Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

MK/FK uheld...

af Jens Møller, København S, 12/3 2011, 21:01 (4766 dage siden)

Så vidt jeg ved, har de problematiske MK/FK dobbeltmotorvogne aldrig været involveret i uheld af nævneværdig art i hele deres omtumlede levetid. Jeg har et enkelt billede, taget af sekt.ing. H.K. Kristensen, hvor et af disse sæt blev afsporet i Struer i starten af tredserne, men uden større skader til følge. Har jeg ret i min antagelse om, at disse fem motorvogne stort holdt sig fri af uheld i hele driftstiden??

--
Jens MO-Møller
[image]

MK/FK uheld...

af Peter Christensen @, 13/3 2011, 02:22 (4765 dage siden) @ Jens Møller

Med hensyn til sammenstød, så har de nok klaret frisag, men det ved andre bedre end mig. Dog fik det første sæt et "skrub" under prøveturene i 1943 da det ramte en trolje ved Vejle.
Med hensyn til motorhavarier, så er rækken af uheld laaaaang. Der er masser af tilfælde hvor en motor "sparkede et ben ud" - med en hel del følgeskader.

MK/FK uheld...

af KimC, 13/3 2011, 07:11 (4765 dage siden) @ Peter Christensen

Med hensyn til motorhavarier, så er rækken af uheld laaaaang. Der er masser af tilfælde hvor en motor "sparkede et ben ud" - med en hel del følgeskader.

De motorer blev også udsat for lidt af hvert.
HGC har et billed med en MK-FK med 8 bogievogne på slæb, vel at mærke ude på de store skinner.
MK-FK måtte belastes med 180 tons, men de vogne må have vejet i nærheden af 300 tons.

MK/FK uheld...

af KimC, 15/3 2011, 03:48 (4763 dage siden) @ Jens Møller

Mu vi er ved Mk-Fk, er der nogen der ved hvordan de var indrettet i passagerafdelingen? De sædvanlige Mo lædersæder eller noget helt andet ?

MK/FK indretning - kig i MM7

af UTJ, 15/3 2011, 04:28 (4763 dage siden) @ KimC

Tag først et kig i bogen Motormateriel 7.

[image]

Bogen kan købes på Tommys bogsalgsside eller hos Jernbanebøger

MK/FK uheld...

af Poul Andersen @, 15/3 2011, 04:30 (4763 dage siden) @ KimC

Mk/Fk var indrettet som Mo med samme type lædersæder, men med tværgående baggagenet over sæderykken (hvis nok a.h.t. til brugen i "Englænderen").
Det var ellers noget af en oplevelse at være passagerer i disse togsæt. Når der kørtes solo, var der en gavaldig acceleration, men uanset hvor man opholdt sig, var der støj fra de mange banemotorer ( 6 stk. fordelt på 3 boggier ).

MK/FK uheld...

af Steff, 15/3 2011, 10:07 (4763 dage siden) @ Poul Andersen

Hermed en tegning af apteringen!
[image]
[image]

Håber det giver svar:-)

"Endnu en serviceydelse fra Lokomotivet":-D

--
Steffen Dresler

Avatar

MK/FK uheld...

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 15/3 2011, 12:58 (4763 dage siden) @ Steff

Hermed en tegning af apteringen!
"Endnu en serviceydelse fra Lokomotivet":-D

MK-tegningen findes også - i en større version - i artiklen MK-FK - Statsbanernes nyeste motorvognstype

"Endnu en serviceydelse fra Jernbanen.dk" :-D

--
[image]

MK/FK uheld- øv!

af Steff, 15/3 2011, 14:11 (4763 dage siden) @ Tommy Nilsson

OK, gir´mig!!:-D
Have a nice evening!

--
Steffen Dresler

MK/FK uheld...

af Jens Møller, København S, 15/3 2011, 15:18 (4763 dage siden) @ Poul Andersen

Det må da have været et himmerige at lytte til 4 banemotorer i FK-vognen!!

--
Jens MO-Møller
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak