Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

CO 2742 og sent reviderede spids-CM

af Jens Møller, København S, 12/3 2011, 23:35 (4792 dage siden)

Jeg kan huske fra mine ungdomsår på Kalundborgbanen at have kørt i personvognen CO 2742 så sent som i 1966. Så vidt jeg ved var denne vogn "nyeste" af typen og meget lig CL-vogne interiørmæssigt. I foråret eller sommeren 1966 har jeg også kørt i en spids CM-vogn, som tydeligvis netop var nyrevideret og virkelig lugtede af maling indvendigt, nemlig DSB`s standardfarve grå nr. 8!! Dengang var jeg desværre ikke vågen nok til at nedskrive vognnummeret, men det må da absolut have været een af de allersidste, om ikke den sidste CM-vogn, som (på Sjælland) var revideret og opmalet indvendig.

Er der nogle her, som har interiørbilleder og udvendige billeder af disse vogne, samt oplysninger om, hvor længe disse to (flotte) vogne overlevede??

Venlig hilsen
Jens Møller

--
Jens MO-Møller
[image]

CO 2742 og sent reviderede spids-CM

af Svend, 13/3 2011, 06:33 (4792 dage siden) @ Jens Møller

Jeg erindrer også at nogle - og flere end to - CM-vogne ganske overraskende blev malet omkring 1966-67 (ikke lakeret) og i det det hele taget fremstod ganske nydelige derefter. Dengang sagde man, at de skulle anvendes til spejdertog, men det kan på den anden side vel ikke legitimere, at man ofrede maling på vogne, som man vidste var på vej ud? Medmindre de så så forfærdelige ud, at man ikke ville være dem bekendt. Andre kan måske huske mere, eller har gemt gamle numre af DJKs blad Jernbanen, hvor det sikkert har været omtalt.

Man skulle måske have skrevet ned, hvad man observerede at oprangeringer dengang. På den anden side blev de der gjorde det, nærmest betragtet som særlinge, så der var måske en grund til at man lod være. Men jeg kan huske en dag lige før julen 1966, at have observeret en Rungsted-tog i Skodsborg oprangeret af MO-2 Cp-vogne hvoraf mindst den ene var træbeklædt (og et eller andet sted i baghovedet siger begge). Jeg troede jeg så syner, men mon ikke man havde skrabet alt ordentligt materiel (og det var dengang bl a CL-vogne) sammen til at køre juletog i retning mod Korsør og Kalundborg?

--
Svend

CO 2742 og sent reviderede spids-CM

af UTJ, 13/3 2011, 07:22 (4792 dage siden) @ Svend

Jeg erindrer også at nogle - og flere end to - CM-vogne ganske overraskende blev malet omkring 1966-67 (ikke lakeret) og i det det hele taget fremstod ganske nydelige derefter. Dengang sagde man, at de skulle anvendes til spejdertog, men det kan på den anden side vel ikke legitimere, at man ofrede maling på vogne, som man vidste var på vej ud? Medmindre de så så forfærdelige ud, at man ikke ville være dem bekendt. Andre kan måske huske mere, eller har gemt gamle numre af DJKs blad Jernbanen, hvor det sikkert har været omtalt.

Man skulle måske have skrevet ned, hvad man observerede at oprangeringer dengang. På den anden side blev de der gjorde det, nærmest betragtet som særlinge, så der var måske en grund til at man lod være. Men jeg kan huske en dag lige før julen 1966, at have observeret en Rungsted-tog i Skodsborg oprangeret af MO-2 Cp-vogne hvoraf mindst den ene var træbeklædt (og et eller andet sted i baghovedet siger begge). Jeg troede jeg så syner, men mon ikke man havde skrabet alt ordentligt materiel (og det var dengang bl a CL-vogne) sammen til at køre juletog i retning mod Korsør og Kalundborg?

Siden 1955 blev træbeklædte bogievogne malet - når de fik lov til at komme ind i malerværkstedet. Det er ganske rigtig at nogle træ-CM-vogne blev opmalet på seniet, og jeg mener at det var lidt flere end to stk. Trævognene blev udrangeret i takt med at vognkassen trængte til hovedreperation. Hovedreperation ofrede man vist kun på CP-vognene, nogle jo fik glasfiberindsats i dørene med gummiindfattede ruder. Selv i 1970 havde DSB jo ca 100 CP-vogne, mens de sidste CO-vogne røg ud samtidig med at HFHJ fik en større sending. CM-vognene forsvandt nogenlunde samtidig, med de sidste træbeklædte i 1967.

Et par billeder af CM-vogne

af Svend, 13/3 2011, 07:34 (4792 dage siden) @ Svend
redigeret af Svend, 13/3 2011, 07:44

Dette kan jo være anledningen til at vise et par billeder af CM-vogne taget i 1966:

Begge er fra "affaldskassen" men efterhånden som tiden går, bliver man (i hvert fald jeg) mindre kritisk med den tekniske kvalitet (som der nu heldigvis kan kompenseres for når vi taler farver og underbelysning) og mere fokuseret på selve motivet .

Første billede viser et tog på København H under udkørsel mod mod vest - sikkert et hurtigt skud, da to sammenkoblede CM-vogne ikke var et dagligt syn i 1966. På lysbilledet har jeg noteret, at det er taget i september måned 1966 og muligvis viser vognene 2131 og 2181. Disse vogne er bestemt ikke nymalede.

[image]
København H, september 1966 ©SBJ


Andet billede er CM 2236 i Kalundborg 1966. Vognen blev udrangetet i 1968, overtaget af DJK året efter men desværre ophugget i 1972.

[image]
Kalundborg, august 1966 ©SBJ

--
Svend

CO 2742 og sent reviderede spids-CM

af gamle ole, 13/3 2011, 07:32 (4792 dage siden) @ Jens Møller

Jeg kan nok ikke bidrage med konkret info, men bekræfte de andre indlæg. De træbeklædte spidse CM og CP var i brug i det gamle 1. distrikt ret længe, men CO, som d3r jo heller ikke var så mange af, hurtigere forsvandt, bla. som sagt via et ophold på HFHJ. Jeg havde en erindring om CO også var set på Frederikssundsba nen ret sent, men det blev ikke bekæftet i en tidligere tråd

Avatar

CO 2742 og sent reviderede spids-CM

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 13/3 2011, 08:00 (4792 dage siden) @ Jens Møller

Hej Jens

CO 2742 tog jeg nestående billede af i 1985 i Randers.

Mvh

Michael

[image]

CO 2742 og sent reviderede spids-CM

af Georg Schmidt, 13/3 2011, 09:50 (4792 dage siden) @ Michael Julsrud

Co 2742 var kontorvogn for ophuggeren, der i østenden af Randers station huggede lokomotiver og vogne op i 70-erne.

CO 2742 og sent reviderede spids-CM

af Georg Schmidt, 13/3 2011, 10:33 (4792 dage siden) @ Georg Schmidt

Her 'kontorvognen' Co 2742 på ophuggerpladsen i Randers den 26/4 1972.
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak