Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Sporfornyelse Valby - Frederikssund 2018 (Generelt)

af Erik H, Frederikssund, 17/3 2017, 13:18 (2590 dage siden)

Jeg talte i dag med naboen, der fortalte at han havde set at sporene på Frederikssundbanen skal fornyes i 2018 fra Valby og til Frederikssund, samt at køreledningsanlægget skal udskiftes mellem Valby og Vanløse. Seneste gang hvor sporet blev udskiftet var i 1975, altså for over 40 år siden. Dette gælder så vidt jeg ved kun strækningen mellem Frederikssund og Ballerup.
Jeg bor omkring 800 meter syd for Frederikssund Station, og kan huske at der i forbindelse med anlæggelsen af dobbeltsporet i 2001 blev lagt nye spor fra omkring den gamle og nu nedlagte overkørsel 104 Bjergvejen og helt til Frederikssund Station. Dog er der vist nok et lille stykke (cirka et par hundrede meter) med det gamle spor i retning mod København.
Ud for huset hvor jeg bor er der på sporet mod København et skinnestød i sydlig retning. Dette har jeg fået at vide hedder et isolerklæbestød, af en signaltekniker her på forummet.

Jeg har indsat to fotos af stedet hvor det pågældende "isolerklæbestød" befinder sig.

[image]"

[image]
Begge fotos er taget først i juni 2016.

Det fremgår også at svellerne er af den nye type (udelte)


Jeg var inde på dette link:

http://www.ft.dk/samling/20151/almdel/tru/bilag/314/1647179.pdf

På side 12 står der om fornyelsesplanen for strækningen Valby – Frederikssund.
Et kort stykke før Frederikssund Station er den orange stribe der angiver banens forløb på ovennævnte strækning grå. Det må vel betyde at sporet her ikke bliver berørt ?

--
Erik H
[image] [image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak