Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Jernbanen og metro - samarbejde? (Jernbanen i dag)

af Dalhoff, 9/3 2017, 13:10 (2604 dage siden)

Gennem en længere periode har der stået større byggerier på i indre og ydre København, hovedsageligt som følge af investeringer i metrolinjer til eksempelvis Vibenhus og Nuuks plads på Østerbro og nørrebro. Men jeg synes at have observeret, at flere jernbanebyggerier/ renovationer finder sted omkring det ydre østerbro op mod Ryparken.
Vores virksomhed står for erhvervsudlejning af kommercielle ejendomme. Eksempelvis samarbejder vi med DSB Ejendomme, som eksempelvis har flere tomme butikker på og ved flere større og mindre stationer. Vi er modsat omkring ryparken station, og jeg synes at observere, at der ikke er langt fra Vibenhus, hvor de er ved at arrangere en metro station og til ryparken st. Samtidig har de gravet større dele af de mindre veje mellem disse to steder op.

Kommer en tvær forbindelse mellem Vibenhus metro og ryparken station - og hvem står mon for denne?

Jernbanen og metro - samarbejde?

af Svend, 9/3 2017, 13:20 (2604 dage siden) @ Dalhoff

jeg synes at observere, at der ikke er langt fra Vibenhus, hvor de er ved at arrangere en metro station og til ryparken st. Samtidig har de gravet større dele af de mindre veje mellem disse to steder op.
Kommer en tvær forbindelse mellem Vibenhus metro og ryparken station - og hvem står mon for denne?

.
Afstanden mellem Vibenshus Runddel og Ryparken station er ca 1 km .......
http://www.m.dk/#!/stations/byggepladser/vibenshusrunddel

Jernbanen og metro - samarbejde?

af Olfert, 9/3 2017, 15:46 (2604 dage siden) @ Dalhoff

At der bliver gravet på Ydre Østerbro, er næste umuligt at lægge mærke til. I de sidste år har været/er der gravearbejde på grund af: Metro, klimasikring, udvidelse af cykelstier, cykelveje, Nordhavnsvejen, udskiftning af fjernvarmerør (fra damp til varmtvand), busbaner, byggerier, etc.

Så det er ikke underligt, du har bemærket gravearbejde i kvarteret. Det har bare af alle mulige andre grunde end en forbindelse mellem Ryparken og Vibenhus St.

Det ville også være underligt, da der ikke er længere mellem stationerne end man kan gå, hvis ikke man hellere vil tage med en af de flere buslinjer.

Jernbanen og metro - samarbejde?

af re20000, 9/3 2017, 19:38 (2604 dage siden) @ Olfert

Den Københavnske metro er ikke og vil heller aldrig blive forbundet med nogen anden jernbane. Det tillader sikkerhedsreglerne for den type baner simpelthen ikke.

Nold

Jernbanen og metro - samarbejde?

af Olfert, 9/3 2017, 23:30 (2604 dage siden) @ re20000

Og de nye linjer bliver ikke engang forbundet med den gamle pga. sikkerhedssystemerne ikke er kompatible.

Jeg ville blot give en forklaring på, hvorfor der var så meget anlægsarbejde i området mellem Svanemøllen, Ryparken og Vibenhus. For der har været meget gravet op her, og der udsigt til en ende på det. Og lige en parentes: Metroen har faktisk været den som synes at være af de mindre irritationsmomenter i forhold til at hele gader har været og er lukket og gravet op pga. fjernvarme og klimasikring.

Jernbanen og metro - måske et sidespor

af ulca, 10/3 2017, 23:54 (2603 dage siden) @ Dalhoff

Jeg vil lige tillade mig at tage et sidespor i dette emne:

Nogle af de første konkrete planer omkring noget der minder om en metro i København stammer fra 1960erne, hvor DSB arbejdede med et såkaldt "T-bane" projekt, hvor "T" hentyder til tunnel. Man nåede endda så vidt, at 2. generations S-togene var forberedt til at kunne ombygges til kørsel i tunneler (andre end "røret"), hvilket navnlig kan ses at pantografernes montering er sænket i forhold til taget hvilket simpelthen skyldes at det ville betyde at man kunne nøjes med en mindre diameter på tunnelerne; ligeledes var de i den forbindelse mekanisk forberedt (som i at beslag mm. nemt kunne monteres) til at kunne udrustes med sidemonterede strømaftager fra en tredje skinne.

Ligeledes er det værd at bemærke, at linjeføringer for den nuværende metro faktisk blev undersøgt og overvejet flere gange mens man arbejdede med planerne om en "T-bane", som altså skulle integreres med S-banen. Disse arbejdede man med helt op i slutningen af 1980erne hvor man valgte at tunnelbaner i København skulle udskilles i et selvstændigt selskab. De helt præcise årsager kender jeg ikke, men det skyldes vidst blandt andet at de forventede omkostninger forventedes at være så store at man ville have Københavns Kommune med til at finansiere dette projekt, hvilket på daværende tidspunkt ikke var muligt da S-togene endnu ikke var placeret i et datterselskab til DSB.

Disse oplysninger stammer fra bogen omkring S-banens 75 års jubilæum.

Svenska-lok

Jernbanebøger

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980. Pris 280 kr.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak