Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

kombi terminal i køge

af Frank Poulsen, 9/3 2017, 16:01 (2598 dage siden) @ glade-koege

Så kan man jo tænke hvor bør sådan en mest logisk placeres, og hvor meget plads kræver den

kombi terminal i køge

af Jens Hansen, 9/3 2017, 19:18 (2598 dage siden) @ Svend

Lille Skensved - man ser det for sig , godstogene fra Maschen stopper ved Køge Nord rangerer ud af lille syd og efter et par timer genoptager kørslen til Halsberg

Næppe befordrende for gods på banen.

kombi terminal i køge

af Svend, 9/3 2017, 19:47 (2598 dage siden) @ Jens Hansen
redigeret af Svend, 9/3 2017, 20:43

Lille Skensved - man ser det for sig , godstogene fra Maschen stopper ved Køge Nord rangerer ud af lille syd og efter et par timer genoptager kørslen til Halsberg

Næppe befordrende for gods på banen.

Jeg mente bare: Transportcenteret har haft sporforbindelse i årevis, uden at nogen har følt anledning til at sende eller modtage gods. NETTO eller hvem det ellers måtte være, er nok temmelig ligeglad med, om godstoget kører via Roskilde eller den nye bane ;-)

kombi terminal i køge

af Jens Hansen, 9/3 2017, 21:13 (2598 dage siden) @ Svend

point taken.

Jeg tror at hvis en terminal skal leve, så skal der være en kontinuerlig trafik forbi. Tog er gode til store mængder over længere afstande, og det synes ikke at kunne føde en kombiterminal i Køge. Jeg tror at man skal hægte sig op på noget, der kører alligevel. Der er ikke mange som har behov som f.eks. Carlsberg

kombi terminal i køge

af steenth, 9/3 2017, 22:18 (2598 dage siden) @ Jens Hansen

point taken.

Jeg tror at hvis en terminal skal leve, så skal der være en kontinuerlig trafik forbi. Tog er gode til store mængder over længere afstande, og det synes ikke at kunne føde en kombiterminal i Køge. Jeg tror at man skal hægte sig op på noget, der kører alligevel. Der er ikke mange som har behov som f.eks. Carlsberg

En kombiterminal samler trafik, så man har nok til et bloktog. Spørgsmålet for Køge er hvornår terminalen i Høje Taastrup er fuld udnyttet - så er der behovet der. Pladsen i Køge er reservere til det. Man behøver ikke har et firma som Carlsberg til at skaffe trafik.

kombi terminal i køge

af Jens Hansen, 10/3 2017, 06:48 (2598 dage siden) @ steenth

ja, bloktoget, det er den traditionelle måde at tænke på. Men hvornår er det lige at derer 35 vognladninger der skla fra Sjælland til Italien?

Jeg tror mere på at vi søger at koble op på de "bloktog" som alligevel kører forbi. Det bethder et stop på 10 minutter, ja. Men så er de 5 vogne også på vej til Italien.

kombi terminal i køge

af OD, Od ⌂, 10/3 2017, 07:24 (2598 dage siden) @ Jens Hansen

ja, bloktoget, det er den traditionelle måde at tænke på. Men hvornår er det lige at derer 35 vognladninger der skla fra Sjælland til Italien?

Det er vist lang tid siden du har været ude i virkeligheden og spotte kombitog.

kombi terminal i køge

af steenth, 9/3 2017, 22:14 (2598 dage siden) @ Svend

http://www.koege.dk/Service/Nyheder/2017/03/Markedsanalyse-Kombiterminal-boer-ligge-i-K...

.
Vi spoler lige nogle år tilbage
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=5574

Det kunne være, at direktøren for Skandinavisk Transport Center skulle bevæge sig en tur ud i yderkanten af sit center, for at se hvad der ligger der ..... :-D

Da København-Ringsted blev planlagt udgav Trafikstyrelsen et debatoplæg om det. Her var 3 placeringer. Det første var nede ved sidesporet imod Lille Skensved med et spor op til den nye bane. 2 andre placeringer langs den nye bane.

Høringsnotatet kan findes her: http://www.ft.dk/samling/20081/almdel/tru/bilag/470/687943.pdf

kombi terminal i køge

af Jens N, Fredericia, 11/3 2017, 22:09 (2596 dage siden) @ steenth

Da København-Ringsted blev planlagt udgav Trafikstyrelsen et debatoplæg om det. Her var 3 placeringer. Det første var nede ved sidesporet imod Lille Skensved med et spor op til den nye bane. 2 andre placeringer langs den nye bane.


Spørgsmålet er hvor mange godstog der reelt kommer til at benytte den nye bane København-Ringsted.

Stigningerne er skrappere end Storebælt og Øresund, så togene kan ikke køre med så høj belastning, og dermed mindre lønsomhed.

Med venlig hilsen Jens

Ny Ellebjerg-Ringsted

af Ib Jensen, 11/3 2017, 22:12 (2596 dage siden) @ Jens N

Stigningerne er skrappere end Storebælt og Øresund, så togene kan ikke køre med så høj belastning, og dermed mindre lønsomhed


Forklar, forklar!

kombi terminal i køge

af steenth, 12/3 2017, 00:43 (2596 dage siden) @ Jens N

Spørgsmålet er hvor mange godstog der reelt kommer til at benytte den nye bane København-Ringsted.

Hmm. Man regner med at de fleste godstog skal flyttes over på den nye bane.

Stigningerne er skrappere end Storebælt og Øresund, så togene kan ikke køre med så høj belastning, og dermed mindre lønsomhed.

Hvor skulle være stigninger over normalt? Banen bliver indrettet til godstog med en længde på 1000 m.

kombi terminal i køge

af Jens N, Fredericia, 12/3 2017, 07:00 (2596 dage siden) @ steenth

Hvor skulle være stigninger over normalt?


Der er stigninger på 19 promille, hvilket er mere end Storebælts 15 promille. Jeg ved ikke helt præcist hvor de ligger, men jeg gætter på de steder ved København hvor banen skal over veje og ned i gennemskæringer på korte afstande.

For at togene kan sætte i gang efter en standsning på de stigninger, skal togene enten køres med mindre belastning eller med dobbelttraktion.

Begge løsninger giver operatørerne dårligere lønsomhed, så jeg gætter på at de derfor hellere vil blive på den gamle strækning for at kunne trække den største mængde med de færreste lokomotiver.

Med venlig hilsen Jens

kombi terminal i køge

af steenth, 12/3 2017, 11:50 (2595 dage siden) @ Jens N

Hvor skulle være stigninger over normalt?

Der er stigninger på 19 promille, hvilket er mere end Storebælts 15 promille. Jeg ved ikke helt præcist hvor de ligger, men jeg gætter på de steder ved København hvor banen skal over veje og ned i gennemskæringer på korte afstande.

Jeg har tjekket VVM på "Niveaufri udfletning Ny Ellebjerg" - her nævner det 15,3 promille over broen... her skal normalt ikke kører godstog. Der var også en tunnelløsning i materialet - på 25 promille - den løsning døde pga. den var både dårlig og dyr...

Resten af den nye bane er ret jævn - hvor skulle de 19 promille være?

kombi terminal i køge

af Gæst1, 12/3 2017, 16:53 (2595 dage siden) @ steenth

Resten af den nye bane er ret jævn - hvor skulle de 19 promille være?

Du har da vist ikke SET den nye bane? særligt fra Solrød mod Køge Nord, og stigningen lige syd for Køge Nord kunne godt være de 19 promille. Det kan ses meget tydeligt fra motorvejen og talrige billeder derfra.

Når det er sagt, så er stigningerne relativt korte, og banen kan befares med lokomotiver med samme belastning som på Storebælt (og formentlig lidt til).

Udslagsgivende bliver investeringen i ETCS, der næppe kan svare sig de kommende år.

kombi terminal i køge

af Niels Bak, 13/3 2017, 09:09 (2595 dage siden) @ Gæst1


Udslagsgivende bliver investeringen i ETCS, der næppe kan svare sig de kommende år.

Det kan nu ikke blive nogenlang udsættelse, eftersom resten af hovedbanen kommer få år efter.

kombi terminal i køge

af Bjarke Hvass, Valby, 13/3 2017, 09:49 (2594 dage siden) @ Gæst1

Resten af den nye bane er ret jævn - hvor skulle de 19 promille være?


Du har da vist ikke SET den nye bane? særligt fra Solrød mod Køge Nord, og stigningen lige syd for Køge Nord kunne godt være de 19 promille. Det kan ses meget tydeligt fra motorvejen og talrige billeder derfra.

I nærheden af Åsvej er der en stigning med op til 14,6 promille. Ved Køge Nord er der kun 12,5 promille. Der er stigninger over 15,6 promille ved Vigerslevparken og Brøndbyvester Blvd. Det sidste sted kan ses på nedenstående billede.

[image]

kombi terminal i køge

af Holger Sørensen, Hedehusene, 12/3 2017, 11:51 (2595 dage siden) @ steenth

Spørgsmålet er hvor mange godstog der reelt kommer til at benytte den nye bane København-Ringsted.


Hmm. Man regner med at de fleste godstog skal flyttes over på den nye bane.


Godstogene fortsætter nok ad den gamle bane de første år - godsoperatørerne skal jo først have
udstyret deres lokomotiver med det nye signalsystem. Alt efter prisudgifter og
konkurrenceforhold mm. vil det sikkert trække ud nogle år...

Og så bygger man en niveaufri udfletning i Vigerslev, hvor det nemmeste for tog fra/til Øresund
ser ud til at blive kørsel til/fra den gamle bane.
Så mon ikke man på sigt kører ad begge baner - alt efter trafikintensitet mm. (hvad der nu er smartest).

Stigningerne er skrappere end Storebælt og Øresund, så togene kan ikke køre med så høj belastning, og dermed mindre lønsomhed.


Afgørende er selvfølgelig også hvor lange stigningerne er.
Banen er garanteret bygget efter en eller anden TSI-norm,
som beskriver promille, længde og togvægte i forhold til hinanden.


Bedste hilsener fra Holger:-)

kombi terminal i køge

af Bjarke Hvass, Valby, 13/3 2017, 09:36 (2594 dage siden) @ Holger Sørensen

Stigningerne er skrappere end Storebælt og Øresund, så togene kan ikke køre med så høj belastning, og dermed mindre lønsomhed.

Afgørende er selvfølgelig også hvor lange stigningerne er.
Banen er garanteret bygget efter en eller anden TSI-norm,
som beskriver promille, længde og togvægte i forhold til hinanden.

Normalbestemmelserne i Sporreglerne tillader op til 12,5 promille. Med dispensation kan der tillades gradienter op til 25 promille på strækninger op til 500 m, dog tillades mere end 20 promille kun hvis "der ikke findes trafikale krav om, at tog skal kunne standses eller sættes i gang på delstrækningen under normal drift". Der tillades også op til 15,6 promille på strækninger op til 3 km.

TSI INF stiller kun krav langs perroner og for rene passagerbaner. Disse krav er de samme som Sporreglerne.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak