Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Aarhus Letbane - uge 14, i 10 småglimt (Jernbanen i dag)

af Niels Munch, 8/4 2017, 12:58 (2574 dage siden)

Go' eftermiddag,

Besøget i den ene europæiske kulturhovedstad 2017 (den anden er Paphos på Cypern) var egentlig møntet på Aarhus Letbane:

[image]STADLER TANGO 07 i det overdækkede opstillingsområde, 04.04.2017 (nm).

[image]STADLER VARIOBAHN 02, bagved TANGO 03, 04.04.2017 (nm)

Tak til Aarhus Letbane og DJK Midtjylland.

Da rejseretningen fra Aarhus var "sydover", et par kig på Odderbanen:

[image]

[image]Kørelednings-, kabel- og perronarbejder i Malling, 05.04.2017 (nm).

Opstilling af køreledningsmaster er nået til Odder:

[image]Overkørslen for Tornøegade med indpakkede bomme og vejsignaler og sidste mast ved indgangssporskiftet, 05-04.2017 (nm).

[image]Perron- og kabelarbejder på Odder Station, 05.04.2017 (nm).

De manglende køreledningsmaster lå rundt omkring, bl.a. her:

[image]Transportvogn for køreledningsmaster i Odder, 05.04.2017 (nm).

[image]

[image]

[image]"Køreledningstog" på Odder Station, 05.04.2017 (nm).


Jeg skal forskåne jer for mine gamle lysbilleder fra Paphos, Cypern 1969.


Bedste hilsener
Niels

Avatar

Aarhus Letbane - uge 14, i 10 småglimt

af Ove Nygaard, 8/4 2017, 16:44 (2574 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels.

Tak for den fornemme orientering. Så meget "rodede jeg alligevel ikke op i samme pastorat 1997-2005"!

Gad vide om der også udkommer en "bog" om det her!

Aarhus Letbane, Odder (+1 foto)

af Niels Munch, 14/5 2017, 20:05 (2538 dage siden) @ Ove Nygaard

Gad vide om der også udkommer en "bog" om det her!


Det vil jo vise sig, kære Ove!

Billedmateriale kommer der næppe til at mangle, idet "kratluskere" - som jeg selv - stedse er på spil med digitalkamera og lignende efterretningsudstyr :-D .

Fra Jørgen Finn Adsersen har jeg netop modtaget nedenstående, optaget af et familiemedlem til ham:

[image]Odder Station 13.05.2017 (JFA).

Tak til Jørgen.


Bedste hilsener
Niels

Avatar

For en sikkerheds skyld.....

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 15/5 2017, 07:16 (2537 dage siden) @ Niels Munch

[image]Odder Station 13.05.2017 (JFA).


Herligt billede! Sikke mange gule kabler - fem på hver skinne. Stoler man ikke på, at ét kabel pr. skinne er nok til at sikre forbindelsen:-D ?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

For en sikkerheds skyld.....

af jaer, 15/5 2017, 22:24 (2536 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Thomas, jeg kan godt konkludere, at du ikke er tekniker, og slet ikke inden for el-området.

Når der er så mange kabler, så er det et spørgsmål om, hvor meget strøm, der skal rende igennem, hvilket materiale kablerne er lavet og deres kvadrat (størrelse). Og det er der nogle, der ved noget om den slags, der har regnet på, for man lægger ikke 5 kabler for sjov.

Og så er der også lige sikkerhedsspørgsmålet. Nej, man stoler ikke på et kabel. Du kan jo godt regne, så hvis man kun har et kabel, og det ene kabel af en eller anden årsag svigter, hvor mange funktionsduelige kabler har man så tilbage?

Og der er også regnet på alternativet: væk med det isolerede stød, men det har man så konkluderet var en dyrere løsning.

/Jan

Aarhus Letbane - uge 23, i 7 småglimt

af Niels Munch, 8/6 2017, 09:06 (2513 dage siden) @ Niels Munch

I fortsættelse af ovenstående indtryk fra uge 14/2017 følger her lidt fotos fra 6. juni 2017. Først et glimt fra Aarhus H:

[image]

Blik mod spor 0 og 1 fra perronen ved spor 2.

Derefter fra Beder:

[image]

[image]

[image]

Køreledningsarbejdet er afsluttet, men perronen er endnu ufærdig. Man ser de opklappelige perronforkanter, der tillader kørsel med materiel med "normalprofil".

Og så fra Malling:

[image]

[image]

Køreledningsarbejde pågår primært i spor 2. Desuden ses opklappelige perronforkanter ved begge spor.

Endelig et aftenbillede fra Odder:

[image]

Ø-perronen har fået "letbanehøjde" og opklappelige perronforkanter ved begge spor. Til gengæld er der endnu ikke opstillet køreledningsmaster på denne side af overkørslen for Tornøegade.

Alle fotos 06.06.2017 (nm).


Bedste hilsener
Niels

ContecRailIndsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak