Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB ophugger 5 IC4 togsæt

af UTJ, 3/3 2017, 04:20 (2609 dage siden) @ andersj

Udover at have lagt en afskrivningsplan mod 2024 for de resterende togsæt, er det jo muligt at afskrivningen bliver fremskyndet såfremt der findes regnskabsmæssig dækning for det.

Det er blot sørgeligt at det er den regnskabsmæssige værdi af materiellet som betinger vedligeholdelsesstandard og levetid - det var jo derfor at DSB kunne og ville af med fx B-vognene så hurtigt i 1990'erne. De havde ingen værdi og vedligehold på værdiløse aktiver er regnskabsmæssigt en rigtig dårlig forretning (papirtog - så at sige).

--
ئۇلغىك

Avatar

DSB ophugger 5 IC4 togsæt

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 3/3 2017, 10:43 (2609 dage siden) @ andersj

DSB skræller de 5 IC4 togsæt der blev afskrevet i 2016 for reservedele og hugger dem efterfølgende op.


Måske nogle af disse?

[image]

[image]

--
[image]

DSB ophugger 5 IC4 togsæt

af OD, Od ⌂, 3/3 2017, 11:06 (2609 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det er sæt 06, 07, 12, 13 og 14.

DSB ophugger 5 IC4 togsæt

af Søren Hermansen, 4/3 2017, 07:02 (2608 dage siden) @ Tommy Nilsson

Ja, Væk med Dem!
Jeg syndes heller ikke om dem.

DSB ophugger 5 IC4 togsæt

af Woodi, 4/3 2017, 12:36 (2608 dage siden) @ Søren Hermansen

Der mangler så lige 8 sæt mere i det følgeskab af de første 14 NT++ sæt.

--
[image]

DSB ophugger 5 IC4 togsæt

af PF, 4/3 2017, 19:15 (2607 dage siden) @ Woodi

Kun? ;)

DSB ophugger 5 IC4 togsæt

af Scharfenberg, 4/3 2017, 19:55 (2607 dage siden) @ Woodi

Der mangler så lige 8 sæt mere i det følgeskab af de første 14 NT++ sæt.

NT-leverancerne er vist en broget omgang. Så vidt jeg husker, er de fleste af de øvrige NT'ere i drift. Men det er temmelig paradoksalt, at flere af de allerførste togsæt leveret i 2003 og hensat i 2006 - fx togsæt 01, 02, 03 og 05 - alle er genopbygget, opgraderet og i drift i dag, mens fx de fem skrottede NT'ere nåede at køre en del med passagerer fra 2007 og 2008 og først blev hensat relativt sent. Jeg mener, det først var i 2014.

DSB ophugger 5 IC4 togsæt

af UTJ, 5/3 2017, 08:06 (2607 dage siden) @ Scharfenberg

Der mangler så lige 8 sæt mere i det følgeskab af de første 14 NT++ sæt.


NT-leverancerne er vist en broget omgang. Så vidt jeg husker, er de fleste af de øvrige NT'ere i drift. Men det er temmelig paradoksalt, at flere af de allerførste togsæt leveret i 2003 og hensat i 2006 - fx togsæt 01, 02, 03 og 05 - alle er genopbygget, opgraderet og i drift i dag, mens fx de fem skrottede NT'ere nåede at køre en del med passagerer fra 2007 og 2008 og først blev hensat relativt sent. Jeg mener, det først var i 2014.

.
Det kommer vel an på hvor meget/lidt der er tilbage i forbinselse med genopbygningen. Hvis de første togsæt i realiteten er næsten helt nyfremstillede er de vel også de teknisk bedste (?)

Men der skal nok snart ske en yderligere udskrotning - afhænger af mulighed for nedskrivninger i regnskebet. DSB's papirresultat ryger jo lige ind i statsregnskabet, så nedskrivninger skal aftales med Finansministeriet.

--
ئۇلغىك

DSB ophugger 5 IC4 togsæt

af Morten, 5/3 2017, 08:32 (2607 dage siden) @ andersj

Gad vide om DSB har overvejet at gemme en endevognkasse, for det tilfælde at der sker en påkørsel? Den slags sker jo desværre af og til, med års mellemrum. Og navnligt når de skal bruges til regionaldrift på strækninger med overkørsler.

M

DSB ophugger 5 IC4 togsæt

af UTJ, 5/3 2017, 08:34 (2607 dage siden) @ Morten

Gad vide om DSB har overvejet at gemme en endevognkasse, for det tilfælde at der sker en påkørsel? Den slags sker jo desværre af og til, med års mellemrum. Og navnligt når de skal bruges til regionaldrift på strækninger med overkørsler.

M

Tror no bare det vil være en kærkommen lejlighed til at skrotte endnu et sæt.

--
ئۇلغىك

DSB ophugger 5 IC4 togsæt

af jmp ⌂, Vejle, 5/3 2017, 10:22 (2607 dage siden) @ Morten

Gad vide om DSB har overvejet at gemme en endevognkasse, for det tilfælde at der sker en påkørsel? Den slags sker jo desværre af og til, med års mellemrum. Og navnligt når de skal bruges til regionaldrift på strækninger med overkørsler.


Hvorfor det? IC4 står i forvejen til skrotning hurtigst muligt og DSB får penge fra billistens forsikringsselskab.

Med 77 togsæt i bestanden men kun 30-32, der er ude at rulle hver dag, er der nok af hele sæt at tage af.

Jan

DSB ophugger 5 IC4 togsæt

af Morten, 5/3 2017, 10:54 (2607 dage siden) @ jmp

I disse tider med "alternative fakta" har jeg tjelkket IC4 oplysningerne i statusrapporten fra december:
Der var 38 i daglig drift.
Der var 45 driftklare dagligt.
I 2016 har de kørt med 65 forskellige sæt.
Der er 77 at vælge imellem.

Jeg tvivler på at DSB kan anskaffe nye tog til tiden, så jeg tror at IC4 kommer til at køre mange år endnu. Derfor er det ikke ok at kassere brugbare komponenter. Og mon ikke de har plads til at opmagasinere et par vognkasser. Det er trods alt vores skatte kroner de vil omsmelte nu. Hvorfor ikke vente lidt?

Mvh
M

DSB ophugger 5 IC4 togsæt

af jmp ⌂, Vejle, 5/3 2017, 11:14 (2607 dage siden) @ Morten

I disse tider med "alternative fakta" har jeg tjelkket IC4 oplysningerne i statusrapporten fra december:
Der var 38 i daglig drift.
Der var 45 driftklare dagligt.
I 2016 har de kørt med 65 forskellige sæt.
Der er 77 at vælge imellem.


Hvad får dig til at tro, at DSB's statusrapport er 100% fakta?

De 38/45 daglige sæt er tal fra omløbsplanerne, altså det planlagte. Ude i virkeligheden er dagligdagen aflysninger og erstatningsmateriel (MF, MR, MQ).

Jan

DSB ophugger 5 IC4 togsæt

af Morten, 5/3 2017, 11:37 (2607 dage siden) @ jmp

Jeg må sige at jeg har tillid til at det er rigtigt hvad der står i DSBs statusrapporter. De bliver vist også gransket af ministeriet inden de frigives. Hvis de indeholder urigtige faktuelle oplysninger vil det være noget af en skandale. Vildledning af folketinget...

Mvh
M

DSB ophugger 5 IC4 togsæt

af OD, Od ⌂, 5/3 2017, 12:02 (2607 dage siden) @ Morten

Jeg må sige at jeg har tillid til at det er rigtigt hvad der står i DSBs statusrapporter. De bliver vist også gransket af ministeriet inden de frigives. Hvis de indeholder urigtige faktuelle oplysninger vil det være noget af en skandale. Vildledning af folketinget...


Og hvordan skal ministeriet granske hvordan det foregår ude i virkeligheden...?

Fra et internt notat er gaflet følgende:

IC4 niveau. Det er aftalt med DSB Vedligehold, at der leveres 50 enheder fra december 2016 og 52
enheder fra start af Skolerejser. Der er flere indikationer på, at det bliver svært at overholde, og
derfor foreligger der et oplæg til nedformeringer, som ikke er besluttet.

DSB ophugger 5 IC4 togsæt

af jmp ⌂, Vejle, 5/3 2017, 12:11 (2607 dage siden) @ Morten

Jeg må sige at jeg har tillid til at det er rigtigt hvad der står i DSBs statusrapporter.


Velkommen til vores postfaktuelle samfund. Autoritetstro har ingen relevans mere.

Jan

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak