Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Tønder-Tinglev sendes i høring (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/3 2017, 17:18 (2596 dage siden)

Så lakker det - formentlig - mod enden for Tønder-Tinglev.

Bemærk i øvrigt, at Banedanmark siger/påstår/mener/tror/ved, at alene nyt sikringsanlæg vil koste 232 millioner skatteyderkroner. Nogle gange må det være svært at være politiker, når den form for "rådgivning" er "monopolbelagt".

232 millioner kroner!

http://www.ft.dk/samling/20161/almdel/tru/bilag/239/1734261.pdf

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Tønder-Tinglev sendes i høring

af Gæst1, 17/3 2017, 17:29 (2596 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

232 mio for ERTMS på en enkeltsporet strækning uden krydsningsstationer?

Det ville jo være oplagt at gange dette op med størrelsen af resten af nettet, og så se om dette svar til politikerne så er retvisende for den endelige km-pris for signalprogrammet, for så er der nok behov for et to-cifret mia beløb mere...

Det må omvendt være dejligt befriende at være monopol, og samtidig drive transportpolitik...stakkels transportpolitikerne på Borgen, der formentlig også kan se, lige så tydeligt som os andre, at de bliver snydt så det driver....

Tønder-Tinglev sendes i høring

af jaer, 17/3 2017, 18:51 (2596 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Så lakker det - formentlig - mod enden for Tønder-Tinglev.

Bemærk i øvrigt, at Banedanmark siger/påstår/mener/tror/ved, at alene nyt sikringsanlæg vil koste 232 millioner skatteyderkroner. Nogle gange må det være svært at være politiker, når den form for "rådgivning" er "monopolbelagt".

232 millioner kroner!

http://www.ft.dk/samling/20161/almdel/tru/bilag/239/1734261.pdf

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Og hvor må det være dejligt blot at udtale sig uden viden om tingene.

Prøv at tælle antal overkørsler og multiplicer med prisen på een overkørsel. Læg hertil udgifterne for forbindelserne i Tinglev og Tønder, (som meget fornuftigt blev fjernet ved stationernes nyelige ombygninger). Så vil jeg gerne høre tallet.

/Jan

Tønder-Tinglev sendes i høring

af Jens Hansen, 17/3 2017, 20:32 (2596 dage siden) @ jaer

Det kunne være interessant at dem som gerne vil bevare banen, gav et bud på hvilken trafik de vil køre og hvilken økonomi der er i dette?

Hvis det så viser sig at det rent faktisk er muligt at realisere, eller samfundet vil det, kunne næste skridt være at udbyde opgraderingsopgaven i et "totaludbud" uden Bandedanmarks indblanding. Altså hvad kan vi nøjes med at lave og hvad vil det koste? Bydere vil formentlig være et samarbejde imellem rådgivere og entreprenører.

Tønder-Tinglev sendes i høring

af Anders Madsen, 17/3 2017, 20:51 (2596 dage siden) @ Jens Hansen

Det kunne være interessant at dem som gerne vil bevare banen, gav et bud på hvilken trafik de vil køre og hvilken økonomi der er i dette?

Hvis det så viser sig at det rent faktisk er muligt at realisere, eller samfundet vil det, kunne næste skridt være at udbyde opgraderingsopgaven i et "totaludbud" uden Bandedanmarks indblanding. Altså hvad kan vi nøjes med at lave og hvad vil det koste? Bydere vil formentlig være et samarbejde imellem rådgivere og entreprenører.

Styregruppen STTS har regnet på sagen og resultatet af en besigtigelse er dokumenteret i en omfattende og meget detaljeret rapport fra maj 2013:
http://stts.dk/

Tønder-Tinglev sendes i høring

af Svend, 17/3 2017, 21:03 (2596 dage siden) @ Anders Madsen

Det kunne være interessant at dem som gerne vil bevare banen, gav et bud på hvilken trafik de vil køre og hvilken økonomi der er i dette?

Hvis det så viser sig at det rent faktisk er muligt at realisere, eller samfundet vil det, kunne næste skridt være at udbyde opgraderingsopgaven i et "totaludbud" uden Bandedanmarks indblanding. Altså hvad kan vi nøjes med at lave og hvad vil det koste? Bydere vil formentlig være et samarbejde imellem rådgivere og entreprenører.


Styregruppen STTS har regnet på sagen og resultatet af en besigtigelse er dokumenteret i en omfattende og meget detaljeret rapport fra maj 2013:
http://stts.dk/

.
Lad de lokale komme til: Region Syddanmark, Sydtrafik, Tønder kommune og Aabenraa kommune. De vil helt sikkert tage imod en gave fra Transport- Bygnings- og Boligministeriet: En hel jernbane som de må gøre med, lige hvad de vil ;-) :-)

Tønder-Tinglev sendes i høring

af Morten Flindt Larsen, 17/3 2017, 23:00 (2596 dage siden) @ Svend

Lad de lokale komme til: Region Syddanmark, Sydtrafik, Tønder kommune og Aabenraa kommune. De vil helt sikkert tage imod en gave fra Transport- Bygnings- og Boligministeriet: En hel jernbane som de må gøre med, lige hvad de vil ;-) :-)

Ja, for pokker! Det vil spare ministeriet og dermed statskassen for en hulens masse penge til sporoptagning m.m., hvis det kan lykkes at forære corpus delicti væk til de rette liebhavere. :-D :-D ;-)

Venlig hilsen
M

Tønder-Tinglev sendes i høring

af Ole Juhl, Skovby, 18/3 2017, 10:04 (2595 dage siden) @ Svend

Fed ide.
Når de så har regnet og diskuteret et par år, og er kommet frem til samme resultat som alle andre, så kommer der en dejlig cykelsti mellem Tønder og Tinglev.

Det er fuldstændig ligegyldigt med en fin og flot nyrenoveret jernbane, hvis der ikke er kunder, passagerer og gods.
Det er ikke politikerne der lukker jernbaner, det er de kunder der fravælger jernbanen.

At vi som jernbaneelskere gerne så landet plasteret til med skinner og spor er desværre ikke nok, vi vil kun tage billeder og i ny og næ købe den billigste bilet til turen.

Der skal altså være et kunde/forretningsgrundlag for en jernbanen kan eksistere.
Ja, så får vi flere biler og lastbiler på vejene, det er sandt - men hvem er det der sidder i bilerne, busserne og sender gods med lastbil, det er de kunder der mangler ved jernbanen og har fravalgt jernbanen.

Tro mig, var der kunder og dermed økonomi, så var der også udbydere - sådan virker det i vores markedsøkonomiskesamfund.

Mvh Ole

--
Vild med tog, store som små - og dykning.
Drøm: Dykke på vraget af SS Thistlegorm, der sejlede med materiel til de Ægyptiske jernbaner.
PS! Jernbanefærgen Ærøsund har det efter omstændighederne godt.

Tønder-Tinglev sendes i høring

af ThomasTT, 18/3 2017, 11:58 (2595 dage siden) @ Ole Juhl

Fed ide.
Når de så har regnet og diskuteret et par år, og er kommet frem til samme resultat som alle andre, så kommer der en dejlig cykelsti mellem Tønder og Tinglev.

Det er fuldstændig ligegyldigt med en fin og flot nyrenoveret jernbane, hvis der ikke er kunder, passagerer og gods.
Det er ikke politikerne der lukker jernbaner, det er de kunder der fravælger jernbanen.

At vi som jernbaneelskere gerne så landet plasteret til med skinner og spor er desværre ikke nok, vi vil kun tage billeder og i ny og næ købe den billigste bilet til turen.

Der skal altså være et kunde/forretningsgrundlag for en jernbanen kan eksistere.
Ja, så får vi flere biler og lastbiler på vejene, det er sandt - men hvem er det der sidder i bilerne, busserne og sender gods med lastbil, det er de kunder der mangler ved jernbanen og har fravalgt jernbanen.

Tro mig, var der kunder og dermed økonomi, så var der også udbydere - sådan virker det i vores markedsøkonomiskesamfund.

Mvh Ole

Sikke noget sludder. Hverken jernbaner eller veje eksisterer på markedsøkonomiske vilkår. Det gør de ingen steder, eftersom det ikke kan lade sig gøre. Du kan ikke gå ud og købe brug af vej, som du køber en pose æbler. Det er investeringer, der servicerer markedsøkonomien og samfundet generelt. Deres eksistensberettigelse afhænger af så mange forskellige faktorer, at der slet ikke kan produceres noget firkantet svar på dette.

Tønder-Tinglev sendes i høring

af Morten Flindt Larsen, 18/3 2017, 13:17 (2595 dage siden) @ ThomasTT

Fed ide.
Når de så har regnet og diskuteret et par år, og er kommet frem til samme resultat som alle andre, så kommer der en dejlig cykelsti mellem Tønder og Tinglev.

Det er fuldstændig ligegyldigt med en fin og flot nyrenoveret jernbane, hvis der ikke er kunder, passagerer og gods.
Det er ikke politikerne der lukker jernbaner, det er de kunder der fravælger jernbanen.

At vi som jernbaneelskere gerne så landet plasteret til med skinner og spor er desværre ikke nok, vi vil kun tage billeder og i ny og næ købe den billigste bilet til turen.

Der skal altså være et kunde/forretningsgrundlag for en jernbanen kan eksistere.
Ja, så får vi flere biler og lastbiler på vejene, det er sandt - men hvem er det der sidder i bilerne, busserne og sender gods med lastbil, det er de kunder der mangler ved jernbanen og har fravalgt jernbanen.

Tro mig, var der kunder og dermed økonomi, så var der også udbydere - sådan virker det i vores markedsøkonomiskesamfund.

Mvh Ole


Sikke noget sludder. Hverken jernbaner eller veje eksisterer på markedsøkonomiske vilkår. Det gør de ingen steder, eftersom det ikke kan lade sig gøre. Du kan ikke gå ud og købe brug af vej, som du køber en pose æbler. Det er investeringer, der servicerer markedsøkonomien og samfundet generelt. Deres eksistensberettigelse afhænger af så mange forskellige faktorer, at der slet ikke kan produceres noget firkantet svar på dette.

Nej, men at der ikke kan produceres noget "firkantet svar" er ikke ensbetydende med, at der ikke ligger økonomi til grund for, om det offentlige - der driver den kollektive trafik - træffer den ene eller anden beslutning.

Enhver kan - blot ved at studere et kort - se, at busdriften mellem Tønder og Tinglev betjener de meget tyndt befolkede lokalsamfund langt bedre, og rimeligvis også billigere, end jernbanen i sin tid gjorde det. Man kan også se, hvor tyndt befolket egnen mellem Tinglev og Tønder er, og at de to eneste byer af betydning, Terkelsbøl og Bylderup Bov, ikke er koncentreret omkring de tidligere jernbanestationer, men er langstrakte byer, som ligger langs landevejene på tværs af banen.

Selv om det ikke er baseret på markedsøkonomi, så kræver det ikke nogen større økonomisk indsigt at regne ud, at hvis der skal reetableres jernbanedrift, så skal passagererne hentes et sted fra, og det bliver uundgåeligt fra den nuværende bustrafik, der dermed får en forringet rentabilitet. Der sidder ikke i tusindvis af utilfredse bilister på spring og venter på, at togene begynder at køre igen. Selv sønderjyder er fornuftige mennesker, der godt kan regne ud, at det er meget hurtigere og mere komfortabelt at tage bilen, og togene skal derfor primært slås med busserne om sit passagerunderlag; dvs. tvangskunderne, som er den kollektive trafiks passagerunderlag generelt.

Flyttes passagerene fra busserne over i togene, så skæres busbetjeningen erfaringsmæssigt ned eller forsvinder helt. Det sker i hvert fald her i København, så jeg anser den mekanisme for nogenlunde valid. Der vil derfor være masser af borgere mellem Tønder og Tinglev, der - hvis busserne forsvinder til fordel for togene - skal til at traske til og fra stationerne. Og det i så fald blot fordi nogle beslutningstagere af religiøse årsager bedre kan lide futtog end transportmidler, der opfylder lokalbefolkningens behov. Der var i sin tid, da persontrafikken på strækningen blev overført til de langt mere fleksible busser, tale om en mærkbar forbedring af den kollektive trafik på egnene, ikke en forringelse, som nogle har bildt sig selv ind. Udbygningen af busbetjeningen var en investering, der servicerede markedsøkonomien og lokalsamfundet generelt.

Ønsker man på egnen en yderligere udbygning af den kollektive trafik med henblik på at optimere den offentlige service, for dem, der specifikt rejser mellem Tønder station og Tinglev station og omvendt, så er det derfor - med de meget få passagerer der er tale om - langt billigere og derfor også bedre for samfundsøkonomien at indsætte nogle ekspresbusser på de tidspunkter af dagen, hvor behovet er til stede, end det er at flytte trafikken fra busserne tilbage til jernbanen. At genåbne jernbanen vil være et voldsomt tilbageskridt for den kollektive persontrafik på egnen. Det drejer sig om at transportere et mindre antal mennesker bedst og billigst, og så er det fsv. ligegyldigt, om dette har noget med markedsøkonomi at gøre. Jernbaner eksisterer ganske rigtigt de fleste steder ikke på markedsøkonomiske vilkår (og i hvert fald ikke i Danmark), men det er ikke ensbetydende med, at der ikke er penge i spil i den kollektive trafik - bruttoskatteydernes penge - og at mange bare grisk og grådigt kan bruge los af skattekronerne af religiøse/ideologiske grunde. At ville have jernbaner for jernbanernes egen skyld og uden økonomiske hensyn er ren og skær pseudoreligion.

Med venlig hilsen
M:-)rten

Tønder-Tinglev sendes i høring

af TeamBaumann, Hjordkær, 18/3 2017, 16:50 (2595 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

det kan ikke betale sig med en persontog ... selv hvis man brugte MR/MRD togsæt eller MQ / Lint / Desiro.
Toget kan ikke krydse ved midtpunkt f. eks. Bylderup-Bov, hvis man vil har 2 togsæt af gangen på denne bane.
Det er desværre billigere med bussen og hurtigere.

Og med Godstog ser jeg ej heller ikke se den store fremtid. I Tønder er der 2 store fabrikker som Hydro Aluminium og Brdr. Hartmanns som efter ca. 2003 brugte lastbiler i stedet toget. Og jeg tvivler på at De vil gå tilbage til tog.

Det eneste mulighed eller chance for at bruge Tinglev-Tønder Banen er mere eller mindre veterantog / museumstog.
Ligesom Vojens-Haderslev banen, Mariager-Handest og som Süderbrarup-Kappeln ( Tyskland ) m. fl., at det kan køres som veteran- / museumbane.

Tønder-Tinglev sendes i høring

af ThomasTT, 20/3 2017, 16:56 (2593 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Fed ide.
Når de så har regnet og diskuteret et par år, og er kommet frem til samme resultat som alle andre, så kommer der en dejlig cykelsti mellem Tønder og Tinglev.

Det er fuldstændig ligegyldigt med en fin og flot nyrenoveret jernbane, hvis der ikke er kunder, passagerer og gods.
Det er ikke politikerne der lukker jernbaner, det er de kunder der fravælger jernbanen.

At vi som jernbaneelskere gerne så landet plasteret til med skinner og spor er desværre ikke nok, vi vil kun tage billeder og i ny og næ købe den billigste bilet til turen.

Der skal altså være et kunde/forretningsgrundlag for en jernbanen kan eksistere.
Ja, så får vi flere biler og lastbiler på vejene, det er sandt - men hvem er det der sidder i bilerne, busserne og sender gods med lastbil, det er de kunder der mangler ved jernbanen og har fravalgt jernbanen.

Tro mig, var der kunder og dermed økonomi, så var der også udbydere - sådan virker det i vores markedsøkonomiskesamfund.

Mvh Ole


Sikke noget sludder. Hverken jernbaner eller veje eksisterer på markedsøkonomiske vilkår. Det gør de ingen steder, eftersom det ikke kan lade sig gøre. Du kan ikke gå ud og købe brug af vej, som du køber en pose æbler. Det er investeringer, der servicerer markedsøkonomien og samfundet generelt. Deres eksistensberettigelse afhænger af så mange forskellige faktorer, at der slet ikke kan produceres noget firkantet svar på dette.


Nej, men at der ikke kan produceres noget "firkantet svar" er ikke ensbetydende med, at der ikke ligger økonomi til grund for, om det offentlige - der driver den kollektive trafik - træffer den ene eller anden beslutning.

Enhver kan - blot ved at studere et kort - se, at busdriften mellem Tønder og Tinglev betjener de meget tyndt befolkede lokalsamfund langt bedre, og rimeligvis også billigere, end jernbanen i sin tid gjorde det. Man kan også se, hvor tyndt befolket egnen mellem Tinglev og Tønder er, og at de to eneste byer af betydning, Terkelsbøl og Bylderup Bov, ikke er koncentreret omkring de tidligere jernbanestationer, men er langstrakte byer, som ligger langs landevejene på tværs af banen.

Selv om det ikke er baseret på markedsøkonomi, så kræver det ikke nogen større økonomisk indsigt at regne ud, at hvis der skal reetableres jernbanedrift, så skal passagererne hentes et sted fra, og det bliver uundgåeligt fra den nuværende bustrafik, der dermed får en forringet rentabilitet. Der sidder ikke i tusindvis af utilfredse bilister på spring og venter på, at togene begynder at køre igen. Selv sønderjyder er fornuftige mennesker, der godt kan regne ud, at det er meget hurtigere og mere komfortabelt at tage bilen, og togene skal derfor primært slås med busserne om sit passagerunderlag; dvs. tvangskunderne, som er den kollektive trafiks passagerunderlag generelt.

Flyttes passagerene fra busserne over i togene, så skæres busbetjeningen erfaringsmæssigt ned eller forsvinder helt. Det sker i hvert fald her i København, så jeg anser den mekanisme for nogenlunde valid. Der vil derfor være masser af borgere mellem Tønder og Tinglev, der - hvis busserne forsvinder til fordel for togene - skal til at traske til og fra stationerne. Og det i så fald blot fordi nogle beslutningstagere af religiøse årsager bedre kan lide futtog end transportmidler, der opfylder lokalbefolkningens behov. Der var i sin tid, da persontrafikken på strækningen blev overført til de langt mere fleksible busser, tale om en mærkbar forbedring af den kollektive trafik på egnene, ikke en forringelse, som nogle har bildt sig selv ind. Udbygningen af busbetjeningen var en investering, der servicerede markedsøkonomien og lokalsamfundet generelt.

Ønsker man på egnen en yderligere udbygning af den kollektive trafik med henblik på at optimere den offentlige service, for dem, der specifikt rejser mellem Tønder station og Tinglev station og omvendt, så er det derfor - med de meget få passagerer der er tale om - langt billigere og derfor også bedre for samfundsøkonomien at indsætte nogle ekspresbusser på de tidspunkter af dagen, hvor behovet er til stede, end det er at flytte trafikken fra busserne tilbage til jernbanen. At genåbne jernbanen vil være et voldsomt tilbageskridt for den kollektive persontrafik på egnen. Det drejer sig om at transportere et mindre antal mennesker bedst og billigst, og så er det fsv. ligegyldigt, om dette har noget med markedsøkonomi at gøre. Jernbaner eksisterer ganske rigtigt de fleste steder ikke på markedsøkonomiske vilkår (og i hvert fald ikke i Danmark), men det er ikke ensbetydende med, at der ikke er penge i spil i den kollektive trafik - bruttoskatteydernes penge - og at mange bare grisk og grådigt kan bruge los af skattekronerne af religiøse/ideologiske grunde. At ville have jernbaner for jernbanernes egen skyld og uden økonomiske hensyn er ren og skær pseudoreligion.

Med venlig hilsen
M:-)rten

Jamen som udganspunkt er jeg ikke uenig. Jeg opponerede kun på de helt generelle markedsøkonomiske betragtninger, som om forbrugeren i dagligdagen kunne købe tog efter behov, og dette kunne styre udviklingen. Sådan er det ikke. Jernbane er ekstremt effektivt og ekstremt dyrt. Det er i den grad noget der skal planlægges efter og ligger dermed meget fjernt fra et alimindeligt forbrugervalg.

SKAL Tønder-Tinglev genåbnes? Nej, ikke i praksis, for det ville kræve stor lokal interesse for at bruge banen som led i større udviklingsplaner, og det er givetvis ikke tilstede i øjeblikket

KUNNE banen genåbnes under de rette forudsætninger? Måske. Men kun som led i ambitiøse med mange aspekter. Jeg husker som eksempel et vindmølleselskab købte en masse usælgelige huse, nedlagte landbrug med aldrende ejere, der ikke kunne klare nye kommunale krav til isolering, kloakering mv. Her slår man en masse fluer med et smæk. Energipolitik, socialpolitik, boligpolitik, miljøpolitik osv. Og hvis ejerne flyttede hen til en stationsby, transportpolitik.
Det er det leje, man skal op i, hvis det skal give mening. Der skal ikke tøffe et tomt tog frem og tilbage mellem tønder og tinglev. Det skal måske fortsætte til Haderslev. Med flere genåbninger undervejs og en region, der ønsker at bruge banen.

Fir nuværende er dette urealistisk alene pga manglende interesse. Om det er værd at bevare banen til senere planer afhænger af om den repræsenterer et reelt aktiv. Hvis der er bygget så mange forhindringer osv. At det i fremtiden ville være lige så billigt at bygge et helt andet spor på tværs til Tønder, ja så er banen værdiløs og ligegyldig.

Tønder-Tinglev sendes i høring

af Ole Juhl, Skovby, 18/3 2017, 21:57 (2595 dage siden) @ ThomasTT

Hej TohmasTT
Du kan selv være et sludrehoved.
Jeg har ikke sagt veje kan købes/sælges, men der skal økonomi for at en jernbane løber rundt.
Veje betales i DK via skatter/afgifter, jernbaner via brugerbetaling.
Hvis trafikselskabet ikke kan tjene penge på driften, sårer der ingen drift.

Det er et faktum at der skal BETALENDE passagerer eller GODS for at det er rentabelt at drive jernbanedrift.
Så en eller anden form for økonomi er det og der skal være NOGEN til at betale.
Når der ikke er passagerer og gods nok, så er det skatteborgerne.
Mvh Ole

--
Vild med tog, store som små - og dykning.
Drøm: Dykke på vraget af SS Thistlegorm, der sejlede med materiel til de Ægyptiske jernbaner.
PS! Jernbanefærgen Ærøsund har det efter omstændighederne godt.

Tønder-Tinglev sendes i høring

af Svend, 18/3 2017, 12:49 (2595 dage siden) @ jaer

Det lyder som om der mangler et komma i prisen for sikringsanlæg (232 millioner kroner). For overkørselsanlæggenes vedkommende står der således i rapporten fra Banedanmark:

"De sikrede overkørselsanlæg har, i det omfang de er intakte og funktionsdygtige, et sikkerhedsniveau svarende til, da strækningen blev lukket for passagertrafik. Den største tilladte hastighed på strækningen var på daværende tidspunkt 75 km/t. Alle overkørselsanlæg er derfor dimensioneret til 75 km/t med de dertilhørende lukketider for vejtrafikken".

Noget indikerer således, at flere (eller alle) af overkørselsanlæggene kan gøres funktionsdygtige igen.

Tønder-Tinglev sendes i høring

af Fysikeren, 18/3 2017, 10:19 (2595 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Så lakker det - formentlig - mod enden for Tønder-Tinglev.

Bemærk i øvrigt, at Banedanmark siger/påstår/mener/tror/ved, at alene nyt sikringsanlæg vil koste 232 millioner skatteyderkroner. Nogle gange må det være svært at være politiker, når den form for "rådgivning" er "monopolbelagt".

232 millioner kroner!

232 mio. kr. er ca. 9 mio. kr. pr. km bane. Signalprogrammet ligger i størrelsesordenen 20 mia. kr., og strækningslængden er ca. 2.500 km. Det giver en pris på rundt regnet 8 mio. kr. pr. km.

Nu ved jeg ikke, hvad der koster ved anlægget. Fjernstyring burde ikke blive meget dyrere, stationerne i Tinglev og Tønder bør vel ikke have meget dyrere anlæg end det, de får i forvejen ved en sådan bane. Der er ingen krydsningsstationer undervejs, såvidt jeg ved. Dog er der overkørsler. Videre er banen enkeltsporet, mens landsgennemsnittet vel ca. 1,5 spor pr km. Så det undrer mig lidt, at banens km-pris ligger over landsgennemsnittet.

Tønder-Tinglev sendes i høring

af Gæst1, 18/3 2017, 11:52 (2595 dage siden) @ Fysikeren

Til sammenligning rygtes det, at "nødløsningen" til den nye jernbane København - Ringsted kommer til at stå i omkring 50 mio kr for en linieblok med tre blokafsnit (og ingen sporskifter) - til gengæld dobbeltspor. Så det må være nogle ret dyre overkørsler, Banedanmark forventer mellem Tønder og Tinglev,

Når det er sagt, er banen jo færdig på alle andre punkter, og skulle man endelig lave en tværbane i området, ville Flensburg -Niebull nok have større potentiale. Godsbanerne burde være lagt ud til regionerne eller lignende for mange år siden, så havde de nok holdt lidt længere - men stadig være nedlagt nu,

Tønder-Tinglev sendes i høring

af Niels Munch, 18/3 2017, 13:04 (2595 dage siden) @ Gæst1

Godsbanerne burde være lagt ud til regionerne eller lignende for mange år siden ....


Hvad bygger du egentlig det udsagn på?

Tønder-Tinglev sendes i høring

af Gæst1, 18/3 2017, 14:12 (2595 dage siden) @ Niels Munch

Godsbanerne burde være lagt ud til regionerne eller lignende for mange år siden ....

Hvad bygger du egentlig det udsagn på?

Banedanmarks normer og vedligeholdelsesstruktur er ikke velegnet til godsbaner med ringe trafik. En mere "lokal entreprenør ånd" baseret på kompetencerne ved regionsbanerne, havde nok holdt banerne (her tænker jeg primært Grindsted, Aabenraa og Tønder-Tinglev) åbne indtil sporet vitterligt ikke kunne mere, istedet for "aktivt" at arbejde for nedlæggelse før tid.

Helt generelt: der blev lavet rapporter om godsbanerne i 00-erne. Banedanmark gennemført ikke de anbefalede vedligeholdelsesarbejder og banerne lukkede før tid primært af følgevirkningerne af den manglende vedligehold. De var helt sikkert lukket alligevel, men eksempelvis nedsættelsen af akseltrykket havde måske været undgået.

Tilsvarende gruer jeg alvorligt for ideen om at lægge Regionsbanernes infrastruktur ind under Banedanmark, før der er udviklet en "sidebane norm"

Tønder-Tinglev sendes i høring

af Niels Munch, 18/3 2017, 14:34 (2595 dage siden) @ Gæst1

Regionsbanernes infrastruktur er underlagt de selvsamme banenormer som statens, hvorfor dit udsagn alene kan gå på infrastrukturforvalterens "kreativitet" i henseende til økonomisk vedligehold.

Hele det politiske tankesæt for overdragelsen af statens ejerandele i privatbanerne til amterne, siden 2007 regionerne, bygger bl.a. på, at det regionale niveau i forvejen har ansvaret for den kollektive persontrafik på gummihjul og desuden er forudsat ikke at måtte deltage i godstrafik.

Men din idé om en selvstændig "sidebane norm" er nok ikke så tosset, så længe den ikke forskertser operatørernes muligheder for "at køre hos hinanden".


M.v.h.
Niels

Tønder-Tinglev sendes i høring

af Gæst1, 18/3 2017, 14:41 (2595 dage siden) @ Niels Munch

Blot for at præcisere. Det var kun infrastrukturen på godsbanerne, jeg mener med fordel kunne være listet ind under regionerne (måske endda en kreativ løsning som kommunale sidespor).

Tønder-Tinglev sendes i høring

af Niels Munch, 18/3 2017, 15:34 (2595 dage siden) @ Gæst1

Blot for at præcisere. Det var kun infrastrukturen på godsbanerne, jeg mener med fordel kunne være listet ind under regionerne (måske endda en kreativ løsning som kommunale sidespor).


Men hvor skulle pengene komme fra? Statens tilskud til regionerne til "regional udvikling", hvorunder den kollektive persontrafik hører, kan man ikke forgribe sig på. En infrastrukturforvalter kan alene forlade sig på den infrastrukturafgift, han kan kradse ind hos en godsoperatør, og de kendte satser rækker næppe langt.

Tønder-Tinglev sendes i høring

af Svend, 18/3 2017, 14:40 (2595 dage siden) @ Gæst1

Banedanmarks normer og vedligeholdelsesstruktur er ikke velegnet til godsbaner med ringe trafik. En mere "lokal entreprenør ånd" baseret på kompetencerne ved regionsbanerne, havde nok holdt banerne (her tænker jeg primært Grindsted, Aabenraa og Tønder-Tinglev) åbne indtil sporet vitterligt ikke kunne mere, istedet for "aktivt" at arbejde for nedlæggelse før tid.

.
Mener du, at det ville være muligt fortsat at anvende sporet mellem Tønder og Tinglev, når Banedanmark noterer tilstanden således:

"På baggrund af besigtigelsen blev det konkluderet, at Tønder-Tinglev banen er i så ringe stand, at det vil være nødvendigt at foretage en sporombygning på størstedelen af strækningen. Dette er uanset om hastigheden sættes til skridtgang, 40 km/t eller 75 km/t. Skinnerne er fra før 1920, og skinnernes højdeslid på skinneprofilet er noget over det, der tillades i dag. Dette betyder, at skinnerne ikke længere er anvendelige. Svellerne er i ringe stand, og det vil være nødvendigt at udveksle halvdelen af svellerne, inden trafikken kan genoptages. Den sidste halvdel skal dernæst udskiftes inden for en kortere årrække".

og i givet fald: med hvilken faglig begrundelse?

Tønder-Tinglev sendes i høring

af Stig Bang-Mortensen, 21/3 2017, 06:25 (2593 dage siden) @ Svend

Det er nemlig det springende punkt som ingen rigtig giver sig kast med nemlig, hvilke standarder skal overholdes?

Avatar

Tønder-Tinglev sendes i høring

af gaest, 18/3 2017, 12:45 (2595 dage siden) @ Fysikeren

Så lakker det - formentlig - mod enden for Tønder-Tinglev.

Bemærk i øvrigt, at Banedanmark siger/påstår/mener/tror/ved, at alene nyt sikringsanlæg vil koste 232 millioner skatteyderkroner. Nogle gange må det være svært at være politiker, når den form for "rådgivning" er "monopolbelagt".

232 millioner kroner!


232 mio. kr. er ca. 9 mio. kr. pr. km bane. Signalprogrammet ligger i størrelsesordenen 20 mia. kr., og strækningslængden er ca. 2.500 km. Det giver en pris på rundt regnet 8 mio. kr. pr. km.

Nu ved jeg ikke, hvad der koster ved anlægget. Fjernstyring burde ikke blive meget dyrere, stationerne i Tinglev og Tønder bør vel ikke have meget dyrere anlæg end det, de får i forvejen ved en sådan bane. Der er ingen krydsningsstationer undervejs, såvidt jeg ved. Dog er der overkørsler. Videre er banen enkeltsporet, mens landsgennemsnittet vel ca. 1,5 spor pr km. Så det undrer mig lidt, at banens km-pris ligger over landsgennemsnittet.

Dertil komer at sikringsarbejder på baner i drift fordyres af at der skal tages hensyn til driften, eller denne skal omlægges. Uanset om man skal arbejde om natten eller kompensere operatører, koster det. På TT banen kan man arbejde Ma-Fr 8-15, for der er ikke noget der skal kompenseres eller omlægges. Alt andet lige burde udgifterne til sikringsanlæg holde sig under genemsnittet for en almindelig enkeltsporet bane til max 80 km/t

Tønder-Tinglev sendes i høring

af NielsJ, 18/3 2017, 13:27 (2595 dage siden) @ gaest

Jeg forstår simpelthen ikke, at der er så meget hurlumhej omkring den bane. Den er lukket. Med god grund, for der var ingen gods, og ingen passagerer.


Hvad får jer til at tro at områdets virksomheder pludselig vil begynde at sende gods ad den bane? Det vil blive dyrere, mindre fleksibelt og langsommere end at sende det med lastbil som i dag? Tro mig, det er er INGEN der vil. Det er same idiotiske scenarie som i Esbjerg, hvor der bleb brugt 200 mill på at etablere rangerbanegård på havnen, uden at nogen havde undersøgt om der overhovedet var grundlag for det. Esbjerg Havns virksomheder vil ikke betale mere, få længere transporttid og miste flekisibilitet for at sende gods med jernbanen. Det er fakta.

Og som tidligere skrevet - passagerer vil bare gå fra bus til tog, og der er ikke nok til at understøtte det.

Og jeg er stærk modstander af, at staten skal yde støtte til en urentabel jernbane, bare fordi der er en masse nostalgi omkring den. At åbne banen igen ville være hul i hovedet. Og jernbanemuseer er der vist nok af :)

Lad den nu ligge ...

Tønder-Tinglev sendes i høring

af Gæst1, 18/3 2017, 14:05 (2595 dage siden) @ NielsJ

Jeg opfatter nu ikke tråden som om, at der er vild opstandelse over, at banen nedlægges. Mere en forbløffelse over, at Banedanmark angiver meget høje beløb, for at få banen åbnet igen.
I denne sag har Banedanmark monopol på viden om omkostningerne, og mistanken er derfor, om de nu engang forvalter dette monopol objektivt.

Tilsvarende debatten om prisen for genåbning af Laurbjerg, der tilsyneladende er blevet mindst fire gange så høj, som prisen blev oplyst, dengang der ikke var nogle, der rent faktisk ville gøre det....

Så diskussionen er principielt mere om, hvad Banedanmark lægger til grund for de meget store tal, og hvorfor man ikke bare konstaterer, at der ikke er nogle godkendte jernbanevirksomheder, der har ytret interesse i den i årevis.

Tønder-Tinglev sendes i høring

af Anders Madsen, 18/3 2017, 15:00 (2595 dage siden) @ Gæst1

Jeg opfatter nu ikke tråden som om, at der er vild opstandelse over, at banen nedlægges. Mere en forbløffelse over, at Banedanmark angiver meget høje beløb, for at få banen åbnet igen.
I denne sag har Banedanmark monopol på viden om omkostningerne, og mistanken er derfor, om de nu engang forvalter dette monopol objektivt.

Tilsvarende debatten om prisen for genåbning af Laurbjerg, der tilsyneladende er blevet mindst fire gange så høj, som prisen blev oplyst, dengang der ikke var nogle, der rent faktisk ville gøre det....

Så diskussionen er principielt mere om, hvad Banedanmark lægger til grund for de meget store tal, og hvorfor man ikke bare konstaterer, at der ikke er nogle godkendte jernbanevirksomheder, der har ytret interesse i den i årevis.

Hvordan kan man overbevise potentielle kunder om at bruge banen, når det man ser, er en bane, der får lov til at forfalde og hele tiden præsenteres for et tilsyneladende veldokumenteret argument, at en renovering er for dyr?

Styregruppen STTS, der arbejder for at få reetableret jernbanedriften på Tinglev-banen, har i 2013 været på besigtigelse. Den efterfølgende besigtigelsesrapport godtgør, at både en discount-renovering og en fuldstændig renovering af strækningen kan gøres væsentligt billigere end det prisniveau påstår.
De beregninger som STTS har modtaget på baggrund af besigtigelsen af banen viser, at en minimumsrenovering vil kunne gøres for ca. 11 mill. kr. (eksl. overkørsler) og en fuld renovering vil kunne gennemføres for ca. 85-90 mill. kr. (eksl. overkørsler)

Som det fremgår af ovenstående er der et stort spænd mellem de prisniveauer, der opgives fra Banedanmark og de priser der kan indhentes fra andre leverandører af infrastruktur.

Tønder-Tinglev sendes i høring

af Svend, 18/3 2017, 15:22 (2595 dage siden) @ Anders Madsen
redigeret af Svend, 18/3 2017, 15:39

Jeg opfatter nu ikke tråden som om, at der er vild opstandelse over, at banen nedlægges. Mere en forbløffelse over, at Banedanmark angiver meget høje beløb, for at få banen åbnet igen.
I denne sag har Banedanmark monopol på viden om omkostningerne, og mistanken er derfor, om de nu engang forvalter dette monopol objektivt.

Tilsvarende debatten om prisen for genåbning af Laurbjerg, der tilsyneladende er blevet mindst fire gange så høj, som prisen blev oplyst, dengang der ikke var nogle, der rent faktisk ville gøre det....

Så diskussionen er principielt mere om, hvad Banedanmark lægger til grund for de meget store tal, og hvorfor man ikke bare konstaterer, at der ikke er nogle godkendte jernbanevirksomheder, der har ytret interesse i den i årevis.


Hvordan kan man overbevise potentielle kunder om at bruge banen, når det man ser, er en bane, der får lov til at forfalde og hele tiden præsenteres for et tilsyneladende veldokumenteret argument, at en renovering er for dyr?

Styregruppen STTS, der arbejder for at få reetableret jernbanedriften på Tinglev-banen, har i 2013 været på besigtigelse. Den efterfølgende besigtigelsesrapport godtgør, at både en discount-renovering og en fuldstændig renovering af strækningen kan gøres væsentligt billigere end det prisniveau påstår.
De beregninger som STTS har modtaget på baggrund af besigtigelsen af banen viser, at en minimumsrenovering vil kunne gøres for ca. 11 mill. kr. (eksl. overkørsler) og en fuld renovering vil kunne gennemføres for ca. 85-90 mill. kr. (eksl. overkørsler)

Som det fremgår af ovenstående er der et stort spænd mellem de prisniveauer, der opgives fra Banedanmark og de priser der kan indhentes fra andre leverandører af infrastruktur.

.
Efter hvilke normer vil den pågældende "leverandør af infrastruktur" kunne få banen i gang for 11 mio kr. Og vil de garantere, at banen - når arbejdet er udført - vil kunne godkendes til drift, f eks i forhold til Trafikstyrelsen? Og hvor længe vil denne garanti vare (eller det det en OK-garanti = Over kantstenen).

Det kunne være frisk, hvis man sagde til denne infrastrukturleverandør: Gå i gang med den store pakke (90 mio kr), men i får ikke en krone, før arbejdet er godkendt af en tredjepart - og i skal garantere (også økonomisk f eks ved at stille med en form for bankgaranti) at der ikke skal foretages større vedligeholdelsesarbejder (f eks) de næste 10 år.

Tønder-Tinglev sendes i høring

af Anders Madsen, 18/3 2017, 15:40 (2595 dage siden) @ Svend

Styregruppen STTS, der arbejder for at få reetableret jernbanedriften på Tinglev-banen, har i 2013 været på besigtigelse. Den efterfølgende besigtigelsesrapport godtgør, at både en discount-renovering og en fuldstændig renovering af strækningen kan gøres væsentligt billigere end det prisniveau påstår.
De beregninger som STTS har modtaget på baggrund af besigtigelsen af banen viser, at en minimumsrenovering vil kunne gøres for ca. 11 mill. kr. (eksl. overkørsler) og en fuld renovering vil kunne gennemføres for ca. 85-90 mill. kr. (eksl. overkørsler)

Som det fremgår af ovenstående er der et stort spænd mellem de prisniveauer, der opgives fra Banedanmark og de priser der kan indhentes fra andre leverandører af infrastruktur.

.
Efter hvilke normer vil den pågældende "leverandør af infrastruktur" kunne få banen i gang for 11 mio kr. Og vil de garantere, at banen - når arbejdet er udført - vil kunne godkendes til drift, f eks i forhold til Trafikstyrelsen? Og hvor længe vil denne garanti vare (eller det det en OK-garanti = Over kantstenen).

Henvisning til en artikel fra Styregruppen STTS, hvor dine spørgsmål bliver besvaret. I artiklen findes også en opremsning over alle der udfordringer Banedanmark giver:
http://stts.dk/download/NJT_2013_december.pdf

Tønder-Tinglev sendes i høring

af Svend, 18/3 2017, 20:27 (2595 dage siden) @ Anders Madsen

Styregruppen STTS, der arbejder for at få reetableret jernbanedriften på Tinglev-banen, har i 2013 været på besigtigelse. Den efterfølgende besigtigelsesrapport godtgør, at både en discount-renovering og en fuldstændig renovering af strækningen kan gøres væsentligt billigere end det prisniveau påstår.
De beregninger som STTS har modtaget på baggrund af besigtigelsen af banen viser, at en minimumsrenovering vil kunne gøres for ca. 11 mill. kr. (eksl. overkørsler) og en fuld renovering vil kunne gennemføres for ca. 85-90 mill. kr. (eksl. overkørsler)

Som det fremgår af ovenstående er der et stort spænd mellem de prisniveauer, der opgives fra Banedanmark og de priser der kan indhentes fra andre leverandører af infrastruktur.

.
Efter hvilke normer vil den pågældende "leverandør af infrastruktur" kunne få banen i gang for 11 mio kr. Og vil de garantere, at banen - når arbejdet er udført - vil kunne godkendes til drift, f eks i forhold til Trafikstyrelsen? Og hvor længe vil denne garanti vare (eller det det en OK-garanti = Over kantstenen).


Henvisning til en artikel fra Styregruppen STTS, hvor dine spørgsmål bliver besvaret. I artiklen findes også en opremsning over alle der udfordringer Banedanmark giver:
http://stts.dk/download/NJT_2013_december.pdf

Du må have mig meget undskyldt. Projektlederen har vist ikke megen (om overhovedet) nogen jernbanemæssig baggrund. Det er i det hele taget ikke meget man kan læse om ham, bortset fra hans nuværende ansættelse indenfor et område, der ligger et stykke væk fra hvad vi diskuterer her (samt en del om hans tidligere religiøse tilhørsforhold, hvilket slet ikke har noget med sagen at gøre). At der er bragt en artikel af den karakter i det ellers seriøse tidsskrift/medlemsblad for NJS, undrer mig en del.

Tønder-Tinglev sendes i høring

af SBRH, Tønder, 22/3 2017, 22:11 (2591 dage siden) @ Svend

Du må have mig meget undskyldt. Projektlederen har vist ikke megen (om overhovedet) nogen jernbanemæssig baggrund.


Kære Svend,

Du har så ganske ret i, at jeg ikke har nogen "jernbanemæssig baggrund", .... .... men på den anden side, så er det jo i sig selv ikke nogen garanti for ret meget.

Jernbane faglige kompetencer, viden og erfaring er der andre i STTS og blandt samarbejdspartnere der har - så den del overlader jeg tryk i deres hænder. Min opgave er ikke at være "ekspert" på dette område. Det jeg har behov for at vide, skal jeg nok blive informeret om.

Min opgave ligger andre steder på det nuværende tidspunkt i processen og årene siden dannelse af STTS har da også vist, at der har været åbenlyse fordele at jeg i jernbanemæssig sammenhæng er et ubeskrevet blad, da fokus derved kommer på sagen og ikke på holdninger til en tidligere jernbanemæssig reference, det være sig positiv eller negativ.

--
mvh
Søren Rødgaard Henriksen

Tønder-Tinglev sendes i høring

af Stig Bang-Mortensen, 21/3 2017, 06:28 (2593 dage siden) @ Anders Madsen

Hvilke standarder forusætter STTS overholdt?

Avatar

Tønder-Tinglev sendes i høring

af gaest, 18/3 2017, 15:34 (2595 dage siden) @ NielsJ

Jeg forstår simpelthen ikke, at der er så meget hurlumhej omkring den bane. Den er lukket. Med god grund, for der var ingen gods, og ingen passagerer.


Hvad får jer til at tro at områdets virksomheder pludselig vil begynde at sende gods ad den bane? Det vil blive dyrere, mindre fleksibelt og langsommere end at sende det med lastbil som i dag? Tro mig, det er er INGEN der vil. Det er same idiotiske scenarie som i Esbjerg, hvor der bleb brugt 200 mill på at etablere rangerbanegård på havnen, uden at nogen havde undersøgt om der overhovedet var grundlag for det. Esbjerg Havns virksomheder vil ikke betale mere, få længere transporttid og miste flekisibilitet for at sende gods med jernbanen. Det er fakta.

Og som tidligere skrevet - passagerer vil bare gå fra bus til tog, og der er ikke nok til at understøtte det.

Og jeg er stærk modstander af, at staten skal yde støtte til en urentabel jernbane, bare fordi der er en masse nostalgi omkring den. At åbne banen igen ville være hul i hovedet. Og jernbanemuseer er der vist nok af :)

Lad den nu ligge ...

Det er vores politikere der foretager beslutninger. Til det skal de have korrekte oplysninger, og ikke spises af med tal der enten er pustet kunstigt op (for projekter man gerne ser syltet), eller urealitisk lave (for projekter man gerne vil have gennemført, i forventning om efterbevilling af de manglende beløb). Her virker det som Banedanmark forsøger at presse beslutningerne i en bestemt retning. Det er ikke deres opgave.

Tønder-Tinglev sendes i høring

af Jens Hansen, 18/3 2017, 17:03 (2595 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Mange spændende tanker og argumenter for det ene og det andet. Konklusionen er vel, at hvis vi gør som vi plejer, ja så kommer der ikke tog på banen.

Men hvorfor skal vi også gøre som vi plajer, det bøør udfordres. Dirsruption trænger der til.

Hvorfor skal der f.eks være sikringsanlæg på banen. Der er i Tøndre og tinglev, men vel ikke nødvendigt undervejs, hvis der kun kører et tog af gangen.

Overkørslerne, kan de tændes via en app som lokomotivføreren betjener?

Er normerne, uanset om det er Banedanmarks eller Trafikstyrelsens, er de så rimelige, fornuftige og nødvendige.

Anedre kan givet være mere kreative, jeg kan kun opfordre til at "i giver den gas".

Tønder-Tinglev sendes i høring

af Anders Madsen, 21/5 2017, 16:38 (2531 dage siden) @ Jens Hansen

Mange spændende tanker og argumenter for det ene og det andet. Konklusionen er vel, at hvis vi gør som vi plejer, ja så kommer der ikke tog på banen.

Men hvorfor skal vi også gøre som vi plajer, det bøør udfordres. Dirsruption trænger der til.

Hvorfor skal der f.eks være sikringsanlæg på banen. Der er i Tøndre og tinglev, men vel ikke nødvendigt undervejs, hvis der kun kører et tog af gangen.

Overkørslerne, kan de tændes via en app som lokomotivføreren betjener?

Er normerne, uanset om det er Banedanmarks eller Trafikstyrelsens, er de så rimelige, fornuftige og nødvendige.

Anedre kan givet være mere kreative, jeg kan kun opfordre til at "i giver den gas".

Giv den bare gas! Nu er det snart sidste chance, hvis man ønsker at påvirke processen. Banedanmark slutter høringsperioden for en eventuel nedlæggelse af Tønder-Tinglev banen d. 26. maj 2017. Høringen er åben for alle.

Høringsbrev og indsendelses-adresse:
http://prodstoragehoeringspo.blob.core.windows.net/a3d3d8ef-0f6f-4889-9bb5-b85665dec3d1...

Tønder-Tinglev OT ... hørt ved nabo-landet

af TeamBaumann, Hjordkær, 18/3 2017, 17:07 (2595 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Nå man nu snakker om genåbning af banen, har jeg også hørt / læst fra tyskerne ved grænselandet.
At de har måske planer om at genåbne strækningen Flensburg - Niebüll til regional-persontogs kørsel.
Om de måske har bedre chance for genåbning vedr. persontrafik / turister?
Om det kan måske forstyrre / forulempe Tinglev-Tønder banen? eller måske til fordel?

fra tysk avis udklip, juni 2015
http://www.shz.de/lokales/nordfriesland-tageblatt/neue-chancen-fuer-eine-alte-bahnverbi...

fra Niebüll Eisenbahn Gesellschaft GmbH ( NEG ), sept. 2016
Det er en PDF-fil som skal downloades ( desværre er det på tysk )
http://www.neg-niebuell.de/index.php/infrastruktur/infrastruktur-projekte/bahn-niebuell...

Her er lidt fakta over banen
https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnstrecke_Flensburg-Weiche%E2%80%93Lindholm

Tønder-Tinglev OT ... hørt ved nabo-landet

af andersj, Aalborg, 18/3 2017, 19:10 (2595 dage siden) @ TeamBaumann

Nå man nu snakker om genåbning af banen, har jeg også hørt / læst fra tyskerne ved grænselandet.
At de har måske planer om at genåbne strækningen Flensburg - Niebüll til regional-persontogs kørsel.
Om de måske har bedre chance for genåbning vedr. persontrafik / turister?
Om det kan måske forstyrre / forulempe Tinglev-Tønder banen? eller måske til fordel?

fra tysk avis udklip, juni 2015
http://www.shz.de/lokales/nordfriesland-tageblatt/neue-chancen-fuer-eine-alte-bahnverbi...

fra Niebüll Eisenbahn Gesellschaft GmbH ( NEG ), sept. 2016
Det er en PDF-fil som skal downloades ( desværre er det på tysk )
http://www.neg-niebuell.de/index.php/infrastruktur/infrastruktur-projekte/bahn-niebuell...

Her er lidt fakta over banen
https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnstrecke_Flensburg-Weiche%E2%80%93Lindholm

Det tyske projekt er bedre på flere fronter end Tønder-Tinglev. Udover at transportbehovet fra Flensborg mod Niebüll og Westerland er noget større end nord for grænsen så er det også en oplagt mulighed at lade nogle eller alle fjerntog til/fra Sylt køre over Flensburg, rejsetiden forbliver dog den samme men det giver Flensburg flere fjerntogsforbindelser og man skal køre en kortere distance med diesel. Det vil også være billigere at elektrificere Flensburg-Westerland end Itzehoe-Westerland.

--
Mvh Anders

Tønder-Tinglev OT ... hørt ved nabo-landet

af UTJ, 19/3 2017, 00:01 (2595 dage siden) @ andersj

Man kan strengt taget køre Nibøl-Flensborg via Tønder-Tinglev. Det ville give god mening, da et godt projektdesign ville udløse EU-tilskud, på grund af den grænseoverskridende dimension.

Det er den eneste eventuelle begrundelse for TT-banen. En mindre, men dog væsentlig grund kunne være at skabe hurtig forbindelse til Tønder-Sønderborg med tilhørende regional udvikling. Men den slags ambitioner findes ikke pt i Danmark og så er det udmærket helt at sløjfe banen. Sporet er med sikkerhed nu i en sådan stand at det skal totalfornys (formentlig inklusiv betydelige arbejder i underbygningen, da grøfter og anden dræn ikke er vedligeholdt i mange mange år).

Tønder, som byen er nu, kan ikke alene bære en baneforbindelse til Tinglev og der er ingen grund til at indregne mellemstationer i en eventuel baneøkonomi (de ville snarere være en belastning).

--
ئۇلغىك

Tønder-Tinglev OT ... hørt ved nabo-landet

af Mester, 19/3 2017, 22:14 (2594 dage siden) @ andersj

Ingen tvivl om, at Tønder-Tinglev og Flensburg-Niebüll - alene på grund af Flensburgs størrelse - ikke tåler sammenligning.

Det har dog ofte undret mig, når jeg har være i grænselandet, hvorfor forskellen på jernbanetrafik i Danmark og Tyskland er så stor. Stationen i Niebüll er et enormt travlt sted, i modsætning til Tønder Station, der er noget af det mest søvnige, der findes. Og mens der på stationen syd for grænsen stiger et mylder af mennesker ud af toget, når det ankommer, skal man være heldig, hvis der bare er en fem-ti stykker, der stiger af i Tønder. Jeg ved godt, at Niebüll har jernbanen til Sylt, men det er vel begrænset hvad den bidrager med af passagerer på en ganske almindelig hverdag uden for feriesæsonen.

Lidt længere sydpå kan det lade sig gøre at køre tog på strækninger som Neumünster-Heide-Büsum, Jübek-Husum og Husum-Bad St. Peter-Ording for bare at nævne nogle af de mindre baner.

Af en eller anden grund er transport ad jernbane åbenbart frygtelig meget dyrere end hos vores tyske naboer. Nogen der har en forklaring eller bare et kvalificeret bud på hvorfor?

Tønder-Tinglev OT ... hørt ved nabo-landet

af LarsJels, Jels, 19/3 2017, 22:34 (2594 dage siden) @ Mester

Hej

En blanding af kvalificerede bud og viden. Nordtyske byer er måske overraskende store. Neumünster er større end Esbjerg og Heide på størrelse med Nyborg, så det er vel ikke så mærkeligt, at der er basis for en del togtrafik.

Tyskerne er kendt for at være gode til (også) at holde ferie i eget land og en del gør det med tog. Nordsøkysten er meget populær stort set hele året rundt, så der er ikke tale om en kortvarig feriesæson. Büsum, Heide, St Peder Olding, Westerland (Sylt) er store feriebyer og i modsætning til vores Vesterhavskyst, er der meget overnatning centreret i byerne og ikke kun spredt ud i store sommerhusområder, som kræver man har bilen med.

MVH; Lars

Tønder-Tinglev OT ... hørt ved nabo-landet

af Mester, 21/3 2017, 16:25 (2592 dage siden) @ LarsJels

Hej

En blanding af kvalificerede bud og viden. Nordtyske byer er måske overraskende store. Neumünster er større end Esbjerg og Heide på størrelse med Nyborg, så det er vel ikke så mærkeligt, at der er basis for en del togtrafik.

Tyskerne er kendt for at være gode til (også) at holde ferie i eget land og en del gør det med tog. Nordsøkysten er meget populær stort set hele året rundt, så der er ikke tale om en kortvarig feriesæson. Büsum, Heide, St Peder Olding, Westerland (Sylt) er store feriebyer og i modsætning til vores Vesterhavskyst, er der meget overnatning centreret i byerne og ikke kun spredt ud i store sommerhusområder, som kræver man har bilen med.

MVH; Lars


Tak for svaret, som jeg straks omformulerer.

Hvorfor kan det lade sig gøre at køre tog Neumünster-Heide-Büsum, når det ikke kan/kunne lade sig gøre at køre tog mellem Nyborg og Svendborg, Herning og Viborg?

Tønder-Tinglev OT ... hørt ved nabo-landet

af Svend, 21/3 2017, 16:32 (2592 dage siden) @ Mester

Hej

En blanding af kvalificerede bud og viden. Nordtyske byer er måske overraskende store. Neumünster er større end Esbjerg og Heide på størrelse med Nyborg, så det er vel ikke så mærkeligt, at der er basis for en del togtrafik.

Tyskerne er kendt for at være gode til (også) at holde ferie i eget land og en del gør det med tog. Nordsøkysten er meget populær stort set hele året rundt, så der er ikke tale om en kortvarig feriesæson. Büsum, Heide, St Peder Olding, Westerland (Sylt) er store feriebyer og i modsætning til vores Vesterhavskyst, er der meget overnatning centreret i byerne og ikke kun spredt ud i store sommerhusområder, som kræver man har bilen med.

MVH; Lars

Tak for svaret, som jeg straks omformulerer.

Hvorfor kan det lade sig gøre at køre tog Neumünster-Heide-Büsum, når det ikke kan/kunne lade sig gøre at køre tog mellem Nyborg og Svendborg, Herning og Viborg?

.
Et forsigtigt gæt: Politiske beslutninger

Tønder-Tinglev OT ... hørt ved nabo-landet

af LHJ, 21/3 2017, 17:35 (2592 dage siden) @ Svend

Tak for svaret, som jeg straks omformulerer.


Hvorfor kan det lade sig gøre at køre tog Neumünster-Heide-Büsum, når det ikke kan/kunne lade sig gøre at køre tog mellem Nyborg og Svendborg, Herning og Viborg?

.
Et forsigtigt gæt: Politiske beslutninger

Ja, og så er det vel ikke helt uden betydning for kørslen med tog, at der ligger skinner Neumünster-Heide-Büsum, men ikke Nyborg-Svendborg og Herning-Viborg ;-) ;-) ;-)
Strækningen mellem Neumünster og Büsum har sandelig også været "truet", men fik lov at ligge og har i dag fået del i jernbanens (delvise) opsving. Det kunne også vel være sket for de to nævnte strækninger i Danmark, men sporet er fjernet for længst, og dermed giver sammenligningen ingen mening ...
vh
LH

Avatar

Tønder-Tinglev OT ... hørt ved nabo-landet

af gaest, 22/3 2017, 08:34 (2591 dage siden) @ LHJ

Tak for svaret, som jeg straks omformulerer.


Hvorfor kan det lade sig gøre at køre tog Neumünster-Heide-Büsum, når det ikke kan/kunne lade sig gøre at køre tog mellem Nyborg og Svendborg, Herning og Viborg?

.
Et forsigtigt gæt: Politiske beslutninger


Ja, og så er det vel ikke helt uden betydning for kørslen med tog, at der ligger skinner Neumünster-Heide-Büsum, men ikke Nyborg-Svendborg og Herning-Viborg ;-) ;-) ;-)
Strækningen mellem Neumünster og Büsum har sandelig også været "truet", men fik lov at ligge og har i dag fået del i jernbanens (delvise) opsving. Det kunne også vel være sket for de to nævnte strækninger i Danmark, men sporet er fjernet for længst, og dermed giver sammenligningen ingen mening ...
vh
LH

Med til historien hører nok også at hvor DB havde diverse enmandsbetjente skinnebusser, "Rote Brummer" etc, så var DSB's bedste bud Mo eller Mp, eller andre flermandsbetjente Frichs kuriositeter.

Tønder-Tinglev OT ... hørt ved nabo-landet

af Mester, 24/4 2017, 14:45 (2558 dage siden) @ LHJ
redigeret af Mester, 24/4 2017, 15:02

Tak for svaret, som jeg straks omformulerer.


Hvorfor kan det lade sig gøre at køre tog Neumünster-Heide-Büsum, når det ikke kan/kunne lade sig gøre at køre tog mellem Nyborg og Svendborg, Herning og Viborg?

.
Et forsigtigt gæt: Politiske beslutninger


Ja, og så er det vel ikke helt uden betydning for kørslen med tog, at der ligger skinner Neumünster-Heide-Büsum, men ikke Nyborg-Svendborg og Herning-Viborg ;-) ;-) ;-)
Strækningen mellem Neumünster og Büsum har sandelig også været "truet", men fik lov at ligge og har i dag fået del i jernbanens (delvise) opsving. Det kunne også vel være sket for de to nævnte strækninger i Danmark, men sporet er fjernet for længst, og dermed giver sammenligningen ingen mening ...
vh
LH

Nå, men hvis den begrundelse er rigtig, bliver trafikken vel genoptaget hurtigst muligt mellem Vojens og Haderslev.

Tønder-Tinglev OT ... hørt ved nabo-landet

af LHJ, 24/4 2017, 16:44 (2558 dage siden) @ Mester

Tak for svaret, som jeg straks omformulerer.


Hvorfor kan det lade sig gøre at køre tog Neumünster-Heide-Büsum, når det ikke kan/kunne lade sig gøre at køre tog mellem Nyborg og Svendborg, Herning og Viborg?

.
Et forsigtigt gæt: Politiske beslutninger


Ja, og så er det vel ikke helt uden betydning for kørslen med tog, at der ligger skinner Neumünster-Heide-Büsum, men ikke Nyborg-Svendborg og Herning-Viborg ;-) ;-) ;-)
Strækningen mellem Neumünster og Büsum har sandelig også været "truet", men fik lov at ligge og har i dag fået del i jernbanens (delvise) opsving. Det kunne også vel være sket for de to nævnte strækninger i Danmark, men sporet er fjernet for længst, og dermed giver sammenligningen ingen mening ...
vh
LH


Nå, men hvis den begrundelse er rigtig, bliver trafikken vel genoptaget hurtigst muligt mellem Vojens og Haderslev.


Hmmm, jeg erindrer, at Holberg i Erasmus Montanus lader Erasmus med en tilsvarende argumentation "bevise", at Mor Karen er en sten ...

Yderligere bemærkninger er vist overflødige.

/LH

Tønder-Tinglev OT ... hørt ved nabo-landet

af Mester, 24/4 2017, 17:03 (2558 dage siden) @ LHJ

Tak for svaret, som jeg straks omformulerer.


Hvorfor kan det lade sig gøre at køre tog Neumünster-Heide-Büsum, når det ikke kan/kunne lade sig gøre at køre tog mellem Nyborg og Svendborg, Herning og Viborg?

.
Et forsigtigt gæt: Politiske beslutninger


Ja, og så er det vel ikke helt uden betydning for kørslen med tog, at der ligger skinner Neumünster-Heide-Büsum, men ikke Nyborg-Svendborg og Herning-Viborg ;-) ;-) ;-)
Strækningen mellem Neumünster og Büsum har sandelig også været "truet", men fik lov at ligge og har i dag fået del i jernbanens (delvise) opsving. Det kunne også vel være sket for de to nævnte strækninger i Danmark, men sporet er fjernet for længst, og dermed giver sammenligningen ingen mening ...
vh
LH


Nå, men hvis den begrundelse er rigtig, bliver trafikken vel genoptaget hurtigst muligt mellem Vojens og Haderslev.

Hmmm, jeg erindrer, at Holberg i Erasmus Montanus lader Erasmus med en tilsvarende argumentation "bevise", at Mor Karen er en sten ...

Yderligere bemærkninger er vist overflødige.

/LH

Det har du helt ret i. Ingen kan længere være i tvivl om, at en stor del af debatørerne her på jernbanen.dk altid mener, at busser er den rigtige løsning fremfor tog.

Tønder-Tinglev OT ... hørt ved nabo-landet

af Lars, 19/3 2017, 23:16 (2594 dage siden) @ Mester

Kan det have noget med billetpriserne at gøre?

En tur Flensburg- Niebüll koster iflg DB 8,40 euro eller ca 63. kr.

En tur fra Niebüll til Ribe koster ifølge DB 7,70 euro eller ca 58 kr. En tur i modsat retning koster iflg DB det samme (surprise..)

En tur fra Ribe til Tønder koster iflg Rejseplanen 78 kr. Rejseplanen oplyser ikke priser til udlandet, men det koster vel et eller andet ekstra at køre helt til Niebüll-. Tønder-Niebüll koster iflg DB 4,75 euro eller ca 35. kr.

--
mvh
Lars
Esbjerg

Tønder-Tinglev OT ... hørt ved nabo-landet

af andersj, Aalborg, 19/3 2017, 23:28 (2594 dage siden) @ Lars

Kan det have noget med billetpriserne at gøre?

Næppe. Det handler om transportbehov, og det er langt større ind og ud af en by på 85.000 indbyggere som Flensburg end det er ind og ud af en by på 7.000 indbyggere som Tønder.

--
Mvh Anders

Tønder-Tinglev OT ... hørt ved nabo-landet

af andersj, Aalborg, 19/3 2017, 23:22 (2594 dage siden) @ Mester

Ingen tvivl om, at Tønder-Tinglev og Flensburg-Niebüll - alene på grund af Flensburgs størrelse - ikke tåler sammenligning.

Det har dog ofte undret mig, når jeg har være i grænselandet, hvorfor forskellen på jernbanetrafik i Danmark og Tyskland er så stor. Stationen i Niebüll er et enormt travlt sted, i modsætning til Tønder Station, der er noget af det mest søvnige, der findes. Og mens der på stationen syd for grænsen stiger et mylder af mennesker ud af toget, når det ankommer, skal man være heldig, hvis der bare er en fem-ti stykker, der stiger af i Tønder. Jeg ved godt, at Niebüll har jernbanen til Sylt, men det er vel begrænset hvad den bidrager med af passagerer på en ganske almindelig hverdag uden for feriesæsonen.

Der er sket det på Sylt at boligpriserne, pga. øens popularitet og begrænsede størrelse, er blevet afsindigt høje, hvilket en nylig episode af DR's Hammerslag bekræftede. Det betyder at alle de "almindelige" mennesker der arbejder på Sylt ikke har råd til at bo der og derfor må bo på fastlandet og pendle til og fra øen. Det er derfor at der i myldretiden kører tog på 6 vogne i halvtimedrift mellem Niebüll og Westerland og de er fyldte til randen og derfor der er mange mennesker på stationen. Hvis der havde været en landevej til Sylt kunne en Lint klare opgaven med persontransporten. Fra Niebüll og ned til Itzehoe (hvis ikke helt til Altona) er de 6 vogne ofte alt for meget i forhold til passagergrundlaget.
Jeg tror at man vil kunne fylde de store tog op helt fra Flensburg hvis de kørte direkte til Westerland, for det må alt andet lige være mere attraktivt at bo i Flensburg end Niebüll.

--
Mvh Anders

Tønder-Tinglev OT ... hørt ved nabo-landet

af LarsJels, Jels, 20/3 2017, 12:43 (2593 dage siden) @ andersj

...og i det hele tager er befolkningstætheden større syd for grænsen. I forbundsstaten Schleswig-Holstein nærmer tætheden (180 indb. pr. km2) sig det dobbelte af region Syddanmark (99 indb. pr. km2). Togtrafik klarer sig generelt bedre, hvor befolkningstætheden er høj.

MVH, Lars

Tønder-Tinglev OT ... hørt ved nabo-landet

af Stig Bang-Mortensen, 21/3 2017, 06:49 (2593 dage siden) @ Mester

Kort fortalt så overtog Niebüll Tønders funktion da Hindenburgdæmningen blev bygget. Havde forbindelsen til Sild ikke været der (man kan kun komme til Sild med tog eller færge) havde Niebüll ikke været hvad den er idag.

Tønder-Tinglev OT ... hørt ved nabo-landet

af Simon1906, Hedehusene, 8/5 2018, 10:47 (2179 dage siden) @ TeamBaumann

Hvis der bliver grundlag for at genåbne Tønder Tinglev, hvilket jeg ikke vil tale imod, så skulle man da også kigge på Nyk F til Gedser banen. Den kunne da have en vis relevans (især turister fra vores naboland mod syd) Lollandsbanen kunne vel sagtens køre nogle ture i forbindelse med færge ankomster og afgange. (Det tager faktisk lang tid med bussen) Nu ved jeg godt der rejser sig et hav af protester om hvor dyrt det vil være at sætte disse baner istand. Men prøv at se på fordelene ved en jernbaneforbindelse.

Med venlig hilsen

Simon

MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype

Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak