Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Oplysninger om sidespor savnes.

af John Schmidt, 13/3 2011, 08:06 (4790 dage siden)

;-) Hej til alle.

Jeg bor i Slagelse på 8 år nu, og har i den tid jeg har boet her "botaniseret lidt" på det jernbanemæssige område.

Men men men... Der er nogle brikker i puslespillet, som jeg ikke kan få til at passe.

Her i Slagelse lå den tidligere sprit fabrik DDSF ude på Valbyvej. Bygningerne ligger der stadigvæk, og bruges flittigt idag af Hotel og Restaurant Skolen.

Men dengang det var spritfabrik, var der sidespor som udgik nede fra Slagelse station. Man kan lige efter Slagelse station stadigvæk se tydelige rester af dæmningen som banen løb på. Sporet krydsede vejen Nordre Ringgade, og det er her jeg "taber tråden". Det er ikke muligt idag at finde det videre forløb over til fabrikken. Alle spor er udslettet. Jeg har fra min svoger fået af vide at selve sporerne på fabrikken først blev fjernet flere år efter at selve forbindelsen til stationen var blevet sløjfet.

Så er det jeg igennem forummet her vil prøve at se om jeg kan få kastet mere lys for sagen.
Er der nogle der har sporplan, som viser hele strækningsforløbet, og hvor sporskifterne lå på fabrikken osv. ???, og måske der er nogle der har billeder af overkørslen på Nordre Ringgade og ikke mindst fra sprit fabrikken ...???????:-)

Isåfald vil jeg blive enormt glad.

Mange hilsner og god søndag til alle.
John.;-)

Oplysninger om sidespor savnes.

af Niels, Aarhus, 13/3 2011, 08:37 (4790 dage siden) @ John Schmidt

Hej John

http://historiskatlas.dk/ er et godt sted at starte, når man skal finde kort over gamle forsvundne jernbanestrækninger.

Vh.

Niels

Oplysninger om sidespor savnes.

af Anders Madsen, 13/3 2011, 09:14 (4790 dage siden) @ Niels

Hej John

I forbindelse med min uddannelse på Teknisk Skole Slagelse i 1995 boede jeg på det tilhørende skolehjem, som var en del af den tidligere spritfabrik på Valbyvej.
På det tidspunkt var der stadig spor i asfalten på p-pladen ved hotel og restaurant skolen. Jeg undrede mig også over sporforbindelsen fra stationen, da der er rimelig langt imellem. Jeg havde planer om at undersøge det på det lokalhistoriske arkiv i Slagelse, men nåede det dog aldrig.
Man bliver ofte overrasket på de arkiver, så prøv der.

Oplysninger om sidespor savnes + et billed

af John Schmidt, 15/3 2011, 10:51 (4788 dage siden) @ Anders Madsen

Hej Anders.

Mange tak for svaret her på forum. Ja selv om det ikke var en "rigtig jernbane" men blot et sidespor, så syntes jeg at det er et vældigt interresant emne at beskæftige sig med, når nu man bor meget tæt på "spritten".

Måske du har været så heldig at få taget et billed af sporet/sporerne derude på Valbyvej ???....

Men hvis interessen og tid og lyst er der, så kunne vi jo udforske lidt sammen ???...

Jeg bygger havejernbane i haven, og i den forbindelse skal jeg have lavet mig en SPRIT FABRIK, og har i tankerne at lave noget lignende som det der var mellem Slagelse station og DDSF fabrikken på Valbyvej.

På det vedhæftede billed ser man den nybyggede krydsningsstation med et sidebane spor der grener fra. Fra denne station vil jeg ilægge et sporskifte, som vil have forbindelse ud til SPRIT FABRIKKEN. Sporet vil udgå fra spor 1 og forbi rabarberne hvis blade lige kan skimtes i billedets venstre kant. Selve fabriksgrunden hvor sprit fabrikken vil komme til at lægge på, kan anes i billedets øverste venstre kant.

[image]

Mange hilsner
John.

Oplysninger om sidespor savnes.

af Flemming, knivkær Strand, 27/4 2011, 02:18 (4746 dage siden) @ John Schmidt

;-) Hej til alle.

Jeg bor i Slagelse på 8 år nu, og har i den tid jeg har boet her "botaniseret lidt" på det jernbanemæssige område.

Men men men... Der er nogle brikker i puslespillet, som jeg ikke kan få til at passe.

Her i Slagelse lå den tidligere sprit fabrik DDSF ude på Valbyvej. Bygningerne ligger der stadigvæk, og bruges flittigt idag af Hotel og Restaurant Skolen.

Men dengang det var spritfabrik, var der sidespor som udgik nede fra Slagelse station. Man kan lige efter Slagelse station stadigvæk se tydelige rester af dæmningen som banen løb på. Sporet krydsede vejen Nordre Ringgade, og det er her jeg "taber tråden". Det er ikke muligt idag at finde det videre forløb over til fabrikken. Alle spor er udslettet. Jeg har fra min svoger fået af vide at selve sporerne på fabrikken først blev fjernet flere år efter at selve forbindelsen til stationen var blevet sløjfet.

Så er det jeg igennem forummet her vil prøve at se om jeg kan få kastet mere lys for sagen.
Er der nogle der har sporplan, som viser hele strækningsforløbet, og hvor sporskifterne lå på fabrikken osv. ???, og måske der er nogle der har billeder af overkørslen på Nordre Ringgade og ikke mindst fra sprit fabrikken ...???????:-)

Isåfald vil jeg blive enormt glad.

Mange hilsner og god søndag til alle.
John.;-)


Hej John

Jeg kan måske hjælpe dig lidt, din svoger har ikke ret i at sporforbindelsen til stationen blev sløjfet før sidesporet blev fjernet, det blev nemlig kørt væk på en jernbanevogn, da det blev fjernet. Sporet krydsede Ndr ringgade lige der hvor indkørslen til Hilti og Netto ligger i dag. Mit første foto er taget ned mod Ndr. ringgade, på det næste har jeg vendt mig om og taget billedet op mod Spritten og så er jeg ellers gået op mod denne. Som man kan se er det i sidste øjeblik, jeg kom på banen (!) man er allerede godt i gang med at fjerne sporene, billedet med vognen er bevis for sporforbindelsen til stationen og den absolut sidste vogn på sidesporet. Foto er taget i 1985 og det ærger mig at jeg ikke fik taget nogen på Sprittens område.

Venlige hilsner

Flemming

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Avatar

Oplysninger om sidespor savnes.

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 27/4 2011, 04:44 (4745 dage siden) @ Flemming

Hej Flemming

Fedt at sådanne billeder dukker op! :-)

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Oplysninger om sidespor savnes.

af John Schmidt, 29/4 2011, 06:55 (4743 dage siden) @ Flemming

Hej Flemming.

Tusind tak..... det var LIGE præcis det jeg ledte efter. Det er da simpelthen bare KANONT at du fik tage billeder af sidesporet.
Ja og der var sørme en overraskelse i nogle af dine billeder.... Jeg var nemli ikke klar over at der havde været et omløbsspor. Det omløbsspor må have ligget lige præcis der hvor OK benzin tanken og FAKTAs parkeringsplads ligger idag.

Men hvor er det dog bare skønt at se disse billeder. Det var rigtig godt at du fik taget billeder der mens tid var. :-D

Så jeg siger endnu engang rigtig mange tak. Det var lige hvad jeg ledte efter.:-)

Så nu kan jeg få lagt de sidste brikker i mit " Slagelse SPRIT " puslespil, og ud fra dine pragtfulde fotos begynde at tegne sporplan til havebanen.

Mange hilsner fra
John.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak