Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Så gik den ikke længere.. (Generelt)

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 20/3 2017, 15:03 (2584 dage siden)

Fra i aften vil der også stå DOT på metrotogene.

Vi begynder at sætte logoet på togene i aften.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Så gik den ikke længere..

af re20000, 21/3 2017, 00:16 (2583 dage siden) @ metrohenrik

Fra i aften vil der også stå DOT på metrotogene.

Vi begynder at sætte logoet på togene i aften.

Jeg føler med jer! Det er sgu da noget pjat at bruge tid og penge på.

Nold

Så gik den ikke længere..

af Morten Flindt Larsen, 22/3 2017, 13:03 (2582 dage siden) @ re20000

Fra i aften vil der også stå DOT på metrotogene.

Vi begynder at sætte logoet på togene i aften.


Jeg føler med jer! Det er sgu da noget pjat at bruge tid og penge på.

Nold

Nu ikke, så negativ, Nold. ;-) :-P Der er mennesker, der tjener til det daglige brød ved at sætte logoet på togene, lige så vel som der er mennesker, der formår at berettige deres egen og deres indspiste kollegers tilstedeværelse på en lønningsliste ved at opfinde pseudoorganisationer som dot. :-D

Med venlig hilsen
M:-)rten

Så gik den ikke længere..

af Nordexpress, 21/3 2017, 16:57 (2583 dage siden) @ metrohenrik

Det er jo dejligt at bo i et land med så stor innovationskraft ....

(Satire kan forekomme!)

Så gik den ikke længere..

af Niels Munch, 21/3 2017, 17:08 (2583 dage siden) @ metrohenrik

Fra i aften vil der også stå DOT på metrotogene.

Vi begynder at sætte logoet på togene i aften.


Godt, der ikke skal stå "Messerschmidt" .......

[image]

Avatar

Så gik den ikke længere..

af Ove Nygaard, 23/3 2017, 08:42 (2581 dage siden) @ Niels Munch

Fra i aften vil der også stå DOT på metrotogene.

Vi begynder at sætte logoet på togene i aften

Kære Niels

Det er måske, fordi jeg er jyde, men hvad står DOT for ?:-)
Jeg har også hørt, at der er tog på Sjælland, hvor der kommer til at stå DSP på togene. ;-)

Bedste DSB hilsener

Ove af Erritsø:-D

Avatar

Så gik den ikke længere..

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 23/3 2017, 09:20 (2581 dage siden) @ Ove Nygaard

Det er måske, fordi jeg er jyde, men hvad står DOT for ?:-)


Bedste DSB hilsener

Ove af Erritsø:-D

DOT, står for Din Offentlige Transport.
www.dinoffentligetransport.dk
Det er en paraplyorganisation, hvor DSB, Movia og Metroselskabet er sat rundt om det samme bord.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Så gik den ikke længere..

af Niels Munch, 23/3 2017, 10:06 (2581 dage siden) @ Ove Nygaard

Jeg har også hørt, at der er tog på Sjælland, hvor der kommer til at stå DSP på togene. ;-)


"De Sammenlagte Privatbaner" ???????

Bedste hilsener
[image]Niels

Så gik den ikke længere..

af Winther, Karlskov, 25/3 2017, 18:47 (2578 dage siden) @ Ove Nygaard

Hej
Dansk Overflade Teknik
http://www.dot.dk/
Hvis du skal galvaniseres:-D
Mvh. Bent

Så gik den ikke længere..

af andersj, Aalborg, 25/3 2017, 18:55 (2578 dage siden) @ Winther

Hej
Dansk Overflade Teknik
http://www.dot.dk/
Hvis du skal galvaniseres:-D
Mvh. Bent

Ja det er nok den største brøler at man ikke har sikret sig et domæne til navnet. Det er ikke særligt brugervenligt at skulle skrive www.dinoffentligevardetnutrafikellertransportdetsidstebogstavstårfor.dk
Det hedder jo heller ikke www.verkehrsverbundberlin-brandenburg.de men www.vbb.de

--
Mvh Anders

Avatar

Så gik den ikke længere..

af mss ⌂, 22/3 2017, 21:20 (2581 dage siden) @ metrohenrik

Jeg synes at det er praktisk nok at man minder folk om hvad trafikfællesskabet hedder, så man kan søge information om takster osv.

Men jeg håber virkelig at man snart reducerer de DOT logoer i størrelse og antal!
De er alt for dominerende og på S-togene skaber det kun forvirring som det er nu, hvor borgeren ikke klart kan se hvem operatøren er.
I København tager man et DSB-DOT S-tog. Det er noget rod...

Bare se den slags "Verkehrsverbund" logoer i Tyskland. Der sidder typisk et lille logo på siden i hver ende af et togsæt, hvorimod operatørens logo (DB eller privat) er større og anbragt på sider og fronter.
Så ved man med det samme f.eks. at man kører med et DB tog indenfor VBB området el. lignende.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Så gik den ikke længere..

af LasseG, 22/3 2017, 22:30 (2581 dage siden) @ mss

Jeg synes at det er praktisk nok at man minder folk om hvad trafikfællesskabet hedder, så man kan søge information om takster osv.

Men jeg håber virkelig at man snart reducerer de DOT logoer i størrelse og antal!
De er alt for dominerende og på S-togene skaber det kun forvirring som det er nu, hvor borgeren ikke klart kan se hvem operatøren er.
I København tager man et DSB-DOT S-tog. Det er noget rod...

Bare se den slags "Verkehrsverbund" logoer i Tyskland. Der sidder typisk et lille logo på siden i hver ende af et togsæt, hvorimod operatørens logo (DB eller privat) er større og anbragt på sider og fronter.
Så ved man med det samme f.eks. at man kører med et DB tog indenfor VBB området el. lignende.

Det er jo ikke rigtigt, i dag bliver der i de fleste udbud i Tyskland stillet krav om at toget skal have en bestemt bemaling der afspejler det enkelte "Verkehrsverbund", ligesom vi kender det fra busverden, hvor busser der kører for et trafikselskab skal optræde i en særlig bemaling med et lille logo fra operatøren.

--
[image]

Så gik den ikke længere..

af Nordexpress, 23/3 2017, 11:11 (2581 dage siden) @ LasseG

Du har et i, at Verkehrsverbundet/den politiske opdragsgiver fremstår meget tydeligere ved de nyeste kontrakter i det sydlige naboland.

Jeg skulle dog mene, at hvor der anskaffes ny hellakerede elektriske togsæt i flotte farver, så er disse ejet af trafikselskabet og ikke ejet af den valgte operatør. På den måde er der to muligheder, enten ejes materiellet af trafikselskabet/delstaten eller det ejes af den operatør, der har budt på opgaven.

Jeg skulle også mene, at hvor DB Regio vinder kontrakterne, så køres der fortsat i de jordbærrøde farver med trafikselskabet/mærkenavnet i store hvide bogstaver.

Jeg er så lidt i tvivl om situationen i Schleswig-Holstein, nah-sh, hvor de nye hellakerede dostovogne vist køres af DB Regio?

Så gik den ikke længere..

af Niels Munch, 23/3 2017, 13:01 (2581 dage siden) @ Nordexpress

Jeg skulle også mene, at hvor DB Regio vinder kontrakterne, så køres der fortsat i de jordbærrøde farver med trafikselskabet/mærkenavnet i store hvide bogstaver.


Ikke nødvendigvis; i Baden-Württemberg f.eks. har man indført et "Landesdesign" (hvid/gul/sort), hvor første DB-materieltype, der blev forevist i nye farver, var BR 612.

M.v.h.
Niels

Så gik den ikke længere..

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 23/3 2017, 13:21 (2581 dage siden) @ Nordexpress

Jeg skulle dog mene, at hvor der anskaffes ny hellakerede elektriske togsæt i flotte farver, så er disse ejet af trafikselskabet og ikke ejet af den valgte operatør. På den måde er der to muligheder, enten ejes materiellet af trafikselskabet/delstaten eller det ejes af den operatør, der har budt på opgaven.

Der er flere varianter i forhold til ejerskab i det tyske (og flere andre lande):

  • Trafikkøber anskaffer togene: Trafikselskabet indkøber og ejer togene, og stiller dem til rådighed.
  • Trafikkøber overtager togene: Operatøren anskaffer tog, som trafikkøberen køber af operatøren efterfølgende.
  • Trafikkøber har forkøbsret: Operatøren anskaffer togene. Ved kontraktudløb har trafikkøber forkøbsret (og kan dermed stille til rådighed til næste operatør - kræver at afskrivningsforløb og overtagelsespris aftales på forhånd). Skulle være den model der anvendes for Arrivas LINT togsæt herhjemme.
  • Operatør anskaffer tog - og ejer disse. Trafikkøber involveres ikke, og der kan udbydes ny trafik, hvor en ny vinder skal stille nyt materiel
  • Operatør anskaffer tog - sælger dem til Trafikselskab og leaser dem tilbage (seneste påfund i det tyske, for at undgå at skulle have store materielindkøbsorganisationer, men stadig have kontrol over materiellet)

Der er ikke sammenhæng mellem løsningerne, der anvendes, og farven på toget. Det er kun i visse delstater, at der er krav om særligt design - uanset hvem der ejer toget. En generel tendens er dog, at man bevæger sig mod at operatøren ejer materiellet (men lakerer det i trafikselskabets farver) og at trafikselskabet har forkøbsret.

Lasse

Så gik den ikke længere..

af 1993matias ⌂, KH, 23/3 2017, 11:07 (2581 dage siden) @ mss

Jeg vil faktisk vove at påstå, at det ikke er så relevant at vide, hvem operatøren er, fordi: Billetten gælder alle s-tog uanset operatør (og busser, metro og fjerntog for den sags skyld); man skal kontakte DOT, hvis man har spørgsmål; og i dag køres alle s- og fjerntog på Sjælland alligevel af DSB.
Du ser jo heller ikke busoperatørens logo større end DOT-logoet, vel? :-)

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Så gik den ikke længere.. - DOT contra DYT

af Søndenfjords, 25/3 2017, 19:05 (2578 dage siden) @ metrohenrik

Det er egentlig meget logisk:
Når tog kører som tog, hedder de DOT.
Når de erstattes af togbusser, hedder de DYT ...

Så gik den ikke længere.. - DOT contra DYT

af Morten812 ⌂, Randers, 31/3 2017, 20:25 (2572 dage siden) @ Søndenfjords

hvad var der i vejen med HT .....

Avatar

Så gik den ikke længere.. - DOT contra DYT

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 31/3 2017, 20:40 (2572 dage siden) @ Morten812

hvad var der i vejen med HT .....

Der var det i vejen at den politisk/Administrative enhed, Hovedstadsrådet, der ejede HT blev nedlagt.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Så gik den ikke længere.. - DOT contra DYT

af Niels Munch, 31/3 2017, 21:06 (2572 dage siden) @ Michael Deichmann

hvad var der i vejen med HT .....


Der var det i vejen at den politisk/Administrative enhed, Hovedstadsrådet, der ejede HT blev nedlagt.


..... det skete i 1989, hvorefter HT fortsatte som selvstændigt trafikselskab med ansvar for busdriften, ejet af "de 5 enheder" (Københavns og Frederiksberg kommuner samt Københavns, Roskilde og Frederiksborg amter), indtil HT i 2000 indgik i Hovedstadens Udviklingsråd (HUR) som HUR-Trafik (fulgt af lokalbanerne i 2001).

Ved strukturreformen i 2007 og HURs (og amternes) nedlæggelse, fusionerede HT med STS og VT til trafikselskabet MOVIA, der ejes af Region Hovedstaden og Region Sjælland.

Ganske enkelt ;-) :-D !

M.v.h.
Niels

Så gik den ikke længere.. - DOT contra DYT

af Skjold, 1/4 2017, 09:43 (2572 dage siden) @ Niels Munch

Ved strukturreformen i 2007 og HURs (og amternes) nedlæggelse, fusionerede HT med STS og VT til trafikselskabet MOVIA, der ejes af Region Hovedstaden og Region Sjælland.

Ganske enkelt ;-) :-D !


Joh! Men nogle hævder, at trafikken stadig drives af »HT«

Venlig hilsen Skjold Christensen

Så gik den ikke længere.. - DOT contra DYT

af Niels Munch, 1/4 2017, 13:45 (2572 dage siden) @ Skjold

Joh! Men nogle hævder, at trafikken stadig drives af »HT«


..... andre vil hævde, det kører ad H.T.

[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak