Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Positiv nyhed ERTMS (Generelt)

af Karl Høst, 30/3 2017, 12:35 (2577 dage siden)

Jernbanedriften og indlæggene på denne side er tit og ofte præget af negative historier - somme tider med rette.I dag kan Nordjyske dog fortælle at testkørslen med det nye ERTMS system i Nordjylland er gået så godt, at man springer testen over førstkommende weekend. At de planlage togbusser, så kører alligevel, kan man jo tænke sit om.;-)

Avatar

Positiv nyhed ERTMS

af Ove Nygaard, 30/3 2017, 12:51 (2577 dage siden) @ Karl Høst

Jernbanedriften og indlæggene på denne side er tit og ofte præget af negative historier - somme tider med rette.I dag kan Nordjyske dog fortælle at testkørslen med det nye ERTMS system i Nordjylland er gået så godt, at man springer testen over førstkommende weekend. At de planlage togbusser, så kører alligevel, kan man jo tænke sit om.;-)

Kære Karl Høst.

Tak for den positive nyhed. Du har jo ret i, at vi i "Jantelovens fædreland" helst svælger i negative historier, og jernbanedriften er og har altid været "et nemt offer". Uden at genere nogen vil jeg sige, at der også i dette forum af og til dukker en enkelt "Kloge Åge" op!;-)
Til den smule "malurt" du i slutningen af dit indlæg putter i dit indlæg, kan jeg som (meget) gammel infrastrukturforvalter og togoperatør (fra tiden før begreberne blev betegnet således) medgive planlæggerne, at det er en klog beslutning at fastholde de planlagte togbusser, ikke nødvendigvis fordi man er usikker på, om testkørslerne har været en succes, men lige så meget fordi ændringerne er kommunikeret ud til passagererne, og omkostningerne til den aftalte buskørsel er sikkert fastlagt og kan ikke trækkes tilbage.

Bedste hilsener
Ove af Erritsø
og for en stund selv "lidt Kloge Åge-optræden":-D

Avatar

Positiv nyhed ERTMS

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 30/3 2017, 13:19 (2577 dage siden) @ Ove Nygaard

Bedste hilsener
Ove af Erritsø
og for en stund selv "lidt Kloge Åge-optræden":-D

Du øser bare løs af din viden og erfaring Ove!

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Positiv nyhed ERTMS

af LHJ, 30/3 2017, 16:38 (2577 dage siden) @ Poul Andersen

Nordjyske Jernbaner, vælger dog at aflyse den planlagte togbuskørsel
og lade sine kunder transportere med tog.

http://www.njba.dk/nyheder/aendring-strandby-frederikshavn.aspx

Mvh.
Poul.


Formentlig er lkf'erne ved NJ også mere fleksible og nemmere at aftale ændringer i arbejdsplaner med end DSBs ditto ...

Denne antagelse må absolut ikke opfattes som kritik af den enkelte lokomotivfører, men som en generel kritik af et håbløst rigidt aftalesystem, hvor sikkerhed og arbejdstagerrettigheder er mikset sammen til en uhyggeligt ugennemskuelig og ineffektiv "cocktail", og hvor åbenlys sund fornuft gang på gang må vige til skade for kunderne og med enormt ressourcespild til følge.

vh
LH
(der aldrig har været ansat ved DSB, men som har haft problemet "helt inde på livet" gennem flere år op gennem 0'erne hos en anden stor dansk/engelsk/tysk jernbanevirksomhed)

Avatar

Positiv nyhed ERTMS

af Ove Nygaard, 30/3 2017, 17:06 (2577 dage siden) @ LHJ

Formentlig er lkf'erne ved NJ også mere fleksible og nemmere at aftale ændringer i arbejdsplaner med end DSBs ditto ...

Denne antagelse må absolut ikke opfattes som kritik af den enkelte lokomotivfører, men som en generel kritik af et håbløst rigidt aftalesystem, hvor sikkerhed og arbejdstagerrettigheder er mikset sammen til en uhyggeligt ugennemskuelig og ineffektiv "cocktail", og hvor åbenlys sund fornuft gang på gang må vige til skade for kunderne og med enormt ressourcespild til følge.

vh
LH
(der aldrig har været ansat ved DSB, men som har haft problemet "helt inde på livet" gennem flere år op gennem 0'erne hos en anden stor dansk/engelsk/tysk jernbanevirksomhed)

[/b]

Kære Lars Henning Jensen.

Den omtalte store dansk/engelsk/tysk jernbanevirksomhed er vel ikke tilfældigvis den, som efter overtagelsen af togdriften på visse vestjyske strækninger i 0'erne efter en katastrofal start måtte have assistance af udlånte DSB- og Banedanmark-medarbejdere for at få rettet op på drift og planlægning?
Det går vist fint i dag.

vh
Ove af Erritsø
(der også har været ansat ved en lokalbane med fleksible medarbejdere, både de kørende og de stationære);-)

Jernbanens deprimerende virkelighed ...

af LHJ, 31/3 2017, 22:26 (2576 dage siden) @ Ove Nygaard
redigeret af LHJ, 31/3 2017, 22:47

Formentlig er lkf'erne ved NJ også mere fleksible og nemmere at aftale ændringer i arbejdsplaner med end DSBs ditto ...

Denne antagelse må absolut ikke opfattes som kritik af den enkelte lokomotivfører, men som en generel kritik af et håbløst rigidt aftalesystem, hvor sikkerhed og arbejdstagerrettigheder er mikset sammen til en uhyggeligt ugennemskuelig og ineffektiv "cocktail", og hvor åbenlys sund fornuft gang på gang må vige til skade for kunderne og med enormt ressourcespild til følge.

vh
LH
(der aldrig har været ansat ved DSB, men som har haft problemet "helt inde på livet" gennem flere år op gennem 0'erne hos en anden stor dansk/engelsk/tysk jernbanevirksomhed)


[/b]

Kære Lars Henning Jensen.

Den omtalte store dansk/engelsk/tysk jernbanevirksomhed er vel ikke tilfældigvis den, som efter overtagelsen af togdriften på visse vestjyske strækninger i 0'erne efter en katastrofal start måtte have assistance af udlånte DSB- og Banedanmark-medarbejdere for at få rettet op på drift og planlægning?
Det går vist fint i dag.

vh
Ove af Erritsø
(der også har været ansat ved en lokalbane med fleksible medarbejdere, både de kørende og de stationære);-)


Ja ja, det er den virksomhed. Din beskrivelse er dog en let, men ikke uvæsentllig, omskrivning af virkeligheden, men det har i øvrigt slet ikke noget med mit indlæg og ærinde at gøre.

Det har derimod denne helt aktuelle driftsrapport fra dagens Danmark:
"DCDK
2017-03-30 09:21
290368
Klampenborg
Plan for genopretning [/03. Operatører/DSB]. Af NNN (lpl). VTL DcDk
Første 20xx tog fra Hg: 2056 Første 13xx tog fra Ni: 1356 Første 20xx tog fra Kh: 2047 Første 13xx tog fra Kh: 1347 De togsæt som holder i Ni skal kører som M tog til Kh og indsættes som 1352 og 1354. DSB må ikke sende peprsonale til Ni og starte tog op, da der ikke er pauserum.
Relaterede hændelser: 0"

(Fremhævelsen med rødt er min - jeg har fjernet navnet på forfatteren af rapporten - han er antageligt helt uskyldig)

Gi' mig et skab, som jeg kan skrige i!
Det er virkelig skræmmende, men helt normalt i den verden (på den planet ...)
Godt at jeg har lagt den professionelle jernbane "på hylden" - ellers ville jeg ikke have overlevet frem til pensionsalderen.

Det værste er, at INGEN gør noget - eller tør gøre noget. For hver gang nogen prøver, trækker DJ "sikkerhedskortet", og det standser ethver konstruktiv dialog. Og politikerne aner intet ...

Med dybt panderynkende hilsner
LH

Avatar

Jernbanens deprimerende virkelighed ...

af Ove Nygaard, 1/4 2017, 08:40 (2575 dage siden) @ LHJ

Kære Lars Henning Jensen.

Den omtalte store dansk/engelsk/tysk jernbanevirksomhed er vel ikke tilfældigvis den, som efter overtagelsen af togdriften på visse vestjyske strækninger i 0'erne efter en katastrofal start måtte have assistance af udlånte DSB- og Banedanmark-medarbejdere for at få rettet op på drift og planlægning?
Det går vist fint i dag.

vh
Ove af Erritsø
(der også har været ansat ved en lokalbane med fleksible medarbejdere, både de kørende og de stationære);-)

Ja ja, det er den virksomhed. Din beskrivelse er dog en let, men ikke uvæsentllig, omskrivning af virkeligheden, men det har i øvrigt slet ikke noget med mit indlæg og ærinde at gøre.

Det har derimod denne helt aktuelle driftsrapport fra dagens Danmark:
"DCDK
2017-03-30 09:21
290368
Klampenborg
Plan for genopretning [/03. Operatører/DSB]. Af NNN (lpl). VTL DcDk
Første 20xx tog fra Hg: 2056 Første 13xx tog fra Ni: 1356 Første 20xx tog fra Kh: 2047 Første 13xx tog fra Kh: 1347 De togsæt som holder i Ni skal kører som M tog til Kh og indsættes som 1352 og 1354. DSB må ikke sende peprsonale til Ni og starte tog op, da der ikke er pauserum.
Relaterede hændelser: 0"

(Fremhævelsen med rødt er min - jeg har fjernet navnet på forfatteren af rapporten - han er antageligt helt uskyldig)

Gi' mig et skab, som jeg kan skrige i!
Det er virkelig skræmmende, men helt normalt i den verden (på den planet ...)
Godt at jeg har lagt den professionelle jernbane "på hylden" - ellers ville jeg ikke have overlevet frem til pensionsalderen.

Det værste er, at INGEN gør noget - eller tør gøre noget. For hver gang nogen prøver, trækker DJ "sikkerhedskortet", og det standser ethver konstruktiv dialog. Og politikerne aner intet ...

Med dybt panderynkende hilsner
LH

Kære LH.

Tak for din uddybning. Jeg kan så benytte lejligheden til at lykønske dig med, "at du slap væk i tide". På den anden side er det beklageligt for "den professionelle jernbane", at du ikke er der mere og kan hjælpe den med din viden og ledelsesmæssige egenskaber. :-)

God weekend.

Ove af Erritsø

Jernbanens deprimerende virkelighed ...

af Frank Poulsen, 1/4 2017, 23:01 (2575 dage siden) @ LHJ

Hmm jeg synes da ellers de første morgentog fra Nivå i weekenden ellers har kørt som materieltog fra Østerport til Nivå for at starte op. Måske ikke i indeværende køreplan dog. Hvilke i øvrigt også undrede mig meget for et år eller to siden da jeg opdagede det.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak