruges i EC trafik mellem Tyskland og Danmark for DB...(samt Holland - Tyskland og Tyskland - Polen)

Virker ikke som om tyskerne er specielt interesserede i at lade DSB købe egne lokomotiver og vogne til Danmark - Tyskland trafikken. Så måske kommer der ligefrem konkurrence på skinnerne... (næppe)

Det kunne være man deler trafikken, så regionaltog køres af DSB og DB tager sig af EC. Men det er bedre at været forbedret til forskellige seminarer end ikke at have noget og skal beslutte noget i sidste øjeblik.

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
Svenska-lok
Hectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak