Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

IC4 grounded! (Jernbanen i dag)

af OD, Od ⌂, 7/3 2017, 17:10 (2579 dage siden)

Alle IC4 er grounded indtil videre. De får dog lov til at køre evt. tog til endestationen.
Det er hårdt at være et fantasitog i indkøringsfasen :-D

IC4 grounded!

af Ricky jørgensen, 7/3 2017, 17:16 (2579 dage siden) @ OD, Od

Hvorfor er de grounded??

IC4 grounded!

af Bent Larsen, Kalundborg, 7/3 2017, 17:20 (2579 dage siden) @ Ricky jørgensen

Hej
så må der pustes liv i nogle af de MR togsæt der sidst har kørt.
vh
Bent Larsen

IC4 grounded!

af Niels Munch, 7/3 2017, 19:26 (2578 dage siden) @ Bent Larsen

Jernbanemateriel skal ikke være hensat længe, før det lider derunder. I de 90 "married-pair" vogne fra Marskbanen, der blev grounded i NOV sidste år p.g.a. revner i nogle kortkoblinger, ses allerede skimmeldannelse. Man har ikke tilstrækkelig mulighed for tilslutning til el - og slet ikke, når der også skal tages hensyn til parkeret erstatningsmateriel.

IC4 grounded!

af Frank Poulsen, 7/3 2017, 17:36 (2579 dage siden) @ OD, Od

Er den nyhed i nogle medier? Jeg kan ikke lige finde den. Man skulle ellers tro der var potentiale for breaking news.

IC4 grounded!

af Østjyden, 7/3 2017, 17:38 (2579 dage siden) @ Frank Poulsen

Er den nyhed i nogle medier? Jeg kan ikke lige finde den. Man skulle ellers tro der var potentiale for breaking news.

Nej ikke endnu, for der er sket andre og vigtigere ting: Københavns Hovedbanegård er blevet lukke (se EB).

M v h
Peter

IC4 grounded!

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 7/3 2017, 17:46 (2579 dage siden) @ Østjyden

Er den nyhed i nogle medier? Jeg kan ikke lige finde den. Man skulle ellers tro der var potentiale for breaking news.


Nej ikke endnu, for der er sket andre og vigtigere ting: Københavns Hovedbanegård er blevet lukke (se EB).

Det kan vel dårligt kaldes for Breaking News - et IC4 nedbrud er jo en daglig begivenhed, og det er jo heller ikke første gang, at hele flåden er blevet groundet.

Det bekommer nok DSB godt, at Kh er evakueret - det overskygger endnu et tilføjet kapitel til DSBs performance som togindkøber/producent.

IC4 grounded!

af Østjyden, 7/3 2017, 17:49 (2579 dage siden) @ Henrik Hansen

Er den nyhed i nogle medier? Jeg kan ikke lige finde den. Man skulle ellers tro der var potentiale for breaking news.


Nej ikke endnu, for der er sket andre og vigtigere ting: Københavns Hovedbanegård er blevet lukke (se EB).


Det kan vel dårligt kaldes for Breaking News - et IC4 nedbrud er jo en daglig begivenhed, og det er jo heller ikke første gang, at hele flåden er blevet groundet.

Det bekommer nok DSB godt, at Kh er evakueret - det overskygger endnu et tilføjet kapitel til DSBs performance som togindkøber/producent.

Det, der er Breaking News, som jeg også skriver, er, at Københavns Hovedbanegård er lukket, og det må være vigtigere end IC4 i øjeblikket.

M v h
Peter

IC4 grounded!

af andersj, Aalborg, 7/3 2017, 17:39 (2579 dage siden) @ Frank Poulsen

Er den nyhed i nogle medier? Jeg kan ikke lige finde den. Man skulle ellers tro der var potentiale for breaking news.

Der skal jo lige være nogle der fortæller dem det. DSB er jo nok ikke ivrige efter at udsende en pressemeddelelse, selvom det nok ville være en god idé.
Men alle IC4 afgange jeg har søgt på gennem Rejseplanen er aflyst pga. "Teknisk fejl" så der er nok noget om det. .

--
Mvh Anders

IC4 grounded!

af togman, 7/3 2017, 17:44 (2579 dage siden) @ andersj

Jeg har som lokomotivfører fået meldingen fra DSB'S driftsledere om at alle IC 4 er taget ud af drift. Så nu skal der nok tænkes nye tanker om hvad der så skal bruges.

IC4 grounded!

af Svend, 7/3 2017, 20:20 (2578 dage siden) @ andersj

Landets Puls lige nu:

Fire tog til/fra Kalundborg, RE 3589, RE 4764, RE 2585 og RE 1560 aflyst pga tekniske fejl på togene.

[image]

Avatar

IC4 grounded!

af Erik H, Frederikssund, 7/3 2017, 18:45 (2578 dage siden) @ Frank Poulsen

Prøv at se på EB på nettet.


Mvh.

Erik H

--
Erik H
[image] [image]

IC4 grounded!

af Jens V, 7/3 2017, 21:00 (2578 dage siden) @ Erik H

Prøv at se på EB på nettet.


Det var dog en på alle måder rædselsfuld oplevelse... Og her tænker jeg ikke på IC4!

IC4 grounded - pressemeddelelsen

af Svend, 7/3 2017, 18:15 (2578 dage siden) @ OD, Od

Pressemeddelelsen fra DSB:


07. marts 2017 kl. 17:40

DSB her har til eftermiddag besluttet at indstille passagerdriften med IC4-tog indtil videre. Beslutningen er truffet efter en episode tidligere i dag, hvor en hydraulikpumpe gik løs på et IC4-tog i nærheden af Hedehusene Station.

”Vi er lige nu i gang med at undersøge årsagerne til episoden og har valgt at tage IC4-togene ud af passagerdrift,” siger Anders Egehus, Driftsdirektør i DSB og fortsætter:

”Vi har for cirka to uger siden haft en episode, der umiddelbart kan minde om dagens hændelse. På den baggrund har vi valgt at indstille passagerdriften med IC4. Vi vil nu analysere hændelserne og derefter vurdere genindsættelsen af IC4-togene.”

Havarikommissionen er rutinemæssigt blevet orienteret om episoden og beslutningen om midlertidigt at indstille passagerdriften med IC4-togene.

Beslutningen betyder ændringer og aflysninger i togtrafikken resten af dagen, i morgen tidlig og formentlig i de kommende dage. DSB.dk vil løbende blive opdateret med ændringerne – ligesom ændringerne hurtigst muligt vil fremgå af Rejseplanen.

IC4 grounded - pressemeddelelsen

af Østjyden, 7/3 2017, 18:18 (2578 dage siden) @ Svend

Det er samme meddelelse, som andersj har lige oven over dit indlæg.

M v h
Peter

IC4 grounded - pressemeddelelsen

af Gæst1, 7/3 2017, 18:49 (2578 dage siden) @ Østjyden

Mon ikke festen stopper her. Godt nok fik man toget i drift igen, dengang det ikke kunne bremse (uden reelt at finde fejlen - man kunne bare ikke genskabe den), men komponenter der falder af under kørsel, var det der udløste dødsstødet til FYRA togene i Holland og Belgien.

Selv DSB må da kunne se, at det ikke er sjovt længere.

Medmindre der ligger en instruks på værkstedet om at hydraulikpumper skal monteres løst, bør det være slut nu. Så må man kunne finde de penge, der skal til for at sikre at DSB også har råd til at forholde sig til virkeligheden.

Det ville i al fald klæde både DSB og transportpolitikerne.

IC4 grounded - pressemeddelelsen

af OnkelJørn, 7/3 2017, 18:53 (2578 dage siden) @ Gæst1

Det er vel også en god måde at "bede" om penge til nyt materiel ?

IC4 grounded - pressemeddelelsen

af steenth, 7/3 2017, 19:00 (2578 dage siden) @ Gæst1

Medmindre der ligger en instruks på værkstedet om at hydraulikpumper skal monteres løst, bør det være slut nu. Så må man kunne finde de penge, der skal til for at sikre at DSB også har råd til at forholde sig til virkeligheden.

Problemet nu og her at IC4 ikke kan undværes i driften indtil erstatning kommer.

Avatar

IC4 grounded - pressemeddelelsen

af gaest, 7/3 2017, 19:07 (2578 dage siden) @ Gæst1

Mon ikke festen stopper her. Godt nok fik man toget i drift igen, dengang det ikke kunne bremse (uden reelt at finde fejlen - man kunne bare ikke genskabe den), men komponenter der falder af under kørsel, var det der udløste dødsstødet til FYRA togene i Holland og Belgien.

Selv DSB må da kunne se, at det ikke er sjovt længere.

DSB kan godt se at det ikke er sjovt længere.

Om det her er slutningen for IC4? Næppe. Man får bare ikke afløsere fra den ene dag til den anden. MR er også udtjente, og ikke ret meget mere stabile end IC4, især da ikke dem der har været hensat.

Nu er der sket noget med en hydraulikpumpe. To sager inden for kort tid. Hvorfor er det sket? Er det forkert vedligehold, forkert konstruktion? Det skal analyseres nu. Hvis det viser sig at Det er noget der kan repareres på ret kort tid pr enhed, behøver de ikke være ude af drift så længe. Skulle det vise sig at der i mangel af korrekte reservedele er brugt "for korte skruer" (synonym for hvadsomhelst der ikke kan holde til opgaven) kan de enheder hvor de forkerte dele er brugt måske hurtigt lokaliseres, og så kan de sæt der ikke er berørte umiddelbart sættes i drift igen.

IC4 grounded - pressemeddelelsen

af Svend, 7/3 2017, 19:11 (2578 dage siden) @ Østjyden

Det er samme meddelelse, som andersj har lige oven over dit indlæg.

Det er jeg med på, men her forbliver teksten mens den på DSBs hjemmeside kan forsvinde på mindre end et sekund ;-)

Avatar

IC4 grounded!

af Erik H, Frederikssund, 7/3 2017, 18:47 (2578 dage siden) @ OD, Od

Alt er jo som bekendt relativt. Der findes kort og lange indkøringsfaser. IC4 hører til i sidste kategori.

Mvh.

Erik H

--
Erik H
[image] [image]

IC4 grounded!

af Jens Hansen, 7/3 2017, 20:03 (2578 dage siden) @ Erik H

Der omtales 2 hændelser med 14 dages mellemrum - hvorfor er nummer 2 fatal?

Eller det var nummer 1 måske også, men DSB valgte at køre videre?

IC4 grounded!

af krabsen, 7/3 2017, 21:16 (2578 dage siden) @ Jens Hansen

Der omtales 2 hændelser med 14 dages mellemrum - hvorfor er nummer 2 fatal?

Fordi een fejl kan være tilfældig, to kan antyde noget systematik.

IC4 grounded!

af togman, 7/3 2017, 21:23 (2578 dage siden) @ krabsen

Fra pålidelig kilde i DSB - Lkf som er dybt indvoldveret i arbejdet med IC 4 - så ved jeg at der er tale om mere end 2 hændelser. Det er muligt at de 2 som nævnes, i Årup for et par uger siden og Hedehusene i dag er de alvorligste, men de er ikke de eneste. Problemet er, at stativet som holder hydraulikpumben sidder med 8 mm bolte som er for svage. Derfor knækker det af. Man troede først at det var et enkelt sæt hvor boltene var dårlige, men kan nu se en systematik. Man har øjensynligt et stativ klar til 16 mm bolte, men om det blot kan sættes på ved jeg ikke.
Jeg tror dog ikke dette bliver dødsdommen for IC 4, da DSB simpelthen ikke har materiel nok til at gennemfører køreplanen uden IC 4. Og K16 viste jo tydeligt, at når bl.a. ME og IC3 presses for meget går det galt, de er jo bestemt heller ikke nye mere.
Så mon ikke man for sat kraftigere stativet på og så må vi afvente næste kapitel i sagaen om IC 4, for tror ikke dette er det sidste.

MG LKF hos DSB

IC4 grounded!

af Jens Hansen, 8/3 2017, 06:15 (2578 dage siden) @ togman

Nu er jeg hverne DSB kyndig eller mekaniker ditto, men det lyder da dybt uprofessionelt?

Hvad siger leverandøren af togene og hvad siger sikkerhedsmyndighederne?

Uden at sammenligne, men havde dette været i flyverdenen, ville man have taget noget mere seriøst på tingene.

Avatar

IC4 grounded!

af gaest, 8/3 2017, 08:04 (2578 dage siden) @ Jens Hansen

Nu er jeg hverne DSB kyndig eller mekaniker ditto, men det lyder da dybt uprofessionelt?

Hvad siger leverandøren af togene og hvad siger sikkerhedsmyndighederne?

Uden at sammenligne, men havde dette været i flyverdenen, ville man have taget noget mere seriøst på tingene.

Leverandøren er sluppet ud af balladen, nu hænger det på DSB.
Udviklingsforløbet af IC4 hos AB kan man kun gisne om men det virker uoverlagt. Montørerne har måske bare taget de skruer de havde flest af.

Sikkerhedsmyndighederne har været forbavsende tavse i forbindelse med IC3 brandene, ingen tør åbenbart tænke tanken til ende hvordan trafikken ville se ud hvis de blev grounded.

IC4 grounded

af andersj, Aalborg, 8/3 2017, 16:54 (2578 dage siden) @ Henrik Hansen

DSB henviser i et svar på Facebook vedr. IC4, til følgende pressemeddelelse:

https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemeddelelser/26-nye-el-lokomotiver-skal-styrke-to...

Hvori der er beskrevet, at udbuddet skulle gennemføres i efteråret 2016. Men er der egentlig sket noget i sagen, jeg synes nemlig ikke at jeg har været i stand til at finde noget vedr. dette udbud.

Der er foretaget prækvalifikation hvor Skoda, Siemens og Bombardier blev inviteret til at afgive tilbud. Kontrakten underskrives primo 2018.

--
Mvh Anders

IC4 grounded

af UTJ, 8/3 2017, 17:06 (2578 dage siden) @ andersj

Det er meget lang tid for bestilling af "hyldevarer" - tegner ikke godt.

--
ئۇلغىك

IC4 grounded

af PF, 8/3 2017, 19:14 (2577 dage siden) @ UTJ

Det kan du tilskrive regnskabsøkonomiske hensyn.

Der skal jo også lige sættes lidt tråd op før de kan benytte deres nyindkøb

IC4 grounded!

af Jan_8800, 8/3 2017, 21:32 (2577 dage siden) @ OD, Od

Har DSB ingen af de gode gamle MR tog som de kan indsætte på f.eks. Vestfyn og mellem Aarhus-Esbjerg?

IC4 grounded!

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 8/3 2017, 21:53 (2577 dage siden) @ Jan_8800

Har DSB ingen af de gode gamle MR tog som de kan indsætte på f.eks. Vestfyn og mellem Aarhus-Esbjerg?

Dem nåede man heldigvis at ophugge en del af, inden der blev brug for dem - rettidig omhu om man vil :-)

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=117705

Hvor mange der er tilbage i en tilstand der gør de kan/må køre ved jeg ikke.

IC4 grounded!

af andersj, Aalborg, 8/3 2017, 23:01 (2577 dage siden) @ Henrik Hansen

Har DSB ingen af de gode gamle MR tog som de kan indsætte på f.eks. Vestfyn og mellem Aarhus-Esbjerg?


Dem nåede man heldigvis at ophugge en del af, inden der blev brug for dem - rettidig omhu om man vil :-)

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=117705

Hvor mange der er tilbage i en tilstand der gør de kan/må køre ved jeg ikke.

Ifølge februar nummeret af "Jernbanen" er der 21 i driftspuljen og 7 løb mandag-fredag. Det vil sige 14 togsæt i overskud til værksted og driftsreserve. Jeg gætter på at driftsreserven til dels holder i Næstved og til dels er blevet brugt på myldretidstogene Aalborg-Frederikshavn da de ikke har været aflyst.

Problemet med at sætte dem ind på Vestfyn og mellem Aarhus og Esbjerg er at de ikke kan holde køreplanen og at der ikke er nok til at gennemføre alle løbene. Så er det mindre forvirrende overfor passagerene at have et fast erstatningskoncept fremfor at der kun er en afgang hver 4. time eksempelvis.

--
Mvh Anders

IC4 grounded!

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 9/3 2017, 08:02 (2577 dage siden) @ andersj

Problemet med at sætte dem ind på Vestfyn og mellem Aarhus og Esbjerg er at de ikke kan holde køreplanen og at der ikke er nok til at gennemføre alle løbene. Så er det mindre forvirrende overfor passagerene at have et fast erstatningskoncept fremfor at der kun er en afgang hver 4. time eksempelvis.

Det er i hvert fald heller ikke en holdbar løsning på bare lidt længere sigt, at aflyse alle regional tog imellem Århus-Fredericia-Esbjerg. Pendlerne kan nok accepterer det et par dage - de er i forvejen vandt til at accepterer DSB påfund i et til tider ganske urimeligt omfang.

DSB kunne evt. indsætte MR tog i et løb mellem Esbjerg og Fredericia, for at servicerer det publikum der skal til mod Fredericia/Århus fra stationer vest for Lunderskov, hvilket med aflysning af alle regionaltog er en ganske besværlig affære.

IC4 grounded!

af Gösta, 9/3 2017, 11:40 (2577 dage siden) @ Henrik Hansen

Der må også være et antal MQ til overs. Jeg har regnet ud, at der er 5 omløb på Svendborgbanen og 5 omløb på Lille Syd. DSB har 20 MQ. Så der skulle vel være 3 til overs til Vestfyn i stedet for de frygtelig langsomme togbusser. Mig vidende bruges ikke MQ andetsteds?
Gösta
Ejby

IC4 grounded!

af Gæst1, 9/3 2017, 12:21 (2577 dage siden) @ Gösta

Der må også være et antal MQ til overs. Jeg har regnet ud, at der er 5 omløb på Svendborgbanen og 5 omløb på Lille Syd. DSB har 20 MQ. Så der skulle vel være 3 til overs til Vestfyn i stedet for de frygtelig langsomme togbusser. Mig vidende bruges ikke MQ andetsteds?
Gösta
Ejby

Til gengæld er der pt fire på værksted...

IC4 grounded!

af OD, Od ⌂, 9/3 2017, 17:02 (2577 dage siden) @ Gösta

Der må også være et antal MQ til overs. Jeg har regnet ud, at der er 5 omløb på Svendborgbanen og 5 omløb på Lille Syd. DSB har 20 MQ. Så der skulle vel være 3 til overs til Vestfyn i stedet for de frygtelig langsomme togbusser. Mig vidende bruges ikke MQ andetsteds?
Gösta
Ejby

Din udregning holder ikke stik. På Svendborg banen bruges 7 sæt og på Lille Syd 8 sæt. Endvidere skulle 1 sæt være udtaget til ERTMS/GSMR indbygning jf. omløbsplanen. Dertil skal lægges driftsreserver og togsæt på værksted. I ugen op til MG blev grounded kørte der dagligt MG på Svendborg banen. Det tyder ikke ligefrem på overskud af MQ.

IC4 grounded!

af cml, 9/3 2017, 18:27 (2576 dage siden) @ OD, Od

Var det ikke en idé at få immuniseret de pågældende strækninger, opsat el-master og så få købt et læs nye eltog til 2020? Så vi kan vi komme af med disse forfærdelige tog... Men hov, det kræver handling fra politisk side, hvilket selvfølgelig ikke sker.

IC4 grounded!

af steenth, 9/3 2017, 22:20 (2576 dage siden) @ cml

Var det ikke en idé at få immuniseret de pågældende strækninger, opsat el-master og så få købt et læs nye eltog til 2020? Så vi kan vi komme af med disse forfærdelige tog... Men hov, det kræver handling fra politisk side, hvilket selvfølgelig ikke sker.

Immunisering af strækninger er ret dyr. Så man venter til signaler alligevel skal udskiftes.

IC4 grounded!

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 9/3 2017, 16:33 (2577 dage siden) @ Henrik Hansen

Det er i hvert fald heller ikke en holdbar løsning på bare lidt længere sigt, at aflyse alle regional tog imellem Århus-Fredericia-Esbjerg. Pendlerne kan nok accepterer det et par dage - de er i forvejen vandt til at accepterer DSB påfund i et til tider ganske urimeligt omfang.

DSB kunne evt. indsætte MR tog i et løb mellem Esbjerg og Fredericia, for at servicerer det publikum der skal til mod Fredericia/Århus fra stationer vest for Lunderskov, hvilket med aflysning af alle regionaltog er en ganske besværlig affære.

DSB indstiller kørslen med IC4 i 2 uger:

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-03-09-dsb-indstiller-drift-med-ic4-tog-i-to-uger

Det bliver spændende at se, om DSB ser sig i stand til at skaffe en form for erstatningsmateriel, eller om passagerne igen tages som gidsler i den uendelige historie om IC4.

IC4 grounded!

af andersj, Aalborg, 9/3 2017, 16:59 (2577 dage siden) @ Henrik Hansen

Det er i hvert fald heller ikke en holdbar løsning på bare lidt længere sigt, at aflyse alle regional tog imellem Århus-Fredericia-Esbjerg. Pendlerne kan nok accepterer det et par dage - de er i forvejen vandt til at accepterer DSB påfund i et til tider ganske urimeligt omfang.

DSB kunne evt. indsætte MR tog i et løb mellem Esbjerg og Fredericia, for at servicerer det publikum der skal til mod Fredericia/Århus fra stationer vest for Lunderskov, hvilket med aflysning af alle regionaltog er en ganske besværlig affære.


DSB indstiller kørslen med IC4 i 2 uger:

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-03-09-dsb-indstiller-drift-med-ic4-tog-i-to-uger

Det bliver spændende at se, om DSB ser sig i stand til at skaffe en form for erstatningsmateriel, eller om passagerne igen tages som gidsler i den uendelige historie om IC4.

Ifølge DSB's egen hjemmeside fortsætter aflysningerne frem til og med 26. marts, og der indsættes dermed ikke erstatningsmateriel ind bortset fra mellem Aalborg og Frederikshavn i myldretiden.

http://www.dsb.dk/trafikinformation/andringer-i-trafik-og-drift/andringer-i-trafik-og-d...

--
Mvh Anders

IC4 grounded!

af esni, Frederikssund, 9/3 2017, 23:30 (2576 dage siden) @ andersj

Mange på dette forum sidder sikkert og tænker hvad DSB nu bedst kan gøre nu.

Er der nogen der kan fortælle hvor mange løb de ca 30 IC4 sæt i alt dækker?

Avatar

IC4 grounded!

af BoergeOf61, Randers C, 9/3 2017, 23:37 (2576 dage siden) @ esni

Er der nogen der kan fortælle hvor mange løb de ca 30 IC4 sæt i alt dækker?


Jeg ved kun, de dækker el. dækkede alle regionaltog mellem Aarhus og Esbjerg, alle lyntog med få stop mellem Aarhus og København samt nogle afgange for regionaltog nord for Aarhus og vist mellem Odense og Svendborg. Alene Aarhus - Esbjerg er et tog i timen i hver retning med en køretid på 2 t. 21 m.

IC4 grounded!

af Peter Christensen, 10/3 2017, 05:17 (2576 dage siden) @ BoergeOf61

Og en stabel regionaltog mellem kk og Hk/Kb foruden nogle ganske få løb til Nykøbing F.

IC4 grounded!

af Jens Hansen, 9/3 2017, 07:42 (2577 dage siden) @ OD, Od

Er det rigtigt opfattet at der ikke har været 2 hændelser, men 10?

IC4 grounded!

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 9/3 2017, 07:57 (2577 dage siden) @ Jens Hansen

Er det rigtigt opfattet at der ikke har været 2 hændelser, men 10?

Der har været 12 hændelser hvor pumpen er gået løs, men kun ved de 2 sidste hændelser er pumpen gået igennem vognbunden, hvilket så har medført er kørselsforbud.

Man kan så filosoferer om, hvorfor DSB ikke har gjort noget for at forhindre de hændelser, når nu det har været kendt i længere tid, at IC4 også her var dårlig udført. Prose-rapporten omtaler desuden også de åbenbart sårbåre ophæng af pumpen.

IC4 grounded - MR lyntog og Lint togsæt

af andersj, Aalborg, 13/3 2017, 18:55 (2572 dage siden) @ OD, Od

ICL 74 Frederikshavn-Aarhus samt IC 184 Aalborg-Aarhus kører så vidt jeg kan se de næste to uger med MR. Hvis man forsøger at bestille plads på www.dsb.dk får man også vist siddepladserne i en MR.

Ifølge en artikel i Nordjyske Stiftstidende i sidste uge er både DSB og Nordjyske Jernbaner positive overfor at lade DSB leje de 9 og fra denne uge 13 nye Lint togsæt som Nordjyske Jernbaner først skal bruge i august. Der skulle allerede være en række DSB lkf under uddannelse til Lint, dog i forbindelse med at de skal køre og arbejde for Nordjyske Jernbaner i fremtiden og ikke pga. den aktuelle situation med IC4.

--
Mvh Anders

IC4 grounded - MR lyntog og Lint togsæt

af Lasse Duusgaard, Aalborg SØ, 14/3 2017, 08:42 (2572 dage siden) @ andersj

Hej Anders

Tak for dit input. Du skriver at NJJ får leveret de sidste Lint 41 tog i denne uge, ved du noget mere præcist om hvornår i denne uge de transporteres op gennem Danmark?

Med venlig hilsen
Lasse Duusgaard

IC4 grounded - MR lyntog og Lint togsæt

af C. F. Andersen, 14/3 2017, 10:09 (2572 dage siden) @ Lasse Duusgaard

Er ankommet til Padborg ca 10.00

..... og Lint togsæt til NJ

af Lasse Duusgaard, Aalborg SØ, 15/3 2017, 22:07 (2570 dage siden) @ Niels Munch

Det lykkedes mig at fange dem klokken 17 igår (14/3) i Aalborg. Dog undrede dig mig, at der i det forreste Lint togsæt sad en mand. Er det en fra fabrikken, som skal følge togsættene til dørs og har ansvaret for togsættene til de når NJJ i Hjørring?

https://youtu.be/kjxb9fgkrZs

Med venlig hilsen

Lasse Duusgaard

IC4 grounded!

af Bent Larsen, Kalundborg, 20/3 2017, 11:31 (2566 dage siden) @ jmp

Hej
Hvis den pumpe kun lever tryk til drift af generatoren, må det da give et energitab med det mellemled og mere vedligehold, i stedet for direkte træk, men der jo nok en grund til det er sådan. Det giver tegningen ikke svar på.
vh
Bent Larsen

IC4 grounded!

af Jimmy, 20/3 2017, 12:31 (2566 dage siden) @ Bent Larsen

Problemet er vel også at hver gang der skal laves bare den mindste ændring, om det så er en skrue til toiletpapirholderne på toiletter skal de godkendes af trafikstyrelsen. Og de rider jo som bekendt ikke samme dag som de sadler.

Sådan nogle beslag skal jo godkendes af trafikstyrelsen, så er vi nok fremme ved sommerferien inden sådan en tilladelse gives.

IC4 grounded!

af Svend, 20/3 2017, 12:39 (2566 dage siden) @ Jimmy

Sådan nogle beslag skal jo godkendes af trafikstyrelsen, så er vi nok fremme ved sommerferien inden sådan en tilladelse gives.

.
Det går såmænd også. Ferieåret (og dermed for nogle også sommerferien) starter jo om lidt over en måned :-D :-D

IC4 grounded!

af Gæst1, 20/3 2017, 13:03 (2566 dage siden) @ Svend

Sådan nogle beslag skal jo godkendes af trafikstyrelsen, så er vi nok fremme ved sommerferien inden sådan en tilladelse gives.

.
Det går såmænd også. Ferieåret (og dermed for nogle også sommerferien) starter jo om lidt over en måned :-D :-D

Nu har DSB jo kendt til problemet i flere år, så de kunne jo blot have reageret noget før.

Men ideen om ståltråd og net til at opsamle det, der falder af undervejs er i sig selv ganske fantastisk....lidt ligesom forsøget på at skyde skylden over på, at det er fordi Banedanmark vil have lov til at ligge løse skinner i sporet, der er skyld i miseren....

Gad vide om DSBs første indskydelse efter Marslev forbikørslen, var at udstyre IC4 med et anker, som lokoføreren kunne kaste ud af vinduet, hvis de andre bremser fejlede?

IC4 grounded! Indsættelse

af Peter Christensen, 29/3 2017, 21:13 (2556 dage siden) @ Gæst1

Lidt om planerne om indsættelse.

Trafikudvalg

IC4 grounded!

af YBS, 20/3 2017, 13:49 (2566 dage siden) @ Bent Larsen

Hej.
Generatoren skal levere 50 Hz vekselstrøm til de almindelige strømudtag i toget, og det kræver den kører med konstant hastighed. Da dieselmotorerne ikke gør det, er denne løsning valgt. Den bruges så vidt jeg ved også på IC3.

IC4 grounded!

af Peter Christensen, 20/3 2017, 19:36 (2565 dage siden) @ YBS

Frekvensomformere fås i mange størrelser og jeg er overbevist om at en passende omformer kan findes.
Men hvorfor hulan der er en aksel mellem pumpe og dieselmotor; det virker lidt sært.
"Normalen" er drev via kileremme eller monteret direkte på dieselmotoren.

Det sagt, så mangler vi kunne twist, fedt og ståltråd (og måske gaffatape) for at ingeniørafdelings værktøjskasse er komplet.....ved fra en dokumentarfilm fra det maritime at twist, fedt og ståltråd er et universalmiddel til fejlretning på maskiner....

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak